Mitä ruokaa jätät ottamatta joulupöydässä, jos menet vieraaseen pöytään?
Itse en ota maksalaatikkoa enkä kaikkia maitotuotteita.
Kommentit (198)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tää ketju on oikein nirsoilun ylistys!
Nirppanenäthän rakastaa luetella kaikkea sitä, mitä he EI SYÖ.
Sitähän tässä kysyttiin dorka. Suurin osa on vastannut yhden tai pari ruokalajia joista ei pidä.
Tää ketju onkin tarkoitettu nirsoille, ja niitähän tuntuu riittävän! Kyllä moni luettelee niin paljon "en ota -ruokia," että mitä ihmettä varten edes sinne joulupöytiin änkeävät esittämään erityisruokavalioitaan. Yhdenkin luettelijan kohdalla piti jo ihmetellä, että syökö hän mitään. Kun ei kelpaa laatikot, ei rosolli, ei kalat eikä kinkut, niin mitä jää jäljelle?
Jos minun lapsuudenkodissa joku olisi alkanut jouluna nirsoilla kaikesta, niin isä olisi kantanut niskasta pihalle. Myöhemmin lapset on saaneet kiukutella ruuasta mielin määrin ja heistä on tullut näitä, joille ei kelpaa kuin sipsit ja pitsat.
Ainoa, jota itse en ottaisi, on se lipeäkala, jos sitä jossain ihme tapauksessa jossakin tarjottaisiin. Tiedättekö edes, miten iso homma sen valmistamisessa on? Siksi se on varmaan pois jäänytkin. Tai ehkä juuri sen ison työn takia saattaisin sitäkin ottaa, koska onhan se epäkohteliasta olla ottamattakaan.
Lapsena sitäkin oli pakko edes vähän syödä, koska ruoka oli arvokasta ja sitä ei passannut ylenkatsoa.
Lipeäkalaa tai maksalaatikkoa ei meillä ole onneksi, joten ainoa mikä jää syömättä on oikeastaan sillit ja mäti. Muuten syön ja maistelen kaikkea. Erityisesti salaatit,leivät, laatikot ja rosolli vegenä on parhaita. Jälkkärit ei myöskään maistu paitsi juustot.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jouluateria on kiusallinen sosiaalisen elämän muoto, koska siinä on itselle melko vähän otettavaa. Kala-allergia vie alkupalat, sika ei maistu, joten se siitä pääruuasta, lanttulaatikosta ja piparkakkumausteista menee vatsa sekaisin, etikkaruuista tulee päänsärkyä. Käytännössä siis vain porkkanalaatikkoa, leipää ja torttukahvit ja konvehti, jos on tarjolla.
Eihän sinun toki allergioiden takia tarvitse tuntea oloasi kiusaantuneeksi. Minkäs allergioille voi? Vinkkinä, jos menet vieraaseen paikkaan jouluaterialle, voisit ystävällisesti vihjaista kutsujen järjestäjälle allergioistasi ettei hän vahingossakaan laita vaikka porkkanalaatikkoon hienoksi jauhettua kalaa. Tämä olin vain esimerkki.
Pystyisitkö syömään rosollia? Meillä siihen ei perinteisesti sekoiteta kalaa vaan eri astiassa olevaa itse teh
————
Mistä teillä tehdään se rosolli, jos siinä ei ole lainkaan etikkaa? Siis ei etikkakurkkuja eikä etikkapunajuuria, eikä kastikkeessakaan ole etikkaa?
Onko teidän rosollissa siis perunaa, porkkanaa, sipulia ja keitettyä punajuurta? Minusta siitä tulee ihan mautonta rosollia. Etikkasäilykkeet nimenomaan antaa sen ihanan kirpakan maun. Kastikkeessa sitä ei ole pakko olla, mutta aika usein se kermakin maustetaan pienellä etikkalirauksella.
————————-Kotimaista omenaa luettelemisiesi lisäksi. Etikkakurkkuja, jos porukalle uppoaa ne, muuten nekin eri astiassa. Punaista sipulia vielä. Meillä äiti teki erikseen melko isoon purkkiin lasimestarin silliä. Minä olen laiskempi ja ostan sitä, jos tekee mieli. Muuten jotain hyvää Ahti-silliä eri astiaan pilkottuna.
Kermavaahtoon eli kastikkeeseen tosiaan makeaa punajuurien keitinlientä värin takia ja tietty kermavaahdossa on kohtuullisesti sokeria.
Kuten tiedetään, makuja on monenlaisia, joten kompromissina joidenkin inhokit eri astiaan, niin voivat syödä rosollia muiden mukana. Kyllä minäkin etikan mausta pidän kovastikin, mutta mielestäni sitä tulee riittävästi sillien ja erikseen pilkottujen etikkakurkkujen mukana.
Vierailija wrote:
Nyt huomaan . että musta on tullut vanha kun olen lukenut tämän ketjun.
Höpsistä, olet ehkä syönyt erilaisia ruokia, kuin mitä täällä on lueteltu. Lähinnä täällä on puhuttu ”en tuota ainakaan syö” ruuista. Nuorisoa ei ehkä ole lapsena opetettu kaikkiruokaisiksi, joten he saattavat olla hyvin valikoivia, mitä suuhunsa laittavat.
