Tänään perusopetuksessa koettua
Olen opettaja alakoulussa. Eräs oppilas heitti tuolin ruokalassa. Toinen röyhtäisi mun naamaan. Kolmas huusi suoraa huutoa, niin että tärykalvot meinasivat puhjeta. Neljäs juoksi minua ja kouluohjaajaa karkuun ympäri luokkaa.
Hyvää viikonloppua!
Kommentit (158)
Kehotan ottamaan yhteyttä työterveyteen.Ensin ehkä hyvä jutella rekun kaa.
Minulla taas yksi nepsy-oppilas oli unohtanut ottaa lääkkeet. Vaihtoi jatkuvasti paikkaa luokasss, huusi ja huutonauroi kesken opetuksen, makaili lattialla. Normioppilaat istuivat kyllästyneen näköisinä - paitsi ne, jotka käyttivät tilaisuuden hyväkseen ja juttelivat ja pelleilevät kavereiden kanssa.
Vierailija wrote:
Minulla taas yksi nepsy-oppilas oli unohtanut ottaa lääkkeet. Vaihtoi jatkuvasti paikkaa luokasss, huusi ja huutonauroi kesken opetuksen, makaili lattialla. Normioppilaat istuivat kyllästyneen näköisinä - paitsi ne, jotka käyttivät tilaisuuden hyväkseen ja juttelivat ja pelleilevät kavereiden kanssa.
Siitä ei ole kauaa, kun tiedetty nepsyistä eikä nepsylääkkeistä, mutta silti kukaan ei käyttäytynyt noin.
Tsemppiä kovasti. Olette sankareita! ❤️
Läs.ki.na,ztiRa,gee on siis kommentointi*vastaus* peruskoulun kultamussukoilta, kun ystävällisesti muistuttaa koulun yhteisistä säännöistä. Mihinkään ei saa enää puuttua,vettei tule paha mieli.
Vierailija wrote:
Kuulostaa erityisluokalta
Ihan perusopetuksen ip:ssä meillä tuota tapahtuu päivittäin myös.
Lisäksi mehän ei saada edes nostaa oppilasta alas pöydältä vaikka sekoilisi siellä vaarantaen itsensä tai muiden turvallisuuden
Vierailija wrote:
Kyllä tässä touhussa on kiistatta menty liian pehmeäksi. Tulee menemään pahemmaksi ja pahemmaksi ennen kuin se vihdoin myönnetään ja potkitaan vasemmistomammat pois päättämästä näitä asioita.
Mitkä ihmeen vasemmistomammat?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lisäksi mehän ei saada edes nostaa oppilasta alas pöydältä vaikka sekoilisi siellä vaarantaen itsensä tai muiden turvallisuuden
Miksi ette saa? Kyllähän päiväkodissa ja eskarissakin saa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joo, se tuntuukin hullulta, kun aiemmin olen juuri siellä työskennellyt. Ei ole kiinnipito-oikeutta. Ja näistä tilanteista on käyty sitten käräjiä ja ohjaaja saanut kenkää. Joten ei viitsi kokeilla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Joo, se tuntuukin hullulta, kun aiemmin olen juuri siellä työskennellyt. Ei ole kiinnipito-oikeutta. Ja näistä tilanteista on käyty sitten käräjiä ja ohjaaja saanut kenkää. Joten ei viitsi kokeilla.
Mutta eihän päiväkodissakaan ole erillistä laissa säädettyä kiinnipito-oikeutta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minun koulussani noista olisi tullut rangaistus ja yleinen häpeä.
Osa lapsista ei tunne häpeää. Kyllä heitä rangaistaan systemaattisesti, mutta silti jatkavat huonoa käytöstä.
Ap
Ne rangaistukset pitäisi vaihtaa tehokkaampiin.
