Kyllästyin passaamaan perhettä, menin lakkoon
Perheessä mies ja kaksi teiniä. Havahduin siihen, että he odottavat itsestäänselvyytenä kaiken tulevan valmiina eteen, eikä mitään tarvitse tehdä itse. Teineille on kyllä opetettu kotityöt, mutta eivät näköjään viitsi tehdä niitä. Olen tehnyt pitkään ns. kaiken edes miettimättä sitä, nyt riittää. Aloitin lakon iltapäivällä, en tee enää yhtään mitään kenenkään muun hyväksi, tehkööt itse.
Ensimmäinen ilta: mies ihmettelee, eikö sauna olekaan lämmin. No ei ole, kun et lämmittänyt. Minähän sanoin, että hoitakaa kaikki itse.
Kommentit (8310)
Tännehän on päätynyt oikein oman elämänsä minuuttikirjaajataitomies ja luultavasti vuoden satusetä.
Kuvitteletko oikeasti, että joku uskoo sinun tekevän tuon kaiken? Ja kirjaavan tunnit ylös? Sori, mutta ei mene läpi.
Terapia voisi toimia, jos maltat pysyä totuudessa. Periaatteessa voisit kirjoittaa kirjankin, mutta ei sitä kukaan lukisi edes huumorimielessä.
Ja juu, kyllä arvaan. Olet itse psykoterapeutti ja kirjoittanut 3276,3 tuntia, josta syntyi pari maailmallekin levitettyä opusta ja vuonna 1989 vihityn vaimon on parempi pystyä samaan tai häivyt viikoksi ilman kalsareita pottukellariin ja naapurin Niilo on välimies, joka juoksuttaa kirjelappuja, koska se on ainut tapa, jolla suostut kommunikoimaan pottukellarista.
Jutuistasi tulee mieleen, että naisetkin kun vaatisivat peruskotitöinä mieheltä vaativia kirjontatöitä, pitsinnypläystä, erilaisia asetelmia ja vaikka nyt isojen juhlien suunnittelua ja toteutusta. Miksikö? Ihan sen takia, että jokainen oma teko on ollut pakko kirjata ruutivihkoon, että voi esittää sankaria.
Harvan perusarkeen ne kuitenkaan pakollisena kuuluvat. Kuten ei kuulu katon ruiskumaalaus tai muutkaan tämän täällä intona kirjoittelevan supersankarin hommat.
Vierailija wrote:
🙄 Joku puhuu täällä tietotekniikan asentamisesta ja että se on verrattavissa kotitöihin. Olen 16v hoitanut nuo itse naisena ja oman koneenkin kasannut. Siihen meni osien tultua 3h kun tuli muutama ongelma. Ohjelmat päivittyy itsestään ja aina jos ongelmaa on tuut niin netistä löytyy monimutkaisiin ongelmiinkin vastaukset. Ei mene kuin 30min ehkä pari kertaa vuodessa. Ei lainkaan verrattavissa kotitöihin.
Jep, minunkaan mielestäni tietokoneen asennus/korjaustyöt eivät ole kotitöitä,koska niitä pitää tehdä niin harvoin. Joillain miehillä on vissiin niin vähän vastuuta että pitää ihan keksimällä keksiä mitkä hommat kuuluvat heille. Myös renkaidenvaihto ei ole kotityö,kun se tehdään 2 kertaa vuodessa.
Vierailija wrote:
Olen miettinyt samaa ja nyt teen sen. Vaimo saa hoitaa itse kauppareissut, tankata ja korjata ja huoltaa oman autonsa, pestä omat pyykkinsä sekä tehdä tarvittavat pihatyöt sekä remontit. Unohtamatta tietotekniikka asennuksia.
Tarkemmin kun mietin niin mihin ihmeeseen minä tuollaista vetelehtivää ja saamatonta perässä vedettävää riesaa tarvitsen? On helpaompaa heittää se ulos ja vaihtaa sellaiseen joka osaa tehdä jotakin.
Aika harvan miehen itsetunto kestää naista, joka osaa kaikki ns. miesten hommat. Ainakin miehellä on tarve tulla siihen viereen kyttäämään ja neuvomaan ja sitähän minä en esimerkiksi kestä. Siksi asun yksin ja tapailen miestä joka asuu yksin. Kumpikin tekee kotonaan hommat omaan tapaansa ja ei tarvitse riidellä.339
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Luoja, että tälläiset ap:n kaltaiset ihmiset ovat rasittavia. Luulevat olevansa korvaamattomia. Nyt kun muu perhe huolehtii itse enemmän tarpeistaan, ei se kuitenkaan tule riittämään tälle marttyyrille.
Ja paljon sellaista turhaa höösäämistä jää pois, jota kukaan ei ole marttyyritlä pyytänyt.
Niinkuin vaatteiden pesu ja viikkaus, kaupassa käynti, tiskien hoito, ruoan laitto ja keittiön siivous. Aivan pirskatin turhia asioita maailmassa!
Vierailija wrote:
Elän yksin ja kaipaan tuota muista huolehtimista, joka on kovin lyhyt ajanjakso elämässä.
Minä huolehdin 34 vuotta ja ai että nautin yksin asumisesta.
Vierailija wrote:
Olen tehnyt vaimolleni (vihitty 1989) pari kertaa pienen opetuksen kun hän alkaa napisemaan; vaatteista, jotka eivät heti siirry pesukoneeseen, tiskopöydälle jääneestä puurokattilasta, keskellä tallin lattiaa ' lojuvasta' moottorisahasta ym. niin lähden mökille viikoksi loka-marraskuun vaihteessa.
Mun puhelinliittymä ei toimi mökillä, joten vaimoni joutuu soittamaan läheiseen maalaistaloon, josta tulevat kertomaan minulle, että vaimollani on tärkeää asiaa.
Asia on aina se, että talo kylmenee, ei ole lämmintä pesuvettä, auton huoltovalo palaa ja hän ei uskalla enää ajaa kesärenkailla. Laitoin luonnollisesti mökille lähtiessäni lämminvesiboilerista virrat pois, koska sen voi myös lämmittää takassa tulta polttamalla. No seuraavaksi vaimo valittaa ettei ole takkapuita, johon vastaan muka yllättyneenä, että moottorisaha on siinä keskellä tallin lattiaa eli kun avaat tallin oven niin et voi olla näkem
Minä osaan nuo kaikki ja jos joku yrittäisi "opettaa" minulle yhtään mitään, löytäisi itsensä sinkkuna tuotapikaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eli ette käyneet saunassa, koska mies tai teini ei saaneet aikaiseksi lämmittää sitä?
Näin siinä kävi. Minun ei tehnyt mieli saunaan, joten muutkaan eivät menneet koska on niin stanan työlästä ottaa korillinen laudeliinoja ja löylykiulu pois lauteilta, vääntää kytkintä ja pistää ovi kiinni.
ap
Siis miksi sinä ylipäätänsä olet lämmittänyt heille saunaa, jos sulla itsellä ei ole edes huvittanut käydä saunassa? Anna heidän käydä saunassa silloin, kun lämmitys alkaa huvittaa.
"Sulla itsellä ei huvittanut"?! Opettele suomea. Po. sinua itseäsi ei huvittanut.
Älä nillitä oikeakielisyydestä. Ei tarvii olla äikän ope jotta voi osallistua keskusteluun !
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä kaikki kotityöt kotona yksin tekevä äiti voi muuta tehdä kuin mennä lakkoon, jos mikään muu ei auta ja kaikki pitävät äidin tekemiä töitä itsestäänselvinä? Ihan oikeasti, jos mikään muu ei perhettä herätä.
Miksi ylipäätään on tehnyt kaiken itse alusta asti? Eikö mies ole osallistunut kotitöihin ennen lapsia, eikö lapsille ole opetettu kotitöitä? Minusta on omituista, että vielä nykypäivänä löytyy tuollaisia kotitalouksia, missä nainen hoitaa kaiken yksin.
Meillä lapsuudenkodissa 90-luvulla hoidettiin kaikki kotityöt yhdessä perheenä, jokaiselle oli oma työ. Me lapset siivottiin ja imuroitiin omat huoneemme (tietenkin) ja muun talon imuroinnissa vuoroteltiin. Minulle kuului vessan siivoaminen ja vielä nykypäivänäkin olen tarkka nimenomaan wc:n siivouksesta. Pyykit pesi vanhemmat vuorotellen ja me lapset ripustettiin kuivumaan. Tiskikoneen tyhjennys te
Muutama on kysellyt, miksi aloitit passaamaan miestä ja lapsia. Miksi ei ole kuitenkaan se tärkein kysymys. Entäpä, jos vastaisitte kysymykseen Miten saan perheen osallistumaan kotitöihin nyt? ( kun jakamista jo oikeasti tarvitaan).
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eli ette käyneet saunassa, koska mies tai teini ei saaneet aikaiseksi lämmittää sitä?
Näin siinä kävi. Minun ei tehnyt mieli saunaan, joten muutkaan eivät menneet koska on niin stanan työlästä ottaa korillinen laudeliinoja ja löylykiulu pois lauteilta, vääntää kytkintä ja pistää ovi kiinni.
ap
Siis miksi sinä ylipäätänsä olet lämmittänyt heille saunaa, jos sulla itsellä ei ole edes huvittanut käydä saunassa? Anna heidän käydä saunassa silloin, kun lämmitys alkaa huvittaa.
"Sulla itsellä ei huvittanut"?! Opettele suomea. Po. sinua itseäsi ei huvittanut.
Älä nillitä oikeakielisyydestä. Ei tarvii olla äikän o
Toisaalta ehkä tarvitsee. Harva nuorempi kun nykyään osaa enää puhua, saati nyt kirjoittaa oikein. Jos nyt ei puutu, kuka osaa enää 20v päästä yhtään mitään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä kaikki kotityöt kotona yksin tekevä äiti voi muuta tehdä kuin mennä lakkoon, jos mikään muu ei auta ja kaikki pitävät äidin tekemiä töitä itsestäänselvinä? Ihan oikeasti, jos mikään muu ei perhettä herätä.
Miksi ylipäätään on tehnyt kaiken itse alusta asti? Eikö mies ole osallistunut kotitöihin ennen lapsia, eikö lapsille ole opetettu kotitöitä? Minusta on omituista, että vielä nykypäivänä löytyy tuollaisia kotitalouksia, missä nainen hoitaa kaiken yksin.
Meillä lapsuudenkodissa 90-luvulla hoidettiin kaikki kotityöt yhdessä perheenä, jokaiselle oli oma työ. Me lapset siivottiin ja imuroitiin omat huoneemme (tietenkin) ja muun talon imuroinnissa vuoroteltiin. Minulle kuului vessan siivoaminen ja vielä nykypäivänäkin olen tarkka nimenomaan wc:n siivouksesta. Pyykit pesi vanhemmat vuorotellen ja me lapset
Turha kysymys onkin, miksi aloit passata. Ennemmin pitäisi kysyä perheeltä, miksi he ovat niin veteliä, että homma ei toimi.
Itse olen tullut siihen tulokseen, että mikään ei auta. Kävimme myös perheterapiassa, koska väsyin ja vaadin sitä. Siellä mies selitti, että koti on heidänkin jäljiltään ihan siisti ja vaimo nyt vain turhasta aina kehtaa valittaa... Teinit istuivat hiljaa.
No, onneksi olin sen verran kettu, että olin ottanut kuvia kodista. Vahvasti terapeutti henkäisi ja totesi, että eihän noin voi kukaan asua. Voi, mies ja teinit helposti, jos heitä ei passaa.
Nyt meillä on siivoukset jaettu.
Vierailija wrote:
🙄 Joku puhuu täällä tietotekniikan asentamisesta ja että se on verrattavissa kotitöihin. Olen 16v hoitanut nuo itse naisena ja oman koneenkin kasannut. Siihen meni osien tultua 3h kun tuli muutama ongelma. Ohjelmat päivittyy itsestään ja aina jos ongelmaa on tuut niin netistä löytyy monimutkaisiin ongelmiinkin vastaukset. Ei mene kuin 30min ehkä pari kertaa vuodessa. Ei lainkaan verrattavissa kotitöihin.
Samaa mieltä. Minä olen meillä kasannut tähän mennessä kaksi konetta (myös valinnut osat), tilannut ja asentanut tv:t yms. ja en tosiaan lähtisi vertaamaan niitä mihinkään pyykinpesuun ja vastaavaan melkein päivittäin toistuvaan työhön.
Ei taida elättäjämies olla ap:n miestyyppiä.
En nyt tässä kumpaakaan osapuolta toista enemmän arvostele tai puolustele. Näistä keskusteluista saa vaikutelman, että tyypillisesti nainen tekee paljon enemmän päivittäisiä aikaa vieviä tavallisia kotitöitä. Mies osaisi niitä tehdä, mutta ei viitsi ja halua. Naista turhauttaa kun mies ei osallistu.
Mies tekee yleensä työt, joita tarvitsee tehdä harvemmin eivätkä kokonaisuudessaan vie välttämättä aikaa kovinkaan paljon. Mutta näitä töitä taas nainen ei tyypillisesti osaa, ainakaan omien sanojensa mukaan. Jos ne jää hoitamatta niin jossain vaiheessa tulee jokin aivan katastrofi, mallia talo tuhoutuu tai autolla kolaroidaan. Miestä turhauttaa kun nainen ei arvosta.
Olin koronassa ja heti perään viikon ripulissa. Mies kyllä kävi ruokakaupassa, mutta odotti että minä sairaana valmistan ruoan, kuten aina tähänkin asti. No jaksamisen mukaan tein isoja annoksia, niitä sitten söi hyvillä mielin. Itse en sairaan tekemiä ruokia olisi syönyt 😂
Minä osaan nuo kaikki ja jos joku yrittäisi "opettaa" minulle yhtään mitään, löytäisi itsensä sinkkuna tuotapikaa.
--------------------------------------------------------
Tuolla asennevammalla oletkin varmaan jo sinkku/vanhapiika valmiiksi, joten voit vapaasti jatkaa valitsemallasi ylimielisellä asenteella.
Muistutan vain aina välillä näppärästi rouvaa ja jälkikasvua, että ei ne puut metsästä itsestään siirry puuvajaan kun ovat ensin kuivuneet ulkona, auto ei huollu & tankkaudu itsestään, teinien autot ei tankkaudu itsestään. Jos autot on hyvällä kelillä kuraiset ja siellä on roskaa sisällä niin en tankkaa niitä.
Nyt kaikki tuntuu taas toimivan (toistaiseksi).
Kyllä lapset ja naisetkin ymmärtävät, että kaikki työt jaetaan kaikkien kesken niin kukaan ei ylikuormitu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jep, minunkaan mielestäni tietokoneen asennus/korjaustyöt eivät ole kotitöitä,koska niitä pitää tehdä niin harvoin. Joillain miehillä on vissiin niin vähän vastuuta että pitää ihan keksimällä keksiä mitkä hommat kuuluvat heille. Myös renkaidenvaihto ei ole kotityö,kun se tehdään 2 kertaa vuodessa.
Näihin miehen tekemiin ja luettelemiin "kotitöihin" sopii hyvin sanonta: LAISKA TÖITÄÄN LUETTELEE
Vierailija wrote:
--------------------------------------------------------
Tuolla asennevammalla oletkin varmaan jo sinkku/vanhapiika valmiiksi, joten voit vapaasti jatkaa valitsemallasi ylimielisellä asenteella.
Muistutan vain aina välillä näppärästi rouvaa ja jälkikasvua, että ei ne puut metsästä itsestään siirry puuvajaan kun ovat ensin kuivuneet ulkona, auto ei huollu & tankkaudu itsestään, teinien autot ei tankkaudu itsestään. Jos autot on hyvällä kelillä kuraiset ja siellä on roskaa sisällä niin en tankkaa niitä.
Nyt kaikki tuntuu taas toimivan (toistaiseksi).
Kyllä lapset ja naisetkin ymmärtävät, että kaikki työt jaetaan kaikkien kesken niin kukaan ei ylikuormitu.
Kiitos vain, on jälkikasvua ja mies joka pitää minua normaaliälyisenä ja arvostaa taitojani. Meillä lapsetkin osaavat pinota puut liiteriin ja vaihtaa auton renkaat. Toki jos on valinnut rouvan joka ei osaa viedä autoa huoltoon tai käyttää moottorisahaa, ei se siitä muutu että nimittelee muita vanhoiksi piioiksi.
En ymmärrä miestä, jonka mielestä vaimo ei osaa tankata omaa autoaan ja joka käy tankkaamassa lastensakin autot. Onko vaimo ja jälkikasvu vajaamielistä porukkaa vai kyykyttääkö mies heitä? Samoin autojen siivous kuuluu heille, jotka niitä käyttää. Jos tykkää likaisesta autosta, niin sen kun ajaa sellaisella.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Olen hoitanut itse molemmat ei todellakaan ole verrattavissa arkisiin kotitöihin. Jos johonkin vertaisi niin ehkä ikkunan pesuun tai vastaavaan mikä tehdään muutaman kerran vuodessa.
Hohhoijaa. Nykyaikainen nainen on laiska. Ei jakseta ees kotiaskareita hoitaa.
Onneksi meillä on vanhanaikaista.