Juustofanit! Mitä juustoja teiltä löytyy usein kaapista?
Minulla on leivän päälle aina jotain pehmeää homejuustoa, kuten camembert, langres, epoisses tai cambozola.
Gratiineihin löytyy gruereä, ja parmesaania tai pecorinoa jompaa kumpaa on aina.
Tynnyrikypsennettyä fetaa tai chevreä ostan salaattiin.
Pitsan päälle mozzarellaraastetta jonka sekaan joko gruyereä, parmesaania tai pecorinoa... Mitä nyt kaapissa sattuu olemaan sillä hetkellä!
Pidän tosiaan nuista pehmeistä ja lempeistä homejuustoista kauheana!
Minua muitakin kaapissa silloin tällöin näkyy mutta nuita on hyvin säännöllisesti, joskus jopa kaikkia yhtäaikaa 😂
Kommentit (220)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ikäännytän Aura sinihomejuuston itse jääkaapissa.
Siitä tulee suussasulava, hedelmällisen makuinen, kun ylittää päivämäärän parikuukautta.
Meillä on noita aina ikääntymässä tasaisin välein, että aina olisi tarjolla pari-kolmekuukautta päivämäärä vanhaa extra kypsytettyä Auraa.
Ei löydy herkullisempaa sinihomejuustoa, tuore Aura ei kovinkaksista ole ja Aura gold hieman parempi, mutta ei pärjää itse ikäännytellylle.
Onks tää joku omituinen vitsi?
En usko, juustoja tosiaan voi ja kannattaakin kypsyttää itse lisää. Monet homejuustot eivät ole läpikypsiä kun kaupan hyllylle päätyvät, itsekin usein saatan jättää juuston jatkamaan kypsymistä jos sisus ei ole vielä muuttunut kermaiseksi.
<
Ei ole vessassa tarvinnut istua ja kokemusta Auran ikäännyttämisestä yli kymmenenvuotta ja aina onnistunut. Juuston rakenne pehmenee ja se sulaa lämmittäessä maultaan herkullisempaa, kuin ranskalaiset/italialaiset merkkituotteet. Suosittelen kokeilemaan...
Olttermanniakin ikännytettiin reilusti enemmän venäjän markkinoille, kuin suomen markkinoille, kun pitävät paremmista juustoista.
Itse pidän ruotsalaisista greeve juustoista joita ikäännytetty 24kk tai pidempään, ihanan voimakkaita
Tykkään aika tavallisista, kuten Valion kolmiojuustoista ja niistä erityisesti Juhlasta. Allerum Präst 12 kk on hyvää ja kaikki Ålandsmejerietin tuotteet etenkin Kartano ja 12 kk kypsytetty kermajuusto.
Ihan tavallinen, halpa Rainbowin sinihomejuusto on hyvää ruuanlaitossa.
Eikä arkena Turunmaata oikein voita mikään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tekisi mieli ilmiantaa tämä keskustelu... kiukuttaa naiset, jotka tykkäävät tuollaisista vahvoista mauista joita en itse pysty syömään.
Mitä ihmettä? Et pysty terveydellisistä syistä vai et vain pidä mausta? Mitä kiukuttelun aihetta siinä on jos joku muu pystyy ja tykkää? Itse en voi syödä esim ruisleipää (keliakia) jota rakastan mutta ei minussa herätä suuttumusta he jotka voivat yhä siitä nauttia.
En pidä mausta. Naiset pitävät siis minua "vauvasuuna" ja nauravat
Onpa noloa, heille. Etsi parempaa seuraa ja jätä nuo omaan arvoonsa.
Vierailija wrote:
Tällä palstalla ihmisillä on kaapissaan korkeintaan arkijuusto-edamia ja sitäkin vain kelapäivinä.
Mikä on "kelapäivä"?
Suurena juuston ystävänä on yksi juusto jota en suostuisi syömään, en halua edes nähdä sellaista, Casu marzu.
Vaikea uskoa että olisi mikään kulinaristinen nautinto. Vaarallinenkin vielä..
Müritzeriä on nykyään aina kaapissa leivän päälle. Hyvää varsinkin paahdetun ruisleivän päällä.
Viime aikoina olen ihastunut Roquefortista tehtyyn katkarapukastikkeeseen pastan kanssa.
Brique de Larzacia ostaisin useammin, jos sitä vaan jostain täältä löytyisi.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Polar on meikäläisen suosikkijuusto.
Polar Täyteläinen
EAN-numero 6408430338184
Tämä, sekä Maasdam juustoista suurin osa, maistuvat paremmalle kuin arkiset edamit.
Pidän miedoista juustoista, Edamista, Goudasta tai Cheddarista. Tilsit on hyvää, samoin jotkin valkohomejuustot. Luostari on herkkua, samoin jotkin kermajuustot ja osa savujuustoista.
Emmental tai sinihomejuusto eivät ole suosikkejani. Ahvenanmaalaiset juustot ovat liian happamia makuuni.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tällä palstalla ihmisillä on kaapissaan korkeintaan arkijuusto-edamia ja sitäkin vain kelapäivinä.
Mikä on "kelapäivä"?
Päivä, jolloin edellisen kirjoittajan vuokra ja sähkölasku maksetaan.
Juustoihin on tutustuttava, kun maistoin ensi kertaa Castelloa aloin pitää siitä. Juustolajitelma on hyvä tapa aloittaa, ei ole liian kallis.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mikä on "kelapäivä"?
Päivä, jolloin edellisen kirjoittajan vuokra ja sähkölasku maksetaan.
Kiitos. Kummallinen ilmaisu, en muista, että sitä olisi ikinä Suomessa asuessani kelapäiväksi kutsuttu. Mistä moinen nimitys tulee?
Oltermannia ja Arkijuustoa. Reilu kilo riittää viikoksi.
Kermaista ja pehmeää ja maukasta.
Pecorinoa on meillä aina kaapissa. Tykkään ihan kaikenlaisista juustoista, vaikka nykyään tulee niitä vähän harvemmin syötyä. Lemppareitani on etenkin voimakkaat juustot kuten Roquefort Papillon ja Gorgonzola.
Vierailija wrote:
Ikäännytän Aura sinihomejuuston itse jääkaapissa.
Siitä tulee suussasulava, hedelmällisen makuinen, kun ylittää päivämäärän parikuukautta.
Meillä on noita aina ikääntymässä tasaisin välein, että aina olisi tarjolla pari-kolmekuukautta päivämäärä vanhaa extra kypsytettyä Auraa.
Ei löydy herkullisempaa sinihomejuustoa, tuore Aura ei kovinkaksista ole ja Aura gold hieman parempi, mutta ei pärjää itse ikäännytellylle.
" hedelmällisen"?
Emmentaalia, Sulatejuusto, Oltermanni.
Valion arkijuustoa löytyy aina vähintään pari kappaletta jääkaapista!
Ei ole vitsi, kerroin vain miten saan Auran kypsymään herkulliseksi ja parhaaksi sinihomejuustoksi, ei pärjää mikään hienompikaan ranskalainen/italialainen.
Aura on hyvinvähän kypsytetty juusto, siksi kypsytän sitä itse, olen tehnyt näin jo +10 vuotta ja aina onnistunut hyvin...