Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8325)
Miksi ihmeessä pitää lopettaa kaikki kotityöt? Miehenkö pitäisi kaikki hoitaa? Kuulostaapa tosi tasapuoliselta.
Meidän parisuhteessa asioista keskustellaan ja sovitaan yhdessä mitkä kotityöt kumpikin hoitaa milloinkin, että menee noin 50/50. Voin suositella samaa. Ei tarvitse heittäytyä katkeraksi marttyyriksi. Ei mykkäkoulut ratkaise mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen eronnut mies. Lapset ovat minulla puolet ajasta, olisivatpa enemmän.
Kaikki osaa kaikkea ja tekee kaikkea. On puhtaita vaatteita ja ruokaa. Olen ottanut lapset mukaan tekemiseen jo ihan taaperosta lähtien. Aikuisella on toki vastuu opettaa ja käskeäkin välillä. Se ottaa aikaa ja vaivaa, mutta on lopulta hauskaa aikaa omien lasten kanssa ja seuraavan sukupolven kasvattamista aikuisuuteen.
Välillä on kiirettä ja kaikki ei ole tiptop. Silloin tehdään nopeita ruokia tai käytetään kaupan valmiita tuotteita tai käydään jossain syömässä.
Koti on nykyään rento paikka, jossa on hyvä ilmapiiri. Kukaan ei uhriudu ja kiukuttele.
Kun erosin aikanaan, niin elämä helpottui paljon. Hyvin paljon turhaa jäi pois. Ainainen rahapula myöskin hävisi, vaikka maksan nykyään yhden ihmisen tuloilla menot, joihin kahden ihmisen tulot eivät tahtoneet riittää. Liki kaikki miehet, jotka tunnen jakavat tämän saman kokemuksen.&nb
Mitä turhia asioita on jäänyt pois? Lasten synttärit ja kaverisynttärit, lahjat sukulaisille jouluna? Koulun vanhempainillat, harrastusten vanhempainillat, vaatteiden päivitys ja korjaus, lääkärikäynnit, hammaslääkäri yms? On helppoa tehdä ruokaa ja siivota mutta kuka hoitaa nuo muut asiat?
Pistä vanhus ruotuun. Hän riippuvainen sinusta eikä päinvastoin, joten ota ohjat käsiin. Sanot että et tee enää yhtään mitään ellei tule tiskikonetta ja siivoojaa. Ja jos turpa ei pysy kiinni niin hän näkee sinusta vain takavalot. Ehkä hän saa sitten sydärin tai ainakin rytmihäiriöitä ja tulee toinen ääni kelloon.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ihmettelee kohta, että miksi tulee häätö kotoa ja mikään ei toimi. Siksi, että hänen miehensä meni lakkoon, eikä enää maksa perheen pakollisia kuluja, kun ap ei ole koskaan osallistunut niihin millään tavalla. Ap narisee, että hänen omat palkkarahansa ovat hänen omiaan ja hän saa tehdä niillä mitä haluaa, mutta ei tajua, että jos hän osallistuisi sentilläkään perheen yhteisiin menoihin, ei hän voisi tuhlata palkkaansa siihen totaaliseen järjettömyyteen, mihin nyt rahansa tuhlaa. Tämän asian käsittäminen on liikaa aloittajalle.
En ole koskaan nähnyt Suomessa perhettä, jossa nainen ei maksaisi vähintään puolet pakollisista kuluista. Yleensä maksaa enemmän kuin puolet, koska jotenkin miehet eivät tajua, että esimerkiksi lasten vaatteet ovat pakollisia kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta ei painosta naisia koti orjiksi vaan naiset itse ottavat tämän roolin. Miksi?
Tätä minä olen aina miettinyt. Miksi jotkut naiset passaavat itsensä kipeiksi ja sit valitetaan, minne katosi oma elämä, mutta ei tehdä mitään muutosta. Missä on itsekunnioitus? Jos sinä et itse kunnioita itseäsi niin miksi odotat toisten kunnioittavan.
Vaimon/ äidin/ tyttöystävän/ tyttären tehtävä ei ole olla orja. Ja jos mies ei auta niin mies vaihtoon. Yksinkertaista.
Tässäkin julistavassa kommentissa puhutaan, että miehet "auttavat". Itse toivoisin, että eivät auttaisi, vaan olisivat tasavertaisia toimijoita.
Olen törmännyt miehiin, jotka puhuvat jopa omien lastensa hoitamisesta auttamisena (siis nimenomaan että auttavat lasten äitiä olemalla lasten kanssa) tai lastenvahtina olemisena. Sanavalintoihin takertuminen voi jonkun mielestä vaikuttaa pikkumaiselta nillittämiseltä, mutta sitä se ei ole, se kertoo paljon asenteista, ehkä joskus alitajuisista sellaisista, kun ihminen näkee oman roolinsa lastensa hoitamisessa äidin auttamisena tai lastenvahtina toimimisena. Kaiken järjen mukaan molempien vanhempien pitäisi hoitaa ja kasvattaa lasta tasavertaisesti, eikä niin että äidillä on vetovastuu ja isä vain auttaa. Se on isänä olemista eikä lastenvahtina toimimista. Ei kukaan äitikään sano, että on tänä iltana lapsenvahtina jos hoitaa omia lapsiaan.
Sama juttu yhteisen kodin hoitamisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työtön neljäkymppinen vela ja sinkku, mutta joudun asumaan vanhan ja sairaan vanhempani luona ja tekemään täällä suunnilleen kaiken yksin. Vanhempani vaan valittaa, huutaa, haukkuu, kyttää ja syyllistää. Olen ollut ihan lopussa jo kauan, sillä itsellänikin on diagnooseja. Olen joutunut tahtomattani joksikin kotiorjaksi, hoitajaksi, palvelijaksi ja henkilökohtaiseksi assistentiksi sekä tietysti täysin uhratuksi. Vanhempani sotkee ihan hirveästi ja vaatii todella paljon.
Toiveeni siististä ja puhtaasta osin minimalistisesta kodista on ihan turha kun niin ei koskaan tapahdu. Kaikkein pahinta tässä on se, että tiskikonetta ei edes ole ja joudun tiskaamaan kaiken käsin. Tällä tiskaamisella olen jo ajat sitten pilannut käteni. Näen jatkuvasti unta tiskikoneesta. Olen jatkuvasti pyytänyt tiskikonetta ja kotiin siivoojaa kun en itse pysty, jaksa, enkä osaa siivota tarpeeksi hyvin, mutta se ei käy ja kuulemma itseni pitäisi nuo maksaa. Siihe
Miksi joudut asumaan? Velvollisuudentunnosta koska vanhempasi on sairas? Vai rahatilanteen takia? Kyllä tässä maassa muutkin työttömät asuvat omillaan ilman vanhempia. Saat tukea, mutta tietenkään mitään hienoa lukaalia ei siinä tilanteessa voi odottaa. Jos kyse jostain velvollisuudentunnosta, niin sen voit unohtaa jos ei kerran vanhempi osaa tulla yhtään vastaan tai edes kohdella sinua asiallisesti.
Muutto pois saman tien, ei tarvitse heittäytyä marttyyriksi. Uutta työtä hakemaan tai vaikka uudelleen kouluttautumaan jos ei oman alan töitä löydy, nelikymppinen ei ole ikä eikä mikään hankkia uutta ammattia. Tai jos olet liian sairas (mainitsit diagnoosit) tekemään töitä, niin sairauseläkkeelle hakeutuminen on seuraava askel.
Ihmettelen, miksi jätit kertomatta yksityiskohdat siitä, mitä miehesi tuo kotiin ja mikä on hänen osuutensa kotitöistä.
Jos joudut paljastamaan nuo yksityiskohdat, et olisi enää uhri. Onko näin?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen mies ja tein saman ratkaisun kun vaimoni päätti hankkia tyttärellemme koiranpennun. Tämä sopi minulle, kunhan lupasivat hoitaa sen itse. Sen arvaa kuinka siinä kävi, lapsi leikki koiran kanssa, mutta jälkiä ei siivonnut, kuten ei vaimonikaan. Asiasta muistuttaminen ei tietenkään auttanut, joten aloin siivouslakkoon.
Viikon verran kestin ja sinä aikana joka huoneen lattioilla oli useampia kusilammikoita, tuoreita ja kuivuneita. Onneksi oli muovimatot. Kakkapökäleitä oli myös joka paikassa, mutta niitä oli helpompi väistellä kuin laajalle levinneitä lammikoita. Kakkaa oli myös seinillä, kun koira hinkkasi niihin takapuoltaan.
Vaimon vaateröykkiöt täyttivät kaikki tasot ja yläaulan takanurkan lattian.
Tähän päälle kaikki roskat ja pöly, niin näky oli aika järkyttävä. En siis kestänyt enää, vaan aloin taas siivoamaan. Imuroin vähintään kerran päivässä, joskus kaksikin, koska keskusimurilla
Olet mennyt samanlaisen laiskan ja siivottoman possun kanssa naimisiin kuin ap:kin, sukupuolet vain toisin päin. Te molemmat - sekä sinä että ap - olette puolisoinenne tehneet lisäksi sen virheen, ettette opeta edes lapsillenne mitään vastuuta kodista. Tätä on varmasti vaikeaa hetkessä korjata, mutta kannattaa silti edes yrittää. Eläinten kanssa tilanne on vielä pahempi, kun ne kusilammikot tuhoaa kodin vielä nopeammin kuin siivottomasti elävät ihmiset. Itse en suoraan sanoen edes suostuisi elämään tuollaisessa tilanteessa, en ap:n enkä sinun tilanteessa. Oikeasti mieluummin yksin kuin kotiorjana tai vaihtoehtoisesti saastan keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ihmettelee kohta, että miksi tulee häätö kotoa ja mikään ei toimi. Siksi, että hänen miehensä meni lakkoon, eikä enää maksa perheen pakollisia kuluja, kun ap ei ole koskaan osallistunut niihin millään tavalla. Ap narisee, että hänen omat palkkarahansa ovat hänen omiaan ja hän saa tehdä niillä mitä haluaa, mutta ei tajua, että jos hän osallistuisi sentilläkään perheen yhteisiin menoihin, ei hän voisi tuhlata palkkaansa siihen totaaliseen järjettömyyteen, mihin nyt rahansa tuhlaa. Tämän asian käsittäminen on liikaa aloittajalle.
Missä ihmeen todellisuudessa sinä elät? Joko olet joku i n c e l -palstoilta elämänviisautesi ammentanut jonne joka ei ole koskaan naisen kanssa asunutkaan, tai sitten olet taloudellisen hyväksikäytön uhri joka kuvittelee että kaikilla muillakin asiat menee noin. Ei ole millään tavalla normaalia tai yleistä tässä yhteiskunnassa, että toinen maksaa yhteiset menot ja toinen käyttää oman palkkansa omiin huvituksiinsa. Jos sinulla on tuollainen tilanne, lakkaa projisoimasta ja ennen kaikkea hanki apua.
Tästä keskustelusta on tullut ihan turhaan mies sitä, nainen tätä -kinastelua. Kyse ei ole siitä, vaan siitä, että yhdessä asuvista ihmisistä yhdelle kasaantuu kaikki kotihommat, kun muut eivät älyä, halua tai osaa tehdä. Oli kokoonpano sitten pariskunta, perhe tai mikä hyvänsä yhteenliittymä, ei ole oikein, että yksi huolehtii kaikista yhtesistä hommista ja loput vain omistaan, jos niistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei naisen tehtävä ole passata perhettä. Kotityöt tehdään koko perheen voimin.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta mites tehdään kun ihmisillä on eri käsitykset siitä, mikä on esim. sopiva tai riittävä siivoamisen taso ? Jos perheen äiti ainoana on sitä mieltä, että torppa täytyy hinkata tiptop-kuntoon mutta muille kevyempikin siivoustaso olisi ok, niin onko sekään oikein että yhden tahtotilan takia kaikki "kärsii"?
Aloita nyt vaikka sillä, että laitat likaiset astiat koneeseen, pyöräytät pyykkikoneen ja viikkaat pyykit kaappiin. Aamiaisleivän murusut voi pyyhkiä pöydältä ja sängyn pedata aamulla. Vaikka kuinka haluat uhriutua niin kyse nyt ei ole mistään suursiivouksesta vaan siitä, että korjaat omat jälkesi. Suurin osa naisista olisi enemmän kuin tyytyväisiä edes siihen.
Juu, ja työntää oman tuolinsa syönnin jälkeen pöydän alle! Meillä lapsetkin tämän osaa ja ihan sanomatta, mutta miehen tuoli rojottaa aina keskellä lattiaa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä pitää lopettaa kaikki kotityöt? Miehenkö pitäisi kaikki hoitaa? Kuulostaapa tosi tasapuoliselta.
Meidän parisuhteessa asioista keskustellaan ja sovitaan yhdessä mitkä kotityöt kumpikin hoitaa milloinkin, että menee noin 50/50. Voin suositella samaa. Ei tarvitse heittäytyä katkeraksi marttyyriksi. Ei mykkäkoulut ratkaise mitään.
MInä hoidan enemmän, koska mies maksaa. Lähes kaikki menot ollessani työtön. Normaalisti puoliksi, tietenkin. Mutta varmasti ap ilman näsäviisauksisasi on yrittänyt kehottaa ja pyytää, ei toimi kuin järeät keinot.
Täydellinen maailma on kaukana niin kauan, kun nainen vertautuu autoon kenenkään mielessä.
Naiset kuitenkin vertaavat miehiä sikoihin, tälläkin palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo asenne on useammin miesten juttu. Miehen rahat ovat miehen omia rahoja, lasten kulut kuuluvat naiselle.
Nainen tiskaa, pesee pyykkiä ja tekee joskus ruokaa ja kuvittelee että tekee paljon enemmän kuin mies. Kukahan ne salaojat kaivoi, kuka teki julkisivuremontin, kuka korjasi auton jne jne. Se talo, mitä varten otettu 20v laina, mätänis käsiin, jos nainen sais päättää.
Mielelläni vaihtaisin osia, mutta jostain syystää hyvin harva nainen osaa/kykenee/haluaa/viitsii tehdä noita asioita, jotka on tärkeimpänä.
Anna kuitenkin isännälle piparia ja pyllyä
Vierailija kirjoitti:
Nainen tiskaa, pesee pyykkiä ja tekee joskus ruokaa ja kuvittelee että tekee paljon enemmän kuin mies. Kukahan ne salaojat kaivoi, kuka teki julkisivuremontin, kuka korjasi auton jne jne. Se talo, mitä varten otettu 20v laina, mätänis käsiin, jos nainen sais päättää.
Mielelläni vaihtaisin osia, mutta jostain syystää hyvin harva nainen osaa/kykenee/haluaa/viitsii tehdä noita asioita, jotka on tärkeimpänä.
Käytätkö näihin hommiin päivittäin yhtä paljon aikaa kuin kotitöihin kuluisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö näihin hommiin päivittäin yhtä paljon aikaa kuin kotitöihin kuluisi?
Kyllä. Hän kaivaa salaojaa yötä päivää, kesät talvet. Jos ei kaiva, niin ropaa autoa ja juo bisseä autotallissa, huh, huh, kovaa duunia.
Taidatte olla melkosia.
Työtön eikä kykene mihinkään. Just.
Mitä väliä vaikka käsies iho on pilalla jos möllötät kotona. Sinuna en kehtais suutani avata