Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ylistetään ja kannustetaan huonoa äitiä ja aviopuolisot.surullista,vielä 30n vuotta site oli ihan normia että nainen hoisi kodin ,nyt tämä voimaantuminen on tullut tähän pisteeseen että siitä perheen hoidosta tullut negatiivinen asia.karkkia ja sipsiä kyllä keritään vetää kun katsotaan Netflixistä lempi paska sarjaa.onneksi itsellä ulkomaalainen vaimo jolle kunnia asia hoitaa kotia ja minua.
Kolmekymmentä vuotta sitten elettiin 90-lukua. Siihen aikaan oli vallitseva normi, että molemmat vanhemmat kävivät töissä, poikkeuksena käytännössä vain jos toinen oli tahtomattaan joutunut työttömäksi, olihan se myös lama-aikaa. Tämä ajatus naisesta kodinhoitajana on perua huomattavasti ysäriä kaukaisemmalta ajalta kun oli normaalia, että mies kävi töissä tai peltohommissa ja nainen hoiti kodin ja lapset kun ei ollut vielä edes yleistä päiväkotijärjestelmää saa
Ei sellaista aikaa ole Suomessa ollut, jolloin naiset olivat kotona kotia ja lapsia hoitamassa. Maalla on hoidettu tilaa miehen kanssa ja kaupungissa käyty palkkatöissä. 70-luvun miestutkijat kokivat monipuolisten kotitöiden olevan naisille tapa rentoutua monotonisesta tehdas- ja toimistotyöstä, kin miehet rentoituivat liikkumalla, lukemalla ja ryyppäämällä :D
Yhtä juttua olen ketjussa ihmetellyt:
Jos jokainen pesee omat pyykkinsä, eikö se ole hirveää tuhlausta?
Jos esim. itse pesisin vain omat farkkuni ja jotain, mitä voi farkkujen kanssa pestä samassa koneessa, siitä tulisi vajaa koneellinen. Mitä järkeä on jokaisen perheenjäsenen pestä näitä vajaita koneellisia? Sähköä ja vettä pitää säästää.
Tai onko järkevää pestä yksi aluslakana, yksi pussilakana, tyynyliina ja ehkä pyyhe kerralla, kun voisi täyttää koneen muiden perheenjäsenten vastaavilla pyykeillä.
se että jos koko perhe jättä äsaunottelut väliin vain se ntakia ettei kukaan muu kuin äippä jaksa käydä nappia painamssa niin on löösi hemmoteltu piloille aika pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on todellakin miehen tehtävä kertoa ja ohjata naista, kuinka koti hoidetaan. Se on miehessä vika, jos ei osaa tehdä selkeää struktuuria. Nainen alkaa oireilemaan, kuten ap:n tapauksessa on käynyt. Ei naisen tehtävä ole miettiä kuinka arjessa toimitaan. Se on miehen tehtävä ohjata ja opastaa naista. Naisen pitää osta vain seurata selkeää toimintamallia. Tämän täytyy olla niin myös makuuhuoneessa. Onneksi tätä perinteistä patriarkaalista mallia ollaan hiljalleen tuomassa Suomeen sitä edelleen ansiokkaasti toteuttavista maista.
Monet mainitsemistasi maista ovat matriarkaalisia, mutta johdossa oleva matriarkka on miehen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Syy, miksi jätin ex-mieheni. Jos liitto olisi jatkunut, niin poikanikin olisivat oppineet siihen, että äiti vain tekee kaiken, mies ei mitään.
Hänen rahansa sinulle kuitenkin kelpasivat, vaikka olit sitä ennen elänyt vuosikausia hänen tulojensa varassa. Toki olit maksanut omia menojasi palkallasi, mutta jos olisi yhtään osallistunut yhteisiin menoihin, ei sinulla olisi ollut varaa hankkia itsekkäästi niitä turhakkeita itsellesi. Typeryyttäsi et tätä tajua, etkä ymmärrä hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy, miksi jätin ex-mieheni. Jos liitto olisi jatkunut, niin poikanikin olisivat oppineet siihen, että äiti vain tekee kaiken, mies ei mitään.
Hänen rahansa sinulle kuitenkin kelpasivat, vaikka olit sitä ennen elänyt vuosikausia hänen tulojensa varassa. Toki olit maksanut omia menojasi palkallasi, mutta jos olisi yhtään osallistunut yhteisiin menoihin, ei sinulla olisi ollut varaa hankkia itsekkäästi niitä turhakkeita itsellesi. Typeryyttäsi et tätä tajua, etkä ymmärrä hävetä.
Onnistuit jotenkin selvittämään anonyymin kirjoittajan ja hänen exänsä verotiedot? Kaltaisellesi hakkerille on maailma avoinna :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ap on fiksu, mä sain keskenmenon kun tein yksin kaikki hommat ja nyt otan tilaa itselleni. Että kannattaa puhua ja kuunnella itseään ennen kuin on liian myöhäistä.
Keskenmeno oli jumalan siunaama ja hyvä asia,sillä jumalakin näki että olisit laiska ja kelvoton äiti.
God bless you 🤗
Ehkä vähän offtopic,mutta ole aina ihmetellyt ihmisten kohkaamisesta ja höpöttämistä jostain keskenmenosta kun kuitenkin 90% naisista on myönteisiä abortin suhteen.
Mikä ero niissä muka on?
Totta! Samaa oon miettinyt, ja myös että mikä ero muka on rakastelulla ja raiskauksella?
Ja miten jaksavat poliisitkin höpöttää ja kohkata jostain murhista, kun jengi tekee itsareita anyways (huoh)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on vielä miehiä, jotka ymmärtävät että heidän arvonsa ihan muualla kuin lompakon paksuudessa. Miesten ja naisten työllisyysaste on sama, joten ihan turha sitä on paukutella henkseleitä jos ainoa ansio on raahata ahterinsa toimiston kahviautomaatille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tätä lukee, niin naiseen ja miehen ei kannata muuttaa yhteen. Erilliset asunnot poistavat riidat rahasta ja kotitöistä.
Nauttii vain toistensa seurasta.
Näin olen tehnyt. Opin kerrasta. Ei enää saman katon alle yhdenkään miehenpuolen kanssa. Ei riitelyä rahasta tai kotitöistä. Mies kyllä haluaisi, mutta mun näkökulmasta yhteen muuttaminen ei toisi mitään lisäarvoa meidän suhteeseen. Miehen mielestä ilmeisesti toisi. Pahoin pelkään, että se olisi jotain kodinhoidollista askaretta tai toisaalta statukseen liittyvää.
Eiköhän täti ole sen verran rupsahtanut ja turvonnut että miehet takuulla kiertää kaukaa.
Tässähän hän juuri kertoo, että miesystävä haluaisi yhteen muuttaa. Olisko niin, että projisoit nyt pikkuisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ylistetään ja kannustetaan huonoa äitiä ja aviopuolisot.surullista,vielä 30n vuotta site oli ihan normia että nainen hoisi kodin ,nyt tämä voimaantuminen on tullut tähän pisteeseen että siitä perheen hoidosta tullut negatiivinen asia.karkkia ja sipsiä kyllä keritään vetää kun katsotaan Netflixistä lempi paska sarjaa.onneksi itsellä ulkomaalainen vaimo jolle kunnia asia hoitaa kotia ja minua.
Eikä ollut. Olen ollut naimisissa mieheni kanssa 28 vuotta, ja hän on aina tehnyt osansa kodinhoidosta. Jäi isyysvapaillekin ja hoiti lapset ja kodin oikein mallikkaasti, kun itse sain paremman työpaikan äitiysvapaiden aikana.
Juuri tuollaiset vetelykset hakevat itselleen jostain kehitysmaasta vaimon, jonka orjuuttavat nyrkin ja hellan väliin. Minkä ihmeen takia aikuinen mies tarvitsee itselleen jonkun "hoitamaan" itseään?
N9 hö, ku sen äiti ei enää hoida! Kyllä jokaisella kunnon miehellä pitää olla oma äiti tai "äiti"! Tietää olevan olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Myös toinen teineistä kyseli saunaa, mutta ei hänkään jaksanut käydä laittamassa lämpiämään. Huomenna pitäisi käydä kaupassa hakemassa viikon ruuat, saapa nähdä osaako mies raahata itse itsensä Prismaan.
ap
Onko puusauna vai sähkösauna?
Mitä merkitystä sillä on? Olen itse lämmittänyt puusaunaa 10 vuotiaasta lähtien koska se homma on minulle opetettu ja opetin omatkin lapseni siihen. Ei todellakaan ole vaikeaa eikä vaarallista.
Onhan sillä merkitystä, kun sen perusteella voi arvioida, kuin laiska ja viitsimätön tää äiti on. Et jaksaa homman hoitamisen sijaan valittaa, ettei muut tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Myös toinen teineistä kyseli saunaa, mutta ei hänkään jaksanut käydä laittamassa lämpiämään. Huomenna pitäisi käydä kaupassa hakemassa viikon ruuat, saapa nähdä osaako mies raahata itse itsensä Prismaan.
ap
Onko puusauna vai sähkösauna?
Mitä merkitystä sillä on? Olen itse lämmittänyt puusaunaa 10 vuotiaasta lähtien koska se homma on minulle opetettu ja opetin omatkin lapseni siihen. Ei todellakaan ole vaikeaa eikä vaarallista.
Onhan sillä merkitystä, kun sen perusteella voi arvioida, kuin laiska ja viitsimätön tää äiti on. Et jaksaa homman hoitamisen sijaan valittaa, ettei muut tee.
Ap jaksaa tekemättä jättämisen lisäksi valittaa täällä, muut perheenjäsenet jättivät taas kerran vain tekemättä, mutta eivät edes saaneet tänne avausta aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos esim. itse pesisin vain omat farkkuni ja jotain, mitä voi farkkujen kanssa pestä samassa koneessa, siitä tulisi vajaa koneellinen. Mitä järkeä on jokaisen perheenjäsenen pestä näitä vajaita koneellisia? Sähköä ja vettä pitää säästää.
Tai onko järkevää pestä yksi aluslakana, yksi pussilakana, tyynyliina ja ehkä pyyhe kerralla, kun voisi täyttää koneen muiden perheenjäsenten vastaavilla pyykeillä.
Tämä. Tosin ap:n lakon kohdalla ymmärrän että jokainen pesee omansa, mutta normaalissa arjessa siinä ei ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmekymmentä vuotta sitten elettiin 90-lukua. Siihen aikaan oli vallitseva normi, että molemmat vanhemmat kävivät töissä, poikkeuksena käytännössä vain jos toinen oli tahtomattaan joutunut työttömäksi, olihan se myös lama-aikaa. Tämä ajatus naisesta kodinhoitajana on perua huomattavasti ysäriä kaukaisemmalta ajalta kun oli normaalia, että mies kävi töissä tai peltohommissa ja nainen hoiti kodin ja lapset kun ei ollut
Tämä on muuten totta! Näitä kotihengettäriä oli lähinnä naistenlehdissä nelkyt/viiskytluvulla. Ja siihen oli myös syynsä. Kun sota loppui ja miehet tulivat rintamalta (he jotka tulivat!), heille piti saada töitä. Ajettiin agendaa, jossa naiset haluttiin koteja hoitamaan, jotta työpaikat riittäisivät. Ja malli oli näissä lehdissä pitkälti amerikasta lähtöisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetko siis tämän nimettömän vierailijan? Elät jossain kitkeryyskuplassa, jossa vain oma harhainen totuus.
Vierailija kirjoitti:
Toki vajaiden kokeellisten peseminen on sähkön ja veden tuhlaamista, mutta monissa pesukoneissa on myös toiminto, joka sopeuttaa käytettävän veden ja sähkön määrän sekä pesuajan pituuden pyykin määrään ja painoon.
Taas yksi hyvä syy olla hankkimatta lapsia..
Vierailija kirjoitti:
V. -89 olimme häämatkalla interreilaten. Olin 24v. ja opiskelin silloin. Tapasimme pitkin Eurooppaa suunnilleen saman ikäisiä ihmisiä. Näitä keskusteluita oli monia, mutta eräskin saksalainen nuori nainen ihmetteli, miksi menin naimisiin, kun kerran opiskelen. Kun se opiskelu menee sit hukkaan. Hän oli todella ihmeissään, kun kuuli, että Suomessa kaikki tekee töitä, naimisissa olevat naiset myös, vaikka lapsiakin saisi. Saksassa näin ei ollut. Ilmoitti heti hankkivan suomalaisen miehen! Siinä puhuttiin myös suomalaisten miesten tavoista muutenkin. Tuli selväksi, että meillä myös miehet osallistuvat kaikin tavoin kotihommiin.
Vierailija kirjoitti:
Mun appivanhemmat elivät, kuten tämä sankari esittää. Menivat naimisiin viiskytluvulla. Olivat jo silloin erikoisuus tässä mielessä. Vaimo kyl osallistui miehensä työhän järjestämällä illallisia asiakkaille.
Anoppikin meni puolipäivätöihin, kun lapset olivat isompia. Lähinnä ajankuluksi. Ja sai osin pitää palkkansa. Mutta ainoa tuollai perinteinen pariskunta, joka ikinä tullut vastaan.
Annoin yläpeukun koska koin tämän olevan täyttä sarkasmia.