Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8328)

Vierailija
1601/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas sen perheen siihen passaamiseen on totuttanut? Ihmekkös tuo jos ihmettelevät, jos totuttu meno yhtäkkiä muuttuu. Ei ne teinitkään ala jossain kohtaa ehdottelemaan että nyt me äiskä hoidetaan kotihommat, jos ei niitä siihen totuja ja opeta ihan pienestä. Silloin on tietysti helpompi hoitaa kaikki itse, mutta se kostautuu sitten myöhemmin.

Totta ja hyvä neuvo kaikille suhteen alkuun mutta nyt ei auta apta yhtään tuo.

Vierailija
1602/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joululakossa. Mies saa tehdä kaiken ja lapset myös. En aio tehdä mitään jouluruokia. Yllättyvät kun jouluna ei tule olemaan valmista ruokaa pöydässä.

T: äiti 40.

Hyvä, kunhan olet varoittanut heitä etukäteen, että tietävät tehdä ja ostaa mitä haluavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä osallistun mielelläni kotitöihin, mutta vaimo on eri mieltä intensiteetistä. Mielestäni riittää, että imuroi vaikka 1-2 kertaa kuukaudessa kunnolla. Emäntä on imurin varressa varmaan joka kolmas ilta. Astioita voi käyttää uudestaan eikä jokaista juotua vesilasia tarvitse heti laittaa tiskikoneeseen silloin saa olla joka päivä täyttämässä ja tyhjentämässä sitä. Mattojen tamppaus pari kertaa vuodessa on ihan riittävä. Ikkunoiden pesu kerran vuodessa. Pölyt voi pyyhkiä ennen kuin tulee vieraita ja wc pönttö pestään silloin samoin. Ihan todella rasittavaa, kun vaimon mielestä kodin tulee kiireisenkin arjen keskellä olla kuin sisustuslehden konmariteemainen keskiaukeama. Minusta elämän ja arjen jäljet saa näkyä asunnossa ja siinä ei ole mitään pahaa sitten kun tämä siivousfriikki huhkii monta tuntia viikossa kotitöiden parissa alkaa nalkutus siitä kuinka en osallistu mihinkään. Kyllä osallistun, mutta en halua käyttää siihen 10h v

Ei riitä mihinkään jos on lemmikkejä tai lapsia. Tai vaikka olisi vainkaksi aikuistakin. Ei se tarkoita sisustuslehteä jos haluaa olevan perussiistiä.

Vierailija
1604/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä osallistun mielelläni kotitöihin, mutta vaimo on eri mieltä intensiteetistä. Mielestäni riittää, että imuroi vaikka 1-2 kertaa kuukaudessa kunnolla. Emäntä on imurin varressa varmaan joka kolmas ilta. Astioita voi käyttää uudestaan eikä jokaista juotua vesilasia tarvitse heti laittaa tiskikoneeseen silloin saa olla joka päivä täyttämässä ja tyhjentämässä sitä. Mattojen tamppaus pari kertaa vuodessa on ihan riittävä. Ikkunoiden pesu kerran vuodessa. Pölyt voi pyyhkiä ennen kuin tulee vieraita ja wc pönttö pestään silloin samoin. Ihan todella rasittavaa, kun vaimon mielestä kodin tulee kiireisenkin arjen keskellä olla kuin sisustuslehden konmariteemainen keskiaukeama. Minusta elämän ja arjen jäljet saa näkyä asunnossa ja siinä ei ole mitään pahaa sitten kun tämä siivousfriikki huhkii monta tuntia viikossa kotitöiden parissa alkaa nalkutus siitä kuinka en osallistu mihinkään. Kyllä osallistun, mutta en halua käyttää siihen 10h v

Kyllä elämän ja arjen jäljet saavat näkyä, mutta mieluummin jossain muualla kuin vessanpöntössä.

Vierailija
1605/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin tää saaga päätty?

Vierailija
1606/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän ketjun naiset ei ole kuin narinari ja valivali. Ottakaa nyt h.tissä ero miehestä, niin pääsette helpommalla. Ja palkatkaa palvelija, niin ei tartte tehdä kotitöitä. Suomessa kun ei ole pakkoavioliittoja!

