Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8306)
Täällä on muutamia päteviä naisia paikalla. Voisitteko neuvoa, miten teinipojan saa tekemään kotitöitä ja miten mies tekisi niitä oma-aloitteisesti, kun ei ole vielä koskaan tehnyt ilman, että olen joutunut kehottamaan?
Vierailija wrote:
Onko ap:lla päivitystä tilanteeseen?
Eipä tässä sen kummempia. Kaupassa käymisen suuntaan ei ole tehty elettäkään. Olettaisin, että kohta aletaan kysellä ruokaa. Tein aamulla mokan ja keitin vanhasta tottumuksesta kaikille kahvia. En raaskinut kaataa sitä poiskaan, joten laitoin tapani mukaan termariin. Täytyy olla jatkossa tarkempi.
ap
Oma äitini just samanlainen kuin tuo ap. Koko ajan olisi pitänyt kehua ja kiitellä kaikesta mitä se tekee vaikka safka mitä laittoi kelvotonta, tiskattuaan oli jokaisessa mukissa ja lasissa reunukset ja kerran kännissä pilasi pyykissä suurimman osan vaatteistamme.
Vanhemmiten kun isä kuollut eikä kukaan meistä lapsista viitsinyt nähdä naamaansa soitteli ja ruikutti yksinäisyyttään.
Vierailija wrote:
Tämä se aina ihmetyttää itseäni; on haluttu perhe, lapset ja mies. Ja sitten se työ siinä ei kelpaakaan.
miksi sun tekemiesi lasten tarvitsisi mitenkään ’helpottaa’ sun elämää? Eivät ole valinneet sua äidikseen.
Ukko on toivottavasti kuitenkin valinnut lähteekö perustamaan perhettä, joten on ihan yhtälaisessa vastuussa sen hoitamisesta. Ja lasten on hyvä oppia kotitöitä nuorena, ei ole niin vaikeaa sitten kun muuttavat omilleen.
Vierailija wrote:
Oma äitini just samanlainen kuin tuo ap. Koko ajan olisi pitänyt kehua ja kiitellä kaikesta mitä se tekee vaikka safka mitä laittoi kelvotonta, tiskattuaan oli jokaisessa mukissa ja lasissa reunukset ja kerran kännissä pilasi pyykissä suurimman osan vaatteistamme.
Vanhemmiten kun isä kuollut eikä kukaan meistä lapsista viitsinyt nähdä naamaansa soitteli ja ruikutti yksinäisyyttään.
Olettepa itsekeskeisiä ja kiittämättömiä lapsia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Myös toinen teineistä kyseli saunaa, mutta ei hänkään jaksanut käydä laittamassa lämpiämään. Huomenna pitäisi käydä kaupassa hakemassa viikon ruuat, saapa nähdä osaako mies raahata itse itsensä Prismaan.
ap
Onko puusauna vai sähkösauna?
Ilmeisesti sähkösauna jos pitää vain vääntää kytkimestä. Mutta mitä väliä? Ei puusaunan lämmittäminenkään mitään rakettitiedettä ole.
Minä en kertaakaan lapsuudenkodissani lämmittänyt (puu)saunaa. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi kyllä ollut kiva jos sekin taito olisi opetettu nuorena, eikä olisi aikuisena tarvinut ihmetellä miksen saa kiuasta syttymään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Myös toinen teineistä kyseli saunaa, mutta ei hänkään jaksanut käydä laittamassa lämpiämään. Huomenna pitäisi käydä kaupassa hakemassa viikon ruuat, saapa nähdä osaako mies raahata itse itsensä Prismaan.
ap
Ilmeisesti sähkösauna jos pitää vain vääntää kytkimestä. Mutta mitä väliä? Ei puusaunan lämmittäminenkään mitään rakettitiedettä ole.
Minä en kertaakaan lapsuudenkodissani lämmittänyt (puu)saunaa. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi kyllä ollut kiva jos sekin taito olisi opetettu nuorena, eikä olisi aikuisena tarvinut ihmetellä miksen saa kiuasta syttymään.
Meillä lapset ovat lämmittäneet ihan pienestä pitäen. Alkuun aikuinen laittoi puut valmiiksi pesään ja lapsi sytytti, isompana laittoivat puut valvotusti ja lopulta osasivat lämmittää saunan ihan itsenäisesti. Jossain vaiheessa se oli niin haluttu homma, että olivat tarkkoja että pääsivät omalla vuorollaan sytyttämään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Onko ap:lla päivitystä tilanteeseen?
Eipä tässä sen kummempia. Kaupassa käymisen suuntaan ei ole tehty elettäkään. Olettaisin, että kohta aletaan kysellä ruokaa. Tein aamulla mokan ja keitin vanhasta tottumuksesta kaikille kahvia. En raaskinut kaataa sitä poiskaan, joten laitoin tapani mukaan termariin. Täytyy olla jatkossa tarkempi.
ap
Ootko soile sohviksista? :D nyt loppu tortun vääntö ja tarjoilu :D
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ap
Meillä lapset ovat lämmittäneet
Tämäpä juuri. Olisi ollut paljon parempia oppia se ohjatusti lapsena, ja sama pätee muihinkin kotitöihin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olettepa itsekeskeisiä ja kiittämättömiä lapsia.
Älä huoli. Åmmä sai kyllä kostonsa pilattujen elämiemme -ainakin minun- muodossa.
Mahtaa aloittajaa harmittaa, kun perhe pärjäsikin ilman saunaa :D
"Onks ruokaa" "On jos teet." x3
Kaupassa ei ole käyty.
ap
Vierailija wrote:
Kaupassa ei ole käyty.
ap
Kirjoitin:
Jee, pidä pintasi!
Ainakin 1kk.
Meni noinkin paha teksti moderoitavaksi :D
Mitä täällä tapahtuu???
Vierailija wrote:
Miksi te lapset ette itse tehneet ruokaa, tiskanneet astioita hyvin ja pesseet ainakin omia pyykkejänne???
Olisiko yksi syy äidin alkoholin käyttöön sortumiseen ollut se, että hän joutui uupuneena ja ehkä masentuneenakin tekemään kuitenkin kaiken huushollin ja perheen eteen yksin, ja sai vain haukkuja.
Ettäs kehtaatkin: "mukissa ja laseissa reunukset" - etkä itse tehnyt yhtään mitään. Huusit varmaan äitiä pyyhkimään pyllysi vielä teininäkin.
Vierailija wrote:
Mahtaa aloittajaa harmittaa, kun perhe pärjäsikin ilman saunaa :D
Mikä mahtaa olla tilanne, kun joulusaunaan päästäkseen joutuukin joku muu perheestä napsauttamaan saunan päälle, kuin perheen äiti.
Mä voisin alkaa myymään sellaista palvelua, että tuun laittamaan teidän ukot ja kakarat kuriin. Saan ne vaikka itkemään halutessani.
Olisi muuten hyvä idea ja sopisi telkkariohkelmaksikin, sellainen Ammattilais- Nanny tulee ja laittaa perheen järjestykseen, mutta tällä kertaa ei lapsia, vaan vapaamatkustavan miehen.
Ohjelman nimi voisi olla "Pirttihirmut".
Ap:n toimissa on vain se ikävä puoli, että kohta mies hoksaa, ettei hänen tarvitsekaan maksaa kuin puolet perheen kuluista. Siihen loppuu yhteinen tili.
Vierailija wrote:
Kaupassa ei ole käyty.
ap
oikeastiko olet sitä mieltä, että lapsesi, ne teinit, käyköön itse kaupassa jotta saavat ruokaa?
Kuulostaa hieman epäreilulta (+kyllä meillä ainakin jokainen olisi omilla rahoilla käynyt sitten jossain sushibuffassa tmv eikä ostanut perunoita ja jauhelihaa perheen ruokaa varten...
jos olet mennyt naimisiin lapasen kanssa, ja antanut hänen olla vapaamatkustaja, et voi kostaa lapsille - oikea tapa on ottaa nuoriso mukaan "kotityövuoroihin" ja sinun johdolla ja esimerkillä opettaa.
mitä tulee hyödyttämään mieheen, noh sinun pitää miettiä keksitkö hänelle jotain käyttöä.
Vuosia vuosia sitten mies valitti että miksi hällä ei oo puhtaita kalsareita! Kysyin sitten että miksei oo pessyt? Kysyin myös että montako kertaa on kuullut mun huutavan ettei oo puhtaita alushousuja. Meni ihan vaikeaksi eikä sen koommin oo valittanut pyykistä. Eikä enää mistään muustakaan kun saa saman vastauksen.
Olen myös kertonut ettei mussakaan oo ollut sisäänrakennettuna tietoa kuinka esim koulun awilma toimii tai miten varataan aika lääkäriin tai muuten hoidetaan vaikka kelan kanssa asioita. Että ihan ite oon opetellut ja samat lähtökohdat hänellä on ne asiat tehdä kuin mullakin.
Myös ruuanlaiton ja pyykinpesun oon joutunut opettelemaan ihan kuin kuka tahansa muukin.
On sitten mieskin oppinut nuo asiat. Viimeisimpänä on opetellut soittamaan sairaslomatodistusta lapsesta jos ollut hänen vuoro jäädä kotiin. Kyseli numeroa kyllä ja pyysi sen etsimään mutta sanoin että hänellä on enempi aikaa etsia se numero ja soittaa kuin että minä alkaisin töissä noita etsimään ja soittelemaan. Nyt tämäkin hoituu.
Tuntuu että mies oppii parhaiten sillä että itse saa asiat tehdä tai niin että pistän hänet minun tilanteeseen eli maksan potut pottuina. Inhoan sitä kun joudun sanomaan asioista eli nalkuttamaan niin parhaiten toimii se että laitan hänet minun asemaan.
Edelleen teen suurimman osan kotitöistä mutta viimeksi taas käänsin roolit toisinpäin. Miehen sukua oli tulossa kylään ja hän panikoi siivoamisesta (valittanut minulle kun panikoin siivoamisesta kun oma sukuni tulee). Istuin sohvalla ja katselin telkkaa ja ihmettelin isoon ääneen mitä hän oikein raivoaa ja stressaa jostakin siivoamisesta. Kysyin sitten jossain vaiheessa että ärsyttääkö kun en tee mitään. Ärsytti. Sanoin sitten että jatkossa varmaan tehdään yhdessä että sama vit#tus mullakin on kun yksin siivoan ja muut ei tee mitään.