Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murheelliset perintö­talot yhä isompi ongelma

Vierailija
20.10.2023 |

Ajatusmaailmaa voi olla vaikeaa kääntää siihen, että päätyy myymään saati purkamaan oman kotitalonsa. Joskus näin kannattaa kuitenkin tehdä, asianajaja sanoo

– Jos on varoja ja olet järjissäsi, yksi vaihtoehto on purkaa talo. Minulla oli yksi tapaus, jossa pariskunta päätti purkaa omakotitalonsa, koska he eivät halunneet jättää lapsilleen sitä murheenkryyniksi, Salmi kertoo.

Omakotitalon purkaminen maksaa vähintään 20 000–30 000 euroa, joten sekään ei pienellä eläkkeellä ja ilman säästöjä onnistu. Toisaalta talon purkaminen voi vaatia purkulupaa, jota kaupunki ei välttämättä myönnä. Asianajan yksinkertainen neuvo perinnön jättäjälle onkin: myy vielä kun ehdit. Sen jälkeen perittävä voi esimerkiksi siirtyä asumaan vuokralle jonnekin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009929396.html

Kommentit (177)

Vierailija
141/177 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

kaupunki perii välillä noita autiotaloja ja sitten yrittää niitä myydä tarjouspyynnöin. metsähallitus ostaa mökkejä metsäalalla ja saattaa uudelleen metsittää peltoja.kannattaa kaikki vaihtoehdot tutkia. metsä pihaan ja sitten siitä saa polttopuuta ja joulukuusia esim.

omalla paikkakunnalla kaupungin keskustan suojellut rantatontti autiotalot yllättäen paloi,tilalle tuli kerrostalot rantamaisemin.tätä epäiltiin aikoinaan rahankiilto silmissä tapahtuneeksi. mitään selvyyttä asiaan ei saatu.autiotaloissa asusteli välillä alkoholisteja ja asunnottomia.

Joo eipä noita tulipaloja kukaan lähde kovin tarkasti edes tutkimaan ellei sitten ole epäily vakuutuspetoksesta eli sillä arvottomalla talolla olisi järjetön arvo vakuutuksissa. Kannattaa toki varmistaa että tuli tuhoaa rakennuksen niin perusteellisesti että purkukustannuksia tulee mahdollisimman vähän.

Vierailija
142/177 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei tulisi mieleenkään alkaa vaatia että 83-vuotiaat vanhemmat muuttaisi pois kotoaan merenrantamökiltä, kaupunkiasuntoonsa. Tai että myyvät kauounkiasunnonkin ja muuttaisivat vuokralle. Siinähän se loppu heille tulisi, järkytyksestä.

Ei. Itse saavat päättää mitä omaisuudellaan tekevät ja missä asuvat. Minun asia miettiä vasta sitten jos perintöä tulee.

Tässä ketjussa ei keskustella merenrantamökeistä tai kaupunkiasunnoista. Vaan niistä omakotihökkeleistä, joita ei ole koskaan remontoitu, lämmitysmuotona öljy, lattiasta kattoon täynnä roskaa, ja sijainti tyyliin Alavus. Eli mitä tehdä, kun tämä tulee osata perintöä, purkukustannukset on enemmän kuin tontin arvo, kukaan ei osta ja perinnöstä kieltäytyminen vierittää ongelman omille lapsille. Jos sulla on tähän keskusteluun annettavaa, niin sitten olet oikeassa ketjussa.

Tuollaisia taloja on myynnissä pilvin pimein ainakin Pohjois-Pohjanmaalla.. Tiedätkö miksi eivät mene kaupaksi? Purkukustannus enemmän kuin tontin arvo, MUTTA HINTAA 30 000. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/177 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen halunnut aina jonkun mummonmökin ilman mukavuuksia,ei tarvi sähköa tai muuta. kuitenkin kasvukeskuksien lähellä ,ne menee kyllä kaupaksi,ongelma on paikkakunnat joissa ei ole työpaikkoja. mökin ostajalle ei ole töitä.siksi itseltä jäänyt unelma toteutumatta.koska kivan mökin lähistöllä ei ole kauppaa, eikä töitä.

Vierailija
144/177 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annoin tuollaisen perintömörskän palokunnalle harjoituskohteeksi. Maksoin jotain 500€ ja pari tonnia toiselle firmalle, joka vei palojätteet kaatopaikalle. Eli ei se niin kauhean kallista se murjusta eroon pääseminen ole. 

Tontti ja liittymät meni heti kaupaksi, kun hävitystyö oli tehty. Samalla pääsi eroon siitä kaikenlaisesta tarpeellisesta, jota oli joka hemmetin nurkka pullollaan. 

Ei toki onnistu keskustassa taikka ahtaasti rakennetussa taajamassa. Mutta maaseudulla on myös näitä muita vaihtoehtoja 🤓

Vierailija
145/177 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä sana kommenteissani on väärin, mutta olen yrittänyt vastata sille, joka ihmetteli, miksei vain anna ostajan purkaa.En minä ainakaan pidä outona, että mieluummin ostetaan tyhjä tontti, kuin maksetaan siitä, että saa purkaa jonkun röttelön. 

Vierailija
146/177 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse asiassa ongelma onkin se, että siitä homepesästä haluttaisiin rahaa.  Joo, tämä oli papalle niin rakas, ei tätä nyt voi ilmaiseksi antaa.

Perintöverotukseen voi ihan arvioittaa omaisuuden ennakoiden, mitä siitä myydessä saisi. Luuleeko joku, että joutuu maksamaan perintöveroa siten, että verottaja itse arvioi mökin Kainuussa olevan sadantonnin arvoinen ja sille ei sitten voi mitään.

Sen mökin voi arvioida alakanttiin. Sitten myydessä  - olettaen, että saat enemmän, maksat toki siitä erotuksesta vielä verot. Eli kannattaa laittaa matalin arvo, minkä verottaja nauramatta huolii. Jos yliarvostat perintösi, niin jostain syystä verottaja ei rahaa palauta 😄

Vierailija
147/177 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En tiedä, mikä sana kommenteissani on väärin, mutta olen yrittänyt vastata sille, joka ihmetteli, miksei vain anna ostajan purkaa.En minä ainakaan pidä outona, että mieluummin ostetaan tyhjä tontti, kuin maksetaan siitä, että saa purkaa jonkun röttelön. 

Ai rakentamattomia tonnejakin on nyt pilvin pimein myynnissä.

Vierailija
148/177 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näihin maaseudulla oleviin (vanhoihin) taloihin kuuluu muutakin, kuin vain se talo ja pieni tontti sen ympärillä. Usein metsää ja peltomaata saattaa olla runsaastikin, joten kyllä niistä perintöveroja joutuu maksamaan, eikä välttämättä myyminenkään kovin vaikeata ole. Eri asia on mätä talo pienellä maatilkulla.

Vierailija
149/177 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tämä asianajaja antaa huonoja ohjeita.

Ennemmin myyt talon 1 eur, kuin purat sen 20 000 - 30 000 eur.

Muitakin laillisia tapoja päästä kuluerästä eroon on, mutta joku saattaisi pitää niitä hieman moraaliltaan epäilyttävinä.

Ei verottaja hyväksy mitään 1€ talokauppaa, jos talon arvoksi on katsottu vaikka 100 000€.

Vierailija
150/177 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ovatko nämä "Älä ota vastaan perintöä" huutelevat pelkkiä trolleja vai muuten vain lukutaidottomia ihmetyttää näissä perintö-ketjuissa.

Suomessahan ei voi ottaa vastaan perintöä vain OSITTAIN, joten nämä käyttökelvottomat talothan päätyvät kiinteistöveroineen perillisten ikuiseksi riesaksi koskei niille ole pian enää ostajia. Suuret ikäluokat poistuvat vauhdilla, 10v kuluttua suurin osa on jo lähtenyt.

Suurilla ikäluokilla on kuitenkin monesti myös muuta rahanarvoista omaisuutta; hiukan metsää, kesämökki tai kenties osakkeitakin. Joilla on todellista myyntiarvoa päinvastoin kuin tällä lähinnä polttokelpoisella kiinteistöllään. Eli ongelma on se torppa jolla EI ole mitään jälleenmyyntiarvoa muuten kuin verottajan vilkkaassa mielikuvituksessa. Mutta jos torppa perilliselle päätyy niin siitä täytyy maksaa kiinteistöveroa (+muut kunnan perimät pakolliset) ja päälle ylläpitolämpö jos sen haluaa edes pitää myynti/asumis

Älä ota perintöä vastaa tarkoittaa juuri sitä mitä siinä sanotaankin, eli

ÄLÄ OTA PERINTÖÄ VASTAAN.

Näin meinaan itse tehdä ja se tarkoittaa, että KIELTÄYDYTÄÄN KOKO PERINNÖSTÄ.

Ei täällä kukaan muuta ole väittänytkään kuin sinä! Sotket itse asioita. 

Vierailija
151/177 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se verottaja tekee, jos myy omaisuuttaan alihintaan? Verottaa, sakottaa...? 

Vierailija
152/177 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Perintöä ei tarvitse ottaa vastaan. Jos noin paljon ahdistaa.

