Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostin ensimmäistä kertaa kitkarenkaat, enkä aio enää koskaan siirtyä nastoihin.

Vierailija
26.10.2023 |

Kitkat on kyllä tosi mukavat ja hiljaiset nastoihin verrattuna. Kaikinpuolin paremmat. Ei nastoja enää ikinä.

Kommentit (167)

Vierailija
101/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ajajan taidosta kiinni tuntuuko kitkarenkailla ajaminen hyvältä.

Vierailija
102/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jokaista kokeilemaan molempia vaihtoehtoja ja tekemään sitten johtopäätöksensä asian suhteen.

Itselläni on kokemuksia molemmista useamman vuoden ajalta ja alla pieni listaus.

NASTARENKAAT:

+ perus hyvä pito kaikissa olosuhteissa (hyvä jos autoa ajaa kokematon kuski)

+ liukkaalla kelillä ajatuksena teräsnastat ovat mukavammat kuin kuminen pinta (henkinen puoli)

+ edullisemmat

- melutaso

- ajomukavuus

- teiden kuluminen ja päästöt

- renkaiden vaihdon ajoitus

KITKARENKAAT:

+ hyvä pito 99,99% olosuhteissa

+ hiljainen

+ ajomukavuus

+ kuluttaa vähemmän teitä

+ keväällä vaihdon kanssa ei tarvitse kiirehtiä ja syksyllä voi vaihtaa hyvissä ajoin

- 0,01% olosuhteissa pito selkeästä nastoja heikompi

- kalliimmat

- herättää ärtymystä nastakiihkoilijoissa :)

Kaiken kaikkiaan ajomukavuus ja turvallisuus muodostuu monesta tekijästä, eikä voida yksiselitteisesti sanoa että jompi kumpi olisi turvallisempi. Ajotapa, vireystila, auton ominaisuudet jne vaikuttavat merkittävästi enemmän kuin se ajatko kitkoilla vai nastoilla. Toivon mukaan jokainen ajokortin omaava osaa tämän valinnan tehdä ilman, että tarvitsee hakea neuvoa vauva.fi keskusteluforumeilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kitkat sovellu Suomeen.

Saattaahan niillä Keski-Euroopan talvessa pärjätä.

Vierailija
104/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Meilläkin vaihdettiin kitkat suosiolla nastoihin. Meinas niin monta peräänajoa sattua kitkoilla  että ei oo tosikaan. 

Olen ajanut 20 v kitkoilla, eikä ole kertaakaan ollut ongelmia.

Nastarenkaat ovat vaaralliset. Ne voi laittaa alle vasta talven jo todella päälle puskiessa, joten ensimmäisillä liukkailla joutuu luistelemaan kesärenkailla.

Vierailija
105/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ajellut 15 vuotta kitkarenkailla, mutta ei ole sattunut vielä sellaista oikeasti liukasta keliä, että olisi kaivannut nastoja. Continentalin huippukitka taikoo jostain käsittämättömän hyvän pidon jäälläkin ja ajettavuus on hyvä. Ei haittaa musta jää eikä jäätävä vesisade.

Vierailija
106/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tuolla on hautausmaat täynnä näitä nastarengasuskovaisia.

Miksi vakuutusyhtiöt eivät ole vieläkään kiinnittäneet huomiota asiaan? Miksi eivät laita vakuutuksiin ehtoa, että talvella on oltava nastarenkaat?

Ovatko tyhmiä? 

Vierailija
107/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Missä olosuhteissa/tilanteissa muka nastarenkaat ovat kitkoja paremmat? Kertokaa. 

Lähes kaikissa. Kitkat on lähinnä 21-tuuman ylisuurten aluvannepellejen renkaita. T. Nastat ja Toyota

Uppis
108/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkarenkaat ovat oikein hyvät, hiljaiset jne. mutta yksi seikka pitää kuitenkin ajotavassa huomioida, eikä sitä saa koskaan unohtaa: nastarenkaan jarrutusmatka on ollut jokaisessa testissä selkeästi lyhyempi, luokkaa 10-15m jo 50 nopeudesta. Se tarkoittaa sitä, että siinä kohtaa, jossa se nastarenkainen auto on pysähtynyht, esim. 30cm ennen rekan perälautaa, sinulla on vielä 15m matkaan riittävä liike-energia, eli vauhti, jolla autosi lyhenee noin 50 cm, koska jarrutuksesi meni pitkäksi ja osuit siihen rekan perään. Tuskin siihen kuolet, ellet aja ilman turvavyötä ja airbagi ei toimi, mutta auton matka loppuu siihen, ja katkuu lunastuksen kautta romuttamolle, ja sinä tappelet vakuutusyhtiön kanssa menetetystä ajasta, sijaisautosta jne. jne. Se ei ole kivaa, ja vie runsaasti aikaa, jonka voi käyttää muuhun.

