Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8325)

Vierailija
1561/8325 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KYLLÄ NAISEN KUULUU TEHDÄ KOTITYÖT PISTE

KYLLÄ MIEHEN KUULUU ELÄTTÄÄ PERHE  PISTE

Vierailija
1562/8325 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras minkä tiedän: Hyvän tuttuni mies vaati että ruoka on oltava valmiina määrättyinä kellon aikoina, niin olikin, mutta usein kävi niin että ruoka aikaan ei tullut paikalle eikä ilmoittanut edes että tulee myöhemmin. Vaimo usein tuntejakin piti ruokaa lämpimänä ja odotti ja odotti...Hän kyllästyi odottelemaan ruokailijaa ja erään kerran kun ruoka oli valmiina ja ketään ei syömään tullutkaan, niin hän viskasi ruoat roskikseen ja mies , viimein kun kotiin tuli kysyi ihmeissään: miksi ruoka ei ole valmiina......🤭🤭🤭

Tusta tuli mieleeni... Aikoinaan meillä vastaava tilanne exän kanssa. Ei toki vaatinut tiettyä kellonaikaa vaan suuressa armossaan sanoi vakavasti, ettei ruuan tarvitse olla valmiina kun hän tulee kotiin kunhan se on lautasella jääkaapissa niin hän laittaa kyllä sen mikroon. Eli armosta minun ei tarvinnut pitää ruokaa lämpimänä hellalla. Tein "kevyttä" kolmivuorotyötä akuutilla osastolla sairaalassa ja talous 50/50 ja usein minun osuuteni vähintään 80 ja exän niukin naukin 10-20 yrittäjänä. Kaikki lapsiin liittyvä toki "luonnostaan" minun "ongelmani" samoin kodin pikku puuhat. Jos joskus jotain sanoin nii vastaus oli: älä nyt äitikkä! Ja kuitenkin tämän äitikän piti olla valmiina myös sängyssä. Tuon äitikän joku voinee tulkita hellittelynimeksi, mutta se tarkoitti jotain olentoa jolla ei ollut yhtään mitään merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/8325 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei, arvostuksen puute ei ole se mikä rassaa. Ei missään nimessä. Vaan se kun toinen ei tee omaa, hänelle kuuluvaa osuuttaan töistä. 

Jos aletaan puhua siitä että kyse on arvostuksesta, sitten raatamisen voi kuitata kauniilla kiitoksella ja kehuilla, miten paljon arvostaa.

Vähän sama kuin työpaikassa saat arvostusta, kun teet tuplasti töitä. Mutta palkankorotusta ei heru."

Ihan klassikkolause on se, minkä ystäväni sai vastaukseksi mieheltään, kun oli pyytänyt tätä imuroimaan. Mies sanoi "imuroi sinä, kun osaat sen paremmin". Kyllähän tuossa arvostusta kai oli, mutta ei muuta. Ei ihme, että he erosi myöhemmin.

Näin korkeasti koulutettuna suurituloisena naisena en kyllä näe mitään arvostusta siinä, jos joku kokee minun olevan hyvä siivoamaan. 

Vierailija
1564/8325 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaimo tankkaisi auton, olisi se hyvin nopeasti tuhon oma kun tankkiin menisi väärää tavaraa.

?? Onko vaimosi vaikeasti kehitysvammainen vai keksitkö päästäsi näitä juttuja? En usko että olet eläissäsi naista edes saanut. Mun ~75v äiti tankkaa autonsa. Minä tankkaan autoni. Meidän teini tankkasi auton päiviä sen jälkeen kun oli saanut kortin käteen. Jokainen osaa tankata auton, älä viitsi. 

Mun mies ei osaa tankata korttiautomaatilla. Suuttuu aivan hlvetisti, kun joskus irvailen sille siitä. Ei ole muutenkaan mikään tekniikan ihmelapsi, vaan kaikki vähänkin koneisiin liittyvät hommat on meillä mun heiniä.

Ja juu ei, ei ole mikään kehitysvammainen vaan ihan menestyvä yksityisyrittäjä, joka osaa myös imuroida ja huolehtia astianpesukoneen täyttämisestä ja tyhjäämisestä 😅

Vierailija
1565/8325 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti rankkaa olla tuollaisissa suhteissa, joissa toisen ponnistelua ei arvosteta. Se arvostuksen puute näissä

onkin varmasti se isoin syy mikä rassaa, eikä se itse työ. Olisin itsekin täysin sotajalalla, jos omia ponnistelujani ei arvostettaisi suhteessa.