Vierailija wrote:
Jep, maksalaatikkoa en ottaisi.
Jossain päin tykkäävät syödä sitä jotain rusinasoppaa jälkkäriksi. Senkin tod näk jättäisin välistä.
Olen aika järkyttynyt. Että jossain syödään maksalaatikkoa jouluruokana! Hyi olkoon!
Vierailija wrote:
Jätän väliin sillit sekä rosollin jos siinä on silliä seassa. Lisäksi rusinasoppa jää väliin. Laatikoita voin ottaa lusikallisen lautasen reunalle. En ole suuri jouluruokien ystävä joten annoskoko pysyy kohtuullisena.
Sillsallad utan sill.
Oikeasti kaikki ainekset oltava erikseen. Etikkapunajuuria, porkkanaa, omenaa, suolakurkkua, sipulia. Silli joka haluaa. Myös sipuli pois jos ei kaikille sovi.
Vierailija wrote:
Otan rosollia ainoastaan näön vuoksi niin pienen lusikallisen kuin mahdollista. Vihaan sillin makua salaatissa.
Sukulaisissa sattuu olemaan rosolliin pakkomielteisesti suhtautuvia, joten pakko sitä on vähän närppiä kohteliaisuussyistä.
Rosollissa silliä??!!! Whaaat??
Yök, en kyllä ole ikinä kuullut tai nähnyt että joku laittaisi silliä rosolliin.
Kinkku ja se rosollin vaaleanpunainen kastike.
En ota porkkanalaatikkoa. Tai helpompaa sanoa, mitä otan: otan lanttulaatikkoa, kinkkua, mätiä, sipulia, sinappisilliä, perunoita, herneitä. Kaikkea tätä vähän, ja kaikki muu jää.
En ota mitään liharuokia enkä laatikoita paitsi imellettyä perunalaatikkoa. Ei rosollille.
Kyllä kaloille, keitetylle perunalle, salaateille.Luumurahkalle ja suklaalle.
Lipeäkalaa en ota; enkä silliä; niiden haju jotenkin aina sekoittuu ajatuksiini illan emännästä; oltiinpa missä tahansa joulua kuokkimassa.
m67
En ota maksalaatikkoa tai mitään maksapateeta tai aladobia. En ota imellettyä perunalaatikkoa. Muuten syön kaikkea joulupöydästä sen tasan yhden kerran vuodessa kun jouluruokaa syön. Tykkään lanttu- ja porkkanalaatikosta ja herneistä. Muuta otan hyvin vähän. Ilman epämääräisiä sillejä pärjään kyllä myös.
Vierailija wrote:
Itseasiassa en syö jouluruokia lainkaan.
Minusta ne ovat pula-ajan ruokia jotka on pääsääntöisesti tehty niin halvoista raaka-aineista kuin vain on ollut mahdollista.
Niinhän ne ovatkin, perinne ajalta jolloin ei tavallisella kansalla ollut juuri muuta ja niitä raaka-aineita käytettiin jotka säilyivät talviaikaan ja talven yli. Kaunis vanha perinne, joka on hiukan erilainen eri puolilla Suomea.
Kinkkua en syö ainakaan, kun en syö muutenkaan.
En välitä myöskään raa'asta kalasta tai suutarinlohesta, kala on hyvää mutta kunnolla kypsennettynä.
Vierailija wrote:
Kaikki hokee lipeäkalaa, jota en ole kuusikymmentä luvun jälkeen nähnyt yhdessäkään joulupöydässä, en kenenkään kotona, enkä ravintoloissa, en missään.
Kuinkahan moni on sitä ikinä edes maistanut?
Vaikka mitä joulumenuja tässä on tullut nähdyksi ja syödyksi, laivoilla, maalaiskartanoiden tarjoamissa joulunvietoissa, työpaikan järjestämissä pikkujoulujuhlissa sen seitsemässä eri paikoissa, ei ikinä ole tullut lipeäkalaa vastaan.
Juu, en minäkään ota sianpääsylttyä enkä naurishauvikasta enkä hernehuttua.
Sianpääsyltty, nam 😋 Äiti osti aina puolikkaan sian ennen joulua ja teki itse. Meidän joulupöydässä nykyään on aina tiettyä maalaishyytelöä, se on aikuisten lasten mielestä se juttu, mikä pitää aina joulupöydässä olla.
Olen varmaan jotenkin kummallinen, koska todella tykkään kaikista jouluruuista (no, ehkä joku sienisalaatti ja mädit jäisi välistä).
Ihanaa, kun tulee joulu ja saa muutaman päivän syödä kaikkea ihanaa!
Vierailija wrote:
No vähän riippuu, mitä siellä on tarjolla. Mutta mulle joulupöytäkummajaisia ovat maksalaatikko ja lihaton makaronilaatikko, joten näitä tuskin tulisi otettua. Lipeäkalakaan ei innosta, vaikka muita kaloja syönkin.
Lihaton makaroonilaatikko? Mitä se on?
Nyt huomaan . että musta on tullut vanha kun olen lukenut tämän ketjun.