Vierailija
109/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli nelivetoauton mukana kitkarenkaat ja olin näin maaseudun kasvattina ja lumisella seudulla asuvana tosi epäluuloinen. Mutta nyt kun tuli aika uusia talvirenkaat niin uudet kitkat tuli tilalle, niin hyvät ne oli! Jos asuisi jossain peilijäälle jäätyvän hiekkatien päässä niin sitten ne nastat varmaan tosiaan ois paikallaan, mutta kyllä olen kitkoillakin pysynyt tiellä ne muutamat kerrat kun on tuollaisissa oloissa tarvinnut ajaa. Risteyksissä ei ole tarvinnut kertaakaan sutia toisin kuin aiemmalla autolla nastarenkailla, mutta kiitos siitä kuulunee nelivedolle. 

Vierailija
111/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tietyissä keliolosuhteissa huomattavasti huonommat kuin nastarenkaat. Huomaat kyllä sitten.

Toinen viesti ja ensimmäinen nastapelle ilmestyi.

Ensimmäisessä viestissä kehuttiin kitkoja, vaikka lunta tai vaikeita ajokelejä ei ole vielä edes näkynyt.

Kitkapellet voisivat odotella liukkaita kelejä ennen kuin tulevat kehumaan valintoja. 

Jokaisen pitäisi ymmrätää, että asfaltilla ajettaessa kitkat ovat parempia kuin nastat, mutta kitka-autoilijoille tämä on näköjään yllätys.

Vierailija
112/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hiljaiset, mutta ei tarpeeksi pitävät edes Helsingissä.Itsellä oli kitkat, mutta oli pakko hankkia nastat.

Vierailija
113/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeämpää kuin se, että onko talvirenkaat nastoilla vai ilman, on, että tietää millaiset ja varsinkin minkäkuntoiset renkaat autossa on alla. Itse ajan vanhat talvirenkaat loppuun kesällä, jonkun mielestä näin ei tulisi missään tapauksessa tehdä. Yhtään kolaria en kesäkelissä ole tuosta syystä, että alla olisi ollut vanhat talvirenkaat, ajanut, mutta nopeutta joutuu vähän sadekelillä motarilla laskemaan 120km/h nopeudesta, mutta näin joutuu tekemään myös kesärenkailla, jos ovat kuluneet.

Vierailija
114/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hyvä kehua, että KYLLÄ minä osaan ajaa ennakoiden niillä kitkoilla... mutta liikenteessä  voi tulla niitä ENNAKOIMATTOMIA tilanteita eteen ja sen pahan tilanteen tullessa ainut mikä sinut voi pelastaa, on lyhyempi jarrutusmatka....  

Vierailija
115/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilitko kirkkaalla jäällä jossa kitkarengas vastaa kesärengasta?

Vierailija
116/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkat hyvän ennakoivan ajotavan omaaville kuskeille ja nastat sit muille. 

Vierailija
117/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mukava katsella peilijäisessä risteyksessä kun kitkapelle sutii paikallaan. Jokunen nasta voisi auttaa antamaan alkusysäyksen liikkeelle kun nasta pureutuu tukevasti jäähän.

Mukavasti kiillotettu risteys niin kyllä siinä sutii ihan kaikki, oli alla nastat tai kitkat. Nelivedolla pääsee mukavasti liikkeelle eikä sudi. Ja siinä on muuten kitkat alla.

Vierailija
118/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä autossa tuli mukana nastat. En ole ajanut nastoilla 20 vuoteen mutta eipähän tarvi enää varoa ja ennakoida.

Vierailija
119/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä mieli voi muuttua, kun ensimmäisen kerran luistelet niillä kitkoilla ojaan tai toisen auton perään.

Sitä odotellessa. 10 vuotta olen ajanut kitkoilla ja sitä ennen nastoilla. Kummallakaan en ole ajanut ojaan enkä toisen auton perään. Ennakointi liikenteessä noin ylipäätään on kova juttu ja varsinkin talvella. Ihan sama, mitkä kummat renkaat autossa sattuu olemaan.

Vierailija
120/167 |
27.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Meilläkin vaihdettiin kitkat suosiolla nastoihin. Meinas niin monta peräänajoa sattua kitkoilla  että ei oo tosikaan. 

Olen ajanut 20 v kitkoilla, eikä ole kertaakaan ollut ongelmia.

Nastarenkaat ovat vaaralliset. Ne voi laittaa alle vasta talven jo todella päälle puskiessa, joten ensimmäisillä liukkailla joutuu luistelemaan kesärenkailla.

Olen ajanut nyt yli 25 vuotta kitkoilla, maaseudulla ja kaupungeissa. Saman ajan ku mulla on ollut ajokortti. Olen ajanut myös nastoilla, veljen autoa, useammankin kerran. En silti vaihtaisi itse nastoihin. Veljelle ne ovat parempi vaihtoehto, koska kaahailee hulvattomasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän