Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8306)
Olen yh ja elän yhden teinipojan ja yhden 10-vuotiaan kanssa. Meillä on jaettu selkeät kotityöt isommalle, silti täällä korjailen säännöllisesti muiden jälkiä. Onneksi on robotti-imuri, joka myös pesee alakerran lattiat, en jaksa enää sanoa tahroista, kun se menee väittelyksi oliko se tahran jättäjä teini vai 10-vuotias, välillä olen pistänyt toisen ns. arpomalla siivoamaan jonkun mystisen tahran tai roskat pöydältä, kun kumpikaan ei myönnä sotkeneensa. Aina ei vaan jaksa. Olen vasta 35-vuotias ja kotielämä kuluttaa enemmän kuin taaperoaika ja sen aikaiset univelat (en nukkunut 2 vuoteen) ja siihen aikaan oli myös exä kämppää sotkemassa. En tiedä missä olisin, jos tässä olisi iltatähti jaloissa pyörimässä. Ihmiset sanovat, että kohtahan ne lentää pesästä, tiedostan myös sen, siksi en haluaisi kokoajan valittaa, mutten myöskään haluaisi tehdä kaikkea niiden puolesta, jotta oppivat kotitöitä hoitamaan. Sitten iskeekin jo syyllisyys omasta väsymyksestä. Ihanaa, äitiys ja riittämättömyyden tunteet ja kotityöt, jotka eivät koskaan ole valmiita.
Äiti joka rakastaa perhettään, ei mene koskaan lakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Isä, joka rakastaa perhettään ei koskaan toimi niin, että äidillä tulisi edes mieleen mennä lakkoon, koska perheessä kotityöt jakautuvat reilusti.
Ap:n lakko alkoi jo vuosia sitten. Mitähän sille nyt kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kuin sanoa että naisten lakot on kyllä huvittavia. Siinä lakkoilevat 😂😂
Mikä tässä tapauksessa oli huvittavaa? Miehen lusmuilu? Avioero?
Vierailija kirjoitti:
Iso osahan tällaisista tapauksista eskaloituu lähinnä valittavan osapuolen neuroottisten toimintamallien takia.
Eli Kukaan muu ei osaa tehdä asioita Oikein. Ja väärin tekemisestä tulee iso soppa
Noihin on yllättävän helppo hypätä mukaan vaikka toiminnassa ei olisi järjen hiventäkään.
Miehet monesti esittävät tyhmää ja että eivät muka osaa jotta niiden ei tarvitsisi tehdä. Ne myös tahallaan alisuoriutuvat.
Jos tilanne olisi toisinpäin että nainen esittäisi miehelle ettei osaa imuroida, tiskata tai pyykätä kerta toisensa jälkeen voisi hälytyskellot soida myös toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Sietäisi kyllä joskus mennä ja pysyä siinä lakossa, että mies kerrankin huomaisi naisen loputtomat kotityöt jos on (kolme) lapsia! Minulle oli aikamoinen yllätys se työmäärä kun jäin kotiäidiksi hyvästä työstäni. Yhtään ei ollut aikaa omille ajatuksille ja minulla ei siis minkäänlaista kotiapua sukulaisilta ymmies yleensä poissa muutaman vrk:n joka viikko. Ja sitten se sairastelu.!
Vierailija kirjoitti:
xidfir kirjoitti:
Tämäpä juuri, eikä ole niin sukupuolisidonnaista kun voisi kuvitella. Itse (poikkeuksellisesti?) miehenä hoidan meidän perheessä ruokahuollon täysin, ruoan valmistamisen ja kaupassakäynnit. Emäntä ei tiedä edes mistä lapset pitävät tai eivät, auta armias kun kerran pari vuodessa pyydän sitä tuomaan jotain kaupasta, niin tulee jotain aivan hirveää moskaa. Viimeksi kun sanoin, että jos toisi paria maitoa, niin oli ostanut jotain laktoositonta maitojuomaa, varmaan sitä kaupan kalleita ja huonointa mitä kaupasta saa tavallista maitoa juovalle perheelle. Todella turhauttavaa, mutta toisaalta ymmärrän, koska mistä toinen olisi näitä asioita oppinut, kun olen joku 17v hoitanut kaiken täällä mikä liittyy ruokaan...
Sitten kun lähtee reiluksi viikoksi reissuun tai muualle, kaikki leivästä lähtien homeessa ja jääkaapissa ruoat pilaantuneena kun ei ole meikäläistä pyörittämässä rallia, välil
Ja kuka vastaa niihin lasten loputtomiin kysymyksiin, tunne-elämän tarpeisiin, kiukutteluun ja kuka ottaa nukkumisjärjestelyt huolekseen? Juuu, äiti tietysti ja kaikki tämä erikoisesti kotiäidin harteilla mutta kuka hoitaa kotiäidin mielenterveyttä ettei ihan huku siihen yksinäiseen maailmaansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
xidfir kirjoitti:
Tämäpä juuri, eikä ole niin sukupuolisidonnaista kun voisi kuvitella. Itse (poikkeuksellisesti?) miehenä hoidan meidän perheessä ruokahuollon täysin, ruoan valmistamisen ja kaupassakäynnit. Emäntä ei tiedä edes mistä lapset pitävät tai eivät, auta armias kun kerran pari vuodessa pyydän sitä tuomaan jotain kaupasta, niin tulee jotain aivan hirveää moskaa. Viimeksi kun sanoin, että jos toisi paria maitoa, niin oli ostanut jotain laktoositonta maitojuomaa, varmaan sitä kaupan kalleita ja huonointa mitä kaupasta saa tavallista maitoa juovalle perheelle. Todella turhauttavaa, mutta toisaalta ymmärrän, koska mistä toinen olisi näitä asioita oppinut, kun olen joku 17v hoitanut kaiken täällä mikä liittyy ruokaan...
Sitten kun lähtee reiluksi viikoksi reissuun tai muualle, kaikki leivästä lähtien homeessa ja jääkaapissa ruoat pilaantuneena kun ei
"Ja kuka vastaa niihin lasten loputtomiin kysymyksiin, tunne-elämän tarpeisiin, kiukutteluun ja kuka ottaa nukkumisjärjestelyt huolekseen? Juuu, äiti tietysti ja kaikki tämä erikoisesti kotiäidin harteilla mutta kuka hoitaa kotiäidin mielenterveyttä ettei ihan huku siihen yksinäiseen maailmaansa?"
Kun nyt seuraan muutamaa nuorta perhettä pienten lasten kanssa, näyttää siltä, että tämä kulttuuri on muuttumassa. Kaikissa näissä tuntemissani isät ovat myös erittäin aktiivisia lasten hoidossa ja elämässä.
Kuvaavaa on se, että minä kiinnitän aina tähän huomiota. Siis siihen, kun nää nuoret isät ovat aktiivisia. Äidin tekemät asiat eivät kiinnitä ulkopuolisen huomiota. Eli todella syvässä on meiläläisenkin asenteet vielä. Mut ihanaa, jos tämä todellakin muuttuu. Se on ihan kaikkien etu, lasten ja miesten myös!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tilanne olisi toisinpäin että nainen esittäisi miehelle ettei osaa imuroida, tiskata tai pyykätä kerta toisensa jälkeen voisi hälytyskellot soida myös toisinpäin.
Mä en jotenkin jaksa uskoa, että edelleen v. 2025 on parisuhteita, joissa ovat ns. naisten työt. Tai naisia, jotka ylipäänsä suostuvat tällaiseen. Mitä se mies sitten tekee, vai tekeekö mitään? Vai elättääkö palkallaan koko talouden?Jälkimmäinen edellä ehkä kelpaa syyksi, mutta esim. meillä kaikki jakautuu tasan tai muuten kumpikaan ei tee mitään 😀 Välillä toinen tiskaa, välillä laittaa ruokaa, siivous menee puoliksi. Välillä toinen leikkaa nurtsin, kolaa lumet. Kaupassa käyn lähinnä minä (vaikka sitä inhoan), koska mulla on auto.
Jos alapeukutat tätä, elät tuollaisessa epäsuhdassa tilanteessa siis 😉
Naureskele vain ja esitä epäuskoista, koska sinun kodissasi asiat eivät ole näin :D Mistä luulet erojen suuren määrän johtuvan lapsiperheissä? Naisethan ne erot pääasiassa ottavat. Kerro meille!
Vierailija kirjoitti:
Äiti joka rakastaa perhettään näyttää myös muille perhejäsenille että ei ole kynnysmatto,vaan arvostettu osakas perheessä.
Äitikin saa vaatia oikeudenmukaisuutta kotonaan.
Äidin tulee näin opettaa lapsilleen, varsinkin pojilleen, että nainen ei ole pelkkä keittiönkone.
Tämä tapahtuu yhdessä miehen/lasten isän kanssa, jakamalla kotona tehtäviä töitä. Ja joskus tehdä näitä yhdessä.
Mieluusti ottaa lapsia mukaan siivoamaan esm.
Kerätä lelut jne.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut saman miehen kanssa 40 vuotta, nyt havahduin tämän keskustelun ansiosta, että eipä ole mies kertaakaan vaihtanut lakanoita. Naisen hommaa näköjään hänen mielestään.
Sun miehesi vaihtaa renkaat 2 kertaa vuodessa, haloo.
Netillä näin videon missä kaks miestä istuvat sohvalla, molemmilla omat vauvat sylissä. Söivät siipiä ja katselivat amerikkalaista jalkapalloa teeveestä.
Teksti jottain että daddies babysitting.
Samahan se on vielä täälläkin kun isästä puhutaan niin sanotaan useasti vieläkin että vahtii lastaan.
Koskaan ei näin sanota kun kyseessä lasten äiti.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, taitaa olla ukolla liikaa rahaa ja ei uskalla sanoa että siivoa itse..voisi tulla ankea elämä avioeron myötä :)
Mutta näitä vanhoja kitiseviä akkoja riittää..
Nakkaisin pihalle samantien ja ottaisin nuoremman tilalle, niitäkin riittää kyllä
Sinäkin tässä nyt kitiset. Miksi akkas ei saisi tehdä samoin?
Vierailija kirjoitti:
Netillä näin videon missä kaks miestä istuvat sohvalla, molemmilla omat vauvat sylissä. Söivät siipiä ja katselivat amerikkalaista jalkapalloa teeveestä.
Teksti jottain että daddies babysitting.
Samahan se on vielä täälläkin kun isästä puhutaan niin sanotaan useasti vieläkin että vahtii lastaan.
Koskaan ei näin sanota kun kyseessä lasten äiti.
Huomasin saman, kun poikani sai lapsen. Aina tuli tarkka raportti siitä, kun hän hoiti lastaan. Ei ikinä siitä, kun lapsen äiti hoiti. Se oli sitä normipuuhaa, mut isän tekemänä raportoitavaa.
Hyvä mennä lakkoon ja lopettaa makkarapottujen keittäminen.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lakko alkoi jo vuosia sitten. Mitähän sille nyt kuuluu?
Seurasin ketjua siihen asti kunnes AP etsi uuden kodin, muutti lasten kanssa ja mies jäi yksin sohvalle likaisiin lakanoihin. Onkohan sen jälkeen tullut kuulumisia AP:ltä? Olisi kiva tietää.
Ketju meni niin sekoiluksi ettei voi kaikkea lukea.
IMO, Naisten rooli on hoitaa lapset. Miesten rooli on tukea sitä henkisesti ja mahdollisesti tehdä jotain simppeleitä toimenpiteitä, kuten kuljetella, fiksailla asioita, autella vähän siellä täällä omien harrastuksiensa lomassa, mutta päävastuu lapsista ja heidän hoidostaan kuuluu kyllä naisille.
Vierailija kirjoitti:
IMO, Naisten rooli on hoitaa lapset. Miesten rooli on tukea sitä henkisesti ja mahdollisesti tehdä jotain simppeleitä toimenpiteitä, kuten kuljetella, fiksailla asioita, autella vähän siellä täällä omien harrastuksiensa lomassa, mutta päävastuu lapsista ja heidän hoidostaan kuuluu kyllä naisille.
Ai, miksi?
Yksi mikä parisuhteiden kohdalla helposti eskaloi tätä hommaa, on erilaiset käsitykset tarpeellisesta tavaramäärästä. Liika tavara on oikeasti vaikeasti hallinnoitava asia.
Eli Jos tavaraa on aivan helvetisti. Niin on vaikea pitää niitä järjestyksessä. Varsinkin jos on lapsia. Itselle piisaisi vähempikin, ja lapsien leluissa pyrin välillä keräämän osan ns. varastoon. Jotta hyllyt ja pöydät pysyy ns järkässä, ja muksutkin osaisi laittaa ne paremmin paikalleen.
Sama juttu "sisustuskamoissa" Mutta ei mee kauaa kun toinen osapuoli hommaa taas jotain kivaa. Ja se on hetken päässä etsimässä paikkaansa sitten jo ennestään täydessä hyllyssä. Pyyhi siinä sitten pölyjä tai imuroi sohvaa kun se hylly on täynnä kamaa ja sohva pöyheitä tyynyjä... :D
Matot nyt vielä menee, mutta nekin sellaisia mieluusti joita on helppo imuroida. Ja sen verran vähän, että moppaaminen mikrokuitulevymopilla on iisiä. Lattia pinnat vapaana. Ja pitääkö niitä keittiön tuolejakin olla 8 kun talossa on neljä asukasta... :D
Mutta kompromissit on tähän mennessä löydetty.