Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon

Vierailija
21.10.2023 |

Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.

Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.

Kommentit (8325)

Vierailija
561/8325 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Eli ette käyneet saunassa, koska mies tai teini ei saaneet aikaiseksi lämmittää sitä?

Näin siinä kävi. Minun ei tehnyt mieli saunaan, joten muutkaan eivät menneet koska on niin stanan työlästä ottaa korillinen laudeliinoja ja löylykiulu pois lauteilta, vääntää kytkintä ja pistää ovi kiinni.

ap

Niin tuttua! Miesm mä olisin halunnut tänään saunaan, mutta kun se on ihan täynnä kamaa.

Niin. Siellä on laudeliinat, vati, kaksi kauhaa, kiulu + löylykauha sekä matto lattialle levitettäväksi. Ihan hirvee homma on täyttää vati ja kiulu vedellä, levittää laudeliinat lauteille ja matto lattialle. Eli eihän sitä saunaa voi mitenkään laittaa päälle tästä johtuen - paitsi tietysti jos minä menen nämä askareet suorittamaan. Enpäs muuten mene.

Vierailija
562/8325 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen tiskaa, pesee pyykkiä ja tekee joskus ruokaa ja kuvittelee että tekee paljon enemmän kuin mies. Kukahan ne salaojat kaivoi, kuka teki julkisivuremontin, kuka korjasi auton jne jne. Se talo, mitä varten otettu 20v laina, mätänis käsiin, jos nainen sais päättää.

Mielelläni vaihtaisin osia, mutta jostain syystää hyvin harva nainen osaa/kykenee/haluaa/viitsii tehdä noita asioita, jotka on tärkeimpänä.

Ei salaojia kukaan nykyään itse kaiva. Ja mieluummin olisin kuitenkin vaikka sen 20 v. ilman salaojia kuin ruokaa... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/8325 |
07.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli tasa-arvoa ennen lapsia. Nyt molemmat painaa pitkää päivää suurinpiirtein samalla palkalla. Asumiskustannukset menee tasan, ruoka myös suurinpiirtein. Lasten hankinnat on mulla. Tänä syksynä sai mies ostaa talvitakit, niin hirveä valitus kun on kallista. No tiedän! Mä olen olen ne ostanut viimeiset kymmenen vuotta ja rapiat! 

Ruuan teen minä, siivouksen minä määrään ja jaan tehtävät (mikä kans ärsyttää. Mikä työnjohtaja se minä olen?). Mies sanoo: autetaan äitiä. Minä sanon: ei, ette auta, ei tämä ole yksin minun vastuulla, kaikki osallistuu tasavertaisina!

Minä koordinoin juhlat, synttärit, lahjat jne. niin omien lasten kuin kavereidenkin.

En enää ole vuosiin laittanut lasteni lahjoihin T. Äiti ja isä, vaan pelkästään että äidiltä.

Vierailija
564/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen viimeiset 20v hoitanut kotitöitä, vaikka joka kerta vaimo niistä on löytänyt jotakin vikaa ja valttamista.

En kyl yhtään ihmettele jos miehet/lapse kyllästyy niitä tekemään jos valituksen määrä on sama riippumatta siitä onko työt tehty vai ei.

Käyttämäsi manipulointitaktiikka on nimeltään weaponized incompetence.

Tuotakin varmasti on, mutta kyllä jotkut naiset ovat sellaisia, ettei mikään kelpaa. Sanon tämän ollen itsekin nainen.

Vierailija
565/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä talossa 18v teini, minä ja mies. Teinin homma aina apk:n tyhjennys ja täyttö ja jokainen hoitaa itse pyykkinsä kaikkineen, teinkin 12-vuotiaasta saakka.  . Kaikki muut hoidetaan vuorotellen: renkaiden vaihdattaminen, jääkaapin, vessojen ja ikkunoiden pesu, pakastimen sulatus, kaupassa käynti, ruoka tehdään aina yhdessä sunnuntaisin. Siivouskaapin oven sisäpuolella lista ( tehtävä ja aika, jolloin tehtävä esim. Joka vìikko, ennen juhannusta keväällä tms, josta vuoronappula siirretään eteenpäin, kun on oman hommansa hoitanut.

Koirien lenkki niin, että mies aamu, teini ip ja minä ilta. Aina valmiita joustamaan harrastusten ym. Vuoksi.

Minä olen enemmän juhlavastaava ja mies remonttivastaava, mutta eipä noita alvariinsa ole. 

Lisäksi meillä käy yksi nuori aina tarvittaessa auttamassa palkkaa vastaan. Maksetaan hänelle 9e/h oli homma mikä tahansa ja aika herkästi pyydetään jeesiin. Että jos pitäisi tuskailla, että olisi lumet, koirat, puiden kanto ja itse kipeänä, niin tekstari tuolle kaverille, että hoitaa lumet ja puut. 

Vierailija
566/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli tasa-arvoa ennen lapsia. Nyt molemmat painaa pitkää päivää suurinpiirtein samalla palkalla. Asumiskustannukset menee tasan, ruoka myös suurinpiirtein. Lasten hankinnat on mulla. Tänä syksynä sai mies ostaa talvitakit, niin hirveä valitus kun on kallista. No tiedän! Mä olen olen ne ostanut viimeiset kymmenen vuotta ja rapiat! 

Ruuan teen minä, siivouksen minä määrään ja jaan tehtävät (mikä kans ärsyttää. Mikä työnjohtaja se minä olen?). Mies sanoo: autetaan äitiä. Minä sanon: ei, ette auta, ei tämä ole yksin minun vastuulla, kaikki osallistuu tasavertaisina!

Minä koordinoin juhlat, synttärit, lahjat jne. niin omien lasten kuin kavereidenkin.

En enää ole vuosiin laittanut lasteni lahjoihin T. Äiti ja isä, vaan pelkästään että äidiltä.

Miten mies perustelee sitä, ettei osallistu lapsen hankintoihin? Siinä että joutuu yksin hankinnat miettimään ja tekemään on jo sinänsä oma hommansa, mutta se ettei toinen edes osallistu yhteisten lasten kuluihin on jo älytöntä. Siis tilanteessa jossa molemmat tienaa rahaa ja maksaa muut elämiskustannukset tasan. Jos sanot miehelle että jouduit ostamaan kengät x:lle, repun y:lle ja harrastustarvikkeet molemmille, hinta oli xxx, maksaisitko puolet käyttötilille, niin mikä on vastaus? 

Vierailija
567/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen tiskaa, pesee pyykkiä ja tekee joskus ruokaa ja kuvittelee että tekee paljon enemmän kuin mies. Kukahan ne salaojat kaivoi, kuka teki julkisivuremontin, kuka korjasi auton jne jne. Se talo, mitä varten otettu 20v laina, mätänis käsiin, jos nainen sais päättää.

Mielelläni vaihtaisin osia, mutta jostain syystää hyvin harva nainen osaa/kykenee/haluaa/viitsii tehdä noita asioita, jotka on tärkeimpänä.

Rakennusliike ja autohuolto hoitaa nuo hommat. Ei mies. Lumitöitä tai nurmikonleikkuuta ei ole 24/7/365.

Vierailija
568/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä se aina ihmetyttää itseäni; on haluttu perhe, lapset ja mies. Ja sitten se työ siinä ei kelpaakaan. 

miksi sun tekemiesi lasten tarvitsisi mitenkään helpottaa sun elämää? Eivät ole valinneet sua äidikseen. 

Minäpä avitan: siihen perheen haluamiseen ikäänkuin kuuluu, että olisivat kivoja ihmisiä eivätkä itsekkäitä shittejä.

Vierailija
569/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän eripäin: vaikka molemmilla oma asunto (vuokra) ja oma talous, tarvii naisystäväni aina multa "jeesiä" milloin mihinkin.

Oon kyllä sanonut, että mitoittaisi elämänsä siten, ettei sitä yhden elämää tarvitse kahden huhkia, mutta - ei toimi sanominen.

Ja tietysti kaikki vähänkin "tekninen" ikänkuin "kuuluu" mulle. (tv:n viritys, fillarin laitto, tietsikkaongelmat, sillee)

Ja itse en tosiaan edes ole erityisen tekninen tai edes kovin jaksava.

Vierailija
570/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mies ja tein saman ratkaisun kun vaimoni päätti hankkia tyttärellemme koiranpennun. Tämä sopi minulle, kunhan lupasivat hoitaa sen itse.  Sen arvaa kuinka siinä kävi, lapsi leikki koiran kanssa, mutta jälkiä ei siivonnut, kuten ei vaimonikaan. Asiasta muistuttaminen ei tietenkään auttanut, joten aloin siivouslakkoon.

Viikon verran kestin ja sinä aikana joka huoneen lattioilla oli useampia kusilammikoita, tuoreita ja kuivuneita. Onneksi oli muovimatot. Kakkapökäleitä oli myös joka paikassa, mutta niitä oli helpompi väistellä kuin laajalle levinneitä lammikoita. Kakkaa oli myös seinillä, kun koira hinkkasi niihin takapuoltaan.

Vaimon vaateröykkiöt täyttivät kaikki tasot ja yläaulan takanurkan lattian.

Tähän päälle kaikki roskat ja pöly, niin näky oli aika järkyttävä. En siis kestänyt enää, vaan aloin taas siivoamaan. Imuroin vähintään kerran päivässä, joskus kaksikin, koska keskusimurilla

Hyi hitto. Kuulostaa jo mielenterveysongelmaiselta jos elää kirjaimellisesti kusen ja paskan keskellä ennemmin kuin siivoaa ne. Ei tuo koirakaan kyllä ihan terve ollut jos sillä on ollut niin kakkainen takapuoli että seinät on siitä tahriintuneet, se ei ole koiralle normaalia. Hyvä ettet sentään siihen tilanteeseen jäänyt. Toivottavasti koira hoidetaan nykyään kunnolla, jäi sitten kummalle osapuolelle tahansa. 

Lakkaisivatpa ihmiset hankkimasta lapsia ja eläimiä ihmisten kanssa, jotka eivät kykene niitä hoitamaan. Ymmärrän että jotkut voivat olla yhteiselon alussa osallistuvia ja lakata osallistumasta jossain vaiheessa, esimerkiksi lasten synnyttyä, ja se on hankalampi homma silloin. Vaikea kuitenkin uskoa, että joku hyppää suoraan normaalista kotitöihin osallistumisesta tilaan jossa elää lapsineen kaikkineen eritteiden keskellä mieluummin kuin siivoaa ne. 

Vierailija
571/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen viimeiset 20v hoitanut kotitöitä, vaikka joka kerta vaimo niistä on löytänyt jotakin vikaa ja valttamista.

En kyl yhtään ihmettele jos miehet/lapse kyllästyy niitä tekemään jos valituksen määrä on sama riippumatta siitä onko työt tehty vai ei.

Käyttämäsi manipulointitaktiikka on nimeltään weaponized incompetence.

Tuotakin varmasti on, mutta kyllä jotkut naiset ovat sellaisia, ettei mikään kelpaa. Sanon tämän ollen itsekin nainen.

Varmasti on naisia ja sit on miehiä myös. Vähemmän ehkä, mut kuitenkin.  Siksi tästä ei pitäis puhua pelkästään sukupulittain vaan myös ihmistyyppikysymyksenä. 

Jostain syystä sen siistimmän vaatimukset yleensä jyrää. Sit on myös niin, et se joka vaatii, saattaa myös motkottaa ja valittaa, se vie halun muilta tehdä yhtään mitään. (En sano, et apn tilanteessa näin on). Tähän tarttis ratkaisua. Olisko joku ulkopuolinen työehtoneuvottelija? Olisko sit helpompi suopua, kun se ei muuttuis perheen sisäiseksi vallanvälineeksi?

Vierailija
572/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennusliike ja autohuolto hoitaa nuo hommat. Ei mies. Lumitöitä tai nurmikonleikkuuta ei ole 24/7/365.

Ja jos liikkeet ei tee, mikä estää naista kaivamasta ojaa? Samoin kuin miestä tekemästä kotihommii. Eikö nää ole nykyään aika keinotekoisia jakoja? Parastaha olis, jos yhdessä puuhaillaan. Olis se sit mitä hyvänsä.

Vierailija
573/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen mies ja tein saman ratkaisun kun vaimoni päätti hankkia tyttärellemme koiranpennun. Tämä sopi minulle, kunhan lupasivat hoitaa sen itse.  Sen arvaa kuinka siinä kävi, lapsi leikki koiran kanssa, mutta jälkiä ei siivonnut, kuten ei vaimonikaan. Asiasta muistuttaminen ei tietenkään auttanut, joten aloin siivouslakkoon.

Viikon verran kestin ja sinä aikana joka huoneen lattioilla oli useampia kusilammikoita, tuoreita ja kuivuneita. Onneksi oli muovimatot. Kakkapökäleitä oli myös joka paikassa, mutta niitä oli helpompi väistellä kuin laajalle levinneitä lammikoita. Kakkaa oli myös seinillä, kun koira hinkkasi niihin takapuoltaan.

Vaimon vaateröykkiöt täyttivät kaikki tasot ja yläaulan takanurkan lattian.

Tähän päälle kaikki roskat ja pöly, niin näky oli aika järkyttävä. En siis kestänyt enää, vaan aloin taas siivoamaan. Imuroin vähintään kerra

No ei tuon koiranpentu miehen juttu edes kuulosta uskottavalta. Jos heillä lapsia, jättikö se vaimo nekin kakkaisiksi? Ja silti suostui mies koiraan? Kertoi imuroivansa kerran päivässä. Taitaa hänen standardit vaan olla sellaiset, että kakka pöntössäkin on hälle liikaa!

Ja joo, ei ole normaalia, että koira hinkkailee sitä ihteään seiniin. 

Vierailija
574/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun tyyli on kyllä tosi ihana :D Hyvin koulutettu sopivaan tasapainoon

Mutta haluun lisätä:

Itse miehenä miespuolisen puolisoni kanssa aina valitetaan toisillemme kun puhtaat kalsarit on lopussa. Ei odoteta yhtään että oisi toisen vastuulla pestä niitä, mutta kyl se aina valittamisen aiheelta tuntuu :D

Vierailija
575/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tekee useammin ns. miesten työt ja esim. renkaanvaihtopäivänä tietysti hoidan ruuan pöytään yms. mutta muuten kotityöt tehdään tasapuolisesti. En näe mitään muuta systeemiä oikeudenmukaisena.

Vierailija
576/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole tyhmä joka pyytää/olettaa vaan se joka suostuu. Tyhmähän sinä olet jos tuohon suostut. Meillä on mieheni kanssa omat pakkatilit ja sitten yhteinen tili johon on molemmilla kortit. Yhteiselle tilille laitetaan joka kuukausi rahaa palkkojen suhteessa ja sieltä maksetaan kaikki kulut. Kotityöt tehdään pääasiassa puoliksi, mieheni tekee vähän enemmän koska hän laittaa ruuat. Organisointi, aikataulutus ja kurinpito on kyllä valitettavasti minulla.

Vierailija
577/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä avuttomia aikuisia kasvaa juuri niistä lapsista, joita ei opeteta tekemään kodin töitä ja huomioimaan toisia. Siinä sitten aikuisena ihmetellään omassa kämpässä, miten keitetään perunoita tai avataan viemäri tai pestään astioita ja muita tavallisia perusjuttuja.

Vierailija
578/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ylistetään ja kannustetaan huonoa äitiä ja aviopuolisot.surullista,vielä 30n vuotta site oli ihan normia että nainen hoisi kodin ,nyt tämä voimaantuminen on tullut tähän pisteeseen että siitä perheen hoidosta tullut negatiivinen asia.karkkia ja sipsiä kyllä keritään vetää kun katsotaan Netflixistä lempi paska sarjaa.onneksi itsellä ulkomaalainen vaimo jolle kunnia asia hoitaa kotia ja minua.

Vierailija
579/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ylistetään ja kannustetaan huonoa äitiä ja aviopuolisot.surullista,vielä 30n vuotta site oli ihan normia että nainen hoisi kodin ,nyt tämä voimaantuminen on tullut tähän pisteeseen että siitä perheen hoidosta tullut negatiivinen asia.karkkia ja sipsiä kyllä keritään vetää kun katsotaan Netflixistä lempi paska sarjaa.onneksi itsellä ulkomaalainen vaimo jolle kunnia asia hoitaa kotia ja minua.

Hoitaa kodin ja sinut, käy töissä ja maksaa puolet. Kyllähän kotiorjat kivoja on..

Noin ihan tosissaan vastattuna: nykyään ei ole oikein mahdollista, että toinen aikuisista ei kävisi töissä vaan pysyisi kotia hoitamassa. Palkkataso ei vaan suurimmalla osalla ole enää riittävä siihen, että pelkästään yhden hengen tuloilla eletään.

Tämän lisäksi nykyään ei löydä mistään miehiä jotka olisivat valmiita maksamaan pennin jeniä siitä, että vaimo hoitaa kodin. Sitten ihmetellään kun vaimo ei enää pidä itsestään huolta. No ei pidä, koska itsestään huolen pitäminen vaatii rahaa, jota vaimolla ei ole kun ei käy töissä, eikä mies suostu vaimolleen kampaajia, vaatteita, tai ihonhoitoa maksamaan.

Ei mulle kodinhoito ole negatiivinen asia, vaan se, että silloin on täysin toisen ihmisen armoilla. Ja jos käyn töissä ja maksan elämisestä oman puolikkaani, millä perusteella mies voi enää odottaa ettei hänen tarvitse osallistua kotitöihin? 

Vierailija
580/8325 |
08.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No taisi olla työlästä kun et sinäkään siihen kyennyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän