Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa naiset ovat olleet työelämässä oikeastaan aina, mutta palkanmaksu on uudempi juttu. Ei siitä ole kauan kun mies sai avioliitossa naisen omaisuuden hallintaansa. Eli käytännössä varasti naiselle kuuluvat rahat ja maat. Sitten nainen teki palkatonta työtä miehen hyväksi koko elämänsä. Jos miehiä olisi kohdeltu noin, historiankirjoissa puhuttaisiin orjuudesta.
Miettikääpä, ettei siitä ole edes sataa vuotta, kun naimisissa olevat naiset olivat vielä aviomiestensä holhouksessa.
Ja 30 vuotta sitten vaimon raiskaaminen oli täysin laillista. 70-luvulla naisia ei päästetty yksin ravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa naiset ovat olleet työelämässä oikeastaan aina, mutta palkanmaksu on uudempi juttu. Ei siitä ole kauan kun mies sai avioliitossa naisen omaisuuden hallintaansa. Eli käytännössä varasti naiselle kuuluvat rahat ja maat. Sitten nainen teki palkatonta työtä miehen hyväksi koko elämänsä. Jos miehiä olisi kohdeltu noin, historiankirjoissa puhuttaisiin orjuudesta.
Miettikääpä, ettei siitä ole edes sataa vuotta, kun naimisissa olevat naiset olivat vielä aviomiestensä holhouksessa.
Ja 30 vuotta sitten vaimon raiskaaminen oli täysin laillista. 70-luvulla naisia ei päästetty yksin ravintolaan.
Ja miesten naisiin kohdistama seksuaalinen ahdistelu oli täysin hyväksyttyä ja normalisoitua niin julkisilla paikoilla kuin töissäkin. Vasta metoo kyseenalaisti tätä edes vähän. Viisi vuotta sitten.
Tämä joka kertoi ettei ole koskaan nähnyt, kun nainen kantaa puut jne. Vaihtaisitko nämä luettelemasi miehiset työt jokapäiväiseen pyykkäykseen, siivoamiseen, ruoanlaittoon ja lasten asioiden hoitamiseen jne naisten töihin? Veikkaan että hiljaista on. Puun kaatamisesta saa puhua kuukausikaupalla versus naisten tekemät työt pidetään itsestäänselvinä.
Naisena koen miesten työt paljon mukavampina, kun niitä tehdään niin harvoin, että se ei ole heti seuraavana päivänä uudelleen odottamassa tekemistään.
Ap kysyi ideoita joten tässä yksi. Vietä joulu teinien kanssa jossain pois kotoa. Jätä mies yksin sinne sotkuiseen kotiin sipsejä syömään koko jouluksi. Ehkä se herättää tajuamaan, millainen loppuelämä odottaa jos ei ala ryhdistäytyä.
Tai sitten ei herätä. Onhan avioerojakin tullut paljon, kun mies ei kerta kaikkiaan suostu kotitöitä tekemään. Vaan mieluummin antaa avioliiton tuhoutua.
Tämä kotityöasia ei todellakaan ole mikään pieni yksityiskohta ihmissuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
en ole ikinä nähnyt kun:
- nainen vaihtaa oljyt?
- nainen korjaa moottorin?
- kaataa puun?
- kantaa rakennustarvikkeita?
..tai tekee, ylipäänsä mitään.
(oikeita. ihmisen elämässä. tarpeellista!)
..Asioita?
en tiedä miksi, en ole ikinä nähnyt..
Kannattaisikohan harkita auton vaihtoa, jos siihen harva se päivä pitää tehdä moottoriremontti tai öljynvaihto. Meillä nuo tekee ammattilainen ihan molempien autoihin. Menee jäteöljyt oikealla tavalla kiertoon.
Täällä yksi joka aikamiespojan jäljiltä löysi pihavajasta kaksi tynnyrillistä jäteöljyjä. Kun oli ihan itse vaihtanut. Niitä oli sitten kiva naisvoimin kuskata jätteenkäsittelykeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkällisen lakkoilun tai avioeron lisäksi voisi olla kolmaskin vaihtoehto, jos osapuolet siihen suostuvat: parisuhdeterapia, jossa puolueeton taho parhaassa tapauksessa voisi välittää hieman paremman neuvottelutuloksen. Voi tosin olla, että etuja menettävä osapuoli ei terapiaan suostu (tai osallistu rakentavasti), ainakaan jollei ainoana vaihtoehtona sille esitetä avioeroa.
