Juustofanit! Mitä juustoja teiltä löytyy usein kaapista?
Minulla on leivän päälle aina jotain pehmeää homejuustoa, kuten camembert, langres, epoisses tai cambozola.
Gratiineihin löytyy gruereä, ja parmesaania tai pecorinoa jompaa kumpaa on aina.
Tynnyrikypsennettyä fetaa tai chevreä ostan salaattiin.
Pitsan päälle mozzarellaraastetta jonka sekaan joko gruyereä, parmesaania tai pecorinoa... Mitä nyt kaapissa sattuu olemaan sillä hetkellä!
Pidän tosiaan nuista pehmeistä ja lempeistä homejuustoista kauheana!
Minua muitakin kaapissa silloin tällöin näkyy mutta nuita on hyvin säännöllisesti, joskus jopa kaikkia yhtäaikaa 😂
Kommentit (220)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ikäännytän Aura sinihomejuuston itse jääkaapissa.
Siitä tulee suussasulava, hedelmällisen makuinen, kun ylittää päivämäärän parikuukautta.
Meillä on noita aina ikääntymässä tasaisin välein, että aina olisi tarjolla pari-kolmekuukautta päivämäärä vanhaa extra kypsytettyä Auraa.
Ei löydy herkullisempaa sinihomejuustoa, tuore Aura ei kovinkaksista ole ja Aura gold hieman parempi, mutta ei pärjää itse ikäännytellylle.
Onks tää joku omituinen vitsi?
Ei ole vitsi, kerroin vain miten saan Auran kypsymään herkulliseksi ja parhaaksi sinihomejuustoksi, ei pärjää mikään hienompikaan ranskalainen/italialainen.
Aura on hyvinvähän kypsytetty juusto, siksi kypsytän sitä itse, olen tehnyt n
Ikävä sanoa mutta Aura on huonoimmasta päästä sinihomejuustoja. Terävä kitkerä maku.
Ei ole kuin jotain siivutettavaa, yleensä halvinta. Ei haittaa, koska olen läski muutenkin ja syön sitä halpaakin juustoa ihan liikaa.
Vierailija wrote:
Parmigiano reggiano DOP 24 kk löytyy aina jääkaapista. Useimmiten myös Roquefort ja Gammel Knas.
Ja leivän päällä käytän Riberhus 30+ mellemlagret, joten sitäkin on aina jääkaapissa.
Ai toinenkin tanskalainen juustonystävä. Gammel Knasia löytyy meiltäkin lähes aina jääkaapista. Rakastan paikallisia pikku juustoputiikkeja ❤️
Riitanherkun mozzarellaa, koska se on suomalaista. Tämä patongin, tomaatin ja peston kanssa :)
Sitten Jukolan juuston cheddarit kaikkeen herkutteluun ja hampurilaisen väliin.
Jukkolan leipäjuusto, aivan omaa luokkaansa ja tietysti lakkahillon kanssa.
Näiden lisäksi löytyy yleensä perinteinen koskenlaskija, joku suomalainen juusto leivän päälle ja aura sinihomejuustoa niin ja tietysti Valion salaattijuustoa.
Niin kuin muissakin ruoissa kotimaisuus ja lähiruoka ratkaisevat sen mitä kaapista löytyy.
Cambozola on varmaan ainoa vakijuusto, muuten tulee maisteltua mitä nyt milloinkin tekee mieli, ja uusia testailen usein!
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siitä tulee suussasulava, hedelmällisen makuinen, kun ylittää päivämäärän parikuukautta.
Meillä on noita aina ikääntymässä tasaisin välein, että aina olisi tarjolla pari-kolmekuukautta päivämäärä vanhaa extra kypsytettyä Auraa.
Ei löydy herkullisempaa sinihomejuustoa, tuore Aura ei kovinkaksista ole ja Aura gold hieman parempi, mutta ei pärjää itse ikäännytellylle.
Onks tää joku omituinen vitsi?
Ei ole vitsi, kerroin vain miten saan Auran kypsymään herkulliseksi ja parhaaksi sinihomejuustoksi, ei pärjää mikään hienompikaan ranskalainen/italialainen.
