Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8310)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä kaikki kotityöt kotona yksin tekevä äiti voi muuta tehdä kuin mennä lakkoon, jos mikään muu ei auta ja kaikki pitävät äidin tekemiä töitä itsestäänselvinä? Ihan oikeasti, jos mikään muu ei perhettä herätä.
Ja sitten se nainen yllättyy, kun kukaan ei siivoa ja muu perhe oppii einesten olevan varsin sopivaa ravintoa. Yllättäen mieskin huomaa, että se nalkuttava nainen oli väärässä: koti ei homehdu, vaikka joka päivä ei mopata. Mies ja teinit eivät ap:n perheessäkään todennäköisesti reagoi moneen kuukauteen muuhun kuin puhtaiden vaatteiden puutteeseen, nainen puolestaan kärvistelee miettien, miten vaihtaa lakanat vain toiselta puolelta vuodetta.
Sitten nainen voi tehdä omat johtopäätöksensä kannattaako moisten sik
Missä kohtaa saa sellaisen kuvan? Ap kertoo hoitavansa kaiken itse, mies odottaa että saunakin lämmitetään hänelle valmiiksi.
Ja ei, perhe ei toimi niin että vain itseään voi muuttaa. Myös muiden on muututtava jos sillä voidaan ehkäistä kriisi ja perheen hajoaminen.
Vierailija wrote:
Tässä ketjussa ei kukaan ota huomioon perheen teinejä. Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan täysi-ikäisyyteen asti. Ja äitinä ja isänä ollaan niin kauan kun lapset ovat elossa. Teini-ikä on muutoinkin haastavaa aikaa niin lapselle itselleen kuin vanhemmillekin. Monia ongelmia syntyy, jos lapsi/teini ei saa tarvitsemaansa huolenpitoa ja turvallisuuden tuntua kotoa ja vanhemmiltaan. Siitä on viime aikoina voinut lukea eri medioista, miten käy jos kotona ei asiat suju. Ap. on (käsittääkseni) aikuinen ihminen, joten vastuu lasten kasvatuksesta ja hyvinvoinnista pitäisi olla vanhempien ensi sijainen tehtävä. Asiat pitäisi pystyä puhumaan perheenjäsenten kesken, tehdä tarvittava työn jako eikä ruveta itse kiukuttelemaan kuin olisi teini.
Ja lässyti lässyti.
Teineillä on äiti siinä koko ajan ihan saatavilla. Isä luultavasti yhtä vähän saatavilla kuin ennenkin, vaikka on ns. läsnä.
Ei ne teinit ole pumpulista. Mitenkään ei maailma kaadu, jos äiti on muutaman päivän kääntämättä saunan katkaisijaa, kokkaamatta, pyykkäämättä tai passaamatta.
On todella säälittävää, että taas pitää äitiä jonkun syyllistää, miten kuuluisi toimia. Niin isänkin kuuluisi, eikä ole toiminut vuosiin. Niin teinienkin kuuluisi, eivätkä vain toimi.
Et taida ymmärtää, että on ihmisiä, joille ei uppoa keskustelut millään. Meillä on samaa väkeä. Sanotaan ja sovitaan yhdessä asioita. Niistä ei vain pidetä kiinni, jos koko ajan ei vahdi ja kulje perässä. Se uuvuttaa totaalisesti sen, jonka pitäisi vahtia. Vaihtoehto on tehdä itse tai mennä lakkoon.
Hatunnosto ap:lle!
On se kummaa tuo teinien hyysiminen muutenkin. Ne osaa kulkea missä lie, asua vaikka yksin, tilata mitä vaan, googlata ohjeita, hommata salassa ehkäisyt, alkoholit, abortit ja sukupuolitauteihin lääkkeet. Osaa ei vanhemmille saa edes kertoa, vaikka viranomainen tietää.
Silti on kriisi, jos pitää itse ostaa kaupasta ruokaa. Karkki, paistopiste, sipsit ja energiajuoma kun on eri, kuin peruna ja jauheliha.
Pitsaa ja tortillaa väännetään, kun saadaan kavereiden kanssa talo haltuun. Tiskit hoituu, jos rahaa tulee.
Mutta jos äiti uupuu, ollaan niitä kaltoinkohdeltuja pikkumussukoita, jotka kyynelsilmin kertovat kuraattorille, miten piti kotona kääntää itse sauna nappulasta päälle.
Ja äidille valitetaan. Ei koskaan isälle. Joka taholta. Äidin kuuluu uupuneenakin passata perheen teinivauvat ja se suloinen miesvauva.
Naisille pitäisi määrittää yksi kuukausi vapaaksi kaikesta pari kertaa vuodessa. Koko maassa. Isät hoitaisivat kaiken. Myös yhteydenpidon kouluun. Ja lapset tekisivät kotona osansa ja hoitaisivat kaiken, kuten kuuluu muutenkin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä kaikki kotityöt kotona yksin tekevä äiti voi muuta tehdä kuin mennä lakkoon, jos mikään muu ei auta ja kaikki pitävät äidin tekemiä töitä itsestäänselvinä? Ihan oikeasti, jos mikään muu ei perhettä herätä.
Ja sitten se nainen yllättyy, kun kukaan ei siivoa ja muu perhe oppii einesten olevan varsin sopivaa ravintoa. Yllättäen mieskin huomaa, että se nalkuttava nainen oli väärässä: koti ei homehdu, vaikka joka päivä ei mopata. Mies ja teinit eivät ap:n perheessäkään todennäköisesti reagoi moneen kuukauteen muuhun kuin puhtaiden vaatteiden puutteeseen, nainen puolestaan kärvistelee miettien, miten vaihtaa lakanat vain toiselta puolelta vuodetta.
Jos kotia ei kukaan siivoa ja pidä huolta, niin varsin pian kodin pinnat menevät pilalle ja tuholaiset valtaavat ja se monen sadantuhannen sijoitus on arv
Tämä linkittämäsi juttu ei mitenkään liity ap:n aloittamaan aiheeseen. Nuo asuntojen tuhoajat ovat ihan eri luku.
Minusta tässä asiassa ap menee vähän ojasta allikkoon. Hän on siis mennyt lakkoon kotitöiden osalta eli ei tee mitään kodin siisteyden, ruokahuollon jne. eteen.
Onko sekään oikein?
Tällöinhän hän itse on se vapaamatkustaja.
Eikö olisi oikein, että työt jaettaisiin niin, että myös ap tekee oman osuutensa, mutta ei kaikkea?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tässä ketjussa ei kukaan ota huomioon perheen teinejä. Vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan täysi-ikäisyyteen asti. Ja äitinä ja isänä ollaan niin kauan kun lapset ovat elossa. Teini-ikä on muutoinkin haastavaa aikaa niin lapselle itselleen kuin vanhemmillekin. Monia ongelmia syntyy, jos lapsi/teini ei saa tarvitsemaansa huolenpitoa ja turvallisuuden tuntua kotoa ja vanhemmiltaan. Siitä on viime aikoina voinut lukea eri medioista, miten käy jos kotona ei asiat suju. Ap. on (käsittääkseni) aikuinen ihminen, joten vastuu lasten kasvatuksesta ja hyvinvoinnista pitäisi olla vanhempien ensi sijainen tehtävä. Asiat pitäisi pystyä puhumaan perheenjäsenten kesken, tehdä tarvittava työn jako eikä ruveta itse kiukuttelemaan kuin olisi teini.
Ja lässyti lässyti.
Teineillä on äiti siinä koko ajan ihan saatavilla. Isä luultavasti yhtä vähän saatavilla kuin ennenkin, vaikka on
Osu ja upposi.
Menispä kaikki naiset samanlaiseen lakkoon. Olis kutkuttavaa seurata kuinka nopeasti yhteiskunta ajautuis kaaokseen.
Täälläkin on niitä palstauliuleja, joiden mielestä yhteiskunta ei pärjäisi päivääkään ilman miehiä, mutta mitäpä jos naiset menisi yhtäkkiä lakkoon? Kertoohan tuo nyt aika paljon, jos ei saa edes kaupassa käytyä, saati sitten väännettyä nappulasta saunan päälle.
No jos mies ja teinit ovat olleet vapaamatkustajia vaikka viimeiset 15 vuotta niin tuskin on väärin jos perheen äiti heittää hetkeksi hanskat tiskiin!
Huhuu ap, miten miten teillä menee?
Meillä teinit hoiti koulunsa ja harrastukset. Ja siivosivat itse omat huoneensa. Pyykit pyykkikoriin, roskat roskiin ja tiskit tiskikoneeseen. Minä ja mies jaoimme kotityöt ja muut hommat. Esim. Mies hoiti teinien harrastukset ja kuskaamiset ja kävi ruokakaupassa. Auto ja remontit miehen vastuulla. Minä siivosin paitsi mies imuroi. Tein arkiruuat. Viikonloppukokkaus yhdessä. Minä pesin pyykit. Ei tarvitse valittaa kun arki rullaa. Nyt olemme miehen kanssa kaksin ja molemmilla omat Kotihommat ja osa aina yhdessä. Toimii. Ei tarvitse koskaan riidellä.
