Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meinaan muuttaa vedettömään, puulämmitteiseen mummonmökkiin

Vierailija
26.10.2023 |

Ero tulee ja minä muutan mökille. 

Ihan ruusuisia kuvitelmia ei ole, koska tämä mummonmökki meillä on ollut kesämökkikäytössä, ja siellä toisinaan talvellakin on tullut aikaa vietettyä.

Eli todellakin tiedän että edessä on halonhakkuutta, loputonta puiden raahaamista varastosta sisään, lämmitystä, tuhkien tyhjennystä, kylmiä aamuja, vetoisia lattioita, kylmä ulkohuussi, palelevia varpaita, veden kantamista kaivosta ämpärikaupalla, peseytymistä ilman suihkua, pimeyttä, sisälle tunkevia hiiriä.

Yöllä pelkäämistä metsän keskellä itsekseen, pyykkien raahaamista tuttavien ja ystävien luokse pyykkikonetta lainaamaan. Lumitöitä. 

No, on tämän tehneet jo monet muutkin. 

Onneksi ei ole enää pieniä lapsia, vaan lukioikäisiä. Jäävät isälleen kaupunkiin helppoihin oloihin.

Jännittää vähän, mutta myös innostaa. "Haaste vastaanotettu!"

Kommentit (267)

Vierailija
161/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Joku mainitsi retkisuihkun. Onko se tosiaan hyvä? Monihan sitä kehuu ja kerran sellainen oli kaupassa jo kädessä, jätin kuitenkin pois. Mutta kallishan se ei ole, niin mietin pitäisikö kuitenkin testata. Jos se tosiaan säästää kovastikin vettä, niin helpottaisihan se talviaikaa.

On hyvä, meillä oli sellainen käytössä tilapäisesti. Pitää vaan aina välillä muistaa ladata, mutta aloittajallahan olikin sähköä

No sen lataamisen takia olen jättänytkin tähän saakka ostamatta, kun en haluais yhtään enempää ladattavia vekottimia 😄 Mutta tilasin nyt kuitenkin. Jännityksellä odotan...

Vierailija
162/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakos tässä keskustella myös yleisesti. Mistä luulette sen johtuvan, että nykyään yhä useampi muuttaa maalle, ns. alkeellisiin oloihin? Mikä siinä kiehtoo? Jos talousseikat jättää pois, vai toisaalta, onko ne niin merkittäviä seikkoja että niitä ei voi jättää pois? Joillekin tuntuu olevan jopa hieno asia asua ilman (kaikkia) mukavuuksia. Miksi? Joillekin olisi pahin painajainen ja sen toisaalta ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mistä kaikki polttopuut? Heittomotti koivua maksaa lähes 100 euroa, sillä ei kauaa lämmitetä. 

Maalla puut tehdään itse tai ostetaan pimeästi naapureilta. Itse asuessani vastaavissa olosuhteissa, esim. pyysin naapurin isännältä luvan raivata polttopuuta hänen hakkuuaukostaan.

Maalla tuntuu se puidentekokin olevan vähän erilaista touhua kuin mökkiläisten näpertely jollain klapikoneella. Yksi maalla asuva tuttu, jonka talo lämpiää puulla, kertoi että lainaavat metsäyhdistykseltä klapihommia varten sellaisen traktorin perään laitettavan klapikoneen. Se syö kokonaisia rankoja ja sylkee toisesta päästä klapeja ulos. Viikonlopussa tekivät muutaman miehen voimin 40 sellaista 1,5 kuution säkillistä klapeja. Ja talven mittaan sitä polttopuuta menee sellaiset 40 kuutiota. Toivottavasti ap:n mökki on pienempi ja

No nyt on kyllä pikkanen pilkkuvirhe,itse vuosikausia polttopuita tehneenä ja käyttäneenä 4 kuutiota talvessa on paljon lähempänä kuin 40 vai lentokenttääkö tuolla kasalla puuta on lämmitetty?

Vierailija
164/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Saakos tässä keskustella myös yleisesti. Mistä luulette sen johtuvan, että nykyään yhä useampi muuttaa maalle, ns. alkeellisiin oloihin? Mikä siinä kiehtoo? Jos talousseikat jättää pois, vai toisaalta, onko ne niin merkittäviä seikkoja että niitä ei voi jättää pois? Joillekin tuntuu olevan jopa hieno asia asua ilman (kaikkia) mukavuuksia. Miksi? Joillekin olisi pahin painajainen ja sen toisaalta ymmärtää.