Aura on hyvinvähän kypsytetty juusto, siksi kypsytän sitä itse, olen tehnyt n
Ihan myynti pakkauksessa kypsennän
Magor eli Mascarpone, gorgonzola yhdistelmä. Nyt kaapissa myös norjalaista Wernerssonin juustoa, italialaista vuohenjiuustoa, Ruotsalaista Greve eli kreivijuustoa, Galbani Mozzarella, Kvibille. Nyt hävettää kun tutkin kuinka olen hamstrannut taas...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
" hedelmällisen"?
Siihen tulee aromia ja hieman makeutta, mielestäni "hedelmällistä" ei muistuta mitään tiettyä hedelmää, se ei tuoksu, mutta maistuu
Tapasin ostaa Castello-tuotemerkin (Arla) Monastery-kermajuustoa usein, koska se oli maultaan kiinnostavampi ja vähän syvempi kuin perusjuustot. Näyttää kuitenkin harmillisesti kadonneen kaupoista ja tuotesivuilta.
Kaavoihinsa kangistuneet bulkki-arkijuusto-suomalaiset eivät uskaltaneet tarttua vieraan kuuloiseen tuotemerkkiin, jossa on se vaikea C-kirjainkin?
Juustoportin Brandy-pähkinä on hyvää myös. Siinäkin on tosin pelottavia vieraita kirjaimia peräti kaksi kappaletta.
Maasdaam (myös esim. nimellä Maasdaamer). Loistava, pähkinäinen maku. Ollut meidän mielijuusto jo yli 20 vuotta.
Vierailija wrote:
Arkijuusto siivutettuna.
Nimestään huolimatta se ei ole juustoa. Ja sen nimi pitäisi kieltää lailla: ARKIjuustoa. Arki sitä ja tätä, koska tulee Arkipasta, Arkijauheliha, arkibanaani...
Vierailija wrote:
Juustoa pitää säilyttää jääkaapissa eikä kaapissa.
Jääkaappikin on kaappi. Mutta nimestään huolimatta se ei ole jäinen, jos toimii kuten pitää.
Jos kaapissa on alle 10 juustoa, kipitän heti kauppaan.
Vakkarina täytyy olla aina kypsä cheddar, Polar täyteläinen arkeen, mustaleimaa ja parmesan. Nyt on lisäksi pari ikääntynyttä manchegoa, vanha gouda, buffalomozzarella, savuporolevite, halloumi, hampparicheddar, maasdam, raejuusto, brie. Jotain varmaan unohtui.
Kumma kyllä, en opi pitämään parmesanin mausta, vaikka muuten olen juustoveikko.
Tuoksukin tuo mieleen oksennuksen.
Vierailija wrote:
Jos kaapissa on alle 10 juustoa, kipitän heti kauppaan.
Vakkarina täytyy olla aina kypsä cheddar, Polar täyteläinen arkeen, mustaleimaa ja parmesan. Nyt on lisäksi pari ikääntynyttä manchegoa, vanha gouda, buffalomozzarella, savuporolevite, halloumi, hampparicheddar, maasdam, raejuusto, brie. Jotain varmaan unohtui.
Tuohon vielä lisäyksenä että kaikenmaailman kumiedamit ja olterdammit eivät ilmesty kotiini ellei joku masokisti halua mukanaan tuoda itselleen ”nautittavaksi”.
Parmigiano Reggiano, maksaa 25 €/kg liiterissä.
Milloin mitäkin, mutta yksi kestosuosikki on Aura Gold tai tavallinen Aura jos Aura Goldia ei löydy (tietääkö joku valmistetaankohan sitä vielä?).
Tiedän että on ”laadukkaampiakin” sinihomejuustoja, mutta meidän makuun aura on aina uponnut. Tosin Rocquefort tulee juustotarjottimella vahvana kilpailijana.
Harmillisesti lääkäri nakutti jotain kohonneesta kolesterolista. Sovimme, että "yksi parempi juustopäivä viikossa". No, otin lääkkeet varmuuden vuoksi, jotta voin rehottaa edelleen. Appenzeller, Gruyere ensimmäisenä listalla. Castello tietysti, b r i e!!! Kai minä hyydyn näiden ääreen...
No nyt on vaan Arkigouda ja viinirypäleitä... Jouluksi sitten lajitelma.
Mukavaa kun sinullakin on joskus jotakin leivänpäällistä.