Mitä ruokaa jätät ottamatta joulupöydässä, jos menet vieraaseen pöytään?
Itse en ota maksalaatikkoa enkä kaikkia maitotuotteita.
Kommentit (198)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No jos on sellaisia notkuvia joulupöytiä kuin täällä puhutaan, niin varmaan suurinta osaa en ota. Omaan kuuluu vain kinkku, lanttulaatikko ja rosolli. Toki graavilohi maistuisi leivän päällä.
Ei sillä ettei moni muukin saattaisi maistua, mutta en kaipaa samalle aterialle miljoonaa eri lajia.
Meillä on kolme lautasta jokaisella päällekäin eli pienin päällimmäisenä seuraavaksi hieman isompi sen alla ja alimpana iso ruokalautanen. Ruokapöytään ei siis laiteta kaikkea yhtäaikaa tarjolle. Ruoka tarjoillaan kolmessa osassa rauhassa keskustellen ja nauttien hyvistä mauista.
Jälkiruokaa varten sulatellaan hieman ja emännän avuksi kieltelystä huolimatta tyhjennetään naiset yhdessä ruokapöytä rasioihin jääkaappiin emännän ohjeiden mukaan, jollei hän aja meitä pois valtakunnastaan. Jälkiruoaksi kahvi, kahvileipää ja keksejä sekä jälkiruokamaljoihin lait
Emännän avuksi naiset häärää? Eikö miehet osaa? Ja joka kyläpaikassa sama kattaus? Aina 2dl jälkiruokamalja?
En mitään kalaa, laatikoista vain maksalaatikkoa, en riisipuuroa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No jos on sellaisia notkuvia joulupöytiä kuin täällä puhutaan, niin varmaan suurinta osaa en ota. Omaan kuuluu vain kinkku, lanttulaatikko ja rosolli. Toki graavilohi maistuisi leivän päällä.
Ei sillä ettei moni muukin saattaisi maistua, mutta en kaipaa samalle aterialle miljoonaa eri lajia.
Meillä on kolme lautasta jokaisella päällekäin eli pienin päällimmäisenä seuraavaksi hieman isompi sen alla ja alimpana iso ruokalautanen. Ruokapöytään ei siis laiteta kaikkea yhtäaikaa tarjolle. Ruoka tarjoillaan kolmessa osassa rauhassa keskustellen ja nauttien hyvistä mauista.
Jälkiruokaa varten sulatellaan hieman ja emännän avuksi kieltelystä huolimatta tyhjennetään naiset yhdessä ruokapöytä rasioihin jääkaappiin emännän ohjeiden mukaan, jollei hän aja meitä pois valtakunnastaan. Jälkiruoaksi kahvi, kahvileip
Kaikki on tehtävä aina samalla tavalla ja se on Ainoa Oikea Tapa.
Varsinkaan rasvaista kalaa en ota yleensä koskaan. Pidän siitä kyllä, mutta jostain syystä minulle tulee siitä aina jotenkin erikoinen olo kun syön sitä.
Lipeäkala jäisi koskematta ja lanttulooraa ottaisin hitusen. Maksalaatikkoa ja makaronilaatikkoa en ole nähnyt joulupöydässä.
Luumukiisseli vai mikälie sekametelisoppa
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tää ketju on oikein nirsoilun ylistys!
Nirppanenäthän rakastaa luetella kaikkea sitä, mitä he EI SYÖ.
Sitähän tässä kysyttiin dorka. Suurin osa on vastannut yhden tai pari ruokalajia joista ei pidä.
Tarviiko olla kyse siitäkään ettei pitäisi. Ehkä joku ei joulupöydässä ota vaikka karjalanpaistia tai makaroni- tai maksalaatikkoa koska syö niitä muulloinkin, ja haluaa jouluna jotain harvinaisempaa.
Ja kuten esim. itse syön vain sitä kinkkua ja lanttulaatikkoa +rosollia, niin niillä nälkä lähtee. Kyllä minä pystyn muitakin laatikoita syömään, mutta miksi, kun eivät ne ole niin herkullisia kuin lanttulaatikko.
Lipeäkalaa en ottaisi. Myöskään en rosollia, jos siinä on silliä. Maksalaatikkoon en ole koskaan törmännyt joulupöydässä. En ehkä ottaisi jouluruokana, vaikka maksiksesta pidänkin.
Juuri keliakia diagnoosin saaneena multa jäis väliin ainakin leivät ja kinkku (jos korppujauhoilla kuorrutettu), tortut ja piparit ja laatikot joissa käytetty lihalientä. Söisin kalaa, rosollia, perunoita, juureksia/kasviksia kiitollisuudella, että olisin saanut kutsun joulupöytään ylipäätään.
Riippuu tietysti kattauksen sisällöstä, mutta perinteisessä pitopöydässä skippaan maksalaatikon, lihattoman makaronilaatikon, lihapullat ja keitinperunat, jos tarjolla on juureslaatikoita, uunijuureksia tai muuta lisuketta, jolla ne voi korvata. Sillit jäävät myös syömättä ja graavikalaan suhtaudun varauksella. Jos näyttää tuoreelta, otan, mutta muuten jätän väliin.
