Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ruokaa jätät ottamatta joulupöydässä, jos menet vieraaseen pöytään?

Vierailija
24.10.2023 |

Itse en ota maksalaatikkoa enkä kaikkia maitotuotteita.

Kommentit (198)

Vierailija
41/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kalat ja pähkinää sisältävät tuotteet allergian takia.

Sienisalaattia otan vai ihan vähän. Rosollista en myöskään pidä, joten jos siinä ei ole kalaa, otan sitäkin ihan vähän. 

Meillä rosolli on tehty ilman kalaa, mutta isäni 2. ex vaati siihen aina savusilliä. 

Savusilliä? En ole ikinä kuullutkaan, onko hyvää?

Vierailija
42/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat nykyään paljon valikoivampia ja nirsompia jotenka en enää nykypäivänä alkaisi ruokapöytiä laittamaan ollenkaan. Monelta olen kuullut kuinka paljon on mennyt roskiin. Joku kahvikakku ja suolapala tarjoilu korkeintaan jos tulisi vieraita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lihaa sisältävät, silli, kaikki joululeivät ("kunnon" ruuassa on ihan tarpeeksi syömistä ilman limppuja ja muita leipiä). Veikkaan etten tykkäisi myöskään lipeäkalasta, mutta maistaisin kyllä ensimmäistä kertaa. 

Lipeäkala valkokastikkeella on kaikkein parasta. 

Muistan kun yksi joulu olin yhdessä laitoksessa töissä. Eturuokana lipeäkalaa valkokastikkeella ja päällä mustapippuria, jälkiruokana riisipuuroa jossa päällä kanelisokeria. Eipä paljoa erottanut kumpi on kumpi.

Vierailija
44/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö jouluruokia eli sillit, laatikot, rosolli ja italiansalaatti (yleisimpiä joulupöydissä näkemiäni ruokia, kaikkia ei tietenkään kaikissa pöydissä kerralla) jäisi ottamatta. Eli voisin maistaa kinkkua ja lohta (myös useimmissa pöydissä ollut).

Vierailija
45/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihmiset ovat nykyään paljon valikoivampia ja nirsompia jotenka en enää nykypäivänä alkaisi ruokapöytiä laittamaan ollenkaan. Monelta olen kuullut kuinka paljon on mennyt roskiin. Joku kahvikakku ja suolapala tarjoilu korkeintaan jos tulisi vieraita.

Vapaan kasvatuksen tuotteita, mitään ei tarvii tehdä mikä ei huvita. Toivottavasti osaavat edes kieltäytyä kohteliaasti.

Vierailija
46/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No vähän riippuu, mitä siellä on tarjolla. Mutta mulle joulupöytäkummajaisia ovat maksalaatikko ja lihaton makaronilaatikko, joten näitä tuskin tulisi otettua. Lipeäkalakaan ei innosta, vaikka muita kaloja syönkin.

En ole koskaan ollut edes joululounaalla tai illallisella työpaikan pikkujouluissa tai kenenkään kotona, jossa olisi tarjottu jouluruokana maksalaatikkoa (koirani rakasti sitä) tai lihatonta makaronilaatikkoa. Sen verran äiti aikoinaan valisti, kun minulla oli kova riita kaverini kanssa, kuuluuko makaronilaatikkoon liha vai ei. Meillä oli aina lihaa siinä.

No äiti kertoi, että karjalaiset syövät karjalanpaistin kanssa lihatonta makaronilaatikkoa. Olimme kaverini kanssa molemmat oikeassa. Hänellä kesti pitkään antaa anteeksi riita vaikka eihän siinä väittelyssä mitään anteeksiannettavissa edes ollut, mutta hän ei suostunut tosiaan pitkään aikaan normalisoimaan suhdettamme. Pitkän ajan kuluttua hän kertoi olevansa erittäin köyhästä 10 lapsisesta perheestä, jossa makaronilaatikossa ei ollut koskaan lihaa vaan herne, maissi, paprikaa ja hän oli erittäin kateellinen minulle siitä ruoasta ja ihan kaikesta. Eihän sellaisella suhtautumisella voi kaveruus kestää.

Vierailija
47/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkku ja kalat. Samoin jos on esim maksaa tai sienisalaattia.

Vierailija
48/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain rosolli ja lipeäkala jää.

Vierailija
49/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En syö jouluruokia eli sillit, laatikot, rosolli ja italiansalaatti (yleisimpiä joulupöydissä näkemiäni ruokia, kaikkia ei tietenkään kaikissa pöydissä kerralla) jäisi ottamatta. Eli voisin maistaa kinkkua ja lohta (myös useimmissa pöydissä ollut).

Italiansalaattia en ole koskaan nähnyt missään jouluruokatarjoilussa. Sehän tuli kauppoihin vasta 80-luvulla. Ei ole suomalainen perinneruoka. Tämä siis vaan tiedoksi nuoremmalle väelle.

Vierailija
50/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskinkku. Sen suhteen olen nirso, en muuten. Muuten käy kaikki joulupöydässä, valmislaatikotkin ihan hyviä.

Peruskinkku on iso, jätetty ns mehukkaaksi = rakenne kovahko ja kostea. En siedä "märkää" lihaa. Pidän ainoastaan laadukkaasta, kuivanmureaksi kypsytetystä kinkusta jossa kuorrutukseen on panostettu kunnolla. Kuorrutus vaatii muutakin kuin että lätkitään pintaan joku perus kuorrutusmassa, vähän sinne päin, kun viitsiminen ei riitä tehdä sitä tosi hyvin.

Vierailija
51/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Siis kuka laittaa edes joulupöytään jotain maksa- ja makaroonilaatikkoa? 

Aika moni laittaa.

Vierailija
52/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkku ja kala. Tykkään kyllä kinkusta kun se on palvia, mutta se harmaasuolattu joulukinkku on vaan niin kuvottavan hajuistakin jo, että ei kiitos. Kalaa en tykkää syödä muutenkaan, niin miksi ottaisin joulupöydässäkään.

Vierailija
53/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Italiansalaattia en ole koskaan nähnyt missään jouluruokatarjoilussa. Sehän tuli kauppoihin vasta 80-luvulla. Ei ole suomalainen perinneruoka. Tämä siis vaan tiedoksi nuoremmalle väelle.

Sinulle tiedoksi, että italiansalaattia on tehty jo aiemmin ihan kotosalla. Aineethan ei ole mitään ihmeellisiä ja niitäkin voi vähän vaihdella. Ja nykyäänkin jos haluan syödä italiansalaattia (jouluna tai milloin vain), niin teen sen itse. Kaupan mössö on pahaa.

Vierailija
54/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vapaan kasvatuksen tuotteita, mitään ei tarvii tehdä mikä ei huvita. Toivottavasti osaavat edes kieltäytyä kohteliaasti.

Osaahan ne ketjun mukaan. Syövät vain kalleimpia, kun ilmaiseksi saavat😂

Vierailija
55/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sehän riippuu mitä siellä on tarjolla. Saatan jättää perunatkin ottamatta ja syön paljon ilmaista kinkkua. Perunaa saa kotonakin. 

Tämä on järkyttävä suhtautuminen siihen, että joku näkee suuren vaivan valmistaessaan ruokia, joita laittaa tarjolle. Joku sitten syö vain ILMAISTA kinkkua. Tottakai kutsuilla kaikki tarjottava on ns. ilmaista kutsutuille, mutta heidän kuuluu tuoda joko kukkia tai joku kiva laadukas lahja ison vaivan nähneelle emännälle tai miksei myös isännälle. 

Sivuhuomautuksena minulla olin naispuolinen työkaveri, joka aina firman tarjotessa alkoholia veti aivan naamat. Kärsi karmeasta krapulasta 2-3 pv. Kysyin häneltä, miksi hän juo niin paljon, kun kerran on niin krapulainen monta päivää jälkikäteen. Vastaus oli, koska alkoholi oli ILMAISTA ;D

Vierailija
56/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea mitä on tarjolla eli kaikkea vähän, sama pätee juomiin.

Vierailija
57/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunalaatikko, porkkanalaatikko ja lipeäkala. Eivät vaan ole minusta hyvänmakuisia ja kun ikää on 52v, voin jo valita mitä syön.

Vierailija
58/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin isovanhempien joulupöydässä. Kun katsoo kuvaa, tiedän, että söin kaikkea. Alkupalalautasella oli muikunmätiä, graavisiikaa, kalaterriiniä ja peruna plus sitruunalohko. Pääruokapöydässä oli peruna-ja lanttulaatikkoa, metsäsienisalaattia, rosollia(ei mitään silliä mukana), kinkkua, mustaherukkahyytelöä ja kastiketta. Jälkiruokana oli karpalojäädykettä ja kermavaahtoa.

Vierailija
59/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikkoa, tuota kiireisten arkipäivien pelastajaa. Tai saattaisin ottaa pienen määrän kohteliaisuudesta. Lipeäkalakin saattaisi jäädä syömättä. 

Vierailija
60/198 |
24.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikan jouluruokailussa duunarimiehet kahmii kinkut ja kalat, laatikoihin ja salaatteihin eivät koske, joulukaljaa palan painikkeeksi. Sivistyneemmät konttorimiehet ja me naisenpuolet otetaan sitten joka sorttia kohtuudella.

Viime jouluruokailussa jouduin pöytään, jossa kolme duunarimiestä. Kaikilla kolmella varmaan kilo kinkkua ja kalaa lautasillaan. Mulla oli vain laatikoita ja salaatteja.