Minä pyykkään meillä suurimmaksi osaksi kaikki pyykit, mutta toisaalta mies tosi usein koneen piipattua

sanoo, että  "minä ripustan kuivumaan, sinun ei tarvitse". Usein laitetaan myös yhdessä pyykit kuivumaan. Minä myös imuroin suurimmaksi osaksi, mutta sairastan astmaa ja alan oirehtimaan herkästi, jos 

on liian pölyistä. Eli minun on pakko imuroida. Mutta onneksi mies imuroi mielellään, jos pyydän. Olin juuri lomalla pari viikkoa ulkomailla ja kun tulin kotiin, mies oli siivonnut koko asunnon ja  pessyt lattiat. Oli niin ihanaa tulla puhtaaseen kotiin ja tein sen myös hyvin selväksi miehelleni! 

Kyllä minusta tuossa pätee se arvostuksen puute myös. Miten apn mies, tai hänen kaltainen, voisi vakuuttavasti osoittaa arvostustaan, jos ei kerran arvosta. Ja selvästi ei arvosta, kun jättää vaimon mieluummin, kuin edes yrittää sitä omaa osuuttaan. Ei ole toista ilman toista. Onhan se tässäkin ketjussa nähty, et nää miehet, joilla on talonkirjat (ja salaojat), eivät todellakaan piittaa tai arvosta vaimokkeitaan millään tasolla. 

Vierailija
1566/8325 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei, arvostuksen puute ei ole se mikä rassaa. Ei missään nimessä. Vaan se kun toinen ei tee omaa, hänelle kuuluvaa osuuttaan töistä. 

Jos aletaan puhua siitä että kyse on arvostuksesta, sitten raatamisen voi kuitata kauniilla kiitoksella ja kehuilla, miten paljon arvostaa.

Vähän sama kuin työpaikassa saat arvostusta, kun teet tuplasti töitä. Mutta palkankorotusta ei heru."

Ihan klassikkolause on se, minkä ystäväni sai vastaukseksi mieheltään, kun oli pyytänyt tätä imuroimaan. Mies sanoi "imuroi sinä, kun osaat sen paremmin". Kyllähän tuossa arvostusta kai oli, mutta ei muuta. Ei ihme, että he erosi myöhemmin.

Ei ollut arvostuksen hitustakaan, pelkkää kusetusta. Oma mies sitä kans joskus kans yritti...Ollaan kyl edelleen naimisissa. Tässä ollut vaan vaiheita.

Vierailija
1567/8325 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaimo tankkaisi auton, olisi se hyvin nopeasti tuhon oma kun tankkiin menisi väärää tavaraa.

?? Onko vaimosi vaikeasti kehitysvammainen vai keksitkö päästäsi näitä juttuja? En usko että olet eläissäsi naista edes saanut. Mun ~75v äiti tankkaa autonsa. Minä tankkaan autoni. Meidän teini tankkasi auton päiviä sen jälkeen kun oli saanut kortin käteen. Jokainen osaa tankata auton, älä viitsi. 

Mun mies ei osaa tankata korttiautomaatilla. Suuttuu aivan hlvetisti, kun joskus irvailen sille siitä. Ei ole muutenkaan mikään tekniikan ihmelapsi, vaan kaikki vähänkin koneisiin liittyvät hommat on meillä mun heiniä.

Ja juu ei, ei ole mikään kehitysvammainen vaan ihan menestyvä yksityisyrittäjä, joka osaa myös

...tyhjentämisestä...

Vierailija
1568/8325 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toi mene huutamalla perille yhtään paremmin. 

Niitä perusteluita kaipaisin edelleen.

Vierailija
1569/8325 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astianpesukoneen tyhjentäminen. Tyh-jen-tä-mi-nen.

Vierailija
1570/8325 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja juu ei, ei ole mikään kehitysvammainen vaan ihan menestyvä yksityisyrittäjä, joka osaa myös

Ei mun mies myöskään tota tankkaamista, mut eipä meillä ole autoakaan. Tiskikoneen hallitsee ja pyykinpesun. Itselle vapaaviikko keittiön siivouksesta kokonaan, kun hän on lomalla. Pyykit hoitaa aina kaikki ja roskien viennin. Ei ihan kaikkien tarvi ihan kaikkea aina tehdä, mut tilanteen ja tarpeen mukaan.

Vierailija
1571/8325 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kaikille sitä puhumista asioista jotka itseä perheessä tai parisuhteessa ottaa päähän.

Tässäkin tilanteessa ap on vuosia, ehkä jopa koko parisuhteen toiminut kuten on toiminut ja ollut tyytyväinen tai ainakin hiljaa.

Saaattaa ne muutkin perheenjäsenet tehdä asioita, joita ap ei tee, mutta näitä hän ei tietenkään huomaa

Vierailija
1572/8325 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin korkeasti koulutettuna suurituloisena naisena en kyllä näe mitään arvostusta siinä, jos joku kokee minun olevan hyvä siivoamaan. 

En ole korkeasti koulutettu mutta ei minulla ole mitään vaikeuksia ymmärtää että toinen vain haluaa luistella siivouksesta sanomalla että minä siivoan paremmin ja sen takia se olisi minun työ hahaa

Vierailija
1573/8325 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousalalla ongelma on pienet palkat. Siksi alaa ei arvosteta. Mutta kukaan ei oikein kehtaa puhua rahasta, vaan siivojat kyselevät arvostuksen perään. Ja sitä arvostusta on alkanut tulla viime vuosina. Kiitetään koko ajan kaikesta, huolehditaan että kaikki muistaa tervehtiä siivoojaa, julkisuudessa suitsutetaan arvostusta...

Mutta nälkäpalkalla siivooja raataa edelleen. Eikä se lopu niin kauan kuin puhutaan pelkästä arvostuksesta. Ja työnantajalle tilanne tietenkin sopii. 

Vierailija
1574/8325 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joululakossa. Mies saa tehdä kaiken ja lapset myös. En aio tehdä mitään jouluruokia. Yllättyvät kun jouluna ei tule olemaan valmista ruokaa pöydässä.

T: äiti 40.

Vierailija
1575/8325 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja juu ei, ei ole mikään kehitysvammainen vaan

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/Tyhj%C3%A4t%C3%A4?searchMode=a…

https://www.kirjastot.fi/kysy/onko-tyhjattiin-todella-oikea-sana?langua…

Kieli on elävä onrganisimi, joka muuttuu ajan myötä - sanastoltaan nopeammin, rakenteiltaan hitaammin. Vain kuollut kieli pysyy aina samanlaisena.

Vierailija
1576/8325 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivousalalla ongelma on pienet palkat. Siksi alaa ei arvosteta. Mutta kukaan ei oikein kehtaa puhua rahasta, vaan siivojat kyselevät arvostuksen perään. Ja sitä arvostusta on alkanut tulla viime vuosina. Kiitetään koko ajan kaikesta, huolehditaan että kaikki muistaa tervehtiä siivoojaa, julkisuudessa suitsutetaan arvostusta...

Mutta nälkäpalkalla siivooja raataa edelleen. Eikä se lopu niin kauan kuin puhutaan pelkästä arvostuksesta. Ja työnantajalle tilanne tietenkin sopii. 

Jos olet alalla töissä niin kilpailuta ne työnantajat. Ei tarvitse raataa nälkäpalkalla riistofirmassa, ellet asu jossain perämetsässä, missä ei ole vaihtoehtoja. Ei ole tarvinnut 20 vuoteen. Alan ongelma on siinäkin  että kouluttamattomat eivät osaa tai kehtaa vaatia ja moni konkarikin on liian kiltti. Kiltit lapset eivät pyydä mitään, kiltit lapset eivät saa mitään. 

Vierailija
1577/8325 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joululakossa. Mies saa tehdä kaiken ja lapset myös. En aio tehdä mitään jouluruokia. Yllättyvät kun jouluna ei tule olemaan valmista ruokaa pöydässä.

T: äiti 40.

Kannattaa etukäteen heille ilmoittaa, jotta hoksaavat itse ryhtyä toimeen.

Vierailija
1578/8325 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän ketjun naiset ei ole kuin narinari ja valivali. Ottakaa nyt h.tissä ero miehestä, niin pääsette helpommalla. Ja palkatkaa palvelija, niin ei tartte tehdä kotitöitä. Suomessa kun ei ole pakkoavioliittoja!

Vierailija
1579/8325 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostukseni perhettäni kohtaan kadonnut. Todennut, että minut on luokiteltu heikoimmaksi lenkiksi. Siksi minun tehtäväni on ollut vastata kaikesta, jopa taloudesta. Eikö sitä, jonka kokee heikoimmaksi pitäisi tukea. Onneksi irtautunut kaikesta.  Äitienpäivänä sain kuitenkin huomautuksen, etten ollut järjestänyt äitienpäiväjuhlia perheellisille lapsilleni, jotta voisin juhlia, että minulla on heidät.

Vierailija
1580/8325 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä elätän perheen ja mies tekee kotityöt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä