Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies taas sanoo, että käyttäydyn lapsellisesti ja vain kiukuttelen. Eli siis ei paljon taida olla toivoa hänen suhteensa.
Selvisikö sinulle, mitä mies haluaa? Sinänsä parisuhde ei ole sitä, että kaikki laittavat omat ruokansa ja pesevät omat pyykkinsä, mutta keskinäistä kunnioitusta ja vastavuoroisuutta itse kyllä tilanteessasi haluan.
Sinänsä ymmärrän että mies voi nähdä käytytymisesi lapsellisena kiukutteluna koska se saattoi tulla hänelle puskista, mutta mikä hänen tarinansa on? Parempi palkka, siksi vapaakortti kaikista kotitöistä? Autonrenkaat, nurmikko, remonteista huolehtiminen? Herrojen ja emäntien roolikuvat vaativat? Yleensä toisellakin on jokin tapa nähdä mennyt dynamiikka reiluna ja oikeudenmukaisena.
Pyörittelin tätä illalla ja vielä tänään, ja tuntuu että mies ajattele
Kirjoitat lapulle missä on se työnjako ja työt listattuna mikä tilanne on nyt ollut. Siitä kaikki näkee selkeästi miten vähän he hoitavat ja miten paljon sinä olet hoitanut. Sitten kysyt, että miten nämä jaetaan teillekin ja tasataan.
Lista kaikista kotitöistä ja kuinka usein ne hoidetaan ja tieto kuka ne hoitaa nyt. Sitten tyhjä lista samoista hommista ja siihen pyydät perhettä tekemään tasaisen jaon kaikkien kesken.
Mies on niin rassukka ettei tieä edes mitä kotiöitä on? Onko kehitysvammainen jotenkin ehkä?
Mitä kotiöitä mies hoitaa, oletko kysynyt häneltä?
Mitä mies sanoo kun pyydät kertomaan mitä ja miten paljon kotitöitä hän tekee? Ja miten näkee mitä ja paljon sinä teet?
Ei kyllä pystys arvostaa tollasta mies, kyllä se olis ero. Toi testi olis jo osottanut sen.
Vierailija kirjoitti:
Ompa täällä kauheita aikuisia. Jos ei kestä omia lapsia, ei pidä niitä sitten tehdäkkään. Lapet ei ole vastuussa perheen asioista. He opiskelevat elämää ja omilleen lähtemiseen. Ei alle kouluikäsen eikä teininkään vuotiaan tarvi osata pyykätä, ei pestä astioita tai laittaa ruokaa itselleen. En ihmettele että on pahoinvoivia lapia ja nuoria, kun vanhemmat antavat kodinhoidon ja omasta elämästä vastuun pienille lapsille. Ne tulee mukaan pikkuhiljaa.
Kodinhoidolliset asiat ja itsestään vastuu kasavat siinä ohella. Hirveitä tekstejä täällä.
Minkä ikäisen teinin olisi mielestäsi sopivaa alkaa opettelee kodinhoitoa ym? Miten se teinityttö oppii passaamaan tulevaa perhettään, jos ei kotona sitä opettele? Mitä jos teinipoika ei tulevaisuudessa löydä passaavaa vaimoa, miten hän pärjää niiden kotihommien kanssa? Jos ei ole kotona mitään oppia saanut?
Vierailija kirjoitti:
Tulojen mukaan maksetaan. Kumpikin laittaa esim. 50 % tuloistaan yhteiselle tilille ja siltä tililtä maksetaan yhteiset menot. (Minä muuten, nainen, tienaan enemmän kuin mieheni). Tällöin kumpikin käyttää suhteellisesti yhtä suuren osan tuloistaan yhteisiin menoihin.
On muuten ihan lakiin kirjattu, että perheen elättämiseen molemmat osallistuu omien kykyjen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
meillä on tällainen karjataloustila.Hommia ei ole jaettu, mutta koska karja on työllistävä eikä vieraan palkkaukseen ole varaa, teemme kaiken itse.Tunteja ei lasketa mutta työmme jako on tavallaan luonnollinen ;hoidan koko huushollin ,kauppa-asiat myös ne ns. miestenhommat eli pintaremontit, korjaukset,viemäritukokset ym. niihin liittyvät ja työpuolella rehustukset ,paskanotot ja kesällä rehuajot ym...mies hoitaa konerempat,autorempat,rehustukset,paskahommat,korjaukset tuotantorakennuksissa.Töitä ei lasketa ja näin meille jää aikaa pötköttää sohvalla illalla yhdessä.Tavallaan tämä on helpompaa kuin palkansaaja perheellä.. mutta vapaata on kyllä minimaalinen määrä.
Ei kai sillä niin väliä, miten hommat jaetaan, kunhan ne tulee tehdyksi. Ja siten, et molemmat tekee ja sit lepää suunnilleen samassa suhteessa. Kukin kykynsä mukaan.
Laitoin perheelle viestin, että jatketaan keskustelua illalla ja siihen mennessä jokainen tekee listan mitä kotitöitä on hoitanut aikaisemmin ja katsotaan sitten ollaanko samoilla linjoilla. Ärsyttää varsinkin miehen asenne, mutta yritän nyt vielä käyttäytyä asiallisesti ja rakentavasti.
ap
Vierailija kirjoitti:
Akka ei kestä sotkua, me muut kyllä kestämme. :D Kohta se on kumminkin taas luutu kourassa huseeraamassa. Vaikka kuinka välissä uhoo.
Mies, perheen pää
Aika helvatan huono pää tän kirjoituksen perusteella.
Ukko ottanut mallia kansanedustaja Keskisarjasta joka ei imuriin tai tiskeihin koske, eikä ole koskaan koskenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olet perheesi laiskaksi opettanut.
Mutta parempi korjata myöhään kuin ei milloinkaan.
Varmaan osittain totta. Mun mies tekee itsenäisesti joitain hommia (tiskaa, käy kaupassa, osaa ostaa oikeat puutteet paitsi jauhot ja sellaiset mitkä loppuu harvemmin) joitain osittain (pesee pyykkiä mutta niin että joko minä täytän tai sitten hän mättää kaikki sekaisin väriin ja materiaaliin katsomatta katsomatta) ja joitain ei ollenkaan (imurointi, ikkunan pesut, moppaus, pölyt).
Olen suht tyytyväinen tilanteeseen. Mutta muutamassa kohtaa olen havahtunut tuplasääntöihin jos en pidä varaani, esim jos mies viikkaa pyykit, laittaa vain omansa kaappiin mutta jättää mun pyykit sängylle yhteen kasaan. Teen hänelle samoin. Hyvin voisin laittaa nekin kaappiin ja alussa laitoinkin, mutta se toimii vain toiseen suuntaan. Mies edelleen jätti mun pyykit sängylle mutta alkoi silti
Minä en olisi sinuna yhtään tyytyväinen tilanteeseen. Ihan sama mitä mies tekee tai jättää tekemättä, on hänen asenne selvästi sinua väheksyvä. Puolisoaan arvostava ihminen ei yritä kokeilla, josko pystyisi luistamaan kaikesta muuten vaan, eikä kieltäydy tekemästä asioita toisen eteen, samalla vaatien toista tekemään niitä asioita hänen eteensä. Ei mitään kunnioitusta ja välittämistä. Miten te jaksatte asua näiden tympeiden kämppisten kanssa? Ei tollasissa suhteissa kyllä rakkaudesta voida puhua.
Kunhan listat tekee joku muu kuin ap. Hahmottuu perheenjäsenille hoidettavien asioiden määrä saranoiden rasvauksineen, salaojineen ja auton renkaidenvaihtoineen. Saavat kaivella muistinsa syövereitä ja pohdiskella, mitä kaikkea onkaan joulun aikaan ohjelmassa ja mistä asioista kunkin perheenjäsenen joulu muodostuu. Siinä saattaa olla kimmoke muutokselle ja asenteiden muokkaukselle.
Ap:na ilmoittaisin, että haluat tulla jouluna valmiseen pöytään, eli koti siivottuna, ruoat tehtynä, pyykit pestynä, sauna lämpimänä jne. Joululahjatoiveen voi toki ilmaista. Selvyyden vuoksi sen ulkopuolelle kannattaisi jättää tähän asiaan liittyvät jutut, etteivät perheenjäsenet anna joululahjana itsetehtyä kotisiivousta ja kuvittelevat, että asia on ok ja kaikki muuttuisi ennalleen, siis ennen tätä lakkoa vastaavaksi tilanteeksi, yhden kotijoulun ponnistuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies taas sanoo, että käyttäydyn lapsellisesti ja vain kiukuttelen. Eli siis ei paljon taida olla toivoa hänen suhteensa.
Selvisikö sinulle, mitä mies haluaa? Sinänsä parisuhde ei ole sitä, että kaikki laittavat omat ruokansa ja pesevät omat pyykkinsä, mutta keskinäistä kunnioitusta ja vastavuoroisuutta itse kyllä tilanteessasi haluan.
Sinänsä ymmärrän että mies voi nähdä käytytymisesi lapsellisena kiukutteluna koska se saattoi tulla hänelle puskista, mutta mikä hänen tarinansa on? Parempi palkka, siksi vapaakortti kaikista kotitöistä? Autonrenkaat, nurmikko, remonteista huolehtiminen? Herrojen ja emäntien roolikuvat vaativat? Yleensä toisellakin on jokin tapa nähdä mennyt dynamiikka reiluna ja oikeudenmukaisena.
Pyörittelin tätä illalla ja vielä tänään, ja tuntuu että mies ajattele
Eroa. Miksi yksin taistelisit asioiden eteen, kun toinen ei selvästi halua muuttua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä on tällainen karjataloustila.Hommia ei ole jaettu, mutta koska karja on työllistävä eikä vieraan palkkaukseen ole varaa, teemme kaiken itse.Tunteja ei lasketa mutta työmme jako on tavallaan luonnollinen ;hoidan koko huushollin ,kauppa-asiat myös ne ns. miestenhommat eli pintaremontit, korjaukset,viemäritukokset ym. niihin liittyvät ja työpuolella rehustukset ,paskanotot ja kesällä rehuajot ym...mies hoitaa konerempat,autorempat,rehustukset,paskahommat,korjaukset tuotantorakennuksissa.Töitä ei lasketa ja näin meille jää aikaa pötköttää sohvalla illalla yhdessä.Tavallaan tämä on helpompaa kuin palkansaaja perheellä.. mutta vapaata on kyllä minimaalinen määrä.
Kerro vielä kuinka tämä vertautuu ap:n tilanteeseen, jossa kukaan muu perheenjäsen ei saa itsenäisesti edes sähkösaunaa päälle?
Ymmärsin tämän lähinnä esimerkkinä työnjaosta. Olennaista ei ole se, mitä kukin tekee, kunhan työnjako on reilu. Ja vapaa-aikaa suunnilleen saman verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akka ei kestä sotkua, me muut kyllä kestämme. :D Kohta se on kumminkin taas luutu kourassa huseeraamassa. Vaikka kuinka välissä uhoo.
Mies, perheen pää
Aika helvatan huono pää tän kirjoituksen perusteella.
Pikemminkin perheen peräsuoli. Suoltaa sontaa eikä paljon muuhun kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies, perheen pää
Perheen pää? Mitä tuot perheeseesi, mitkä ovat vastuualueesi perhe-elämässäsi?
No ensinnäkin tuon isomman tilipussin pöytään. Lähdetään ihan kuule siitä.
Asaitusti perheen nokkamies
Ja diitä isosta tilipussista varmaan myös maksat vaimollesi palkkaa? Siis hänelle henkilökohtaista tuloa, markkinoiden mukaisesti! Muuten käytät ilmaista työvoimaa. Se on sitä kotiotjuutta, mistä tässä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies, perheen pää
Perheen pää? Mitä tuot perheeseesi, mitkä ovat vastuualueesi perhe-elämässäsi?
No ensinnäkin tuon isomman tilipussin pöytään. Lähdetään ihan kuule siitä.
Asaitusti perheen nokkamies
Kuka arvottaa ihmisen arvon tilipussin suuruuden mukaan? Miten voi olla, että vaimosi on alamaisesi vain siksi, että työstäsi maksetaan enemmän? Millä logiikalla vaimosi pitää siksi tehdä kotona enemmän? Tai siis kaiken? Tässä ajatusketjussa ei ole logiikkaa.
Jos vaimosi joku päivä ansaitseekin sinua enemmän, alatko sitten tehdä kaikki ne kotihommat?
Pyörittelin tätä illalla ja vielä tänään, ja tuntuu että mies ajattelee nyt vain lakkoani ja pitää sitä lapsellisena, eikä näe lakkoa edeltänyttä työnjakoa. Millähän sen saisi tehtyä selväksi? Kuitenkin keskustellessa painotin epäreilua työnjakoa. Sanoin myös koko perheelle, että jos meno ei muutu, meillä taitaa jäädä joulunvietto väliin, koska en tee sen eteen mitään jos joutuisin tekemään sen yksin.
ap