Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8306)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lopetin tiskaamisen, toisten pyykkien pesemisen, pyykkien silittämisen, lakanoiden vaihtamisen, roskapussien viemisen, imuroinnin jne. Oppivat kyllä tekemään hommat itse eikä kukaan ole kiukutellut.
Tätä tässä miettinyt ketjua seuratessa, että eikös siinä tee valtavan karhunpalveluksen lapsilleen, jos mihinkään yhteiseen ei tarvi kotona osallistua? Ja sama tavallaan koskee myös aviopareja, jos tulee ero, eron tai kuoleman myötä, passattu jää aika avuttomaksi, jos toinen on aina kaiken hoitanut.
Vierailija kirjoitti:
Aivan naurettava aloitus. Oletko kotona lasten kanssa, onko miehesi päivät töissä? Odotatko että miehesi työpäivän jälkeen tulee kotiin ja hoitaa myös lapset? Jos niin, sinun ei olisi pitänyt koskaan perustaa perhettä, olet liian prinsessa!!!!
Mitä ihmettä sinä sekoilet? Mistä vedit typerän oletuksen että ap muka olisi kotona lasten kanssa?
Naiset käyvät töissä. Tämän palstan ihmiset ovat ihan täysin vieraantuneet todellisuudesta, kun yllättävän moni alkaa typeröidä miten nainen muka olisi kotona hoitamassa lapsia. Ei yhteiskunta toimi noin. Ei Suomessa. Ei Jenkkilässä. Eikä edes Thaimaassa. Vaikka sitä ei kukaan varmasti usko. Mutta se joka ei pelkää uutta tietoa, voi googlettaa. Naiset. Käyvät. Töissä.
Mä en ole eron jälkeen edes tapaillut epäsiistejä miehiä..... sen verran isot traumat jäi siitä yksin jynssäämisestä, ettei ikinä enää. Muutamaa olen tapaillut ja molemmat osaa tehdä ruokaa, siivota, huoltaa autot, lapset jne. Eli eivät todellakaan etsi mitään kodinhoitajaa. Kun erosin exästäni, niin erosin myös piian pestistä, enkä aio niihin töihin enää palata.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin vastalakkoon, enkä anna enää mynaa.
Mä taas menin naapurin nussimaan siellä ollutta sinkkunaista. Lakkoilkoon vaimo ihan rauhassa yksinään.
Vaikuttaa siltä, että palstan äideillä lapset ovat jälkeenjääneitä, kun niitä pitää hoitaa aikuisiksi saakka ja sen jälkeenkin.
Seuraan kiinnostuneena meidän nuorta perhettä. Tällä hetkellä äiti kotona vauvan kanssa ja isä töissä. Äiti tekee kaiken ensisijaisesti vauvan ehdoilla. Kun isä tulee töistä, on vauvan kanssa sen, minkä ehtii. Hänellä kova ikävä koko päivän. Kun vauva illalla nukahtaa, tekevät yhdessä sen, mitä pitää.
Tulevaisuudessa isä jää kotiin puoleksi vuodeksi. Heillä menee hyvin perheenä. Kumpikaan ei ole koskaan ollut kireänä järjestelyistä. Molemmat passaavat.
Vierailija kirjoitti:
Seuraan kiinnostuneena meidän nuorta perhettä. Tällä hetkellä äiti kotona vauvan kanssa ja isä töissä. Äiti tekee kaiken ensisijaisesti vauvan ehdoilla. Kun isä tulee töistä, on vauvan kanssa sen, minkä ehtii. Hänellä kova ikävä koko päivän. Kun vauva illalla nukahtaa, tekevät yhdessä sen, mitä pitää.
Tulevaisuudessa isä jää kotiin puoleksi vuodeksi. Heillä menee hyvin perheenä. Kumpikaan ei ole koskaan ollut kireänä järjestelyistä. Molemmat passaavat.
Tiedän, että on turhaa kysellä peukutusten motiiveja, mutta tämän kommentin alapeukut kyllä huutavat perusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka osaisikin kauppaan, osaako tuoda sieltä kaiken sen mitä tarvitaan, myös määrällisesti oikein ja kaiken sen mikä on ihan loppu (esim. wc-paperi, ketsuppi, suodatinpussit).
- sivusta
Siinä on kolme asiaa, jotka eivät koskaan ollut minulta loppu ennen parisuhdetta. Go figure.
Kumpi teistä ei osannut niitä ostaa?
Juu, minä en myöskään ole piika enkä liioin kotiorja. Meidän perheessä on sovittu velvollisuuksista; (pienten) lasten pitää siivota omat sotkut ja auttaa kotitöissä ikätasoisella tavalla, miehen tontilla on ruoanlaitto ja kaupassakäynti, minulla pyykit ja siivous. Sairaana tietysti kaikki joustavat, mutta noin muuten edut lähtevät nopeasti jos sopimukset rikotaan.
En voisi olla suhteessa, jossa mies on yksi huollettava eikä hänestä olisi tukea arjen pyöritykseen. Silloin olisi helpompaa olla yksin.
Sä oot nyt pari vuotta lakkoillut joten voit jo lopettaa.
Meillä minä olin pitkään se, joka pidin yllä tosi hyvää siisteyttä. Imuroin ja moppasin monta kertaa viikossa, pyyhin joka päivä tasot jne. eli meidän kämppä oli joka päivä edustuskunnossa.