Joulupöydässä noiden lisäksi jätän ottamatta rosollin, jos siihen on sekoitettu silli mukaan ja joskus muutenkin, jos pöydässä on useampaa muutakin salaattia.
Kahvipöydässä jos on sen seitsemää sorttia, jätän ottamatta pullat, kuivakakut ja kaupan keksit. Joskus on tarjolla sekä täyte- että juustokakkua ja silloin otan yleensä vain toista, riippuen siitä kumpi näyttää houkuttelevammalta. Suolaisetkin saatan jättää ottamatta, jos on tarjottu myös ruokaa tai olen syönyt kotona juuri ennen lähtöä. Muuten ei ole sellaista suolaista kahvipöytätarjottavaa tullut vielä vastaan, jota en olisi halunnut edes maistaa. Ehkä joku vegaaninen piirakka voisi olla sellainen, jos siinä olisi käytetty vegaanista "juustoa". Ne maistuvat enemmän jäteöljyltä kuin jäteöljy itse. Muuten ei ole ongelmaa vegetarjoilujen kanssa, kokkailen itsekin silloin tällöin vegaanista sapuskaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siis kuka laittaa edes joulupöytään jotain maksa- ja makaroonilaatikkoa?
Exän mummo tarjosi joulupöydässään aina makaronilaatikkoa, siis ilman lihaa, Maistui ihanalle kinkunkastikkeen kanssa. En tiedä mistä päin Suomea tuollainen perinne mahtaa olla kotoisin.
Mun satakuntalaisen mummun joulupöydässä oli sitä myös ilmeisesti siis sieltäpäin, koska pirkanmaalaisen (karjalaisen) mummun pöydässä sitä ei ollut.
Munamakaronilaatikko on hämäläinen perinneruoka, jota tarjoillaan juhlissa. Meillä oli lapsena joulupöydässä lähinnä isän toiveesta.
Metkaa miten vähän täällä pidetään maksalaatikosta. Itse ostan sitä ihan arkenakin. Hyvää se on.
Vierailija wrote:
Metkaa miten vähän täällä pidetään maksalaatikosta. Itse ostan sitä ihan arkenakin. Hyvää se on.
Minäkin tykkään paljon, joulun aikaan meillä on saattanut olla sitä joulupäivän lounaalla -eikä muuta.
Vierailija wrote:
Kaikkea mitä on tarjolla eli kaikkea vähän, sama pätee juomiin.
Tämä on kaikkein sivistynein tapa. Opettaminen kohtuuteen alkaa kotoa. Antaa lasten maistella vähän isompanakin joitain ruokia, jotka eivät ole heidän herkkujaan, mutta saattavat aikuisena yllättäen pitää niistä. Itsellä se on lanttulaatikko. Minua aina vaadittiin ottamaan ihan vähän edes sitä joka jouluaterialla ja totuin sen makuun. Aikuisena ei ole tehnyt tiukkaakaan ottaa hieman sitä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
En syö jouluruokia eli sillit, laatikot, rosolli ja italiansalaatti (yleisimpiä joulupöydissä näkemiäni ruokia, kaikkia ei tietenkään kaikissa pöydissä kerralla) jäisi ottamatta. Eli voisin maistaa kinkkua ja lohta (myös useimmissa pöydissä ollut).
Italiansalaattia en ole koskaan nähnyt missään jouluruokatarjoilussa. Sehän tuli kauppoihin vasta 80-luvulla. Ei ole suomalainen perinneruoka. Tämä siis vaan tiedoksi nuoremmalle väelle.
Sinulle tiedoksi, että italiansalaattia on tehty jo aiemmin ihan kotosalla. Aineethan ei ole mitään ihmeellisiä ja niitäkin voi vähän vaihdella. Ja nykyäänkin jos haluan syödä italiansalaattia (jouluna tai milloin vain), niin teen sen itse. Kaupan mössö on pahaa.
Oho, taisin sohaista arkaan paikkaan. Jos teillä on tehty omalla reseptillä italiansalaattia etkä pidä kaupan vastaavasta, olet tehnyt jotain itse keksittyä sotkua, jota aloit 80-luvulla kutsua italiansalaatiksi. Kuulostaa hienommalta. Juuri sitä kaupan mössöä tuli 80-luvulla kauppoihin ja sitä myydään kaupoissa vieläkin. Taidat tehdä omalla reseptillä kreikkalaista salaattia, josta mielestäsi tekee kreikkalaisen fetajuusto,
Otan hieman kaikkea, paitsi tänä jouluna skippaan raskaana kielletyt ruoat ja juomat.
En syö mitään joulumössöjä, kamalia kaikki! Erityisesti kinkku ja laatikot.
Vierailija wrote:
Kaikkea mitä on tarjolla eli kaikkea vähän, sama pätee juomiin.
Eli et syö mitään, istutu kuivin suin? Hauska joulu sulla, ehkä kannattaisi jäädä kotiin.
Sitähän tässä kysyttiin dorka. Suurin osa on vastannut yhden tai pari ruokalajia joista ei pidä.