Niin, näinhän tässä moni on tehnytkin! Mitä sinä et nyt ymmärrä? Ei naisten ongelma ole se kotitöiden tekeminen sinänsä, vaan niiden tekeminen YKSIN, kun talossa asuu miesvauva. Sit ne naiset ottaa eron, jolloin tekevät kotitöitä vain itselleen. 

Vierailija
1607/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas sen perheen siihen passaamiseen on totuttanut? Ihmekkös tuo jos ihmettelevät, jos totuttu meno yhtäkkiä muuttuu. Ei ne teinitkään ala jossain kohtaa ehdottelemaan että nyt me äiskä hoidetaan kotihommat, jos ei niitä siihen totuja ja opeta ihan pienestä. Silloin on tietysti helpompi hoitaa kaikki itse, mutta se kostautuu sitten myöhemmin.

No on aika tottua sit uuteen järjestykseen. Kyllä ihminen oppii teininä ja jopa aikuisena. 

Vierailija
1608/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mut joo, voin ymmärtää rasittavuuden, jos kodin on näytettävä koko ajan sisustuslehdestä repäistyltä. Se kävisi minunkin hermoilleni. Kodissa eletään ja se saa näkyä."

Aiemmin täällä oli hyvä neuvo siitä, mikä on sopiva ja realistinen siisteystaso. Neuvotteluja varten kannattaa ottaa vaikka marttojen siivoussuositukset. Ja niiden pohjalta  tehdä työjako. Jos toinen sit vaatii yli niiden suositusten, on vapaa toteuttamana itseään. 

Kaikelle siivoukselle, imuroinnista ja pölyistä lähtien on suositukset olemassa. 

Meillä kolme päivää ja pölyt kuin ei olisi ikinä pyyhitty. Huoneilmaimuri aiheuttaa sen. En voisi elää täällä, jos pölyt vain joskus. Mut minä ne saan ihan itse pyyhkiä.

Vierailija
1609/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää sun standardi on olosuhteiden pakosta meillä käytössä. Tosin siksi, että mies ei tee mitään kotitöitä enkä yksin jaksa tuota enempää. Tosin helvetin raskasta saada kämppä johonkin vieraskuntoon sitten yksin, kun noin harvoin siivoaa. Niinpä olen kieltäytynyt vieraista, torpannut myös miehen vieraitten tulon eli meillä ei käy vieraita. En myöskään enää tee ruokaa paitsi jos kyllästyn eineksiin. Mietin tässä alkaisinko seuraavaksi jättää miehen vaatteet pesemättä.

Seksikään ei enää huvita, joten mitä järkeä tässä suhteessa enää on? 995

Vierailija
1610/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuin tää saaga päätty?

Ap ottaa eron.

Vierailija
1611/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joululakossa. Mies saa tehdä kaiken ja lapset myös. En aio tehdä mitään jouluruokia. Yllättyvät kun jouluna ei tule olemaan valmista ruokaa pöydässä.

T: äiti 40.

Hyvä, kunhan olet varoittanut heitä etukäteen, että tietävät tehdä ja ostaa mitä haluavat.

Miksi pitäisi varoittaa etukäteen? Voihan kertoa siinä vaiheessa, kun mies alkaa kyselemään, passaatko minua tänäkin vuonna.

Vierailija
1612/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen mikron kerran viikossa. Aikaa siihen kuluu alle 5 minuuttia. Pesen sen päivällistä valmistaessani. Jääkaapin käyn läpi torstaisin, viikonlopun ostokset on kiva laittaa siistiin jääkaappiin. Senkin teen ruokaa laittaessani. Siistissä kodissa useimmat työt vievät hetken. Sinun kannattaa valita seuraava 'puoliso' huolella.

Vierailija
1613/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika liero mieheksi jos mielummin hylkää perheensä ja muuttaa pois kuin imuroi, tekee ruokaa, pesee pyykit ja pistää saunan päälle välillä.

Niin näitähän mies joutuu kuitenkin tekemään kun yksin asuu.

Niinhän sitä voisi luulla. Oma isäni ei imuroinut senkään jälkeen, kun muutti pois. Jääkaapissa asui joku vihreä lima epäilin sen käyvän päälle, jos avaan oven, tiskit taisi olla ne samat, jotka oli siinä kuukausi aiemmin, asunto oli musta tupakansavusta ja vessan kunnosta en edes puhu. Arvaatte varmaan, miksi vierailut isän luona jäivät teininä vähäisiksi. 

