Murheelliset perintötalot yhä isompi ongelma
Ajatusmaailmaa voi olla vaikeaa kääntää siihen, että päätyy myymään saati purkamaan oman kotitalonsa. Joskus näin kannattaa kuitenkin tehdä, asianajaja sanoo
– Jos on varoja ja olet järjissäsi, yksi vaihtoehto on purkaa talo. Minulla oli yksi tapaus, jossa pariskunta päätti purkaa omakotitalonsa, koska he eivät halunneet jättää lapsilleen sitä murheenkryyniksi, Salmi kertoo.
Omakotitalon purkaminen maksaa vähintään 20 000–30 000 euroa, joten sekään ei pienellä eläkkeellä ja ilman säästöjä onnistu. Toisaalta talon purkaminen voi vaatia purkulupaa, jota kaupunki ei välttämättä myönnä. Asianajan yksinkertainen neuvo perinnön jättäjälle onkin: myy vielä kun ehdit. Sen jälkeen perittävä voi esimerkiksi siirtyä asumaan vuokralle jonnekin.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009929396.html
Kommentit (177)
Vierailija wrote:
Me ollaan käytännössä pakotettu vanhempien myymään omakotitalot pois. Kummatkin asuvat meidän lähellä, heillä on avaimet ja käyvät väh kerran viikossa. Tasaisen ajoin mun äiti ja anoppi sanoo oli hyvä idea muuttaa.
Kesämökit myytiin korona-aikana
Me vasta ostettiin mökki korona-aikana ja tänä kesänä talo, joten ihan pian ei olla myymässä. Mökistä perillinen on jo alustavasti sanonut, että kelpaa todellakin perinnöksi. Talon kohdalla ei ole varmaan ehtinyt edes miettiä vielä. Mutta koko ajan on ollut selvää, että hyvissä ajoin ennen kuin ollaan vanhoja ja raihnaisia, tarkistetaan tilanne, että kelpaako perilliselle vai pistetäänkö kiertoon. Tällaisten myyminenkin voi kestää vuosikausia.
Sen aikaa kun asutaan, pidetään tietekin näistä hyvää huolta ja remontoidaan/kunnostetaan tarpeen mukaan. Ja viimeistään myyntiä varten.
Jos edes jompi kumpi näistä jää perinnöksi, niin siinähän saa samalla ilmaiset hautapaikat, kun hautaa tuhkat tai ripottelee ne maastoon.
Sukupuuttomme edetessä asuntoja ja muuta kamaa vapautuu yhä enemmän. Valtiolle siiryy omaisuutta riesaksi asti.
-Kapanteri.-
Mun ongelma tulee olemaan se, ettei minulla ole varaa pitää perintökiinteistöä. Iso talviasuttava huvila suuren järven rannalla. Ei riitä eläkkeeni sen ja oman asunnon ylläpitoon. Joudun myymään 100 vuotta suvussa olleen huvilan tai ottamaan siihen vuokralaisia.
ongelma se tämäkin on
Vierailija wrote:
Mun ongelma tulee olemaan se, ettei minulla ole varaa pitää perintökiinteistöä. Iso talviasuttava huvila suuren järven rannalla. Ei riitä eläkkeeni sen ja oman asunnon ylläpitoon. Joudun myymään 100 vuotta suvussa olleen huvilan tai ottamaan siihen vuokralaisia.
ongelma se tämäkin on
No otat siihen hyvän vuokralaisen ja annat "talkkarialennusta" vuokraan. Tai muutat itse siihen. En missään nimessä ikinä luopuisi järvenrantahuvilasta.
Mitä niitä purkamaan tai ylläpitämään, pistää sähköt kiinni ja sulkee veden. Antaa sitten itsekseen ränsistyä, ja kyllä sen joku pikkupyrömaani jossain välissä polttaa sitten pois.
Vierailija wrote:
Sukupuuttomme edetessä asuntoja ja muuta kamaa vapautuu yhä enemmän. Valtiolle siiryy omaisuutta riesaksi asti.
-Kapanteri.-
No valtio voi sitten myydä ne erittäin edullisesti vähävaraisille. Saadaan ihmiset pois Hgin itsemmrrhayksiöistä, samalla purkautuu pääkaupunkiseutupaine ja hinnat laskevat siellä. Plus ihmiset voivat paremmin.
Vierailija wrote:
itse olen halunnut aina jonkun mummonmökin ilman mukavuuksia,ei tarvi sähköa tai muuta. kuitenkin kasvukeskuksien lähellä ,ne menee kyllä kaupaksi,ongelma on paikkakunnat joissa ei ole työpaikkoja. mökin ostajalle ei ole töitä.siksi itseltä jäänyt unelma toteutumatta.koska kivan mökin lähistöllä ei ole kauppaa, eikä töitä.
Ei pidä paikkaansa, ei tarvitse mennä kuin vaikka junalla Hennaan ja sieltä fillarimatkan päässä asemalta löytyy hyväkuntoinen kuivanmaanmökki ihan kohtuuhinnalla. Matka junalla vaikka Tikkurilaan töihin 30 min.
Vierailija wrote:
ongelma se tämäkin on
Jos olet sukusi viimeinen, niin onko väliä jos se siirtyy johonkin toiseen sukuun vähän etuajassa?
Mihin on kadonnut kaikenlainen aloittellisuus? Täällä puolet ihmisistä valittaa että en vaan pysty vaikka haluaisin, mutta jos ottaisivat asioista selvää niin aika todennäköisesti pystyisivät toteuttamaan sen haaveen omasta kasvimaasta ja pienestä talosta, ja jopa työpaikkaki löytyisi.
Mikä teitä joitain vaivaa kun haluatte väkisin velloa törkykalliissa miniasunnossa?
Vierailija wrote:
Mihin on kadonnut kaikenlainen aloittellisuus? Täällä puolet ihmisistä valittaa että en vaan pysty vaikka haluaisin, mutta jos ottaisivat asioista selvää niin aika todennäköisesti pystyisivät toteuttamaan sen haaveen omasta kasvimaasta ja pienestä talosta, ja jopa työpaikkaki löytyisi.
Mikä teitä joitain vaivaa kun haluatte väkisin velloa törkykalliissa miniasunnossa?
Ihmisten haavet on muuttuneet. Aika vähän ihmiset haaveilee nykyisin kasvimaasta. Siitäkään huolimatta että ruuan hinta on noussut se kasvimaa ei edes samalla tavalla ole kannattava tai välttämätön kuin joskus ennen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
-Kapanteri.-
No valtio voi sitten myydä ne erittäin edullisesti vähävaraisille. Saadaan ihmiset pois Hgin itsemmrrhayksiöistä, samalla purkautuu pääkaupunkiseutupaine ja hinnat laskevat siellä. Plus ihmiset voivat paremmin.
Miksi valtio niitä myisi kenellekään? Vuokra a ehkä jos niisä tuet on pienemmät kuin muualla.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ongelma se tämäkin on
Jos olet sukusi viimeinen, niin onko väliä jos se siirtyy johonkin toiseen sukuun vähän etuajassa?
Mikä etuaika se on jos huvila päätetään pistää myyntiin?
Jos syystä tai toisesta vielä halua myydä niin laittaisin vuokralle jos ylläpitoon ei muuten ole varaa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ongelma se tämäkin on
En ole sukuni viimeinen. Tahtoisin, että huvila periytyy lapsilleni.
ne jotka omistaa pelkästään arvottoman kiinteistön, niin voisivat testamentata talon valtiolle. valtio voi sitten itselleen maksella kiinteistöveroja.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mitä se verottaja tekee, jos myy omaisuuttaan alihintaan? Verottaa, sakottaa...?
Verotus tapahtuu käypään hintaan. Veroja ei voi välttää myymällä alihintaa. (Esimerkiksi myydä eurolla talo sukulaiselle)
Mitä veroja pitää maksaa jos myy oman 25 000 euron mökkinsä 10 000 eurolla? Myyntivoittoveron ymmärrän, mutta en sitä, että rötiskön myymisestä alihintaan maksetaan jotakin veroa.
Vuokratontilla oleva kiinteistö halvempi ostaa, kun ei tarvi maksaa tontista.
Me ollaan käytännössä pakotettu vanhempien myymään omakotitalot pois. Kummatkin asuvat meidän lähellä, heillä on avaimet ja käyvät väh kerran viikossa. Tasaisen ajoin mun äiti ja anoppi sanoo oli hyvä idea muuttaa.
Kesämökit myytiin korona-aikana