Silloin kun oli vielä lemmikki niin minä olin myös se joka tartuin imuriin joka päivä, koska muuten täällä olisi leijunut vähän turhan paljon karvaa. Toinen ei juuri imuroinut ja lemmikin harjaus ym. hoitaminen päätyi jostain syystä täysin minun tehtäväksi. Lemmikkiä ei enää ole ja nyt ollaan kahdestaan. Myönnän, että oma siisteystaso oli pitkään niinkin korkealla, ettei sellaista voi vaatia puolisolta. Mutta meillä on silti selvästi eriarvoinen näkemys kotitöistä, koska olen huomannut, että mikäli minä en hoida tiskejä/imuroi/pyyhi pölyjä/pese pyykkiä niin yhtäkkiä meillä kasaantuu ihan järkyttävä määrä pölyä, likaa ja pyykkejä ja koti on selvästi sotkuinen. Menin siis itsekin testiksi lakkoon ja huomasin, että meni yli kuukausi ja silti toisen panos kotitöiden tekemiseen on ollut minimaalinen. Sain myös hienovaraisia vihjauksia kodin järjestykseen liittyen eli kaitpa toinen odottaa ja olettaa jotakin.
Lopulta hän alkoi ottaa enemmän vastuuta edes kaupassakäynnistä. Olen päättänyt, että sillä aikaa kun hän on kauppareissulla niin voin hoitaa kotia. Loppuajasta minäkin heitän rätin pöydälle ja makaan sohvalla katsomassa telkkaria ihan siinä missä hänkin. Koti on omaan ajattelumaailmaani likainen enkä ole tilanteeseen tyytyväinen (tästä on keskusteltu), mutta toistaiseksi tämä on ollut ainut keino, jolla en ole kokenut itseäni ihan täysin kotiorjaksi. Jos joku nyt miettii, että eikö ole ihan reilua että jos hän maksaa isot ostokset niin minä sitten puunaisin kodin kirkkaaksi, niin EI OLE. Minä maksan täällä myös kaikkia muita kuluja, eikä tätä voi perustella rahalla. Jos tähän suhteeseen tulee ero niin jatkossa en varmaan halua enää muuttaa kenenkään kanssa saman katon alle. Mitä vanhemmaksi tässä tulee niin sen enemmän haluaa jo itsekin nauttia elämästä ja saada nauttia myös kodin järjestyksestä ilman, että toinen sotkee ja olettaa, että minä siivoan hänen sotkut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä olin pitkään se, joka pidin yllä tosi hyvää siisteyttä. Imuroin ja moppasin monta kertaa viikossa, pyyhin joka päivä tasot jne. eli meidän kämppä oli joka päivä edustuskunnossa.
Silloin kun oli vielä lemmikki niin minä olin myös se joka tartuin imuriin joka päivä, koska muuten täällä olisi leijunut vähän turhan paljon karvaa. Toinen ei juuri imuroinut ja lemmikin harjaus ym. hoitaminen päätyi jostain syystä täysin minun tehtäväksi. Lemmikkiä ei enää ole ja nyt ollaan kahdestaan. Myönnän, että oma siisteystaso oli pitkään niinkin korkealla, ettei sellaista voi vaatia puolisolta. Mutta meillä on silti selvästi eriarvoinen näkemys kotitöistä, koska olen huomannut, että mikäli minä en hoida tiskejä/imuroi/pyyhi pölyjä/pese pyykkiä niin yhtäkkiä meillä kasaantuu ihan järkyttävä määrä pölyä, likaa ja pyykkejä ja koti on selvästi sotkuinen. Menin siis itsekin testiksi lakkoon ja huomasin, että meni yli k
Näinhän se on. Riippumatta siitä, onko tekijä/laiskuri mies/nainen. Tai vaikka aikuinen lapsi!
Olihan niillä lapsilla isäkin. Missäs hänen vastuu kasvatuksesta?
"Kyllä kasvatuksessa on menny joku mönkään, jos äiti kokee noin. Äiti on alun alkaen toiminut väärin kun on sivuuttanut lasten kasvatuksen täysin! Yrittänyt tehdä itsestään korvaamattoman.
Itse olen yh-isä ja oma teini toimii itsenäisesti ja muutti jo omaan kotiin. En tarvitse naista yhtään mihinkään, moni nainen on avuton, ei osaa ommella tai tehdä hyvää ruokaa. Paljon helpompi tehdä kaikki itse kuin korjailla jonkun "avuliaan" naisen tekemisiä!
Tämä äiti kiukuttelulla tulee oppimaan sen, että teinit ja isä kun alkaa toimimaan, niin naista ei tarvita enää mihinkään!"
Luitko omahyväisyyden huumassasi edes aloitusta? Pelkän otsikon. Ap totesi hyvin pian lakkonsa jälkeen, ettei miehestään oikeasti ole mihinkään. Teinit jäi äitinsä luokse. Oppivat kyllä toimimaan. Mies ei.
Vierailija kirjoitti:
Lasket siis itsesi lapseksi? Kerroin, että tämä sivusto on perustettu alun perin miehiä varten, vertaistukena rakastajattarien ottamiseen ja vaimojen kasvattamiseen hellan ja nyrkin väliin sekä ymmärtämään miehistä tuskaa synnytyksessä.
Exän kanssa on kolme lasta. Kun lapset oli pieniä niin nukuttaminen, kuten kaikki muukin lapsiin liittyvä, oli mun homma. Ukko joi kaljaa sohvalla. No, nukutin lapset ja poikkeuksetta nukahin itsekin. Ukko äkäili kun olis ollu seksi mielessä. Ehdotin, että nukuta sä lapset niin mä sillä aikaa kattelen telkkaria. Se ei ukolle passannu, mun homma kuulemma. Muutaman vuoden kattelin ja sit sai ukko lähteä.
Minäkin lopetin tiskaamisen, toisten pyykkien pesemisen, pyykkien silittämisen, lakanoiden vaihtamisen, roskapussien viemisen, imuroinnin jne. Oppivat kyllä tekemään hommat itse eikä kukaan ole kiukutellut.