Vierailija wrote:
Menispä kaikki naiset samanlaiseen lakkoon. Olis kutkuttavaa seurata kuinka nopeasti yhteiskunta ajautuis kaaokseen.
Täälläkin on niitä palstauliuleja, joiden mielestä yhteiskunta ei pärjäisi päivääkään ilman miehiä, mutta mitäpä jos naiset menisi yhtäkkiä lakkoon? Kertoohan tuo nyt aika paljon, jos ei saa edes kaupassa käytyä, saati sitten väännettyä nappulasta saunan päälle.
Meillä ei olisi naisten lakolla näihin suurta vaikutusta, kun mies hoitaa muutenkin molemmat ja suurimman osan kotitöistä.
"Osu ja upposi."
Kiva, että hyödyit! ;)
Vierailija wrote:
Teen saman jouluna. Häippään lomalle jouluna ystäväni kanssa ja matkakin on varattu ja jätän lapset isälle joka ei yleensä tee mitään. Siinäpäs sitten ihmettelevät kaksi päivää ennen joulua ettei itään valmisteluja ole tehty.
T: Äiti 33
Heillä tulee todennäköisesti olemaan paljon mukavampaa ilman sinua. Miettii millainen äiti on kyseessä, kun ei halua viettää joulua lastensa kanssa. Joulu kuitenkin lasten juhla
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Teen saman jouluna. Häippään lomalle jouluna ystäväni kanssa ja matkakin on varattu ja jätän lapset isälle joka ei yleensä tee mitään. Siinäpäs sitten ihmettelevät kaksi päivää ennen joulua ettei itään valmisteluja ole tehty.
Heillä tulee todennäköisesti olemaan paljon mukavampaa ilman sinua. Miettii millainen äiti on kyseessä, kun ei halua viettää joulua lastensa kanssa. Joulu kuitenkin lasten juhla
Ahaa. No mites se isä? Sen kanssa on varmaan superkivaa aina, kun mahdollistaa ne kaikki "lastenjuhlat"?
Mun olis pitänyt tehdä tämä aikanaan myös. Hurraa-huuto siis ap:lle! Sen sijaan vaan passasin. Nyt on lapset maailmalla, ukko häippäsi ja minä löysin itselleni ihanan mussukan, joka osaa tehdä kotitöitä. :)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ahaa. No mites se isä? Sen kanssa on varmaan superkivaa aina, kun mahdollistaa ne kaikki "lastenjuhlat"?
Minä ottaisin ne lapset mukaan sinne reissuun. Kyseessä kuitenkin lasten juhla. Ei mua kiinosta mennä ryyppäämään ystävän kanssa karkuun lapsia. Siihen on aikaa johonkin muuhun aikaan vuodesta
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minä ottaisin ne lapset mukaan sinne reissuun. Kyseessä kuitenkin lasten juhla. Ei mua kiinosta mennä ryyppäämään ystävän kanssa karkuun lapsia. Siihen on aikaa johonkin muuhun aikaan vuodesta
Ei noin. Vaan mies hoitaa tämän joulun. Niin hoitaisi vuorottain erotilanteessakin.
Joskus on pakko säväyttää, että on edes pieni mahdollisuus korjata asia.
Vierailija wrote:
Kasvatus on just sitä että kasvatetaan teini käyttäytymään kuin aikuinen ja ottamaan vastuuta, että se pärjää omillaan, ja ettei siitä tule hemmoteltu kpää jonka tulevat ihmissuhteet menee sen takia vituroilleen. Ei passaamista.
Outoa vaatia teineiltä enemmän kuin perheen ISÄLTÄ, aikuiselta. Ikävä tilanne ap, mutta olet myös mahdollistanut tämän marttyyrina tehden kaiken. Teidän kasvattamathan ne lapset on, jotka ei kotona tee mitään.
Mutta toimit tällä hetkellä aivan oikein, toivottavasti et liian myöhään. Älä vaan luovuta tai suostu myöhemmin olemaan 50/50. Jos olet 15 vuotta tehnyt kaiken, reilua olisi nyt 15 vuotta vetää lonkkaa, ei tehdä 50 %.