Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen tiskaa, pesee pyykkiä ja tekee joskus ruokaa ja kuvittelee että tekee paljon enemmän kuin mies. Kukahan ne salaojat kaivoi, kuka teki julkisivuremontin, kuka korjasi auton jne jne. Se talo, mitä varten otettu 20v laina, mätänis käsiin, jos nainen sais päättää.
Mielelläni vaihtaisin osia, mutta jostain syystää hyvin harva nainen osaa/kykenee/haluaa/viitsii tehdä noita asioita, jotka on tärkeimpänä.
Taloyhtiö, autokorjaamo...
Niin no, meillä julkisivuremontin teki rakennusalan yrittäjä, autot viedään korjaamolle (se vie joka ehtii) ja asumme mäen päällä 100 vuotta vanhassa talossa, meillä ei ole salaojia (joita miehen pitäisi päivittäin kaivaa vähintään 2,5 h ;))
Vierailija kirjoitti:
On todella vaikea uskoa, että tää ketju on täynnä naisoletettuja, jotka ei ymmärrä tai halua ymmärtää lukemaansa. Eli ensin on minä, sitten on minä ja sitten on vaan minäminäminä. Mutta minkäs teet, jos lusikalla on annettu niin kauhalla ei voi vaatia.
Mitähän mahdoit odottaa? Kun lukijoista 90% on voimaantuneita naisia (aivan, edes naisten suhteen jakauma ei ole normaali), niin peukutusten suunta määräytyy vain ideologian mukaan, ei sen mukaan, mitä he ovat ymmärtäneet... korkeintaan sen mukaan, mitä he ovat halunneet ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin kovasti itse omat voileipäni ja jopa kotitöitä, sotken kuulemma tehdessä ; leivänmuruja, voita voirasian reunoilla siivous taas että en tee niitä oikein että aika vaikea on tehdä oikein oikein mitään.
Rätti käteen ja pyyhit pöydän, ei ole vaikeaa. Ja vähemmän voita veitseen. Nuo opetetaan lapsille 4-vuotiaana.
Jos minulle tultaisiin huomauttamaan jostain murusista tai voista rasian reunassa, niin hakisin talonkirjat esille, ja katsottaisiin kenen talo. Kokonaan. Ja ketä siellä asuu, nyt ja tulevaisuudessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin kovasti itse omat voileipäni ja jopa kotitöitä, sotken kuulemma tehdessä ; leivänmuruja, voita voirasian reunoilla siivous taas että en tee niitä oikein että aika vaikea on tehdä oikein oikein mitään.
Rätti käteen ja pyyhit pöydän, ei ole vaikeaa. Ja vähemmän voita veitseen. Nuo opetetaan lapsille 4-vuotiaana.
Jos minulle tultaisiin huomauttamaan jostain murusista tai voista rasian reunassa, niin hakisin talonkirjat esille, ja katsottaisiin kenen talo. Kokonaan. Ja ketä siellä asuu, nyt ja tulevaisuudessa...
Voi luoja, joku voimaantunut MIES siellä uhoo...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti jokainen joka sanoo jotain tuon suuntaista jätetään yksin sinne taloon asumaan.Vaikk miehenä ITSELLÄ tilanne on ihan vastaava, niin ei tulisi mieleenkään käyttää moista argumenttia. Päästään terve ihiminen ei käytä koskaan omistus- tai valtasuhteita asioiden oikeuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on varmasti haasteellista muutenkin?
Onko sinulla henkilökohtainen avustaja kuinka monta tuntia päivässä? Jos yrittäisit jaksottaa ne voileipien teot hänen työtuntiensa ajaksi, niin saisitko sitten sotkematta otettua valmiit voikkarit itse jääkaapista?
Voitte harjoitella muutaman viikon ensin yhdessä, miten syödään sotkematta ja laitetaan lautanen sen jälkeen tiskikoneeseen.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit puolisoni, niin ainakaan minä en olisi murujasi siivoamassa enää tuon jälkeen siellä tulevaisuudessa.
Ah, miten reteä mies olet.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin äitiyslomalla, mieheni ilmoitti, että koska hän tienaa enemmän ja tuo siis "leivän pöytään", minä voinkin hoitaa kodin ja lapset.
Ai että kun elämäni on helppoa, kun palattuani töihin sain ylennyksen ja tienaan nykyään 100e/kk enemmän kuin mieheni!
Työni on helppo toimistotyö ja voin pitää myös etäpäiviä kotoa. Mieheni tekee fyysistä työtä ja pidempää päivää.
Mies hoitaa aamuisin lapset kouluun ja päiväkotiin. Jää töistä pois (vaikka sitten palkattomalle), jos lapset sairastuvat.
Mies hoitaa kaupassakäynnin, siivouksen, kokkauksen ja pyykkäyksen. Myös joulut, pääsiäiset, syntymäpäivät ja muut sellaiset olen jättänyt vastuulleen, mukaanlukien minun sukuni kortit ja lahjat. Mies myös vastuussa siitä, että lapsilla on oikeankokoiset ja säähän sopivat vaatteet, kengät ja harrastusvälineet.
Mies hoitaa kotona ihan kaiken, eli minä voin jättää jogurttip
Loistava kirjoitus. Toivottavasti tämä avaa edes muutaman miehen silmät todellisuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, joku voimaantunut MIES siellä uhoo...
Nyt on "voi luoja" mut ans kun onkin nainen joka lakkaa pyyhkimästä leivämuruja niin hurraata huudat.... voi luoja mitä lehmiä, hyi saatana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se nyt vaan menee että nykypäivänä naisen tasa-arvo parisuhteessa on vahvempi kuin miehen.
Valitettavan usein "tasa-arvoisessa" suhteessa mies tekee sen mitä nainenkin, mutta tämä on silti yksisuuntainen tie. Mies tämän lisäksi huolehtii talon ylläpidon (ilmanvaihto, lämmitys, takka, ym. vaatii vuosittaista ylläpitoa), auton huoltamisen ja korjaamisen, ruohonleikkurit, pienet nikkaroinnit lapsille, kodin remontit, laitteiden säädöt (lämmitys, netti, ilmanvaihto, läppärit yms.), puiden pilkkominen, lehtien haravointi, kompostin tyhjennys...
Vasta näissä tapauksissa nainen kertoo elävänsä tasa-arvoisessa suhteessa.
Onko sinulla esimerkkejä elävästä elämästä, vai ihan päästäsikö luettelit tekemisiä? Noi kaikki kuulostaa tooosi työläiltä. Ilmanvaihto, säädöt...
Onneks se vaimo sentään ne salaojat kaivaa, kun mies ei näemmä.
Mitäpäsinä niistä ymmärrät
AP... miten sujuu? Vieläkö ukko käyttäytyy kuin joku uhmaikäinen? Näin minä oletan, kun nyt näköjään pitää hänen ihan periaatteesta "voittaa" tämä "lapsellinen kiista" (heh, tulee mieleen ihan oma isä, joka silloinkin kun on todistettavasti väärässä yrittää saada sen viimeisen sanan), mutta olisi hienoa jos keskustelun kautta kehittyisi jotakin. Tai, että ainakin teineille menisi tajuntaan. Ties vaikka pystyisivät tuon isän kiukuttelun ja sohvalla makaamisen kautta näkemään kuinka epäreilua ja itsekästä moinen käytös voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppanisi lienee tyytyväisempi jonkun muun kanssa, lisäksi veisi erossa tuhkatkin pesästä odotellesaan että saat hänelle häädön haettua omasta kotoaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin se nyt vaan menee että nykypäivänä naisen tasa-arvo parisuhteessa on vahvempi kuin miehen.