Ei vaan vanhempien pitäisi ottaa vastuu! OLEN KURKKUANI myöten täynnä vanhempia, jotka ovat hyvin pahoillaan lapsen käytöksestä, kehottavat rankaisemaan jne. Tukevat kaikenlaisia rangaistuksia, mutta eivät vahingossakaan itse tee mitään "ikävää". Jos lapsi myöhästyy joka päivä, niin vanhempien mielestä ratkaisu on, että koulu istuttaa jälki-istunnoissa myöhästymiset, koska "pitäisi oppia" tulemaan ajoissa. Miksi näin? Vanhempien vastuulla on kovistella muksua niin, ettei se myöhästy enää ja hoitaa se kotona kuntoon vaikka sitten takavarikoimalla puhelimen yms.. Tämä on hyvä esimerkki kasvatusvastuun siirrosta. Koulu tehköön, koulu vastatkoon, koulu rankaiskoon, juu, juu, tuetaan kyllä, mutta ei oteta itse vastuuta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minun koulussani noista olisi tullut rangaistus ja yleinen häpeä.
Osa lapsista ei tunne häpeää. Kyllä heitä rangaistaan systemaattisesti, mutta silti jatkavat huonoa käytöstä.
Ap
Ne rangaistukset pitäisi vaihtaa tehokkaampiin.
Ei vaan vanhempien pitäisi ottaa vastuu! OLEN KURKKUANI myöten täynnä vanhempia, jotka ovat hyvin pahoillaan lapsen käytöksestä, kehottavat rankaisemaan jne. Tukevat kaikenlaisia rangaistuksia, mutta eivät vahingossakaan itse tee mitään "ikävää". Jos lapsi myöhästyy joka päivä, niin vanhempien mielestä ratkaisu on, että koulu istuttaa jälki-istunnoissa myöhästymiset, koska "pitäisi oppia" tulemaan ajoissa. Miksi näin? Vanhempien vastuulla on kovistella muksua niin, ettei se myöhästy enää ja hoitaa
Sitten on vielä sellaisia vanhempia, jotka ovat kaikesta eri mieltä koulun kanssa. Kieltävät myös lapsen rankaisemisen. Vika on opettajissa ja heidän tavassaan puhua, kuulemma.
Ap
Pakko sanoa vielä nepsy-asiaan liittyen, että jotkut nepsy-lasten vanhemmista kieltäytyvät lääkehoidosta ja erityisluokkapaikoista. Tämä on iso ongelma.
Ap
Eikö? Kyllä ainakin Jyväskylässä huhtasuolla pitävät kiinni.
Sääliksi käy.
Aina on opettaminen kiinnostanut, mutta ei ikinä kakaroiden kouliminen. Vähintään lukiolaisia pitäisi olla, jotta oma pääkoppa kestäisi.
Mielestäni nuo pitäisi vain kylmän viileästi potkia luokasta pihalle, jos kovin häiriötä aiheuttaa. Vanhempien tehtävä on sitten kouluttaa hirviönsä tai hommata kotiopetusta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mutta eihän päiväkodissakaan ole erillistä laissa säädettyä kiinnipito-oikeutta.
olen vaihtanut työpaikkaa 2016. Silloin oli vielä ok ottaa lapsi syliin, jos hänellä oli vaikeaa. En tiedä mikä nykytilanne on. Jostain luin, että pitäisi olla vahemmilta lupa ?
Vierailija wrote:
Sääliksi käy.
Aina on opettaminen kiinnostanut, mutta ei ikinä kakaroiden kouliminen. Vähintään lukiolaisia pitäisi olla, jotta oma pääkoppa kestäisi.
Mulle eräs opeystävä kertoi viitisen vuotta sitten, että tosi paljon on siinäkin työssä kasvatuksellista nykyään :(
Yhä etenevissä määrin uusissa sukupolvissa loistaa mm empatiakyvyttömyys toisia ja elämää kohtaan,tunnekylmyyttä, psykopatiaa..ja sitten vielä kehdetaan syyttää suuria sukupolvia itsekkyydestä ja kylmyydestä. Ennen sai sentään pitää kuria ja järjestystä yllä ( enkä tarkoita fyysistä koska se on aina väärin). Nykyään lapset ja nuoret ei kunnioita mitään ei ole häpeän tunteita tai tunnetta että tekee väärin.
Kynnelle kykenevät vanhemmat laittavat lapset yksityiskouluun tai palkkaavat yksityisopettajan. Kynnelle kykenevät opettajat siirtyvät yksityiselle sektorille. Eihän tästä vatuloinnista ole muuten ulospääsyä.