Varmaan samasta syystä miksi avantouinti on suosittua. 

Vierailija
165/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Joku kakluuni yhdellä pesällisellä ei riitä lämmitykseen mitenkään, kuten joku kertoi. Aamulla pitää lämmittää kunnolla monta pesällistä tai joku leivinuuni ja sekin kestää lämmittää.Jos on koko päivän töissä ehtii mökki jäähtymään. Sitten taas uusi souvi kun tulee kotiin. Jos pelkillä puilla siis lämmittää se vie kyllä aikaa, että mökki pysyy tasaisesti lämpimänä. Lisäksi odottelu, että saa pellit kiinni. Puita ja aikaa  menee talven aikana paljon. 

Puulämmitys vie kyllä paljon aikaa, kaikista täällä sanotuista vähättelyistä huolimatta. Myös viikonloppuisin ja lomilla pitää lämmittää talvella ja jos lähtee matkalle pitää jonkun olla silloin lämmittämässä. Sitoo yllättävän paljon kiinni. En osaa ajatella, että joku on aina kotona eikä koskaan halua lähteä mihinkään muualle kuin töihin. 

Kyllähän joku kova kuume tai ankara ok

Asun itse puulämmitteisessä talossa ja en ole koskaan lähtenyt kesken lämmittämisen lenkille tai kauppaan. Puitahan pitää juuri lisätä kaiken aikaa, ei ole yleensä mitään valtavia nämä tulipesät. Tuskin on myöskään aloittajan mökissä. Sehän on turhaa lämmittämistä päästää puut pesästä loppumaan ja taas aloittaa alusta. Myös kuumien kekäleiden ulos vieminen on kamalaa tuhlausta, senverran kallista puulämmitys on nykyään. Juuri ne kuumat hiilet tuottavat hyvä jälkilämpöä. 

Tietenkin mökin voi "huoletta" päästää jääkylmäksi, mutta on kolkkoa tulla jääkylmään kotiin ja tavarat kärsivät. Myös alkulämmitys maksaa puita kylmästä lämpimäksi. Kiva mennä kylmiin petivaatteisiin nukkumaan, kostuvat ja lämpiämine kestää. On aika ruusuisia ja tietämättömiä monet ja neuvot sen mukaisia. 

Vierailija
166/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen ettet tule onnistumaan. Hyvin kuvailit kaikki vaatimukset/vaivat aloituksessa. Niitä jaksaa tavallinen talliainen korkeintaan vuoden(ehkä toisen) mutta siihen jää. Edessä muutto takaisin kaupunkiin. Itse olen kyllä pärjännyt vastaavissa oloissa nyt jo 12 vuotta, mutta olenkin mies ja luonteeltani selviytyjä.

Vierailija
167/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Epäilen ettet tule onnistumaan. Hyvin kuvailit kaikki vaatimukset/vaivat aloituksessa. Niitä jaksaa tavallinen talliainen korkeintaan vuoden(ehkä toisen) mutta siihen jää. Edessä muutto takaisin kaupunkiin. Itse olen kyllä pärjännyt vastaavissa oloissa nyt jo 12 vuotta, mutta olenkin mies ja luonteeltani selviytyjä.

Mitäs teet työksesi? Ja missä?

Vierailija
168/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos sinun täytyy kysyä tätä (mikä siinä kiehtoo) et voi ymmärtää vastauksia.

Jollekin asuminen alkeellisissa oloissa on rahakysymys, mutta monelle ei. Minulla on kaksikin nykyaikaista omistusasuntoa kaupungeissa, mutta asun silti hankalasti pienessä torpassa metsän reunassa.

Vierailija
169/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mistä kaikki polttopuut? Heittomotti kpoivua maksaa lähes 100 euroa, sillä ei kauaa lämmitetä. 

Maalla puut tehdään itse tai ostetaan pimeästi naapureilta. Itse asuessani vastaavissa olosuhteissa, esim. pyysin naapurin isännältä luvan raivata polttopuuta hänen hakkuuaukostaan.

Maalla tuntuu se puidentekokin olevan vähän erilaista touhua kuin mökkiläisten näpertely jollain klapikoneella. Yksi maalla asuva tuttu, jonka talo lämpiää puulla, kertoi että lainaavat metsäyhdistykseltä klapihommia varten sellaisen traktorin perään laitettavan klapikoneen. Se syö kokonaisia rankoja ja sylkee toisesta päästä klapeja ulos. Viikonlopussa tekivät muutaman miehen voimin 40 sellaista 1,5 kuution säkillistä klapeja. Ja talven mittaan sitä polttopuuta menee sellaiset 40 ku

Mulla on vain pieni tölli, mutta kun tulipesiä on 5 kpl (sis. kiukaan ja vesipadan), ei 4 istokuitiota riitä alkuunkaan, jos yhtään pakkastalvi tulee.

10-15 mottia per vuosi on ihan tavallinen puunkulutus puulla lämmitettävässä perheasunnossa.

Vierailija
170/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se pissaämpäri kannattaa tyhjentää kompostoriin. Pysyy kompostori sulana ja tulee muhevaa multaa.

No ei todellakaan! Pissa eintunnetusti lämmitä lahkeessakaan kuin pienen hetken. Liian märkä komposti on entistä alttiimpi jäätymään.

Omassa kompostikäymälässäni on nesteen erottelu, niin pissa ei (enimmäkseen) edes jää kompostimassaan vaan ohjautuu muualle.

Muutenkin pyrin pissimään vain kerran päivässä käymälään, ettei nestemäärä kohoaisi liikaa. Minulla on muita systeemejä pikkupisseille.

Vierailija
171/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se pissaämpäri kannattaa tyhjentää kompostoriin. Pysyy kompostori sulana ja tulee muhevaa multaa.

Sehän valuu maahan kompostin läpi, jäätyy lätäköksi ympärille ja saastuttaa kaiken koska tulee aivan liikaa, enemmin erilliseen tynnyriin kuin mökin viereen kompostiin. 

Vierailija
172/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mistä kaikki polttopuut? Heittomotti koivua maksaa lähes 100 euroa, sillä ei kauaa lämmitetä. 

Maalla tuntuu se puidentekokin olevan vähän erilaista touhua kuin mökkiläisten näpertely jollain klapikoneella. Yksi maalla asuva tuttu, jonka talo lämpiää puulla, kertoi että lainaavat metsäyhdistykseltä klapihommia varten sellaisen traktorin perään laitettavan klapikoneen. Se syö kokonaisia rankoja ja sylkee toisesta päästä klapeja ulos. Viikonlopussa tekivät muutaman miehen voimin 40 sellaista 1,5 kuution säkillistä klapeja. Ja talven mittaan sitä polttopuuta menee sellaiset 40 ku

Kun on 11 tulisijaa ja niillä lämmitetään koko talo, niin kyllä, puuta menee 40 kuutiota vuodessa, siis halkoa josta tehdään klapit. 

Vierailija
173/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi noin epäilet? Itse asuin lähes kymmenen vuotta mummonmökissä jossa oli puulämmitys ja kylmä vesi tuli pihalle. Talvisin ei usein tullut vettä lainkaan (silloin hain vettä mistä milloinkin sen millä pärjäsi, juomaveden ostin kanistereissa kaupasta). Pihasauna (sähkötön) jossa padassa lämpeni vesi, vatien ja kauhan avulla peseydyin. Ulkohuussi tietysti.

Sitten väsyin kun mökki alkoi olla jo liiankin tuulettuva, purut seinissä oli painuneet alas ja lähes satavuotias leivinuunikin jo rapautunut, muutin moderninpaan, 70-vuotiaaseen taloon jossa sisäwc - mutta puulämmitys ja pihasauna. Nykyinen vielä metsempänä kuin aiempi.

Ja ihan nainen olen.

Vierailija
174/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tutkituta sen muuttokohteen kaivoveden laatu, onko se edes juoma tai pesuvedeksi kelpaavaa. Kaivovedessäkin voi olla radonia tai mangaania.

Kaivovesi tulisi tutkituttaa 3 vuoden välein lain mukaan. Löytyy finlex  sivuilta.

Löytyypi www.finlex.fi 

Hakuun 401/2001

Asetuksessa pienten alle 10 kuutiota / päivä käyttävien talouksien veden laatu ja terveydelle asetetut vaatimukset.

Vierailija
175/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei se sukupuolesta ole kiinni, asenteesta kyllä ja siitä mistä nauttii ja mitä arvostaa.

Vierailija
176/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joku mainitsi retkisuihkun. Onko se tosiaan hyvä? Monihan sitä kehuu ja kerran sellainen oli kaupassa jo kädessä, jätin kuitenkin pois. Mutta kallishan se ei ole, niin mietin pitäisikö kuitenkin testata. Jos se tosiaan säästää kovastikin vettä, niin helpottaisihan se talviaikaa.

Mekin naureskeltiin retkisuihkuille, mutta nyt käytetään jatkuvasti. Säästää vettä selvästi vateihin ja kauhoihin verrattuna. Seuraavaksi ostan sellaisen, jossa katkaisin suuttimen pääosassa eikä vain sankossa olevassa mollukassa, ei tarvitse shampoisin käsin sankoa haroa. Ainut juttu, että kannattaa viedä sisälle samalla kuin shampoot jne jos saunaa ei jatkuvasti lämmitä - sisälle jää vettä joka jäätyessään helposti rikkoo värkin.

Meillä mökkeilyä nykyään yli puolet vuodesta, etätyö ja aikuiset lapset mahdollistaa tuon. Apn tapauksessa miettisin miten nähdä lapsia säännöllisesti, tulevatko teinit kovinkaan helposti viikonlopuksi mökille?

Vierailija
177/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asun itse puulämmitteisessä talossa ja en ole koskaan lähtenyt kesken lämmittämisen lenkille tai kauppaan. Puitahan pitää juuri lisätä kaiken aikaa, ei ole yleensä mitään valtavia nämä tulipesät."

Meillä takka ja puuhella ja ei sinne nyt "kaiken aikaa" tarvitse puita lisätä. Lämmityksessähän luukut pidetään niin pienellä kuin mahdollista, eli palaminen on hidasta. Hyvä nyrkkisääntö se että tulen "huminaa" ei kuulu juurikaan. 

Vierailija
178/267 |
29.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä mummonmökki-käsite on vähän epäselvä, että mitä sillä tarkoitetaan. Esim jos on 11 tulisijaa, on kyse niin isosta talosta, etten enää itse miellä mummonmökiksi. 

Vierailija
179/267 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tämä mummonmökki-käsite on vähän epäselvä, että mitä sillä tarkoitetaan. Esim jos on 11 tulisijaa, on kyse niin isosta talosta, etten enää itse miellä mummonmökiksi. 

Totta. Toki keskustelut aina rönsyää, mutta silti jos aloittaja kysyy miten pärjää mummonmökissä ja keskustelussa kauhistellaan että menee kuulkaa paljon aikaa, puita ja rahaa 11 tulisijan päivittäiseen lämmitykseen, niin... 😂

Meillä lienee ehta mummonmökki. Tupa ja kamari, yhteensä 33 neliötä. Miehen kanssa asutaan kaksin, tosin mies on paljon pois. Ja sen perusteella totean että ei ole paha rasti asua.

Vierailija
180/267 |
30.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Totta. Toki keskustelut aina rönsyää, mutta silti jos aloittaja kysyy miten pärjää mummonmökissä ja keskustelussa kauhistellaan että menee kuulkaa paljon aikaa, puita ja rahaa 11 tulisijan päivittäiseen lämmitykseen, niin... 😂

Meillä lienee ehta mummonmökki. Tupa ja kamari, yhteensä 33 neliötä. Miehen kanssa asutaan kaksin, tosin mies on paljon pois. Ja sen perusteella totean että ei ole paha rasti asua.

Millaista tuossa tapauksessa on asua noilla neliöillä? Onko vedetön, tuleeko vesi siis omasta kaivosta? Millaisia tulisijoja, kuinka monta, paljonko puuta kuluu per talvi, kuinka pitkä mökkitie auratulle tielle, miten lumityöt hoituu? Käytätkö vedenkeitintä veden lämmittämiseen? Onko hirsi- vai lautamökki? Milloin rakennettu? Onko sisävessa/huussi/kuivakäymälä?  Mitä tuo asuminen maksaa per vuosi ja millaisia kuluja? Onko sähköt? Millainen jääkaappi? Mikä on parasta tuossa asumisessa, mikä pahinta? Meneekö suurin osa päivästä lämmitykseen? Oletko kotona päivisin vai muualla töissä? 

Tässä nyt muutama kysymys :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi