Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8326)
Sama tilanne, mutta asetelmat toisinpäin. Jos minä en huolehdi, ei ole ruokaa eikä edes tarvikkeita sitä tehdä. Vaimo ei koskaan osallistu mihinkään kotitöihin. Kaupassa käynti, ruoanlaitto ja ruokalistojen suunnittelu, siivous, pyykkäys, saunan lämmitys, lemmikkien hoito kaikki on täysin minun vastuullani. Jos olen poissa kotoa, joudun huolehtimaan ennakkoon, että nämä on valmiiksi tehty kuten esimerkiksi ruoat jääkaappiin valmiiksi. Tekisi mieli ryhtyä lakkoon itsekin, mutta ei se lasten vika ole, jotka siitä eniten joutuisivat kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Sama tilanne, mutta asetelmat toisinpäin. Jos minä en huolehdi, ei ole ruokaa eikä edes tarvikkeita sitä tehdä. Vaimo ei koskaan osallistu mihinkään kotitöihin. Kaupassa käynti, ruoanlaitto ja ruokalistojen suunnittelu, siivous, pyykkäys, saunan lämmitys, lemmikkien hoito kaikki on täysin minun vastuullani. Jos olen poissa kotoa, joudun huolehtimaan ennakkoon, että nämä on valmiiksi tehty kuten esimerkiksi ruoat jääkaappiin valmiiksi. Tekisi mieli ryhtyä lakkoon itsekin, mutta ei se lasten vika ole, jotka siitä eniten joutuisivat kärsimään.
Palkkaa kotiin nuori ja nätti kodinhoitaja auttamaan. Yhdessä rupatellen ja naureskellen teette siivoukset ja sapuskat. Sanot vaimolle,että kodinhengetär lähtee,kun vaimo tarttuu luuttuun ja kauhaan. Soiselisoi.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kyllästynyt passaamaan perhettäni.
Mies on ollut sairaana ja en koskaan ole sanonut, että en jaksaisi.
Ei auta sanoa, kun on sanonut puolisoa rakastavansa myötä ja vastoin käymisissä.
Voimia löytyy aina, jos sitä tarvitaan. Jotkut on vaan niin nirsoja ja laiskoja että eivät kehtaa
tehdä mitään ja valittavat kaikesta.
Niin, jotkut ne vaan on niin laiskoja että eivät kehtaa tehdä mitään. Kumpikohan osapuoli ap:n tapauksessa olisi kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Palkkaa kotiin nuori ja nätti kodinhoitaja auttamaan. Yhdessä rupatellen ja naureskellen teette siivoukset ja sapuskat. Sanot vaimolle,että kodinhengetär lähtee,kun vaimo tarttuu luuttuun ja kauhaan. Soiselisoi.
Mistä toimistosta tällaisia kodinhoitajia saa? Toivottavasti eivät ole hyvin kalliita, kun ei rikkaimmasta päästä ole.
Me asutaan erillään miehen kanssa mutta vietetään aikaa yhdessä molemmissa. Hän on omassa kotonaan on hyvin tarkka siitä, että tavarat menee paikoilleen ja on siistiä mutta mun kotona voi heitellä kamat minne sattuu, kaikki valot jätetään päälle ja ollaan osallistumatta siivoukseen. Jos teen samaa miehen kotona alka amahdoton itku ja valitus. Muutaman kerran olen testannut.
Aina jaksaa ihmetyttää, että ollaan niin äijää ja miestä olevinaan mutta kotona käyttäydytään kuin äidin pikku apulainen joka vain rukoilulla suostuu osallistumaan sen yhteisen kodin hoitoon ja huoltoon. Seksiä vingutaan mutta vaimo alistetaan äidin asemaan, ei naisen. Sitten ihmetellään kun se äidiksi muutettu nainen ei haluakaan seksiä.
Todella rasittavaa kasvattaa se 26-vuotias äidin ja isin pikku mussukka aikuiseksi näin tytttöystävän ja vaimon roolissa. Opettaa siivous, pyykkäys ja ruuanlaitto. Ne perusasiat jotka olisi kuuluneet sille patalaiskalle isälleen ja passaavalle äidilleen.
Ku en mä viitti ku se pölyjen pyyhkinen ja wc siivous ei oo kivaa, joo me kaikki naisethan rakastetaan niitä kotihommia ja siksi tehdään niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Paljosta vetoo että jos teini vaikka imuroi niin laatu ei kelpaa ja ukkokin laittaa lasit kaappiin väärin. :D
Niin, koska jos mies laittaa lasit kaappiin, on jälkeä ihasteltava ja illalla annettava extrahuomiota vuoteessa. Vaikka lasit tipahtelisivat oven avatessa, on muistettava lämmin hymy ja vaimon velvollisuus. Mies on niin ihmeellinen.
Teinin imurointi pitää myös pitää ihmeellisenä. Eihän se haittaa, että kolmivuotiaasta alkaen taito ei ole karttunut yhtään, on silti tärkeintä kehua ja olla tyytyväinen. Koska äiti on äiti.
Olemmeko me naiset aina jotain vammaisavustajia kotonamme, vaikka miehet ja teinit ovat kodin ulkopuolella täysin toimintakykyisiä?
Just tää loppumaton ihastelu on niin rasittavaa. Mies imuroi ja pyyhki kerran (!) keittiön kaappien päältä ja mun piti olla melkein kyljessä kiinni tätä ihmeellistä ja vaativaa toimitusta seuraamassa, kiivetä jakkaralle kurkistamaan lopputulosta ja kehuja oltiin vailla. Lopuksi röyhisti rintaansa ja sanoi, että "no ni, sä saat tehdä tämän sitten seuraavalla kerralla!".
Sanoin että mikäpä siinä, kunhan hän sitten vuorostaan hoitaa muutaman vuoden niitä "ylimääräisiä" siivousasioita mitä minä olen hoitanut, tekemättä siitä mitään numeroa, kuten noin alkuun vaikka suihkunurkan pesun säännöllisesti, kylppärin seinien pesut ja pölyjen pyyhkimiset myös seinien yläosista, keittiön roskiskaapin pesun, kuivakaapin puhdistamisen ja jääkaapin pesun.
Vierailija kirjoitti:
Olet herännyt passaamiseen vasta lasten ollessa teini-ikäisiä?
Ihan oikeasti, älytöntä täällä yhdenkään naisen mussuttaa, että joutuu yksin tekemään kaiken, jos ei ole viitsinyt suutaan avata lasten ollessa pieniä. En vain ymmärrä tuota, ettei kasvateta lapsia auttamaan kotitöissä jo pienestä asti, saati sitten, ettei miehen ole tarvinnut osallistua mihinkään.
Niin, miksei isä ole opettanut lapsille kotitöitä ja vastuunjakamista? Miksi se on aina vaimo, äiti, täti, sisko, mummi, anoppi, jonka vastuuta peräänkuulutetaan kaikissa kotiin ja perheeseen liittyvissä asioissa. Myös kun mies käyttäytyy huonosti tai on vapaamatkustaja, niin se on vaimon tai miehen äidin syytä. Ei miehen itsensä eikä hänen isänsä.
Vaihtoehdot näillä spekseillä näyttävät olevan ap:n jatkuva sota omia lapsia ja miestään vastaan. Koti on hirveä paikka lapsille ja miehelle. Ainostaan ap elää valtisemallaan tavalla ja kaikki muut kärsii.
Toinen vaihtoehto on ero, joka olisi paras vaihtoehto lapsille ja miehelle. Lapsille olisi ainakin puolet ajasta järkevä aikuinen isä kotona.
Kun lapset on ehtineet jo teini-ikään, niin mikään muutos tervehenkiseen aikuisen käytökseen on liki mahdoton ap:n kalaisissa tapauksissa. Näitä olen katsonut omassa elämässä, kavereissa, tutuissa ja sukulaisissa. En ole nähnyt yhtään tervehtynyt tapausta.
Valtaosalla naisista näyttää olevan sisäänrakennettuna em toiminta ihan geeneissä. Evoluutio ja kulttuuri on tehneet tästä tätä mitä tämä on, harvoin pidemmän päälle mitenkään hauskaa.
Kuivaavan pesukoneen, tiskikoneen, robotti-imurin, keskuslämmityksen, kaupan tarjonnan, Woltin ja ravitsemusliikkeiden aikaan kotityöstä ei ole paljoa enää jäljellä. Mutta kotipiikojen orja-armeija näyttää olevan suuri. Mitä te oikein teette meta- ja tunnetyötä? Mikä nykypäivän normaalista helposta elämästä tekee raskasta? Somettaminen?
Miehenä kun elää ilman parisuhdetta, niin koti on mukava ja rauhallinen paikka yksin ja lasten kanssa. Tästä tulee lapsiltakin säännöllisesti suoraa ja epäsuoraa hyvää palautetta. Kukaan ei näytä kaipaavan meta- ja tunnetyötä. Mitä se sitten onkaan, ei ainakaan mitään konkreettista näkyvää tulosta tuottavaa. Jos jonkun naisen kanssa on jotain, niin kevyttä ja helppoa. Ei enää koskaan mitään vakavampaan. Avioliittoja solmitaan vähemmän kuin koskaan ja avioehtoja siitä huolimatta tehdään enemmän kuin koskaan aiemmin.
Miettiikö teistä naisista kukaan, mitä hyvää te tuotte miehen elämään? Tuntuu, että suhteessa mieheen on vain loputon vaatimuslista. Kun kysyy, mikä on tarpeeksi, niin vastaus on aina enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehdot näillä spekseillä näyttävät olevan ap:n jatkuva sota omia lapsia ja miestään vastaan. Koti on hirveä paikka lapsille ja miehelle. Ainostaan ap elää valtisemallaan tavalla ja kaikki muut kärsii.
Toinen vaihtoehto on ero, joka olisi paras vaihtoehto lapsille ja miehelle. Lapsille olisi ainakin puolet ajasta järkevä aikuinen isä kotona.
Kun lapset on ehtineet jo teini-ikään, niin mikään muutos tervehenkiseen aikuisen käytökseen on liki mahdoton ap:n kalaisissa tapauksissa. Näitä olen katsonut omassa elämässä, kavereissa, tutuissa ja sukulaisissa. En ole nähnyt yhtään tervehtynyt tapausta.
Valtaosalla naisista näyttää olevan sisäänrakennettuna em toiminta ihan geeneissä. Evoluutio ja kulttuuri on tehneet tästä tätä mitä tämä on, harvoin pidemmän päälle mitenkään hauskaa.
Kuivaavan pesukoneen, tiskikoneen, robotti-imurin, keskuslämmityksen, kaupan tarjonnan, Woltin ja rav
Ne tiskit pitää silti laittaa sinne koneeseen ja puhtaat ottaa pois. Pyykkien kanssa sama homma, mutta edes tähän AP:n mies ei taivu vaan ostelee enemmin uusia vaatteita. Ihan sama miten paljon kodinkoneet tekevät hommia itsenäisesti, patalaiska alistaja ei vaivaudu tekemään sitä vähääkään mihin ihmiskäsiä vaaditaan. Onhan se nyt helvetin raskasta kantaa pyykkejä ja painella nappuloita! AP:n mies on omasta mielestään niin tärkeä, ettei hänen tarvitse vaivautua kun kodinkone-vaimo on olemassa ihan sitä varten.
Mites pölyjen pyyhintä, vessan pesu, moppaus, ikkunoiden pesu tai vaikkapa petivaatteiden vaihto? Hukutaan paskaan jos vaimo ei suostu orjuutettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Todella rasittavaa kasvattaa se 26-vuotias äidin ja isin pikku mussukka aikuiseksi näin tytttöystävän ja vaimon roolissa. Opettaa siivous, pyykkäys ja ruuanlaitto. Ne perusasiat jotka olisi kuuluneet sille patalaiskalle isälleen ja passaavalle äidilleen.
No eiköhän miehen vanhempien tavoitteena ole ollutkin jatkaa heidän ilmeisesti hyväksi havaitsemaansa perinnettä: miehen on tarkoitus jatkaa isänsä tyylillä ja etsiä itselleen äitinsä tyylinen kotipiika.
Vierailija kirjoitti:
Kuivaavan pesukoneen, tiskikoneen, robotti-imurin, keskuslämmityksen, kaupan tarjonnan, Woltin ja rav
Ennen oli miehen ja lasten sota ap:ta vastaan. Nyt sitten itket ja valitat ja syyllistät, kun ap alkoi pitää puolensa.
No, on tässä maailmassa paljon katkeria miehiä jotka on vuosien laiskottelun jälkeen pistetty pihalle. Katkeruus sitten aiheuttaa tuollaisia purkauksia. Mahtaako ap:n mies liittyä huutokuoroon lähiaikoina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän miehen vanhempien tavoitteena ole ollutkin jatkaa heidän ilmeisesti hyväksi havaitsemaansa perinnettä: miehen on tarkoitus jatkaa isänsä tyylillä ja etsiä itselleen äitinsä tyylinen kotipiika.
Tai pitää mies ikuisesti siellä peräkammarissa.
Vierailija kirjoitti:
Siis sun mielestä tollainen isä on järkevä aikuinen joka ei tee lapsille ruokaa tai opeta mitään arjen perustaitoja? Ei siivoa kotia, ei pese pyykkiä vaan komentaa lapset passaamaan itseään jos vaimo ei suostu? Ei tee terveellistä ruokaa vaan sipsiä pitäisi syödä ja likaisten vaatteiden tilalle ostetaan uusia ei pestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että johonkin siivousfirmaan voi vaan soittaa ja tilata tietyn näköisen ja ikäisen ammattilaisen? Sinulle nauretaan ja sen jälkeen lähtee varoitus limaisesta setämiehestä kiertämään.
Luuletko että tässä eletään jossain suomifilmissä?
Vierailija kirjoitti:
"Katkeruutesi naisia kohtaan syntyy näiltä palstoilta? Ei siis oikeasta ja konkreettisesta elämästä? Sinua eivät naiset oikeasti koskaan väheksy? Kuin herkkä on miehinen itsetunto??"
No ei tosiaan. Tälle palstalle voi hyvin viitata kintaalla, mutta kun mm ed. pääministeri hehkutti intersektionaalista feminismiään, niin se on kaiketi otettava vakavasti... en enää koskaan äänestä naista yksissäkään vaaleissa. Kun näin korkealta valtiolliselta taholta julistetaan pyhää sotaa koko miessukupuolta vastaan, niin on syytä varoa, ketä on valitsemassa johtaviin asemiin...
Ohis.
Eli olet katkera naisille jo lähtökohtaisesti, mutta muuten vaan syytit jotain satunnaista kommentoijaa tällä palstalla! Asia selvä.
Toivottavasti olet kuitenkin selvittänyt, mistä if :ssä on oikeasti kyse. Siis kaikennäköisiä tulkintoja näillä palstoilla toki on, mutta on mahdollista lisätä ymmärrystään. Kyse ei ole feminismistä, vaikka se sana siinä esiintyy.
Itse kannatan lämpimästi sitä, että yhteiskunnassa otetaan huomioon vähempiosaiset sen mukaan, mikä se heidän tarve on. Eikä niin, että kaikille tarjotaan tasapäisesti yhtä ja samaa helpotusta, joka ei kuitenkaan kohtaa sen avuntarvitsijan tarpeen kanssa.
Toiseksi kannatan sitä, että huonompiosaisia myös kuunnellaan, että mikä se heidän käsitys on siitä, mitä he tarvitsevat. Koska he ovat oman elämänsä asiantuntijoita.
Näin yksinkertaisuudessa. Tietenkään ongelmat eivät helposti tai hetkessä ratkea, mutta oikealla asenteella kaikkien elämä voi helpottua.
Yksinkertainen esimerkki. Ei auta invavessa esim. ravintolassa, jos sinne ravintolaan ei pääse pyörätuolilla. Sen, missä kaikkialla ei ole esteetöntä (lainmukaista) kulkua, tietää vain sellainen, joka sitä oikeasti tarvitsee. Ketä tässä tilanteessa pitäisi haastatella?
Vierailija kirjoitti:
Aamen. Olen rehellisesti sanottuna helvetin katkera (ex-)mieheni vanhemmille siitä miten jättivät poikansa kasvattamatta. Ei arvosta naisia, ei osallistu kotitöihin, ei oikeastaan tee muuta kuin valittaa ja kaivaa napanöyhtää sohvalla maaten.
Tsemppiä Ap:lle!
Aikamoinen on tilanne. Jotain herätystä sohvaperunalle pitäisi saada aikaan. Älä anna periksi. Nyt jos annat periksi, niin saat tehdä kaikki kotityöt loppuelämäsi.