Tuossa on se ongelma, jos on alaikäisiä lapsia, kun lasten puolesta ei voi kieltäytyä perinnöstä. Jos kieltäytyt, se menee seuraavalle perilliselle. 

Omien lapsien puolesta voi myös kieltäytyä ja he voivat kieltäytyä itse. 

Vierailija
153/177 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitä se verottaja tekee, jos myy omaisuuttaan alihintaan? Verottaa, sakottaa...? 

Verotus tapahtuu käypään hintaan. Veroja ei voi välttää myymällä alihintaa. (Esimerkiksi myydä eurolla talo sukulaiselle)

Vierailija
154/177 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Anteeksi mutta kuka jättää lapsilleen vuokratontilla sijaitsevan kiinteistön. No, ei kukaan järkevä. 

Käpylässä ja Kumpulassa noista maksetaankin kaksi miljoonaa. 

Vierailija
155/177 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat 500€ kirjekuoreen ja myyt luottotiedittomalle. Aina ottaja löytyy. 

Vierailija
156/177 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liioitella kiinteistöveroja. Mökki asumatta +20v, sähköt oli, nyt liittymä "hyllyllä". Ulkorakennukseen tuli vesi. Nyt kiinteistövero alle 10€. Ei kai verottaja sitä laskutakaan? Meitä laskuttaa, kun asuntomme k-vero on 80€.

Jätehuoltoa ei tarvi, koska asumaton tönö ja laitoin kuvan jostain paikasta ja kerroin sienestä.

Tiemaksu yksityistien osalta menee, mutta koskee metsää ja peltoa.

Mitä muita kuluja tyhjästä kiinteistöstä on?

Vierailija
157/177 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä annoin tuollaisen perintömörskän palokunnalle harjoituskohteeksi. Maksoin jotain 500€ ja pari tonnia toiselle firmalle, joka vei palojätteet kaatopaikalle. Eli ei se niin kauhean kallista se murjusta eroon pääseminen ole. 

Tontti ja liittymät meni heti kaupaksi, kun hävitystyö oli tehty. Samalla pääsi eroon siitä kaikenlaisesta tarpeellisesta, jota oli joka hemmetin nurkka pullollaan. 

Ei toki onnistu keskustassa taikka ahtaasti rakennetussa taajamassa. Mutta maaseudulla on myös näitä muita vaihtoehtoja 🤓

Minä vuonna? olen kuullut, että palokunta ei enää huoli näitä.

Vierailija
158/177 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapohjan kiinteistöverotkin ovat nousussa yli 200 kunnassa joten jonkun on maksettava.

Jos vanhan talon purkaa jää rakentamaton tontti ja rakentamattoman tontin kiinteistöveroon kohdistuu kova korotuspaine jos vero ei jo ole kova.

Vierailija
159/177 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentin on oltava vähintään 2,0 ja enintään 6,0.

Pääkaupunkiseudun ja sen kehysalueen kunnissa rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentti on vähintään 2,0 prosenttiyksikköä yleistä kiinteistöveroprosenttia korkeampi, kuitenkin enintään 6,0 prosenttia.

Vierailija
160/177 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä meneekö vähän aiheen ohi, mutta ei ainakaan pahasti. Moneen kertaan on todettu, että perintöä ei voi ottaa vastaan vain osittain. Mutta testamentin voi! Jos saa perintöä testamentilla, niin siitä voi napata kirsikat päältä ja luopua lopuista. Tästä on tietenkin eniten iloa silloin, kun on perimässä jotain järkevää omaisuutta, mutta jota on hieman liikaa.

Jos vaikka viisikymppisenä on perimässä miljoonan, niin silloin voi miettiä, että en tarvii ihan noin paljon, mutta en halua jäädä ihan ilmankaan. Silloin on hyvä, jos fiksut vanhemmat ovat laatineet testamentin, jonka voi ottaa vastaan osittain. Voit sitten katsoa, että puoli miljoonaa riittää ja annat lopun puoli miljoonaa mennä lapsillesi, joilla on enemmän pikkurahasta pulaa kuin sinulla, joka on jo ehtinyt kartuttaa omaisuutta.

Jos vanhemmat ovat niitä vanhan ajan änkyröitä, jotka eivät halua perehtyä tällaisiin 'monimutkaisiin lakiasioihin' ja ovat muutenkin sillä linjalla, että 'tehkää minun kuoltua mitä haluatte, minä en halua siihen puuttua', niin sitten ei mitään ole tehtävissä. Fiksut vanhemmat tajuavat itsekin tehdä tällaisen testamentin, mutta paljon on varmaan niitäkin, jotka kiinnostuisivat ajatuksesta, kun kuulisivat sen olevan mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan