Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8306)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut saman miehen kanssa 40 vuotta, nyt havahduin tämän keskustelun ansiosta, että eipä ole mies kertaakaan vaihtanut lakanoita. Naisen hommaa näköjään hänen mielestään.
Onko miehesi tehnyt mitään sellaista 40 vuoden ajan, jota sinä et ole tehnyt kertaakaan?
Tarkoitatko sellaista, joka tehdään noin kaksi kertaa kuukaudessa vai sellaista, joka tehdään kerran vuodessa tai vuosikymmenessä?
eri
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut saman miehen kanssa 40 vuotta, nyt havahduin tämän keskustelun ansiosta, että eipä ole mies kertaakaan vaihtanut lakanoita. Toisaalta eipä ole ottanut takalistoonkaan toisin kuin minä. Naisen hommaa näköjään hänen mielestään.
No hyvä kun sinä edes olet tehnyt nämä hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut saman miehen kanssa 40 vuotta, nyt havahduin tämän keskustelun ansiosta, että eipä ole mies kertaakaan vaihtanut lakanoita. Naisen hommaa näköjään hänen mielestään.
Sama, 40 vuotta tuli just täyteen. Lopetin kymmenisen vuotta sitten passaamisen, ja itse saa lakanansa vaihtaa ja oman vessansa pestä, mulla on toinen käytössä. Pesen toki hänen vuodevaatteensa ja ne lakanat.
Oikein hyvin mieheltä onnistuu nuo asiat. Kummallista, kun se pytyn reunoille pissaaminen loppui juuri samaan aikaan, kun alkoi itse hoitaa siivoamisen.
Mielestäni on tosi tärkeää että on juuri ne omat vessat, niin ei tarvitse välittää jos mies käy likaisessa vessassa. Ihan sama mulle. Meillä on myös erikseen kolmas vessa vieraille ja yhteiseen käyttöön. Meillä käy kerran kuussa siivoojat kuitenkin niin on sitten ainakin siistiä joka paikassa heidän käyntinsä jälkeen jonkun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama, 40 vuotta tuli just täyteen. Lopetin kymmenisen vuotta sitten passaamisen, ja itse saa lakanansa vaihtaa ja oman vessansa pestä, mulla on toinen käytössä. Pesen toki hänen vuodevaatteensa ja ne lakanat.
Oikein hyvin mieheltä onnistuu nuo asiat. Kummallista, kun se pytyn reunoille pissaaminen loppui juuri samaan aikaan, kun alkoi itse hoitaa siivoamisen.
Mielestäni on tosi tärkeää että on juuri ne omat vessat, niin ei tarvitse välittää jos mies käy likaisessa vessassa. Ihan sama mulle. Meillä on myös erikseen kolmas vessa vieraille ja yhteiseen käyttöön. Meillä käy kerran kuussa siivoojat kuitenkin niin on sit
Tuo kerran kuussa käyvä siivooja kuulostaa hyvältä! Meill kans omat vessat.
Kuka voikin olla noin lapsellinen... onneksi itse olen sinkkumies niin pääsee elämässä niin paljon helpommalla... kukaan ei valita tai sekoile....
Vierailija kirjoitti:
Kuka voikin olla noin lapsellinen... onneksi itse olen sinkkumies niin pääsee elämässä niin paljon helpommalla... kukaan ei valita tai sekoile....
Niin, en minäkään ymmärrä miten tuo mies on niin lapsellinen. Itse olen kyllä parisuhteessa, aikuisen kanssa.
jaha, mun viesti poistettiin sitten bittiavaruuteen.
tais olla vääränlainen viesti kun olikin emäntä meillä joka sotkee...
Aika pitkä lakko. Ap aloitti lokakuussa 2023.
Vierailija kirjoitti:
Mä vain hetken eli 12 vuotta elelin miehen kanssa. Ex ei kertaakaan vaihtanut lakanoita eikä pessyt vessaa. Ja juu, meiltä ei löytynyt niitä miesten töitä eli metsästämistä ja auton remonttia joka illalle.
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkä lakko. Ap aloitti lokakuussa 2023.
Ap:n parisuhde päättyi aikoja sitten.
Kyllä ap sitä aikanaan availi. Taitaa olla jo onnellisesti uusissa naimisissa. Toivottavasti on löytynyt parempi äijä.
Tämäpä juuri, eikä ole niin sukupuolisidonnaista kun voisi kuvitella. Itse (poikkeuksellisesti?) miehenä hoidan meidän perheessä ruokahuollon täysin, ruoan valmistamisen ja kaupassakäynnit. Emäntä ei tiedä edes mistä lapset pitävät tai eivät, auta armias kun kerran pari vuodessa pyydän sitä tuomaan jotain kaupasta, niin tulee jotain aivan hirveää moskaa. Viimeksi kun sanoin, että jos toisi paria maitoa, niin oli ostanut jotain laktoositonta maitojuomaa, varmaan sitä kaupan kalleita ja huonointa mitä kaupasta saa tavallista maitoa juovalle perheelle. Todella turhauttavaa, mutta toisaalta ymmärrän, koska mistä toinen olisi näitä asioita oppinut, kun olen joku 17v hoitanut kaiken täällä mikä liittyy ruokaan...
Sitten kun lähtee reiluksi viikoksi reissuun tai muualle, kaikki leivästä lähtien homeessa ja jääkaapissa ruoat pilaantuneena kun ei ole meikäläistä pyörittämässä rallia, välillä meinaa vähän vituttaa tämä kaikki...
t. kahden lapsen isä 40v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua nuoruudestani. Äitini usein pimahti ja ilmoitti raivokohtauksen saaneena lopettavansa passaamisen. Pari vuorokautta taisi olla pitkäkestoisin aika ilman kodinhoitoa.
Oma äitini teki samaa, eikä ikinä ryhtynyt mihinkään lakkoon. En tosin koe, että olisi perhettä ikinä erityisesti passannutkaan. Monesti ennen jouluakin ilmoitti lähtevänsä jonnekin muualle, muttei mihinkään ikinä mennyt. :(
Teittekö te sitten osanne? Äitinne ei passannut, mutta valitti? Ja muut tekivät myös, eivätkä valittaneet?
Otin puheeksi mieheni kanssa tämän saman asian eilen. Havahduin siihen miten kotityöt meillä on jakautuneet; imuroin, l
"Onko tullut mieleen, että noin streotypisistä lähtökohdista miesten vaatimukset, esim siisteydelle poikeeavat teidän vaatimuksista"
Joo mutta tässä ei voida mennä sen "likaisemman"mukaan monestikaan. Miehen mielestä WC:tä ei tarvii pestä, vaikka pöntönreunat kusesta keltaiset ja kusi haisee tai pöydillä on sentin pölykerros, mutta ei tarvii siivota, tai ikkunoista ei nää läpi, mutta kyllä ne kelpaa.
Siivoaminen ei ole sellaista, että sitä tehdään jos huvittaa ja paskassakin voi elää. Esim lastensuojelu puuttuu peliin, jos perheessä on lapsia ja koti kuin kaatopaikka. ja monele miehelle se kaatopaikkakin on vielä ihan elämiskelponen.
Eli ei voida mennä niin, että nainen jputuu yksin siivoamaan ja pitämään kodin puhtaana ja kunnossa, koska miehen "siivousvaatimukset" on ihan erit.
Harva nainenkaan siivousta rakastaa, varsinkin jos käy töissä ja kotona on lapsia. Tekemistä kyllä piisaa, vaikka ei ylisiistinä kotia pidäkkään.
Ne perheet, jossa asuu kaksi aikuista on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko miehesi tehnyt mitään sellaista 40 vuoden ajan, jota sinä et ole tehnyt kertaakaan?
Tuo työ pitää olla sellaista joka tehdään pari kertaa kuussa. Ei riitä rekaiden vaihto esimerkiksi, koska se tehdään noin 2x vuosi.
Meilläkään mies ei omatoimisesti ole petivaatteitta koskan vaihtanut, mutta jos olen sanonut, etttä ne pitää vaihtaa, on silloin ne vaihtanut. Olen monesti meittinyt, että vaihtaisiko hän niitä koskaan, jos asuisi vaikka yksin. Toinen, jota ei koskaan vaihda, on käsipyyhkeet vessassa ja periaatteessa ihan oma kylpypyyhekin. Laitan sen aina välillä pyykkiin, mutta mies ei koskaan laita sitä omatoimisesti.
En tiedä miten kauan ne olisi pesemättä, jos en niitä pyykkiin laittaisi.
Meillä ainoa työ mitä minä en ole koskaan tehnyt on katolle kiipeäminen ja savupiipun nuohoaminen. Mies haluaa sitä tehdä, vaikka nuohoojakin on pakko paikalle kutsua, että vakuutukset on pätevät. Mulla on vähän korkeanpaikan kammoa, enkä siksi mene katolle. Mutta esim oman auton katsastuksen ym hoidan aina itse.
eri
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti olisit sinäkin jossain vaiheessa "lapsellinen", kun olisit yksin hoitanut koko perheen kotityöt. Ei kukaan yksinasuva nainenkaan joudu perhettä passamaan ja pääsee totta kai helpommalla, eikä täällä kukaan sinkkunainen valitakaan, että joutuu ukkoa/perhettä passaamaan.
Totta kai sinkku pääsee sikäli helpommalla, että vastaa vaan itsestään ja omista sotkuistaan, mutta ei se voi niinkään mennä, että jos nainen pariutuu, kaikki jää hänen hoidettavakseen. Kyllä siinä silloikin pitää molempien tehdä osansa, ihan niin kuin silloinkin, kun asuu yksin.
Ja jos perheeseen siunaantuu jälkikasvua, pitää kummankin puolison ottaa siitä tuleva lisätyö omakseen, eikä jättää niitä toisen harteille. Johan tuon sanoo järkikin.
Iso osahan tällaisista tapauksista eskaloituu lähinnä valittavan osapuolen neuroottisten toimintamallien takia.
Eli Kukaan muu ei osaa tehdä asioita Oikein. Ja väärin tekemisestä tulee iso soppa
Noihin on yllättävän helppo hypätä mukaan vaikka toiminnassa ei olisi järjen hiventäkään.