Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostin ensimmäistä kertaa kitkarenkaat, enkä aio enää koskaan siirtyä nastoihin.

Vierailija
26.10.2023 |

Kitkat on kyllä tosi mukavat ja hiljaiset nastoihin verrattuna. Kaikinpuolin paremmat. Ei nastoja enää ikinä.

Kommentit (167)

Vierailija
41/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäinen moottoritie on pelottava kitkoilla ajaa yön pimeydessä. 

Vierailija
42/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tietyissä keliolosuhteissa huomattavasti huonommat kuin nastarenkaat. Huomaat kyllä sitten.

Ajokomemusta 18v niin osaan arvioida keliolosuhteen ja ajaa varovaisemmin. Ei ne renkaat vaan oikea tilannenopeus.

M36

Kunhan et ole muiden tien tukkeena. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pidä silmiä auki, olen yövjoroon ajanut monet sadat kerrat ja ei ole ikinä pelottanut.

Vierailija
44/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitkahypetyksen seurauksena vaihdoin nastarenkaiden tilalle kitkat ja ajoin niillä yhden talven.

Seuraavana talvena palasin nastarenkaisiin ja niissä pysyn kunnes jotain parempaa keksitään.

Käytössäni nastat ovat aivan ylivertaiset.

Niin ja toisiaan minulla on kilometrejä ajettuna noin 1,5 miljoonaa kilometriä ilman yhtään onnettomuutta, että en aivan aloittelijakaaan ole.

Vierailija
45/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kumi menettää varsin nopeasti sen alkupurevuutensa ja sitten on kitkarenkaatkin kuin kesärenkaat. Nastoissa nyt sentään jokunen nasta vielä menoa hidastamassa liukkaalla.

Kolmatta talvea. Puree. 

Ai niin myös hybridin akku piti tässä ajassa kadota olemattomiin mutta ei ole vielä tapahtunut. Auto siis vanhempi kuin renkaat.

Vierailija
46/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kitkahypetyksen seurauksena vaihdoin nastarenkaiden tilalle kitkat ja ajoin niillä yhden talven.

Seuraavana talvena palasin nastarenkaisiin ja niissä pysyn kunnes jotain parempaa keksitään.

Niin ja toisiaan minulla on kilometrejä ajettuna noin 1,5 miljoonaa kilometriä ilman yhtään onnettomuutta, että en aivan aloittelijakaaan ole.

Mun 21v tytär on tykännyt kitkoista ja on ajanut 3 talvea niillä. 

Vierailija
47/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tietyissä keliolosuhteissa huomattavasti huonommat kuin nastarenkaat. Huomaat kyllä sitten.

Ajokomemusta 18v niin osaan arvioida keliolosuhteen ja ajaa varovaisemmin. Ei ne renkaat vaan oikea tilannenopeus.

M36

Oletko yksin liikenteessä vai osaaatko arvioida myös kaikkien muiden tienkäyttäjien käyttäytymisen?

Vierailija
48/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Pidä silmiä auki, olen yövjoroon ajanut monet sadat kerrat ja ei ole ikinä pelottanut.

Niin minäkin olen ja kitkoilla ajaessa auto lähti luisuun ihan vain rampilta kiihdyttäessäkin. Syksyllä kitkarenkaat jäi sutimaan risteyksiin vähänkin jos oli vettä satanut. 1-2 talvea ajelin kitkoilla ja palasin takaisin nastoihin. Ei sopinut jäiseen moottoritieajoon omalla ajotyylilläni, vaikka mitään ei koskaan käynytkään, mutta pelätä joutui. 

Vierailija
49/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodesta 1989 kitkoilla on ajettu. 

Vierailija
50/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No näihän se sitten varmasti on, kun kerran pitkän linjan ammattilainen kolmen talven kokemuksellaan näin julistaa.

- kirjoittaja-

Vierailija
51/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nastat on ainoat oikeat senkaat talveen. Täällä pohjoisessa liki kaikilla nastat ja en ihmettele miksi. Tie olot hyvinkin lumiset 5kk vuodesta tai jopa pitempäänkin. Kyllä siinä nastoja tarvitaan. Eikä ainoastaan lumella, mutta jäälläkin.

Vierailija
52/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kuinka monta vuotta on kokemusta nastoista? Vertailukohta pitää olla. 

Vierailija
53/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyllä nastat on ainoat oikeat senkaat talveen. Täällä pohjoisessa liki kaikilla nastat ja en ihmettele miksi. Tie olot hyvinkin lumiset 5kk vuodesta tai jopa pitempäänkin. Kyllä siinä nastoja tarvitaan. Eikä ainoastaan lumella, mutta jäälläkin.

Niin varmasti siellä pohjoisessa nastat on turvallisemmat, mutta etelässä jos lunta ei oikeastaan tule tai tosi vähän ,niin kitkoillakin pärjää.

Vierailija
54/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajanut kitkoilla vuodesta 1999, ei ongelmia. Nastat on naisille ja muille ajotaidottomille.

Vierailija
55/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Että oikein 21v ja 3 talvea? 😂 Kuka hitto tulee tuollaisella leuhottamaan?

Vierailija
56/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan meille sitten yksityiskohdat seuraavasta kolaristasi tai penkkaan ajostasi.

Vierailija
57/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut ajamaan autoa takavetoisella ilman mitään ajonvakautuksia tai luistonestoa. Aivan sama mitkä renkaat on alla koska osaan ajaa.

Vierailija
58/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on nyt viimevuosina ollu niin hurjat lumi&pakkastalvet, että ei noita pienempiä teitä kukaan ole ehtinyt ajamaan/suolaamaan/hiekottamaan moneen päivään. Siihen kun se lumi jäätyy ja urautuu, niin kitkoilla ei tee mitään. Melkein pitäisi olla neliveto, mutta vähintään painava auto ja nastat, että täällä Kehä 1 sisäpuolella pääsee aamulla töihin.

Vierailija
59/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen opetellut ajamaan autoa takavetoisella ilman mitään ajonvakautuksia tai luistonestoa. Aivan sama mitkä renkaat on alla koska osaan ajaa.

Taidat olla Teuvo maanteiden kuningas.

Vierailija
60/167 |
26.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Missä olosuhteissa/tilanteissa muka nastarenkaat ovat kitkoja paremmat? Kertokaa. 

Kun märkä tienpinta jäätyy (kaikkialla ei teitä suolata) niin kitkat on kuin kusiluistimet.

Tamppaantuneella lumella, lumisateessa, polanteisella tiellä, syrjäkylillä nastat on edelleen ne ehdottomat. En uskalla ajaa kitkoilla, yhden talven kokeilin. Kitkat varmaan helsingissä ihan hyvät ja suolatuilla teillä