Pitääkö paikkansa että koira haistaa pelon ja muuttuu aggressiivisemmaksi sen takia?
Jos menen kylään paikkaan jossa tapaan ensimmäistä kertaa pitbull-koiran tai vastaavan, ja pelkään koiraa tosi paljon niin, että sen varmasti koira haistaa jos on haistaakseen sekä muutenkin havaitsee pelon elekielestäni, onko todennäköisempää että koira pelkoni takia hyökkää minun kimppuuni tai puree tai ärisee?
Kommentit (27)
Jos hyvin aralla ihmisellä on koira, niin koira voi oppia pelkäämään kaikkia ihmisiä, vain koska sen omistajakin pelkää.
Siinä on aikamoinen aikapommi.
Aloin pelätä koiria jossain vaiheessa elämääni ja kyllä ne aistivat selvästi pelkoni nykyään, jännittyvät kun olen lähellä. Riippuu koiran herkkyydestä kuinka reagoivat minuun, jotkut eivät välitä ja toiset kiristyvät aika lailla hetkessä. Luulen kehonkielen ja yleisen olemuksen olevan ne mitä ne ensisijaisesti havaitsevat mutta pelon voi mielestäni haistaa jopa ihminen ihmisessä. Hiki haisee mielestäni erilaiselta jopa omaan nenääni riippuen siitä onko se tullut stressistä vai fyysisestä suorituksesta, ja koirien hajuaistilla sen aivan varmasti haistaa vielä tarkemmin.
Kyllä koira tietää. Kun itänaapurin isäntä oli aikoinaan vierailulla kuningatar Elisabetin luona, oli tapahtunut seuraava välikohtaus. Elisabetilla oli ollut vierellään muistaakseni entinen ministerinsä, nyt sokeutunut henkilö opaskoira vierellään. Kun P. Oli saapunut tervehtimään, oli koira saanut valtavan raivokohtauksen. Vierailun jälkeen ministeri oli syvästi pahoitellut koiransa käyttäytymistä. Tähän Elisabet oli todennut: ” koirilla on ihmeelliset vaistot, eikö vain.”
Jännä kun nuo pittbullit on niin kilttejä olovinaan eläinsuojeluohjelmissa.
Tosi hyvä provo, oikein oli pitbullit taas kohteena
Jos koira haistaa pelon se tietää että ihminen on vihollinen.
Pelkäävä ihminen erittää adrenaliinia. Adrenaliini auttaa elimistöämme joko pakenemaan tai taistelemaan. Koira sitten lukee ihmistä ja päättelee, aikooko ihminen paeta vai hyökätä. Jos koira päättelee, että on odotettavissa hyökkäys, se suojelee sekä kotiväkeään että itseään - ikävimmässä tapauksessa, jos murina ei riitä, koira puree.