Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8310)
Vierailija wrote:
Mitä kaikki kotityöt kotona yksin tekevä äiti voi muuta tehdä kuin mennä lakkoon, jos mikään muu ei auta ja kaikki pitävät äidin tekemiä töitä itsestäänselvinä? Ihan oikeasti, jos mikään muu ei perhettä herätä.
Ja sitten se nainen yllättyy, kun kukaan ei siivoa ja muu perhe oppii einesten olevan varsin sopivaa ravintoa. Yllättäen mieskin huomaa, että se nalkuttava nainen oli väärässä: koti ei homehdu, vaikka joka päivä ei mopata. Mies ja teinit eivät ap:n perheessäkään todennäköisesti reagoi moneen kuukauteen muuhun kuin puhtaiden vaatteiden puutteeseen, nainen puolestaan kärvistelee miettien, miten vaihtaa lakanat vain toiselta puolelta vuodetta.
Täällä nautinnollista lukea pilalle passattujen hätäistä itkua. Yrittävät pelko perseessä pilkata ettei kotona odota sama kohtalo.
Vierailija wrote:
Mitä kaikki kotityöt kotona yksin tekevä äiti voi muuta tehdä kuin mennä lakkoon, jos mikään muu ei auta ja kaikki pitävät äidin tekemiä töitä itsestäänselvinä? Ihan oikeasti, jos mikään muu ei perhettä herätä.
Miksi ylipäätään on tehnyt kaiken itse alusta asti? Eikö mies ole osallistunut kotitöihin ennen lapsia, eikö lapsille ole opetettu kotitöitä? Minusta on omituista, että vielä nykypäivänä löytyy tuollaisia kotitalouksia, missä nainen hoitaa kaiken yksin.
Meillä lapsuudenkodissa 90-luvulla hoidettiin kaikki kotityöt yhdessä perheenä, jokaiselle oli oma työ. Me lapset siivottiin ja imuroitiin omat huoneemme (tietenkin) ja muun talon imuroinnissa vuoroteltiin. Minulle kuului vessan siivoaminen ja vielä nykypäivänäkin olen tarkka nimenomaan wc:n siivouksesta. Pyykit pesi vanhemmat vuorotellen ja me lapset ripustettiin kuivumaan. Tiskikoneen tyhjennys tehtiin myös niin, että toinen meistä lapsista tyhjensi yläosan ja toinen alaosan. Vanhemmat hoitivat ruuanlaiton. Näin me mentiin niin kauan, kun kotona asuttiin. Eikä niistä kotitöistä mitään rahaa saatu, saako yksikään äiti palkkaa niiden tekemisestä?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi ylipäätään on tehnyt kaiken itse alusta asti? Eikö mies ole osallistunut kotitöihin ennen lapsia, eikö lapsille ole opetettu kotitöitä? Minusta on omituista, että vielä nykypäivänä löytyy tuollaisia kotitalouksia, missä nainen hoitaa kaiken yksin.
Meillä lapsuudenkodissa 90-luvulla hoidettiin kaikki kotityöt yhdessä perheenä, jokaiselle oli oma työ. Me lapset siivottiin ja imuroitiin omat huoneemme (tietenkin) ja muun talon imuroinnissa vuoroteltiin. Minulle kuului vessan siivoaminen ja vielä nykypäivänäkin olen tarkka nimenomaan wc:n siivouksesta. Pyykit pesi vanhemmat vuorotellen ja me lapset ripustettiin kuivumaan. Tiskikoneen tyhjennys te
Aplodit, hienoa että teillä ollut toisin. Tässä mitali, ole hyvä.
Olet herännyt passaamiseen vasta lasten ollessa teini-ikäisiä?
Ihan oikeasti, älytöntä täällä yhdenkään naisen mussuttaa, että joutuu yksin tekemään kaiken, jos ei ole viitsinyt suutaan avata lasten ollessa pieniä. En vain ymmärrä tuota, ettei kasvateta lapsia auttamaan kotitöissä jo pienestä asti, saati sitten, ettei miehen ole tarvinnut osallistua mihinkään.
Varmaan kannattaisi viimeisen kerran vääntää perheelle rautalangasta että nyt sulle oikeasti riittää. Kerrot miehelle et hän hoitaa kauppareissut ja teinit voi vaihteeksi tehdä isän kanssa ruokaa, siivota ja pestä pyykkiä. Kaikille on sitten selvää ettei täysihoito enää jatku. Ehkä perhe aktivoituu tai sitten ei. Mutta vastuu on sitten heillä.
Minkähän takia teidän kaltaiset lapselliset ihmiset ovat tehneet lapsia?
Minun äiti oli sellainen, että teki kaikki kotityöt. Keittiöön ei päästänyt ja kukaan ei osannut, paitsi hän.
Sitten pimahteli ja itku, kun emme isän kanssa osallistuneet. Mutta kun yritin mennä kaveriksi, niin haukkui vain, kun en osannut opettamatra tehdä samoin, kuin hän.
Nyt hän on vanha ja tarvitsee apua. Olen jo 60 v, joten luulisi, että osaan edes riisipuuro keittää. Mutta edelleen haukkuu, että ei ole samanlaista, kuin hänen keittämä.
Joitakin äitejä on vaikea miellyttää. Jouluista olisi kyllä paljonkin kertomista
Vierailija wrote:
Ihan oikeasti, älytöntä täällä yhdenkään naisen mussuttaa, että joutuu yksin tekemään kaiken, jos ei ole viitsinyt suutaan avata lasten ollessa pieniä. En vain ymmärrä tuota, ettei kasvateta lapsia auttamaan kotitöissä jo pienestä asti, saati sitten, ettei miehen ole tarvinnut osallistua mihinkään.
Miksi oletat kotitöiden sujuvan sukupuolen mukaan ja naisten pitäisi avata suunsa ja opettaa sille lapsimiehelle ja lapsille kotitöiden tekemisen taitoa?
Ei kait aikuiset miehet ole noin avuttomia ja kädettömiä, etteikö yhtälailla mies osaisi tehdä omaa osaansa tai kasvattaa lapsia, siinä missä naisetkin. Jos toisin, miksi mies on edes hankkinut perhettä, eikö silloin pitäisi elää sinkkuna, siellä omassa läävässään, jos ei ole kasvanut aikuiseksi ja on uusavuton.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Täällä on muutamia päteviä naisia paikalla. Voisitteko neuvoa, miten teinipojan saa tekemään kotitöitä ja miten mies tekisi niitä oma-aloitteisesti, kun ei ole vielä koskaan tehnyt ilman, että olen joutunut kehottamaan?
Teinipojan saa tekemään kotitöitä kun maksaa jokaisesta hommasta erikseen palkan käteisenä.
Miehen saa tekemään kaikkea mitä ei itse "osaa". Mä en osaa laittaa astioita oikein tiskikoneeseen, en osaa lajitella roskia ja oon huono kokkaamaan. Vaikken oo ihan nuori enää.
Eikö teinipoikien tarvitse opetella, että välillä tehdään yhteisen hyvän vuoksi työtä? Vaan kaikestako on heti saatava itselleen rahallinen palkkio?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ja sitten se nainen yllättyy, kun kukaan ei siivoa ja muu perhe oppii einesten olevan varsin sopivaa ravintoa. Yllättäen mieskin huomaa, että se nalkuttava nainen oli väärässä: koti ei homehdu, vaikka joka päivä ei mopata. Mies ja teinit eivät ap:n perheessäkään todennäköisesti reagoi moneen kuukauteen muuhun kuin puhtaiden vaatteiden puutteeseen, nainen puolestaan kärvistelee miettien, miten vaihtaa lakanat vain toiselta puolelta vuodetta.
Jos kotia ei kukaan siivoa ja pidä huolta, niin varsin pian kodin pinnat menevät pilalle ja tuholaiset valtaavat ja se monen sadantuhannen sijoitus on arvoton. Ja remonttikulut kymmeniätuhansia euroja. Koti saadaan tuhottua muutamassa kuukaudessa asuinkelvottomaksi, josta kärsivät myös muut talon asukkaat esim. hajuhaitta.
Tässä yksi esimerkki, kun kotia ei kukaan siivonnut puoleen vuoteen.
Vuokralainen tuhosi yksiön – varasti päätteeksi astianpesukoneen ja aiheutti tulvan muutaman vuoden ikäisessä asunnossa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009822892.html?cs
Vierailija wrote:
Täällä nautinnollista lukea pilalle passattujen hätäistä itkua. Yrittävät pelko perseessä pilkata ettei kotona odota sama kohtalo.
Ei, kyllä se itku tulee näiden itsensä kotitöiden työn sankariksi ja marttyyriksi kohottaneilta.
Todellakin, tässä on naulan kantaan moneen kertaan kuvattu sitä, mikä on todennäköinen tapahtumain kulku: Kaiken syypääksi alennettu mies ja kokonaan muista asioista elämässään kiinnostuneet teinit eivät huomaa pölyyntyviä nurkkia, heille kelpaa aivan hyvin vähempikin. Ruokaa saa kaupasta ja mikro kilahtaa, ei ongelmaa.
Ja sekös lakkoon mennyttä työn sankaria ärsyttää kahta kauheammin!
Nimittäin epäonnistuneen lakkoaseen käytön jälkeen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin joko ottaa ero ja lähteä etsimään parempaa puolisoa ja parempia lapsia. Tai sitten tyytyä siihen, että itsellä on kokonaan toinen laaturiman korkeus kuin enemmistöllä, ja enemmistön mukaan jatkossa mennään.
Vierailija wrote:
Varmaan kannattaisi viimeisen kerran vääntää perheelle rautalangasta että nyt sulle oikeasti riittää. Kerrot miehelle et hän hoitaa kauppareissut ja teinit voi vaihteeksi tehdä isän kanssa ruokaa, siivota ja pestä pyykkiä. Kaikille on sitten selvää ettei täysihoito enää jatku. Ehkä perhe aktivoituu tai sitten ei. Mutta vastuu on sitten heillä.
Ajattele, mikä kauhukuva, jos perhe ei aktivoidukaan! Ja vastuu on sitten heillä! Kyllä, vastuu kodinhoidosta sillä sinulle riittämättömällä tasolla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei, kyllä se itku tulee näiden itsensä kotitöiden työn sankariksi ja marttyyriksi kohottaneilta.
Todellakin, tässä on naulan kantaan moneen kertaan kuvattu sitä, mikä on todennäköinen tapahtumain kulku: Kaiken syypääksi alennettu mies ja kokonaan muista asioista elämässään kiinnostuneet teinit eivät huomaa pölyyntyviä nurkkia, heille kelpaa aivan hyvin vähempikin. Ruokaa saa kaupasta ja mikro kilahtaa, ei ongelmaa.
Ja sekös lakkoon mennyttä työn sankaria ärsyttää kahta kauheammin!
Nimittäin epäonnistuneen lakkoaseen käytön jälkeen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin joko ottaa ero ja lähteä etsimään parempaa puolisoa ja parempia lapsia. Tai sitten tyytyä siihen, että itsellä on kokonaan toinen laaturiman k
Niin että toisen tekemänä kelpaa parempi laatu mainiosti, mutta jos itse pitäisi tehdä, käykin vähempi? Ihme siivestystä toisen ajalla ja voimilla. Silkkaa laiskuuttahan tuo on.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi oletat kotitöiden sujuvan sukupuolen mukaan ja naisten pitäisi avata suunsa ja opettaa sille lapsimiehelle ja lapsille kotitöiden tekemisen taitoa?
Ei kait aikuiset miehet ole noin avuttomia ja kädettömiä, etteikö yhtälailla mies osaisi tehdä omaa osaansa tai kasvattaa lapsia, siinä missä naisetkin. Jos toisin, miksi mies on edes hankkinut perhettä, eikö silloin pitäisi elää sinkkuna, siellä omassa läävässään, jos ei ole kasvanut aikuiseksi ja on uusavuton.&
Eihän tässä sukupuolesta ole kysymys, vaan valtapelistä. Kenenkä pillin mukaan tanssitaan, kuka polkaisi ensimmäisenä hääkakkua leikatessa.
Tiedän monta miespuolista kotityrannia, jotka samalla tavoin katsovat asiakseen komentaa puolisoa ja lapsia mihin milloinkin. Mikä on oma vaatimus sille, onko siistiä ja onko ruoka pöydässä, kun tulen töistä. Mitä saa harrastaa, mihin saa käyttää rahaa.
Ei tämä kotityötyrannia tästä mitenkään poikkea, eikä ole ensisijaisesti sukupuolikysymys.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sitten nainen voi tehdä omat johtopäätöksensä kannattaako moisten sikojen kanssa asua samassa asunnossa.
Aapeen tapauksessakaan ei ilmeisestikään ole kyse siitä, että hän haluaisi lattiat mopattavan päivittäin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sitten nainen voi tehdä omat johtopäätöksensä kannattaako moisten sikojen kanssa asua samassa asunnossa.
&n
Ei ehkä mopata päivittäin, mutta ap:n tekstistä huutaa iskostunut käsitys siitä, että kotitöiden määrällinen ja laadullinen taso on se, minkä MINÄ määrään. Ehkä se, johon olen itse lapsuudenkodissani tottunut.
Ilman muuta, eihän tästä muulla selviä, kuin joko tehdä ne omat johtopäätöksensä tai tyytyä. Itseään voi pyrkiä muuttamaan, muita ei voi.
Kova ulina jollain vapaamatkustajaksi tottuneella tässä ketjussa 😁
Ap, vastaa tosiaan lasten kyselyihin, että kysykää isältä. Jos mies kysyy palveluiden perään sano, että nyt on hänen vuoronsa ottaa vastuu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Paljosta vetoo että jos teini vaikka imuroi niin laatu ei kelpaa ja ukkokin laittaa lasit kaappiin väärin. :D
Mihin viittaat? Pitäiskö perheenädiin laskea rimaa kodinpidossa siksi että muilla on kokemuksen puutetta?
M
Ei tietenkään pidä laskea rimaa, eli sitä omaa rimaa omalle työlleen. Mutta pitää hyväksyä, että muilla on muut rimat, omansa. Jos ei hyväksy, pyrkii asettumaan muiden yläpuolelle, niskan päälle.