Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8310)

Vierailija
181/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille sanoo vaan että kysykää isältä, isä hoitaa vatteet, pyykit, siivoukset, koulut, laskut, kaupan, ruuan yms.

Vierailija
182/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on iso karhunpalvelus lapsille kun isä näyttää mallia miten mitään ei tarvitse opetella ja tehdä. Ei nykyajan ihmiset enää huoli puolisoa joka ei osallistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän sama tilanne. Lapset vielä pieniä, joten he auttelevat välillä mukana, mutta pääasiassa kaikki työ on miehen ja minun tehtävä. Miehen kaksi alakoululaista asuu meillä joka toisen viikon, tuntuu että mies antaa heidänkin laistaa hommista. Mies tekee jos käsken tai pyydän, mutta en hakuaisi koko ajan nalkuttaa. En kuitenkaan voi jättää tekemättä ruokaa lapsille tai olla pesemättä lasten pyykkejä. Miehenkin lapset kääntyvät suurimassa osassa asioista puoleeni, ja olen vain karusti alkanut sanomaan, että myös isänne osaa nämä asiat hoitaa, että sinne suuntaan asioimaan. Myös omia ohjaan välillä tieten tahtoen isän puheille.

Asiasta olen yrittänyt puhua hyvällä ja pahalla, yrittänyt selittää, esittänyt pyyntöjä, toiveita, ollut ärtynyt, ollut harmissani, eikä mikään auta, ei edes se että sanoin olevani jo todella kuormittunut. Välillä toivon että jalkani katkeaisi ja mies joutuisi tekemään aivan kaiken yksinään, ymmärtäisiköhän sitten. Työmäärä olisi valtavasti pienempi jos asuisin kolmistaan lasteni kanssa, ja toisaalta mies joutuisi omilla lapsivuoroilla pärjäämään itseksiin. En ole tuosta maininnut, koska en haluaisi uhkailla erolla, vaikka ajatuksella välillä leikinkin.

Vierailija
184/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha moka, että teineiksi asti lapset päässeet tekemättä mitään kotona. Ja ikävää ettei isä välitä lapsistaan sen vertaa, että välittäisi millaisia ihmisiä heistä kasvaa ja millaiset taidot heillä elämään on.

Vierailija
185/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on tollasen laiskan miehen ja passaavan äidin poika. Jestas mikä homma oli alussa kun yritti ihan kaiken teettää mulla eikä olisi itse tehnyt mitään. Kovana pysyin enkä alkanut passaamaan.

Vierailija
186/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä mä ihmettelen vaikkei ole edes lapsia, eihän se siivoaminen kivaa ole kenestäkään mutta pakko se on tehdä että paikat pysyy kunnossa. Miestä silti pitää komentaa että koitas nyt siivota oma osuutesi ja tavarat paikoilleen. Eikä meillä ole edes iso asunto.

Vierailija
187/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin laiska teini. Huoneeni oli aina kaaos ja äiti huusi jatkuvasti, ettei minusta mitään tule.

No kun muutin omilleni, on minulla ollut siistiä ja rahaa säästössä. Se otsalohko kehittyi ja alkoi nähdä muutakin, kuin sen oman navan ympärillä vellovan maailmantuskan

Vierailija
188/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Teineille rahaa aina vain tehtyjä kotitöitä vastaan.

Tuossahan annetaan pahin malli ja asenne, lapsi vaivautuu tekemään vain rahasta/palkasta kotitöitä. Entä sitten kun lapsi muuttaa pois kotoa omilleen, kuka silloin hänelle makssaa? Kela ja veronmaksajat vai vanhemmat? Täälläkin on ollut paljon keskusteluja, kuinka isovanhemmat eivät auta taloudellisesti, auta kotitöissä tai hoida lastenlapsiaan. Ja yleensä se avunantaja on nainen - mummot, anopit ja äidit, joita syyllistetään ja haukutaan. 

Tämäkin keskustelu on hyvä esimerkki, kuinka nämä  vapaamatkustajat löytävät Aina syyllisen naisesta, äidistä ja ap:sta ja häntä syyllistetään ja haukutaan. Nainen pitäisi olla toisen orja ja palvella muita, koko elinikänsä, unohtaan omat tarpeet ja silti käydä töissä ja elättää perhe ja tehdä kahta työpäivää, ensiksi töissä ja sitten kotona ja mies ja lapset vapaamatkustajia. 

Vierailija
189/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tuossahan annetaan pahin malli ja asenne, lapsi vaivautuu tekemään vain rahasta/palkasta kotitöitä. Entä sitten kun lapsi muuttaa pois kotoa omilleen, kuka silloin hänelle makssaa? Kela ja veronmaksajat vai vanhemmat? Täälläkin on ollut paljon keskusteluja, kuinka isovanhemmat eivät auta taloudellisesti, auta kotitöissä tai hoida lastenlapsiaan. Ja yleensä se avunantaja on nainen - mummot, anopit ja äidit, joita syyllistetään ja haukutaan. 

Tämäkin keskustelu on hyvä esimerkki, kuinka nämä  vapaamatkustajat löytävät Aina syyllisen naisesta, äidistä ja ap:sta ja häntä syyllistetään ja haukutaan. Nainen pitäisi olla toisen orja ja palvella muita, koko elinikänsä, unohtaan omat tarpeet ja silti käydä töissä ja elättää perhe ja tehdä kahta työpäivää, ensiksi töissä ja sitten kotona ja mies ja l

No ei sitä rahaa silti pidä syytää jos ei kotona osallistu. Raha ei kasva puussa. Sitten omilleen jäävä teini tajuaa mennä töihin ja saa sitä rahaa. Ja maksaa siivoojalle jos ei itse viitti.

Vierailija
190/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Tämäkin keskustelu on hyvä esimerkki, kuinka nämä  vapaamatkustajat löytävät Aina syyllisen naisesta, äidistä ja ap:sta ja häntä syyllistetään ja haukutaan. Nainen pitäisi olla toisen orja ja palvella muita, koko elinikänsä, unohtaan omat tarpeet ja silti käydä töissä ja elättää perhe ja tehdä kahta työpäivää, ensiksi töissä ja sitten kotona ja mies ja l

No kyllä sitä aikuisena tajuaa ettei kukaan maksa sulle oman kotisi siivoamisesta.

Vierailija
191/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa, että lapset eivät teini-ikään päästessään ole ikinä joutuneet kotitöitä tekemään. Tai että Ap on tehnyt lapsia miehen kanssa, joka ei osallistu kotitöihin. 

Vierailija
192/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ap:n tilanne?

Veikkaan, että miehelle iski miesflunssa ja teinit keksivät, että koronan aiheuttama etäkoulu suistaa juuri nyt elämän raiteiltaan.

Joka suunnalta syytetään äitiä ja kerrotaan, miten äidin on vain nyt toimittava.

Vierailija
193/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Aika hurjaa, että lapset eivät teini-ikään päästessään ole ikinä joutuneet kotitöitä tekemään. Tai että Ap on tehnyt lapsia miehen kanssa, joka ei osallistu kotitöihin. 

Mun mies (muutettiin yhteen suoraan lapsuudenkodeistamme) ei ollut eläessään tehnyt yhtään mitään kotitöitä. Tai ehkä oli kahvia keittänyt (itselleen) joskus. Äiti passasi, vaihtoi lakanat ja taitteli pyykit kaappiin. On kuitenkin ollut onneksi kehityskelpoinen mies, joka sujuvasti imuroi ja täyttää, käyttää, ja tyhjentää tiskikoneen. Jotain ruokaakin osaa tehdä, yleensä kyllä tehdään yhdessä. 

Itse olen ADHD ja kämpän siisteys ei koskaan täytä omia standardejani, mutta olen oppinut elämään asian kanssa. Ilmeisesti mieskin on, kun tuossa edelleen roikkuu. Inhimillistä meillä on silti, mutta olisin onnellisempi jos pystyisin parempaan. Ikävä kyllä en kuitenkaan vaan pysty, tässä on 40 vuotta opeteltu mutta tämä nyt selkeästi on se raja, minkä yli en pääse lääkityksellä tai millään muullakaan. Kehtaa kuitenkin vieraat sisälle päästää.

Vierailija
194/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ap:n toimissa on vain se ikävä puoli, että kohta mies hoksaa, ettei hänen tarvitsekaan maksaa kuin puolet perheen kuluista. Siihen loppuu yhteinen tili.

Mistä sinä heidän tilinsä tiedät? Kotityöt ovat sellaisia, ettei siinä maksajia katsota. Pöllö!

Vierailija
195/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Täällä on muutamia päteviä naisia paikalla. Voisitteko neuvoa, miten teinipojan saa tekemään kotitöitä ja miten mies tekisi niitä oma-aloitteisesti, kun ei ole vielä koskaan tehnyt ilman, että olen joutunut kehottamaan?

Teinipoika rupesi tekemään kotitöitä siinä vaiheessa, kun muutti kotoa pois tyttöystävänsä kanssa asumaan. Rupesi tekemään ruokaakin, ruoanlaiton opettelusta ei ollut koskaan kotona asuessaan kiinnostunut.

Sama meillä. Isä passasi poikaa kuin paskaa tikunnenään. Tekee kyllä kaikkia muitakin kotitöitä pyytämättä. Kun poika sitten meni naimisiin, häneltä kyllä luonnistui kaikki. Ajattelin, että se oli esimerkki, että näin kuuluu toimia.

Vierailija
196/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini menee kerran vuodessa kahdeksi viikoksi sukulaisiin yksin. Jättää tarkoituksella jääkaapin tyhjäksi ja pyykkikorin täyteen. Kummasti kuulemma taas perhe arvostaa ja tekevät lapsetkin enemmän kotona kun palaa kotiin.

Vierailija
197/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tainnut olla ap:n kiukuttelulla toivottua tulosta kun ei oo tullut päivittämään kuulumisia. 

Vierailija
198/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei naisen tehtävä ole passata perhettä. Kotityöt tehdään koko perheen voimin.

Periaatteessa samaa mieltä, mutta mites tehdään kun ihmisillä on eri käsitykset siitä, mikä on esim. sopiva tai riittävä siivoamisen taso ? Jos perheen äiti ainoana on sitä mieltä, että torppa täytyy hinkata tiptop-kuntoon mutta muille kevyempikin siivoustaso olisi ok, niin onko sekään oikein että yhden tahtotilan takia kaikki "kärsii"?

Olisipa ihmisillä joku tapa kommunikoida keskenään, joku sellainen... ääni tai joku vastaava, millä ilmaista asioita, haluja, tahtoa, mut ei, ei taida olla mitään tapaa :C

Vierailija
199/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään lasten kanssa snagarilla joka ilta. Nou hätä.

Naiset aina luulee, että se itse tehty kotiruoka olis jotenkin parempaa.

Vierailija
200/8310 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni teininä kuuluukin olla vähän sotkuinen.