Valitettavan usein "tasa-arvoisessa" suhteessa mies tekee sen mitä nainenkin, mutta tämä on silti yksisuuntainen tie. Mies tämän lisäksi huolehtii talon ylläpidon (ilmanvaihto, lämmitys, takka, ym. vaatii vuosittaista ylläpitoa), auton huoltamisen ja korjaamisen, ruohonleikkurit, pienet nikkaroinnit lapsille, kodin remontit, laitteiden säädöt (lämmitys, netti, ilmanvaihto, läppärit yms.), puiden pilkkominen, lehtien haravointi, kompostin tyhjennys...
Vasta näissä tapauksissa nainen kertoo elävänsä tasa-arvoisessa suhteessa.
Luetellut tehtävät suoritetaan 0-pari kertaa vuodessa. Tyypilliset "naisten työt" tehdään huomattavasti useammin; ruokaa pitää tehdä joka päivä, jotain pitää siivota joka päivä, lapset ja pyykit pitää hoitaa joka päivä. Tuollainen vertailu on lapsellista, ja myös naisilla on tyypillisesti samanlaisia pari kertaa vuodessa tehtäviä randomhommia; vaatteiden huolto (talvitakin pesetys, nappien ompelu), kenkien huolto, pesukoneiden pesu ja nukkasihdin tyhjennys, lasten pehmolelujen korjaukset, kukkien hoito pihalla, imurin pölypussin vaihto...
Tuollaisten luetteleminen on typerää ja kuulostaa vain siltä että yritetään näillä renkaan vaihdoilla perustella sitä miksi vaimon kuuluu kokata _joka päivä_. Fiksu aikuinen ymmärtää, että kun toinen parisuhteen puolisko on tekemässä vuosittaista x-tehtävää, _sillä kertaa_ se toinen puolestaan hoitaa esim päivän ruoan laiton vaikka se yleensä ei kuuluisi hänelle. Ei niin että kun herra vaihtaa renkaat kahdesti vuodessa, niin sillä perusteella rouva kokkaa joka päivä. Ihan oikeasti tämä ei ole sen monimutkaisempaa kuin maalaisjärjen käyttö!
Kuka on mitään miehestä puhunut?
Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla kuinka ap:lla sujuu.
Kuinka muilla, jotka ovat menneet lakkoon, mihin lakko johti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit puolisoni, niin ainakaan minä en olisi murujasi siivoamassa enää tuon jälkeen siellä tulevaisuudessa.
Ah, miten reteä mies olet.
Mun puolisoni kanssa taas voitaisiin katsella talonkirjoja illat pitkät, nimittäin omistukset ovat 50/50. Ja koska minä kokkaan, hän pyyhkii muruset ja siivoaa muutenkin, tietenkin. Salaojia ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti jokainen joka sanoo jotain tuon suuntaista jätetään yksin sinne taloon asumaan.Vaikk miehenä ITSELLÄ tilanne on ihan vastaava, niin ei tulisi mieleenkään käyttää moista argumenttia. Päästään terve
Minulla oli tuollainen avopuoliso. Seurustellessa toki keskusteltiin mm avioehdosta. Kerroin, että ehdottomasti haluan sellaisen (minulle perintö tulossa) Hän oli positiivisesti yllättynyt koska oli jo perintönsä saanut. Kun muutettiin yhteen kysyin, että minkälaista vuokraa maksaisin. Mutta ei kuulemma tarvinut, jos käyn ruokakaupassa. Tämä ok. Mutta sitten alkoi tulemman näitä kommentteja :"Pidä sitten mielessäsi, että mitään, et tule tästä ikinä saamaan". Olin ihan ihmeissäni, että "Aha, olin katsomassa Salkkareita ja sä tulet kertomaan mulle, mitä?" Tilanne alkoi toistumaan ihan normaalissa elämässä ja minusta alkoi tuntumaan, että minua pidetään vain onnenonkijana. Joten pakkasin kamppeeni ja häivyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti saat pian asua ihan keskenäs murujes kanssa, jos tuolla asenteella rakkaillesi "suot kodin".