Lunastin sukutalon itselleni ja sen jälkeen alkoi tulla vaatimuksia ja haluamisia sieltä ja täältä
Eli kun isovanhemmista aika jätti, sukulaiset ottivat talosta itselleen mitä halusivat. Jäin odottamaan että joku rintaperillinen ottaisi talon itselleen. Kukaan ei halunnut ja talo olisi myyty vieraalle, en halunnut sitä tapahtuvan joten ostin sen itselleni. Jokainen perillinen sai osansa. Kaikkien piti olla tyytyväisiä 😄
Muilla ei avaimia taloon ole kuin minulla mutta ei muut avaimia tarvinneetkaan. Yksi sun toinen sukulainen alkoi käydä "mökillä" kun en itse paikalla ollut. Kurkkivat ikkunoissa ja avoimiin rakennuksiin, kävivät huussissa, istuskelivat pihassa tuntikausia. Ei tässä nyt oikeastaan muuten mitään kun ymmärrän että rakas paikka muillekin ja serkut, sedät ja tädit halusivat käydä fiilistelemässä. Kuitenkin vähäsen outo fiilis yhtäkkiä nähdä sukulaisen facessa kuvia että ovat siellä pihassani piknikillä 😄 Ja ennen eivätkä jälkeen eivät minulle mitään viestiäkään laittaneet.
Samaan aikaan alkoi tätien puolelta tulla välitettyjä toiveita/vaatimuksia. Että "onko se vanha sokerikko vielä siellä? Kun mummi on sen aikanaan minulle luvannut". Tai mummi on luvannut mattoja, tai tauluja. Näitä eivät olleet ottaneet silloin kun mummi kuoli joten en lotkauttanut korviani näille.
Kun aloin remontoida niin sitten vasta alkoikin tulla ohjetta, että miten pitää tehdä ja millaiseksi talon pitää tulla, väriä ja oven mallia myöden. Puhumattakaan että yhden seinän sisältä kuulemma löytyy kultakoruja, jotka kuuluu sitten tädille!!
One question. Miten SINÄ reagoisit näihin vaatimuksiin?
Kommentit (66)
Vierailija wrote:
Kaupat tehtiin siis täysin yhteisymmärryksessä kaikkien kanssa, hinta neuvoteltiin yhdessä ja se sopi aivan kaikille ja tosiaan siis perilliset jakoivat summan kuten kuuluu. Ihan lakimies asiaa hoiti. Sukulaiset oli onnellisia kun otin paikan huolehdittavakseni. Mutta nyttemmin ei enää tunnu siltä 😄
Eikä kukaan mihinkään talkoisiin halua. Eihän he tätä omista, käyvät vaan. Huussia käyttävät ja minä sitä sitten siivoan kun on purut menneet vähän ohi, paperit loppu. Ja virtsaroiskeita istuimella, anteeksi tämä yksityiskohta. Ap
Huussiin lukko.
Vartiointiliikkeen tarrat portinpieleen ja ovelle samoin kun "kameravalvonta"-kyltti.
Tämän takia en halunnut suvun kesämökkiä, jonka olisi saanut ilmaiseksi. Ei tuntuisi ikinä omalta paikalta ja tiedän, että olisi ollut pyhäinhäväistys, jos siellä olisi jotain mennyt remontoimaan, vaikka vääränväriset seinät. Tee selväksi, että sen on nyt virallisestikin sinun paikkasi, muilla ei ole asiaa sinne, jos siitä ei ole erikseen sovittu.
"Olen ostanut sukumme talon (pvm) ja olen nyt virallisesti sen haltija. Minusta on mukava, että tulette siellä käymään, mutta toivon teidän kunnioittavan yksityisyyttäni ja omaisuuttani niin, että ette käy pihassani sopimatta kanssani asiasta etukäteen. Talossa oleva irtaimisto kuului myös tekemääni kauppaan, joten en ole luovuttamassa mitään talon sisältä löytyvää kenellekään. Kyselyjä on tullut minulle paljon antaa sitä sun tätä talon sisältä, mutta ymmärrätte varmasti, että se ei ole reilua, sillä perintö on jo jaettu ja kaupat tehty. Minulla ei ole mitään velvollisuutta luovuttaa kenellekään mitään talostani. Kiitos ymmärryksestä ja lämpimästi tervetuloa käymään, mutta soitathan hyvissä ajoin etukäteen vierailustasi."
