Juustofanit! Mitä juustoja teiltä löytyy usein kaapista?
Minulla on leivän päälle aina jotain pehmeää homejuustoa, kuten camembert, langres, epoisses tai cambozola.
Gratiineihin löytyy gruereä, ja parmesaania tai pecorinoa jompaa kumpaa on aina.
Tynnyrikypsennettyä fetaa tai chevreä ostan salaattiin.
Pitsan päälle mozzarellaraastetta jonka sekaan joko gruyereä, parmesaania tai pecorinoa... Mitä nyt kaapissa sattuu olemaan sillä hetkellä!
Pidän tosiaan nuista pehmeistä ja lempeistä homejuustoista kauheana!
Minua muitakin kaapissa silloin tällöin näkyy mutta nuita on hyvin säännöllisesti, joskus jopa kaikkia yhtäaikaa 😂
Kommentit (234)
meillä löytyy usein:
- vuohenjuustoa, koska ihastuin pari vuotta sitten tomaatti-vuohenjuustokeittoon ja voisin syödä sitä vaikka joka viikko
- tuorejuustoa (ehkä melko epäjuusto mutta monikäyttöinen, leivän päällä, kastikkeissa, keitoissa, tahnoissa... ostan välillä maustamatonta ja laitan siihen itse esim pestoa kotona, ihanaa tuoreen leivän päällä)
- raejuustoa (keittojen päälle, kuuman ruoan kylkeen, salaatteihin ja tahnoihin)
- valmiita viipalejuustoja leivälle (puoliso ostaa usein savuoltermannia ja keisarinnaa, itse mm. maasdamviipaleita)
- valkohomejuustoja (koska niitä saa kaupasta usein -30% tarralla ja tykkään)
- parmesaania tai pecorinoa pastan päälle ja muuhunkin ruoanlaittoon
- jotain sulatejuustoa, keittoihin ja kastikkeisiin
meiltä löytyy vähän harvemmin:
sinihomejuustoja (tykkään mutta puoliso ei)
leipäjuustoa (iltanaposteluun)
erilaisia "kokeillaanpa tätä" -juustoja viikonloppuisin :)
Melkeinpä kaikki menee.. vuohenjuusto ei haisee maistuu =(
Tosin ei liikaa kannate syödä juustoja nälkään, hirveesti suolaa ja naama turpoaa.
Kaloreita kertyy myös huikea määrä.
Joskus herkutella.
Raclettea tehdään usein ja fondueta. Joten alppijuustoja löytyy
Emmental, brittiläinen cheddar, gouda, maasdam/maasdamer. Noita menee eniten. Joskus parmesaania vähän. Savu ja varsinkin homejuustot eivät maistu. Eikä mikään edam tai kuminen polar.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Fetaa on aina. Usein löytyy Babybel, Aura, parmesaani, pecorino. Brie uunissa on uusi lemppari.
Camembert mielestäni on parempi uunissa kuin brie! Siihen on ihana dippailla rapeata leipää!
Kiitos vinkistä. Kokeilen 😛
Siihen tehdään viiltoja ja lisätään valkoviiniä ja valkosipulia sitten uuniin,näin ranskalaiselta opin.
K-Menu Edam 800 gr ja Valio Hyvä Arkijuusto 1,25 kg, joskus 1 kg pyörylöitä kermajuustoa, harvoin Kippari savusulatejuusto.
Gruyere ruuanlaittoon esim lasagne kastikkeeseen. Iäkäs cheddar ja comte leivälle,parmasen pastaan. Pappillon sinihome muuten vaan. Edesmennyt kissani piti briestä pieninä määrinä.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän saisi "oikeaa" mozzarellaa? Söin joskus italialaisen pitsan päällä. Joo ei ollut mitään tekemistä niitten peruspakattujen kaupan mönttien kanssa, mitä joskus tullut ostettua
Helppo tehdä itse.
Sinihomejuustoa ja Västerbottenia, satunnaisemmin halloumia (grillattavaksi) ja parmesaania (raasteeksi),
Aura, mustaleima emmental ja yksittäispakatut cheddarit on aina standardisti kaapissa. Sitten päälle kokeiluja fiiliksen mukaan.
Te osaatte varmaan auttaa tässä :-) Mikä on se sveitsiläinen tai saksalainen kiinteä juusto, joka saa koko jääkaapin lemuamaan siltä kuin kaappiin olisi pilaantunut jotakin ruokaa? Juusto maistuu taivaalliselta, täyteläiseltä ja voimakkaalta mutta ei kuitenkaan väkevältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäännytän Aura sinihomejuuston itse jääkaapissa.
Siitä tulee suussasulava, hedelmällisen makuinen, kun ylittää päivämäärän parikuukautta.
Meillä on noita aina ikääntymässä tasaisin välein, että aina olisi tarjolla pari-kolmekuukautta päivämäärä vanhaa extra kypsytettyä Auraa.
Ei löydy herkullisempaa sinihomejuustoa, tuore Aura ei kovinkaksista ole ja Aura gold hieman parempi, mutta ei pärjää itse ikäännytellylle.
Oli pakko katsoa, oliko tää mun oma viesti! Näköjään löytyy joku, joka on kanssani täysin samaa mieltä. Täysin!
Pysyykö ne hyvänä noin kauan? Vuodenvaihteessa avasin Aura-juuston paketin pari päivää ennen päiväystä, ja juusto oli pilalla, kauttaaltaan vihertävän limaisen mössön peitossa. Roskiin meni. Juustoa oli säilytetty jääkaapissa.
Polar 15%