Vierailija
1614/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen ihan super ylpeä sinusta! Teet sen mitä monet yrittävät vuosia mutta eivät silti pysty, syistä x ja y. 

Minun äitini myös erosi isästä joka ei koskaan tehnyt mitään, sotki vain, mutta oli sen lisäksi myös henkisesti ja fyysisesti väkivaltainen. No, nyt äiti asuu itse omistamassaan kauniissa omakotitalossa, jossa on aina lämmin tunnelma ja me kaikki lapset käymme usein kylässä. Isä sen sijaan asuu kirjaimellisesti paskassa, kun ei kuulemma osaa siivota mutta on myös liian pihi palkkaamaan siivoojaa. Meidän tytärten tulisi kuulemma tulla siivoamaan kun se on naisten hommaa. Siellä on siis todella likaista, haisee, keittiössä jää sukat kiinni lattiaan, vessanpönttö kuorrutettu sillä itsellään, pihakin täynnä ties mitä roskaa ja sekalaista tavaraa. Tarvitseeko sanoa että eihän tuolla tule käytyä kuin joka toinen joulu lyhyen aikaa. 

Vierailija
1615/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olen ihan super ylpeä sinusta! Teet sen mitä monet yrittävät vuosia mutta eivät silti pysty, syistä x ja y. 

Minun äitini myös erosi isästä joka ei koskaan tehnyt mitään, sotki vain, mutta oli sen lisäksi myös henkisesti ja fyysisesti väkivaltainen. No, nyt äiti asuu itse omistamassaan kauniissa omakotitalossa, jossa on aina lämmin tunnelma ja me kaikki lapset käymme usein kylässä. Isä sen sijaan asuu kirjaimellisesti paskassa, kun ei kuulemma osaa siivota mutta on myös liian pihi palkkaamaan siivoojaa. Meidän tytärten tulisi kuulemma tulla siivoamaan kun se on naisten hommaa. Siellä on siis todella likaista, haisee, keittiössä jää sukat kiinni lattiaan, vessanpönttö kuorrutettu sillä itsellään, pihakin täynnä ties mitä roskaa ja sekalaista tavaraa. Tarvitseeko sanoa että eihän tuolla tule käytyä kuin joka toinen joulu lyhyen aikaa. 

Täälläkin moni mies hokenut, et on naisten tehtävä siivota, mutta yksikään ei ole edes pyynnöstä selittänyt, että miksi.

Vierailija
1616/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon tässä mietiskellyt, että mikä tähän ongelmaan auttaisi noin niin kuin yleisellä tasolla. Tunnen monia miehiä, jotka eivät korvaansa lotkauta kotitöille, enkä millään jaksa uskoa, että ovat suhteen alusta asti olleet sellaisia. Mikä on se mekanismi, joka saa miehen jumittamaan sohvaan?  Tietysti osasyy on hoitovapaa, joka edelleen on useimmiten äidin heiniä. Monen kohdalla epäsuotuisa kehitys lähtee siitä. Mitä muita syitä on ja mitä niille voi tehdä? Ennustajiakaan me naiset emme voi olla, ja ihmiset muuttuvat. Omat tyttäremme voimme opettaa olemaan tyytymättä puolivillaiseen toimintaan miehen taholta ja poikamme ottamaan vastuuta, mutta mitä muuta? 

Vierailija
1617/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan nähnyt mieheni vaihtavan öljyjä, korjaavan moottoria, kaatavan puuta tai kantavan mitään mainittavia rakennustarvikkeita. Enpä kyllä ole nähnyt kovin monen muunkaan miehen tekevän noita hommia. Öljyt vaihtaa ja moottorit korjaa ammattilainen alan liikkeessä, puita ei ole ollu tarpeen kaataa tällä tontilla ja rakennushommat on teetetty raksafirmoilla silloin, kun itse olemme olleet toisaalla. 

Nuo sinun oikeat. ihmisen elämässä. tarpeelliset asiat ovat aika marginaalisia ja harvoin toteutettavia pikkujuttuja täällä reaalielämän päivittäisarjessa. Just saying.

Vierailija
1618/8328 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon tässä mietiskellyt, että mikä tähän ongelmaan auttaisi noin niin kuin yleisellä tasolla. Tunnen monia miehiä, jotka eivät korvaansa lotkauta kotitöille, enkä millään jaksa uskoa, että ovat suhteen alusta asti olleet sellaisia. Mikä on se mekanismi, joka saa miehen jumittamaan sohvaan?  Tietysti osasyy on hoitovapaa, joka edelleen on useimmiten äidin heiniä. Monen kohdalla epäsuotuisa kehitys lähtee siitä. Mitä muita syitä on ja mitä niille voi tehdä? Ennustajiakaan me naiset emme voi olla, ja ihmiset muuttuvat. Omat tyttäremme voimme opettaa olemaan tyytymättä puolivillaiseen toimintaan miehen taholta ja poikamme ottamaan vastuuta, mutta mitä muuta? 

Tämä on hyvä kysymys! Lapsista puhuttaessa ei kasvatuskaan aina ole vastaus. Tyttäreni on menossa avioon perinteisen britin kanssa, ja on ihan valmis tekemään kaikki ruuat aamiaisesta alkaen tälle miehelle. Ei auta mikään keskustelukaan enää. Poikani taasen tekee ruokaa (on kokin kanssa naimisissa), siivoaa, pesee pyykkiä ja ihan kaikkea. Siis ihan niinkuin pitääkin. Toisen kohdalla kasvatus onnistunut, toisen kanssa...hmmm. 

Ehkä pitää odottaa sen 20v. ja tuumia kasvatustulos ait uudestaan. 

Vierailija
1619/8328 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole hoitovapaa. Se on äitiysloman alku. Siis se hetki, kun jäät pois töistä ison vatsasi kanssa, eikä kotona ole oikein mitään tekemistä. Tuntuu oudolta olla lähtemättä töihin, että nytkö mä tässä vaan - odotan.

Silloin lähes jokainen nainen tekee sen virheen, että ottaa kokonaisvaltaisesti koppia kotitöistä. Tuumaa, että tämä on nyt minun vastuualueeni, eikä ole muuten paljon vaadittu. Eihän siellä kahden aikuisen kodissa, jossa mieskin on tehnyt osansa hommista, siinä kohtaa paljoa olekaan tehtävää.

Mies vaan saa siinä semmoisen kuvan, että ei tämä isyys olekaan hullumpi homma, elämä jatkuu muuten kuten ennenkin, mutta nyt ei enää tarvitse täyttää tiskikonetta! Riittää kun käy töissä, ja kotona sitten vaimo passaa. Siinä viidessä viikossa ennen vauvan syntymää tämä työnjako ehtii vakiintua. Ja seuraavan vuoden aikana se vaan vahvistuu. Kohta mies ei enää muistakaan aikaa, jolloin pesi oma-aloitteisesti pyykkiä. Se oli joku nuoruuden hullutus vaan, ohimenevä elämänvaihe. 

Vierailija
1620/8328 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itseäni ns. vanhan liiton miehenä mutta kyillä minäkin osallistun jopa kotitöihin. Mutta kun vuoroni tulee tehdä aamupuurot vaimo ei päästä kauhan varteen, Tulee liian suolaista, sakeaa tai jotain muuta mikä ei käy. Ja jos puuron ja kahvin tekoa ei luota niin mitä luulette käyvän vaativamman ruuan valmistuksen. Ne normaalit sitten jää eli kinkku uuniin ja joulutähti kuusen laivaan. Niinpä 364 päivää levytän sohvalla. Olen minä kerran hänen vaatteensakin pessyt kaikki kaadoin kerralla koneeseen. Tytär ainakin ihastui ikihyväksi kun kaikki valkoiset oli pinkkejä. No vastaavasti en häntä päästä taloremontteihin, lumitöihin, puusouviin, sopimaan sähkösoppareita, autojen huolloista, korjauksista tai katsastuksista. Vanhemmalle kalustolle teen noi kaksi ensimmäistä itse. Samoin kuin sähkömiehenä vaikka sähkömoottorin käämimisen. Sekin onnistuu myös autoihin. Sitäkin tullut tehtyä päätöinä vuosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan