Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8336)
Hihi! Ootte niin helppoja 😊
*Apinaa goijataan, mammoja goijataan...*
Ettekä edes tajua miten 🙈
Vierailija kirjoitti:
Mees paviaani takas sinne laudalle, täällä aikuiset keskustelee.
Vierailija kirjoitti:
"Ja aika-ajoin joku huutelee, et naisen kuuluukin ne tehdä. Ainakin enimmäkseen."
Ei käynyt mielessä, että joku ehkä heitti piruuttaan bensaa liekkeihin kun on nauranut teidän raivoamiselle?
Raivoamiselle? Ok. Naisen kirjoittamana raivoamista, miehen kirjoittamana tiukkaa asiaa. Sehän ei silti itse asiaa, eli kuvioo, muuta miksikään. Osa puolisoista tekee osansa ja osa ei. On täällä miehetkin kertoneet eronneensa laiakiaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Se on tällaista apinointia sitten, kun sanat loppuvat. Kuinka moni liitto loppunu siihen, kun mies alkaa nauraen apinoimaan, kun toinen yrittää kertoa huolensa jaksamisestaan?
"Älä nyh leikistä suutu, mähän vaan goijaan, kun mitään en tee".
"No ei meillä todellakaan tee kaikkea, voi hyvänen aika. Miksi tekisi? Ei hän ole mikään tossukka, jota voisi käskyttää tai passuttaa. Voisko jo uskoa, että ne hommat voi ihan jakaa? Et kaksi voi tehdä, siinä kuin yksikin."
Voi olla, että olen käsittänyt väärin koko tuon teidän mäkätyksen, mutta ainakaan minun kertomaani ette hyväksyneet, kun sanoin, että teen kotihommia aina kun jaksan ja ehdin. Sain välittömästi otsaani leiman, että olen laiska enkä tee mitään. Meillä kumpikin tekee samalla tavalla, eli ehtimisen ja jaksamisen mukaan. Mä luulen, että jos me miehet laatisimme listoja kotihommista ja alkaisimme mäkättää teille naisille niistä, jos niitä ei ole tehty sillä sekunnilla, kuin mies haluaa, niin täällä olisi ulinaketjuja siitä, miten kamala mies vaan alistaa määräilemällä tekemään kotitöitä.
Miten te muuten jaatte käytännössä esim. miesten kalsareiden pesut? Pesettekö te kalsareista esim. vain etupuolen ja mies saa pestä takapuolen? Entäs rintsikat, mies pesee toisen kupin?
Nyt, kun ap:n tilanne on selvä, niin enpä viitsi enää näitä kommentteja ja kokemuskertomuksia lukea.
Varsinkin kun niillä ei ole mitään tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa. Pelkkiä fetissipervoja ja älykääpiöitä.
Vierailija kirjoitti:
No jos mies ja teinit ovat olleet vapaamatkustajia vaikka viimeiset 15 vuotta niin tuskin on väärin jos perheen äiti heittää hetkeksi hanskat tiskiin!
No jos mies todellakin on ollut vapaamatkustaja ja ollut vaimonsa elätettävänä niin sitten kyllä. Mutta jos mies on hankkinut suurimman osan perheen yhteiseksi hyväksi käytetyistä tuloista, en vapaamatkustamisesta puhuisi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt, kun ap:n tilanne on selvä, niin enpä viitsi enää näitä kommentteja ja kokemuskertomuksia lukea.
Varsinkin kun niillä ei ole mitään tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa. Pelkkiä fetissipervoja ja älykääpiöitä.
Kumpi sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Onko joku muukin inspiroitunut ap:n lakosta ja seurannut esimerkkiä?
Minä harkitsin, mutta en kuitenkaan toteuttanut. Vaimo olisi varmasti heittänyt minut pihalle jos tehnyt kotityölakon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos mies ja teinit ovat olleet vapaamatkustajia vaikka viimeiset 15 vuotta niin tuskin on väärin jos perheen äiti heittää hetkeksi hanskat tiskiin!
No jos mies todellakin on ollut vapaamatkustaja ja ollut vaimonsa elätettävänä niin sitten kyllä. Mutta jos mies on hankkinut suurimman osan perheen yhteiseksi hyväksi käytetyistä tuloista, en vapaamatkustamisesta puhuisi.
Minä puhuisin, jos molemmat käyvät kokopäivätyössä. Jos mies saa enemmän palkkaa eikä kotihommat nappaa, mies voi hoitaa osuutensa ostopalveluina, ei tyrkkäämällä omaa osuuttaan puolisolle.
Ja sama pätee, vaikka sukupuoloet olisivat toisinkin päin, kuten meillä.
Vierailija kirjoitti:
Miten te muuten jaatte käytännössä esim. miesten kalsareiden pesut? Pesettekö te kalsareista esim. vain etupuolen ja mies saa pestä takapuolen? Entäs rintsikat, mies pesee toisen kupin?
No joo, ymmärrän, että teillä töiden jakaminen on hyvin, hyvin vaikeaa. Miksei olisi, jos aivotoiminta on tuolla tasolla. (Oletko kenties ollut jossakin onnettomuudessa ja saanut päävamman, vai mikä on hätänä?)
Normaaleille ihmisille tässä ei ole mitään ongelmaa. Kykeneehän valtaosa ihmisistä suoriutumaan ihan haastavista palkkatöistäkin, joten miksi kotityöt ja niiden jakaminen tuottaisi noin suuria vaikeuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puhuisin, jos molemmat käyvät kokopäivätyössä. Jos mies saa enemmän palkkaa eikä kotihommat nappaa, mies voi hoitaa osuutensa ostopalveluina, ei tyrkkäämällä omaa osuuttaan puolisolle.
Ja sama pätee, vaikka sukupuoloet olisivat toisinkin päin, kuten meillä.
Omakohtainen kokemus: Kun molemmat olimme vielä kokopäiväisessä palkkatyössä, mies tienasi hieman enemmän kuin minä ja teki kotitöistä ehkä 1/10. Nyt kun hän on eläkkeellä ja tulot putosivat vajaaseen neljäsosaan minun tuloistani, ja hän tekee noin puolet kotitöistä, koska tasajako on oikeudenmukainen ratkaisu. Enpä jaksa enää asian kanssa kipuilla, vaikka eihän tuo nyt ihan reilulta tunnu.
Yrittäkää nuoret naiset pitää puolenne, ei se miehen vapaa-aika yhtään sen arvokkaampaa ole kuin teidänkään. Ei pidä ruveta aikuiselle ihmiselle ilmaiseksi piiaksi.
Vierailija kirjoitti:
"No ei meillä todellakaan tee kaikkea, voi hyvänen aika. Miksi tekisi? Ei hän ole mikään tossukka, jota voisi käskyttää tai passuttaa. Voisko jo uskoa, että ne hommat voi ihan jakaa? Et kaksi voi tehdä, siinä kuin yksikin."
Voi olla, että olen käsittänyt väärin koko tuon teidän mäkätyksen, mutta ainakaan minun kertomaani ette hyväksyneet, kun sanoin, että teen kotihommia aina kun jaksan ja ehdin. Sain välittömästi otsaani leiman, että olen laiska enkä tee mitään. Meillä kumpikin tekee samalla tavalla, eli ehtimisen ja jaksamisen mukaan. Mä luulen, että jos me miehet laatisimme listoja kotihommista ja alkaisimme mäkättää teille naisille niistä, jos niitä ei ole tehty sillä sekunnilla, kuin mies haluaa, niin täällä olisi ulinaketjuja siitä, miten kamala mies vaan alistaa määräilemällä tekemään kotitöitä.
Ketjun aiheena on puoliso, aloituksen tapauksessa mies, joka ei tee kotona mitään kotitöitä. Sinä kerrot tekeväsi kotitöistä oman osasi, ja haukut sitten ne naiset, jotka eivät yksin suostu tekemään kaikkia kotitöitä. Eikö sinulla tosiaan ole mitään sanottavaa niille miehille, jotka elävät kuin hotellissa ja pitävät vaimoaan henkilökohtaisena palvelijana?
"Omakohtainen kokemus: Kun molemmat olimme vielä kokopäiväisessä palkkatyössä, mies tienasi hieman enemmän kuin minä ja teki kotitöistä ehkä 1/10. Nyt kun hän on eläkkeellä ja tulot putosivat vajaaseen neljäsosaan minun tuloistani, ja hän tekee noin puolet kotitöistä, koska tasajako on oikeudenmukainen ratkaisu. Enpä jaksa enää asian kanssa kipuilla, vaikka eihän tuo nyt ihan reilulta tunnu.
Yrittäkää nuoret naiset pitää puolenne, ei se miehen vapaa-aika yhtään sen arvokkaampaa ole kuin teidänkään. Ei pidä ruveta aikuiselle ihmiselle ilmaiseksi piiaksi."
Anna mä arvaan. Sinä teit toudella raskasta ruumiillista työtä, eli kääntelit itseäsi painavampia vanhuksia, joka päivä. Miehesi sen sijaan juoksi pitkin peltoja kesät talvet pyydystäen perhosia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisesti palstanaiset ovat valettu samaan muottiin työpäivien raskauden ja työmatkan pituuden suhteen.
Ja jokainen palstamies tekee fyysisesti raskasta työtä 10-11 tuntia päivässä pitkän työmatkan lisäksi sekä tietenkin työreissuja vähän väliä.
Pitäisikö tuollaisen työpäivän jälkeen tehdä vielä puolet kotitöistä?
Onhan siinä vapaat viikonloput, jolloin voi siivota yhdessä perheen kanssa. Mutta aika on rahaan verrattavissa olevaa, joten jos kulut laitetaan tasan, laitetaan myös kotityöt.
Naiset on yleensä vähään tyytyväisiä, joten jos mies siivoaa omat sotkunsa ja pyyhkii keittiön tasot, niin mies on ihan huippu. Kun oma mies teki arkisin ruuan, siitä kertomalla sai kaik
Kyllä minä kerroin työkavereille hyvinkin ylpeänä, että vaimo vaihtoi autoonsa talvirenkaat aivan itse, kun talvi ns. yllätti minun ollessani keikkareissulla.
Jotenkin olen aina pitänyt itsestäänselvyytenä, että juuri minä olen se, joka vaihtaa perheen kaikkiin ajoneuvoihin renkaat tarvittaessa ja huolehtii autojen ja koneiden huolloista, hankkii polttopuut, linkoaa ja lanaa tiet, pudottelee lumet katoilta, leikkaa nurmikon ja pensadaidan sekä hoitaa puutarhan, päivätyön lisäksi tietysti. En ole koskaan edes ajatellut, että nämä työt pitäisi jotenkin jakaa perheenjäsenten kesken. Vaimo taas vastaavasti hoitaa useimmiten vaatehuollon ja ruuanlaiton, ei kuitenkaan aina vaan välillä myös minä ja/tai teini-ikäiset lapsemme. Lapset hoitavat pääsääntöisesti tiskit ja lemmikit.
Mutta pointtini on siis se, että vaikkei meillä jaeta kotitöitä niin että kaikki tekevät kaikkea, seuraisi nopeasti katastrofi jos kuka tahansa meistä menisi lakkoon. Koko ajatus tuntuu mielestäni absurdilta ja naiivilta. Sellainen tilanne, että talon kaikki työt jäävät yhden henkilön tehtäväksi, olisi meillä mahdoton ja jos niin käy, niin suuri syy siihen on silloin henkilössä itsessään. Täysijärkisten ihmisten huushollissa on itsestään selvää, että jokainen tekee osuutensa kotitöistä. Se ei kuitenkaan välttämättä aina tarkoita sitä, että kaikki tekevät kaikkia töitä.
Vierailija kirjoitti:
"Omakohtainen kokemus: Kun molemmat olimme vielä kokopäiväisessä palkkatyössä, mies tienasi hieman enemmän kuin minä ja teki kotitöistä ehkä 1/10. Nyt kun hän on eläkkeellä ja tulot putosivat vajaaseen neljäsosaan minun tuloistani, ja hän tekee noin puolet kotitöistä, koska tasajako on oikeudenmukainen ratkaisu. Enpä jaksa enää asian kanssa kipuilla, vaikka eihän tuo nyt ihan reilulta tunnu.
Yrittäkää nuoret naiset pitää puolenne, ei se miehen vapaa-aika yhtään sen arvokkaampaa ole kuin teidänkään. Ei pidä ruveta aikuiselle ihmiselle ilmaiseksi piiaksi."
Anna mä arvaan. Sinä teit toudella raskasta ruumiillista työtä, eli kääntelit itseäsi painavampia vanhuksia, joka päivä. Miehesi sen sijaan juoksi pitkin peltoja kesät talvet pyydystäen perhosia?
Ei, kyllä me molemmat olemme ihan yliopiston käyneitä käsien heiluttelijoita. Kummankaan työ ei ole /ei ollut fyysisesti raskas, opetusalalla molemmat. Mistä tuollainen arvaus, kuvastaako oman parisuhteesi työnjakoa ja dynamiikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on, mitä kukakin työkseen tekee? Jos asutaan yhteistä huushollia, siitä myös huolehditaan yhdessä. On se vänkääjän vaikea tajuta yksinkertainen asia.
"Mitä väliä sillä on, mitä kukakin työkseen tekee? Jos asutaan yhteistä huushollia, siitä myös huolehditaan yhdessä. On se vänkääjän vaikea tajuta yksinkertainen asia."
Sillä on aika paljonkin väliä. Jos nainen tekee esim. toimistohommia sen muutaman tunnin päivässä ja mies rehaa jossain raksalla 8h, niin kyllä silloin naisen kuuluu tehdä ainakin viikolla tarvittavat kotityöt.
Kyllä ollaan. Lapsille, ei miehelle.