Näin kirjoittaisin.
Joku saattaa perninnönjaossa helposti jäädä sen viimeisen rojukasan (jota kukaan muu ei huoli) omistajaksi. Sitten alkaakin tulla mieleen, että kyllä mä sittenkin voisin haluta sen ja sen tavaran.
Varsinkin kysellään, vieläkö sulla on se ja se mummin tavara.
Vähän sama tilanne. Minua ei haittaa kun sukulaiset joilla juuria käy pihaa ja tiluksia katselemassa. Pihakin on ihan, vaikka syrjässä kylästä ja kyläteiltä, kahden mökkitien risteyksessä. Serkut on vanhemmiltaan perineet tiedot lähistön marjapaikoilta mutta jokamiehen oikeus. Joskus piipahtaa omakin entinen koulukaveri autollaan pihassa, tulin katsomaan kun täällä ennen käytiin.
Se vähän häiritsi kun täysin sivullinen hänet poimi marjat pensaista viime kesänä. Suku ei tietääkseni ole koskaan sitä tehnyt. Toki luvan kanssa hyvänä satovuotena olen jollekin tarjonnut.
Vierailija wrote:
Meillä sama tilanne. Ostimme isovanhempieni talon ja remppa käynnissä. Jatkuvasti joku on norkoilemassa ja ohi ajaessa kurvaa katsomaan. Omenat häviää puusta, kun ennenkin oli tapana, että saa mamman luvalla ottaa. Joku oli "mamman perennoistakin" näemmä itselleen kimpun leikannut. Pihalle tullaan kiertelemään vaikkei olla kotona tai vaikka ollaan kotona. Ihan kuin talo olisi jokin yleinen kievari mihin voi omin luvan ilmaantua ja pihan antimet yhteiskäytössä. Mitä ihmettä ihmiset?!
Alapeukuttajalla kolkuttelee omatuntoa🤭? Vai oletko tosissasi sitä mieltä, että toisten pihalla voi kierrellä omin päin, kerätä omenat puista ja kukat penkeistä? Vain, koska niin on entisen omistajan aikaan tehty?
Miniänä pitäisi harkita moneen kertaan sukulaistalon lunastamista,kun tulossa sukulaisten yllätysvierailuja hyötymistarkoituksessa ja joutuu maksajaksi vuosiksi.Se miniä on ulkopuolisena arvostelun kohteena,vaikka kuinka passaisi.Nuorin lapsista oli vauva ja siivous käynnissä.Eikös silloin pihalle ajanut miehen tädin porukka ja vielä miehen velikin.Jouduin kahvinkeittäjäksi kuin kyökkipiika ja seurue pauhasi pöydässä keskenään.
Kun tulin miniäksi mieheni kotitilalle, annoin 5 kuukautta sisaruksille aikaa hakea pois omat tavarat.
Jos eivät siihen mennessä kelvanneet, ne joko lensi roskiin /kierrätykseen tai otin käyttöön. Ei ole ollut ongelmia.
Toki meitä yritetään välillä käyttää varastona "kun teillä sitä tilaa on". Miehen sisarus jopa yritti ujuttaa jotain isoa huonekalua säilytykseen saatesanoilla "et sitten saa myydä sitä". Ikinä ole muiden tavaroita myynyt mutta saatesanat varmisti että hän sai etsiä säilytyspaikan jostain muualta.
Vierailija wrote:
Kun tulin miniäksi mieheni kotitilalle, annoin 5 kuukautta sisaruksille aikaa hakea pois omat tavarat.
Jos eivät siihen mennessä kelvanneet, ne joko lensi roskiin /kierrätykseen tai otin käyttöön. Ei ole ollut ongelmia.
Toki meitä yritetään välillä käyttää varastona "kun teillä sitä tilaa on". Miehen sisarus jopa yritti ujuttaa jotain isoa huonekalua säilytykseen saatesanoilla "et sitten saa myydä sitä". Ikinä ole muiden tavaroita myynyt mutta saatesanat varmisti että hän sai etsiä säilytyspaikan jostain muualta.