Luuletko tosissaan, että parisuhdeterapeutin kanssa laadittu kotityöjako toteutuisi, kun mies ei halua osallistua kotitöihin :D
No ei sitten jos ei kelpaa. Avioerohakemusta kehiin vaan.
Samaa mieltä. Naisten täytyy ymmärtää, että tuollaiset miehet on vaan riippakiviä, jotka kannattaa tiputtaa kyydistä mahdollisimman nopeasti.
Helpommin sanottu kuin tehty. Yhteiskunta nimittäin osoittaa tuhansin eri tavoin, että on periaatteessa ihan normaalia että mies ei tee kotitöitä ja naisen pitäisi olla kiitollinen mistä tahansa osallistumisesta.
Sekä miehet että naiset puhuvat siitä, miten hienoa on kun mies "auttaa" kotitöissä. Jo pelkästään tuo arkinen, kaikkialla käytössä oleva ilmaus kertoo että kotityöt kuuluu oikeasti kaikkien mielestä naiselle. Vaikka miten höpistään tasa-arvosta.
Miehet myös manipuloivat naisia aktiivisesti. Ei muka osata tehdä, ei muka tule mieleen osallistua, sanotaan että luulivat naisen haluavan tehdä kaikki yksin, syytetään naista liian korkeista standardeista, syytetään käskyttämisestä, syytetään miesvihasta...
Naiset ovat jatkuvasti aivopesun kohteena. Silloin ei ole ihan helppoa tajuta mikä on homman nimi.
Ap,
Oletko kysynyt teineiltä, haluavatko he että yhteiset tilat siivotaan ja he osallistuvat isukin osaan, eli mahdollistamaan vapaamatkustamisen?
Minkälainen taloudellinen tilanne? Jos pystyt vuokraamaan kakkoskämpän johon teinit mahtuvat ja laitat eroanomuksen vireille, niin mies joko uskoo että on pakko neuvotella - tai taistelee loisimisoikeuden puolesta loppuun saakka. Jos mies "pitää asiaa lapsellisena kiukutteluna, ja ei suostu listaamaan omia töitään": kuulostaa siltä että hän tietää jo että asiallisesti neuvottelemalla ei pääse toivomaansa lopputulokseen, ja siksi ei neuvottele. Sinun pitää siis tehdä selväksi, että vitkastelu ja välttely ei auta - avioeron (oletan nyt että olette naimisissa) harkinta-aika kestää vain niin kauan.
Kannattaa vähän miettiä budjettia ennen kuin ryhtyy kalliisiin ratkaisuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ylistetään ja kannustetaan huonoa äitiä ja aviopuolisot.surullista,vielä 30n vuotta site oli ihan normia että nainen hoisi kodin ,nyt tämä voimaantuminen on tullut tähän pisteeseen että siitä perheen hoidosta tullut negatiivinen asia.karkkia ja sipsiä kyllä keritään vetää kun katsotaan Netflixistä lempi paska sarjaa.onneksi itsellä ulkomaalainen vaimo jolle kunnia asia hoitaa kotia ja minua.
V. -89 olimme häämatkalla interreilaten. Olin 24v. ja opiskelin silloin. Tapasimme pitkin Eurooppaa suunnilleen saman ikäisiä ihmisiä. Näitä keskusteluita oli monia, mutta eräskin saksalainen nuori nainen ihmetteli, miksi menin naimisiin, kun kerran opiskelen. Kun se opiskelu menee sit hukkaan. Hän oli todella ihmeissään, kun
Höpsis. Ei todellakaan ole näin.
Nyt oikeesti, ap, vuokraa itselles ja lapsille oma asunto ja eropaperit vetämään! (Luin viimeisen kommenttisi, lainaus ei toiminut.)
Miten ajattelet elämän tuosta jatkuvan, vaikka sinä lopulta vetäisitkin pitemmän korren? Luuletko, että joskus vuosien päästä pystyisitte nauramaan koko asialle ja mies olisi ikuisesti pahoillaan törpöstä käytöksestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole ikinä nähnyt kun:
- nainen vaihtaa oljyt?
- kaataa puun?
..Asioita?
Et ole nähnyt siksi että naiset joutuvat raatamaan aamusta iltaan siivouksen, ruuanlaiton, pyykkäämisen, lastenhoidon, kauppareissujen ym. parissa. Siihen verrattuna pikku puuhastelusi auton kanssa ei ole mitään.
Naisena ajan autoni korjaamolle ja maksan öljyjen vaihdot, moottorien korjaukset ja kaikki autooNI liittyvät huollot/korjaukset.
Asun kerrostalossa, joten puun kaataminen/rakennustarvikkeiden kantaminen ei ole tarpeellista. Jos ne vievät saman verran aikaa kuin siivouksen, ruuanlaiton, pyykkäämisen, lastenhoidon, kauppareissujen ym. parissa menee niin sitten pitäisi kokonaisuudesta karsia jotain ja se olisi omakotitalosta muuttaminen kerrostaloon helpomman arjen vuoksi, koska edellisten lisäksi teen 40h/vko palkkatöitä kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole ikinä nähnyt kun:
- nainen vaihtaa oljyt?
- kaataa puun?
..Asioita?
Et ole nähnyt siksi että naiset joutuvat raatamaan aamusta iltaan siivouksen, ruuanlaiton, pyykkäämisen, lastenhoidon, kauppareissujen ym. parissa. Siihen verrattuna pikku puuhastelusi auton kanssa ei ole mitään.
Aivan totta.
Mies(-puolinenhan ihminen) ei onnistu näissä, kaikissa elämää suuremmissa! asioissa:
- siivous? (rätti/imuri)
- kokkaus? (pihvi/makkara ja olut)
- vaatehuolto? (pesu-/kuivauskone)
- yms.tms näiden jokaisen arjessa olevien arki asioiden kanssa?
Aivan totta: vain ne kaikki, ihmeelliset super(nais) -puoliset olennot maailmassa, VAIN?
Hyvä tietää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut miehet eivät pysty, jotkut pystyvät. Yleisesti, ottaen huomioon tämän ketjun sisällön, ihmettelen suuresti, että aviomiesehdokkaiden kommunikaatio- ja yhteistyötaidot (ja -halut!) eivät naisten kriteerilistalla usein ole kovinkaan korkealla... jostain syystä ulkonäkö-, varallisuus- ym. seikat useasti (eivät aina!) näyttävät kiinnostavan enemmän. Jos suhteen alussakaan ei päästä sopimukseen reilusta työnjaosta, niin mitä mahdollisuuksia rakentavaan keskusteluun on useamman vuoden kuluttua?
Ja taas löytyi syy naisissa😁 Eivät ole laittaneet kriteerilistaan tärkeää ominaisuutta😅 Juu ei se miesten vastuulla ole. Koskaan.
Miehet eivät ole kollektiivisesti vastuussa siitä, mitä muiden parisuhteissa tapahtuu. Ja kyllä, ihminen on itse vastuussa mm. siitä, millaisen puolison itselleen valitsee. Ja vaikka parisuhde on aina kahden kauppa, niin viime kädessä jokainen itse päättää, jatkaako parisuhdetta vai ei. Vai jatkaako nettipalstalla itkemistä ja on onneton.
Olenpa ollut onnekas, kun olen saanut miehen joka passaa mielellään. Huono puoli asiassa on että minusta voi helposti tulla avaajan miehen kaltainen sohvaperuna, joka odottaa valmista. Pakko ryhdistäytyä ja tehdä oma osuuteni kotitöistä. Saan hyvän mielen ja hyötyliikuntaa.
Nyt mieseiteemitään ja nainentekeekaiken - löpinät seis, ja ap (ja muut vastaavassa asemassa olevat) ottakoon avioeron, kun ei täällä jankkaamisesta kerta ole mitään hyötyä.
Hyvä kuulla.
'
Kannattaisikohan harkita auton vaihtoa, jos siihen harva se päivä pitää tehdä moottoriremontti tai öljynvaihto' ?
Kuka T.S.I(-Tee.Se.Itse..) -ammattilainen kysyy?
Ei kukaan sellaista oie sanonut, täällä.
--
' Meillä nuo tekee ammattilainen ihan molempien autoihin. Menee jäteöljyt oikealla tavalla kiertoon.' ?
Kiva kuulla. (T.S.I.) -ammattilaisena, oikein oikeasti! käytät jotain, ihan oikein oikeaa! ammattilaista?
Ei se ole kuin (kaikillekädettömille..) kermap#erse ihmiselle, kiitos vinkistä! Ei ikinä ole tarvinnut niitä.
--
' Täällä yksi joka aikamiespojan jäljiltä löysi pihavajasta kaksi tynnyrillistä jäteöljyjä. Kun oli ihan itse vaihtanut. Niitä oli sitten kiva naisvoimin kuskata jätteenkäsittelykeskukseen. '
Kiva kuulla. Nykyään on niin paljon teitä super(nais)-puolisia aina, heti näyttämässä sitä ainoaa oikeaa osaamistaan: mm.jäteöljyn kuskauskykyjään!
Kiva kuulla. Hyvää harrastamista.. ;))
Vierailija kirjoitti:
en ole ikinä nähnyt kun:
- nainen vaihtaa oljyt?
- kaataa puun?
..Asioita?
- Silloin kun minulla vielä oli auton, ajoin sen ihan itse huoltoon. Varasin ajan, vein paikalle, maksoin laskun ja vein pois. En tiedä mikä sukupuoli vaihtoi auton öljyt eikä sillä ole väliä, koska maksoin palvelusta.
- Ei ole koskaan autosta hajonnut moottori, mutta kerran auton akku hyytyi, joten soitin hinurin, joka vei sen huoltoon. Seuraavana päivän hain pois. Ja siis ihan lisätietona, maksoin itse tienaamallani rahalla eli ei joutunut kukaan mies hikoilemaan näiden laskujen vuoksi.
- Asun rivitalossa eikä tässä ole kaadettavia puita. Taloyhtiö huolehtii yhteisten alueiden kasvillisuuden hoidon.
- Olen kantanut rakennustarvikkeita, kun olen maalannut tai tapetoinut jotain.
- Teen joka päivä jotain. Esimerkiksi tänään olen pessyt pyykkiä, käynyt kaupassa, tehnyt ruuan ja huolehtinut sairaasta lapsesta. Kohta pitäisi koira viedä lenkille. Ihan peruspäivä siis.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kuulla.
'
Kannattaisikohan harkita auton vaihtoa, jos siihen harva se päivä pitää tehdä moottoriremontti tai öljynvaihto' ?
Kuka T.S.I(-Tee.Se.Itse..) -ammattilainen kysyy?
Ei kukaan sellaista oie sanonut, täällä.
--
' Meillä nuo tekee ammattilainen ihan molempien autoihin. Menee jäteöljyt oikealla tavalla kiertoon.' ?
Kiva kuulla. (T.S.I.) -ammattilaisena, oikein oikeasti! käytät jotain, ihan oikein oikeaa! ammattilaista?
Ei se ole kuin (kaikillekädettömille..) kermap#erse ihmiselle, kiitos vinkistä! Ei ikinä ole tarvinnut niitä.
--
' Täällä yksi joka aikamiespojan jäljiltä löysi pihavajasta kaksi tynnyrillistä jäteöljyjä. Kun oli ihan itse vaihtanut. Niitä oli sitten kiva naisvoimin kuskata jätteenkäsittelykeskukseen. '
Kiva kuulla. Nykyään on niin paljon teitä super(nais)-puolisia aina, heti näyttämässä sitä ainoaa oikea
Etkö sä saa tana lue näitä sun viestejäsi, kun ei näistä saa mitään selvää?
Vierailija kirjoitti:
en ole ikinä nähnyt kun:
- nainen vaihtaa oljyt?
- kaataa puun?
..Asioita?
Meillä kumpikin vie autonsa huoltoon, mies vaihtaa renkaat teinin kanssa. Minä vien ruohonleikkurin huoltoon ja leikkaan ruohon, ellei teini leikkaa. Minä teen ihan kaikki muut työt pihalla. Tänä syksynä tyhjensin rännitkin, koska huomasin, ettei mies tehnyt. Oli viimeinen päivä ennen kuin pakkaset alkoi. Meillä oli joskus diili, että mies hoitaa viemärit, koska minä hoidan kaikkien kodinkoneiden puhdistuksen. Kyllästyin katselemaan tunkeutuvia ja ryönäisiä viemäreitä, lattiakaivoa ja hajulukkoja ja olen jo useamman vuoden huolehtinut niiden säännöllisestä puhdistamisesta. Puhdistan myös ilmanvaihdon ja liesituulettimen suodattimet. Kiristelen löysät kaappien vetimet, rasvaan saranat, huolehdin palohälytyimien pattereiden vaihdon, lamppuja vaihdetaan sitä mukaa kumman kohdalla sammuu. Hoidan kaiken siivouksen, lapset auttelee ja huolehtii omat huoneensa. Pyykkään kaiken muun paitsi miehen vaatteet. Lapset opettelee pyykinpesua. Hoidan kaiken muunkin vaatehuollon vanhojen kierrätyksestä uusien hankintaan. Lasten kanssa vaihdetaan petivaatteet yhdessä, imuroidaan sängyt. Laitan kaikki ruoat yksin tai lasten kanssa, paitsi mies tekee yhden ruoan viikonloppuna tai hakee valmista. Ruokaostokset huolehditaan puoliksi. Lämmitän uunit ja tyhjään tuhkat. Kolaan lumet, teini auttaa usein. Polttopuut hoidetaan koko perheen voimin. Remontit on pääasiassa ostettu, itse on tehty tapetointeja ja maalauksia. Järjestän kaikki perheen juhlat, nykyään lapsista on jo apua. Minä hoidan pääasiassa lasten kouluun ja terveyteen liittyvät asiat, parturin, mies on ihan viime vuosina lähtenyt vanhempainvartteihin, enkä minä käy enää kaikissa. Vanhempainilloissa ei käy kumpikaan. Minä hoidan luokkaretkien varainkeruusen osallistumisen. Mies kuljettaa pääasiassa harrastuksiin talvella, muulloin lapset menevät pyörillä/ mopolla.
Mies on kaatanut pihasta neljä puuta 15 vuoden aikana.
Eikä tämä varsinaisesti ollut valitus, tykkään tehdä ja tykkään siitä, että en ole avuton vaan kädessä pysyy niin kirves kuin porakone ja tarvittaessa vaikka moottorisaha. Autojen rassaus ei kiinnosta, joten auton ja muut polttomoottorikoneet huoltaa ammattilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole ikinä nähnyt kun:
- nainen vaihtaa oljyt?
- kaataa puun?
..Asioita?
Meillä kumpikin vie autonsa huoltoon, mies vaihtaa renkaat teinin kanssa. Minä vien ruohonleikkurin huoltoon ja leikkaan ruohon, ellei teini leikkaa. Minä teen ihan kaikki muut työt pihalla. Tänä syksynä tyhjensin rännitkin, koska huomasin, ettei mies tehnyt. Oli viimeinen päivä ennen kuin pakkaset alkoi. Meillä oli joskus diili, että mies hoitaa viemärit, koska minä hoidan kaikkien kodinkoneiden puhdistuksen. Kyllästyin katselemaan tunkeutuvia ja ryönäisiä viemäreitä, lattiakaivoa ja hajulukkoja ja olen jo useamman vuoden huolehtinut niiden säännö
Kiva kuulla :)
Tiedätkö? Olet uniikki. (Nais)-puolisten joukossa.
Olet LAHJA!
(sekä perheellesi että niin, osaavalle ja ahkeralle ;), miehellesi..
Kiva kuulla. Mukavaa harrastamista.. teille vaan!