Mitä ruokaa jätät ottamatta joulupöydässä, jos menet vieraaseen pöytään?
Itse en ota maksalaatikkoa enkä kaikkia maitotuotteita.
Kommentit (198)
Kinkun,viinin,oluen ja kaiken missä sokeria.
Kinkku ja maksalaatikko. En ole kasvissyöjä, en vaan pidä niiden mausta.
En pidä kalasta, joten kaikki kalaruoat jäävät väliin. Samoin jää ottamatta imelletty perunalaatikko. Kaikki muu maistuu, aivan erityisherkku on sienisalaatti.
Otan vain perunoita ja porkkanalaatikkoa, karjalanpaisti käy myös jos on tarjolla. Kaiken muun jätän muille. Olen kala-allerginen ja kyllä en tykkää jouluruuista
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Siis kuka laittaa edes joulupöytään jotain maksa- ja makaroonilaatikkoa?
Aika moni laittaa.
Poronmaksalaatikko kuuluu joulupöytään ainakin siinä osassa Lappia, mistä itse olen kotoisin. Perunalaatikko ei kuulunut kun olin lapsi, sitä ja samoin lipeäkalaa maistoin ekaa kertaa joskus nelikymppisenä. Lipeäkala ei oikein maistu miltään, joten ei mennyt jatkoon. Perunalaatikon olen lisännyt omaan joulupöytääni nykyään, se on niin hyvää. Makaroonilaatikko jouluruokana itselleni outo , tosin kaikenlaista omien perheiden spesiaalijuttuja on, mm risottoon oman perheen perinneruokana olen kaveriperheessä törmännyt ja myös itsetehtyihin italiansalaattiin ja perunasalaattiin
Vierailija wrote:
Ihmiset ovat nykyään paljon valikoivampia ja nirsompia jotenka en enää nykypäivänä alkaisi ruokapöytiä laittamaan ollenkaan. Monelta olen kuullut kuinka paljon on mennyt roskiin. Joku kahvikakku ja suolapala tarjoilu korkeintaan jos tulisi vieraita.
Kun jouluruuat on pahoja, oikeasti en ole ikinä tykännyt. Riisipuuro menee, mutta en ymmärrä muuten niiden päälle. Jotkut oikein odottaa sitä läskistä sian kankkua joka on suolalla kyllästetty..
Lipeäkalaa ja kinkkua. Laatikoita otan vain korkeintaan ruokalusikallisen jokaista.
Laatikot, kinkku, kylmäsavustetut ja graavatut kalat, sillit.
Lanttulaatikko on aina jäänyt ottamatta, niin myös rosolli. En vain tykkää mausta, vaikka kasvisruuasta tykkäänkin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kinkkua en syö, enkä kalkkunaa. En syö lipeäkalaa, enkä sillejä.
Rosolli on suurta herkkua ilman silliä, mutta silli kyllä pilaa ihan kaiken ruoan.
Niin enkä siis mitään lihaa, tai lötteröä kalaa. Sisältää tuon maksalaatikon ja lihapullat.
Voit valikoida ihan, miten haluat, mutta otathan huomioon suuren vaivan ruokien eteen tehneen emännän tunteet, jos mikään muu ei kelpaa kuin vesi. Tai ehkä hän jo etukäteen tietää eikä loukkaannu. Osa tosiaan ei pidä sillistä rosollissa ja siksi monesti silli onkin eri astiassa.
Joulupöydässä on niin paljon hyvää, että pitää priorisoida. Rosollit jättäisin lautaselle nostamatta. Meillä ei ole kenelläkään maksalaatikkoa joulupöydässä, mutta jos sitä olisi, niin jättäisin. Kinkku, kalat, mäti, paisti, perunat ja muut laatikot löytäisi kyllä minun lautaselle.
Kaikki hokee lipeäkalaa, jota en ole kuusikymmentä luvun jälkeen nähnyt yhdessäkään joulupöydässä, en kenenkään kotona, enkä ravintoloissa, en missään.
Kuinkahan moni on sitä ikinä edes maistanut?
Vaikka mitä joulumenuja tässä on tullut nähdyksi ja syödyksi, laivoilla, maalaiskartanoiden tarjoamissa joulunvietoissa, työpaikan järjestämissä pikkujoulujuhlissa sen seitsemässä eri paikoissa, ei ikinä ole tullut lipeäkalaa vastaan.
Juu, en minäkään ota sianpääsylttyä enkä naurishauvikasta enkä hernehuttua.
Vain sellaisia joille olen allerginen tai en saa syödä sairauden takia (raaka kala).
Onko tavallista että joulupöydässä on maksalaatikkoa? Se ei ole meillä ikinä kuulunut tarjoiluun
Vierailija wrote:
Sehän riippuu mitä siellä on tarjolla. Saatan jättää perunatkin ottamatta ja syön paljon ilmaista kinkkua. Perunaa saa kotonakin.
En myöskään varmasti täytä mahaani millään perunalla tai niillä ankeilla laatikoilla ja rosolleilla. Otan lohta/kinkkua/graavilohta. No ehkä perunalaatikkoa vähän kylkeen.
Jälkkärit, no se riippuu mitä on. Ankeat piparit ja joulutortsut (ai että inhoon kun yksi sukulainen sanoo niitä joulutortsuiksi) jäävät pöytään kuten taatelikakut mutta täytekakkua voin ottaa ja jos on hyvä lohivoileipäkakku.
Joulu on käsittääkseni herkuttelun juhlaa eikä kärsimyksen. Pääsiäisenä kärsitään mämmin voimalla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No vähän riippuu, mitä siellä on tarjolla. Mutta mulle joulupöytäkummajaisia ovat maksalaatikko ja lihaton makaronilaatikko, joten näitä tuskin tulisi otettua. Lipeäkalakaan ei innosta, vaikka muita kaloja syönkin.
En ole koskaan ollut edes joululounaalla tai illallisella työpaikan pikkujouluissa tai kenenkään kotona, jossa olisi tarjottu jouluruokana maksalaatikkoa (koirani rakasti sitä) tai lihatonta makaronilaatikkoa. Sen verran äiti aikoinaan valisti, kun minulla oli kova riita kaverini kanssa, kuuluuko makaronilaatikkoon liha vai ei. Meillä oli aina lihaa siinä.
No äiti kertoi, että karjalaiset syövät karjalanpaistin kanssa lihatonta makaronilaatikkoa. Olimme kaverini kanssa molemmat oikeassa. Hänellä kesti pitkään antaa anteeksi riita vaikka eihän siinä väittelyssä mitään anteeksiannettavissa edes ollut, mutta hän ei suostunut tosiaan pitkään aikaa
Miten voi pienestä asiasta saada noin ison närän?
Jos tuommoisesta jo menee kaveruus poikki, niin tuskinpa teillä paljon kavereita edes on. Maailmassa kun on niin paljon niitä ihan oikeitakin ja isoja mielipide-eroja.
Vierailija wrote:
En koskaan mene vieraaseen joulupöytään. Ei tulisi pieneen mieleenkään
Ei lumihiutaleet mene, ei tietenkään. Kaikki muut ihmisethän on epäilyttäviä ja heidän tarjoamuksensa myös.
Koitapa pitää linjasi koko elämäsi ajan.
Tää ketju on oikein nirsoilun ylistys!
Nirppanenäthän rakastaa luetella kaikkea sitä, mitä he EI SYÖ.
Anoppilaan jos mennään muuna päivänä kuin aattona, niin uskallan syödä vain sellaisia, mitkä eivät pilaannu lämpimässä olosta tai sellaista, mitä olen tuonut itse mukanani yhteiseen pöytään tai olen varma, että ko. Ruoka on valmistettu samana päivänä. Yleensä käydään 27.12. Ja syön perunaa, vihersalaattia ja voita. Sit jotain kuivakakkua/keksiä.
Säilyttävät ruokia lähes koko aaton lämpimässä, samaten seuraavana päivänä n. 12-22 ja useampana jouluna on ollut joulun lisälahjana ollut ruokamyrkytys. Ei kiitos enää. Lapsiakin olen ohjeistanut asiassa.. aattona ei enää siellä vierailla, olemme saaneet riittävästi apen joulushowsta.
En koskaan mene vieraaseen joulupöytään. Ei tulisi pieneen mieleenkään