Joo tämä säiytystilan lokkeja on myös ihan uskomatonta. Aivan, meillä on säilytystilaa koska a) olemme sitä ostaneet ja siitä maksaneet b) karsineet turhat rojut ja lopettaneet nimenomaan erinäisten ylimääräisten huonekalujen hamstrailun ja hilloamisen. Ei kai me nyt tilalle haluta riesoiksi jonkun toisen huonekaluja kun kerran omista ollaan vihdoin päästy eroon ja saatu toimivammat varastotilat!
Pistäisin nämä sukulaiset puhelimesta estoon.
Auttaisiko ParkkiPaten kyltti pihassa? "Pysäköinti sallittu vain pysäköintiluvalla" tms. Saisivat sitten kutsumattomat vieraat selvitellä tekemisiään ParkkiPaten tunnetusti ystävällisen asiakaspalvelun ja perintätoimiston kanssa.
Niin tuttua.
Sukulaiset pölähtää sukutilalle, josta eivät omista mitään, milloin sattuu, ilmoittamatta, verestämään muistoja.
Mitähän tykkäsivät, jos ilmaantuisin heidän omakotitalojensa pihalle istumaan jonain aamuna, istuisin kuin tatti, enkä suostuisi lähtemään?
kun laittaa ison kyltin jossa lukee että muistakaa hymyillä kameralle, niin tuolla varmaan jo pääsee pitkälle vaikkei mitään kameraa ole. toki voi sitä jonkun kohtuhintaisen kameran johonkin kätkeä. kun olisi kylttiin laitettu maininta kamerasta, niin sukulaiset eivät voi väittää että olisi salaa kuvattu.
Portille puomi ti betoniporsas jossa kyltit: 'yksityisalue, oleskelu kielletty' ja 'nauhoittava kameravalvonta'. Jos on yksityistienpätkä niin kylttien väliin riistakamera josta voi katsoa ketkä siinä n käyneet pällistelemässä.
Tuttua juttua. Olen tehnyt lukkoon pantavan portin tunkeilijoiden takia.
Olen alunperin kieltänyt lupaa kysymättä tunkeutumisen, mutta koska juntit ei ymmärrä puhetta, niin on portti ja kamerat.
Tai taivastele kovaan ääneen, jos näät somen kautta heidän käyneen pihallasi,, että naapuri soitti, että pihassasi on ollut vieras auto, että "KUKAHAN SE MAHTOI OLLA?". Taivastele ja pohdi sitä niin kauan, kun kehtaat, kunnes myöntävät käyneensä. Puhu, että varmuuden vuoksi haluat tietää, kun käyvät. Kuka sitä tietää kuka rosvo siellä pihamaalla saattaa pyöriä?
Tuota vartiointipalvelun käyttöä ja niitä tarroja siitä videovalvonnasta voi hyvin perustella, että et halua vieraita ihmisiä tontille ja kuka tietää, jos rosvot joskus jonnekkin syrjäseudulle eksyvät?
Meillä sama tilanne mutta hokasin sanoa ostotilanteessa että nyt ottaa kukin mitä haluaa, jälkikäteen ei voi kysellä. Ei ole tullut kyselyllä. Pihaan ei onneksi änkeydytä. Remonttiohjeita tulee mutta ne menee sisään ja ulos eli en välitä niistä.
Vierailija wrote:
Pistäisin nämä sukulaiset puhelimesta estoon.
Mitä se auttaa kun eivät kerran tulostaan ilmoittele muutenkaan?
Vierailija wrote:
Kaupat tehtiin siis täysin yhteisymmärryksessä kaikkien kanssa, hinta neuvoteltiin yhdessä ja se sopi aivan kaikille ja tosiaan siis perilliset jakoivat summan kuten kuuluu. Ihan lakimies asiaa hoiti. Sukulaiset oli onnellisia kun otin paikan huolehdittavakseni. Mutta nyttemmin ei enää tunnu siltä 😄
Eikä kukaan mihinkään talkoisiin halua. Eihän he tätä omista, käyvät vaan. Huussia käyttävät ja minä sitä sitten siivoan kun on purut menneet vähän ohi, paperit loppu. Ja virtsaroiskeita istuimella, anteeksi tämä yksityiskohta. Ap
Hyvä ihminen laita toki lukko oveen.
Talo ja tontti on nyt sun, älä kuuntele. Myöskään tavaroiden perään ei enää sovi kysellä, viety mikä viety. Enkä haluaisi että edes pihaa käytetään omin luvin, kyllä hyviin tapoihin kuuluu kysyä että sopiiko käydä.