Miehen käytös
Hei
Kuulisin mielelläni naisten ajatuksia. Olen suhteessa josta lähdin lapsen kanssa moninaisen henkisen väkivallan takia. Pääsyttiin takaisin yhteen, koska kuvittelin miehen muuttuvan. Asutaan eri osoitteissa. Mies käyttäytyy ajoittain kunnolla, ja on hyvä kumppani. Ajoittain on kuin eri ihminen.
Tällä hetkellä lähinnä mietin, odotanko itse liikaa parisuhteelta. Huolehdin yhteisestä alle 2 v. lapsesta (lähivanhemmuus) ja käyn täysiaikaisesti töissä. Mies sanoo auttavan, mutta käytännössä jotain menee aina pieleen. En ole n. Vuoteen paljon apua pyytänytkään, koska tuntuu pahemmalta pyytää, tapella ja pettyä, kuin selvitä yksin. Olen luonteeltani pärjääjä, ja jos pyydän apua, tarvitsen sitä todella.
Nyt siis tilanne tää. Olen ollut kipeän lapsen kanssa koko viikon, mies reissutöissä. Olen ollut monta päivää lievässä flunssassa ja pääsäryssä, ja eilen pääsärky äityi kovaksi. Samalla tieten oli kaikki tarpeellinen loppu, ja pakko lähtä kauppaan. En voi viedä lasta minnekkään, perhe ja ystävät eri paikkakunnalla. Tsemppasin ja tein lähtöä kauppaan, kunnes nousi seinä eteen. Vastaavia tilanteita paljon, ja tottunu selviämään yli omien voimavarojen. Nyt vaan oli liikaa. Tiesin että meidän tulisi vain levätä, mutta tsemppasin ja pääsärky yltyi. Lapsen nukuttaminen pinnasängystä uuteen sänkyyn vienyt voimat monta viikkoa, ja nyt tämä tilanne. Lapsen kanssa kaupassa käynti ollut viime ajat raskasta, kun ei pysy missään paikallaan, ja nuohoo hyllyjenaluset etsien karkkeja.
Laitoin miehelle viestin, että hätä. Mies tiesi että ollaan kipeenä. Soitti ja kysyi tuleeko kotiin illalla. Sanoin että ei illalla enää auta, kun kauppaan pakko mennä kun vaipat loppuu. Kysyi uudelleen tarvinko apuu, johon vastasin että en muuten laittais viestiä et hätä. Mies tojas "älä sössötä siellä ku sano tuunko" sanoin että sillä asenteella ei tarvi. Sanoin pyytäväni äitini toiselta paikkakuntaa, koska tulee varmaan nopeampaa.
Ei oo eka kerta, kun loukkaa juuri kun oon haavoittuva, eikä se niin suuresti enää liikuta, koska pitänh kovettaa ittee
Mutta nyt tilanne siis se, että mies ei oo kysyny mun ja lapsen kuulumisia puhelun jälkeen. Ymmärtäisin ehkä, jos olisin draamaqueen ja ylireagoisin kaikkeen vastoinkäymiseen. Luulen että mies ärsyyntynyt kun en sano tuu kotiin, tarvin apua. Tätä vaatinut ennen. Mies ei ole auttanut vaikka tiennyt mulla olevan vaikee tilanne, vaan vaatii pyytään, vaikka moni muu lähtis tulemaan pelkästään kuullessa tilanteen. Olin vuosi sitten viikon kipeenä kipeän lapsen kanssa ilman mitään apuu. Mies tiesi.
Mulle iso kynnys pyytää reissutöistä kotiin. Kun mies kokee että en toimi oikein, ignooraa. Nyt tarvin oikeesti apuu, kun muuten hoidan kaiken itse. Nyt siis äitini oli lapsen kanssa, ja kävin hoitamassa ison kauppa,- ja pyykkitupareissun 2,5 h:ssa, kun lapsen kanssa olisi vienyt hermot ja tuplat aikaa.
Mitä te tykkäisitte siitä, että mies ei edes kysy mikä tilanne. On tulossa tänään reissutöistä, eikä tarjoa apuakaan. En jaa kokemuksia juuri, ja varmaan tottunutki. Nyt kaipaisin naisten näkökulmaa. Ajattelematon mulkku vai tosimulkku?
Kommentit (74)
Pointti oli tuo loukkaava puhuttelu ja että ei pyydä sitä anteeksi/ kysy miten on voitu.
Mitä muut ajattelette? Onko oikeesti totta, että kaikki miehet toimii näin. Että aina, ihan aina, vaikka kuulevat olevan tilanne mistä ei yksin selviä, niin apu tulee vaan jos pyytää
Onko syy siinä että pyydät vain naisilta vastauksia kun naiset tukevat aina toista naista jos vastassa on mies niin sinun omista vääryykset ei tule esille?
ei kaikki miehet mutta tuo mies on selkeästi kelvoton ja sen monesti jo osoittanut. etsi parempi tai elä yksin äläkä ainakaan enää häntä auta missään.
Älä katsele tollasta lusmua ollenkaan.
Ei se mies muutu.
Miksi lyödä päätään seinään uudestaan ja uudestaan, ja odottaa erilaista lopputulosta?
Voisitko tilata ruoat kaupasta?
Mun kokemus on että naiset ei tue toisiaan. Luotan enemmän miehiin.
Ajattelin kokeilla jotain joka voi tuoda uusia näkökulmia
Mielestäni avunpyyntö ei ollut suora vaan olit kriittinen häntä kohtaan johon hän ihan aiheellisesti provosoitui.
Teillä on varmaan valtapelin kierre?
Ensi kerralla pyydä kuten rakkaiden kesken pyydetään: "Voisitko tuoda vaippoja mahdollisimman pian, nyt on hätätilanne". Niin saat suoran vastauksen joko ei tai juu siihen.
Ehdotan että sovit yhteistyöstä jonkun kaverin tai perheesi kanssa, ettei miehen tarvitse lähteä töistä kesken vaippoja hakemaan.
Toisaalta kaupoilla on kotinkuljetuskin.
Ei kannata odottaa tai olettaa mitään, kun on kyse miehistä. Pyydä suoraan jos tarvitset apua. Sitten hän joko auttaa tai ei auta.
Vierailija wrote:
Miehet ei tee mitään ennenku niitä käskee. Olisit sanonut että tule niin se ois tullu.
Niin siis sitten illalla?
No mun mielestä sun viestisi miehelle oli epäsuora ja sekava. Kun kysyi, tuleeko illalla, olisit vastannut suoraan, mitä haluat.
N45
Hmmm..
Siis mies on reissuhommissa ja ilmeisesti yöpyy aina siellä, kun erikseen kysyi,tuleeko kotiin illalla? Soittelitko kesken työpäivän?
Jos tiesit, että mies ei pääse lähtemään JUST NYT, niin olisithan sä voinut pyytää äitiäsi muutenkin, sanoit hänen muutenkin tulevan nopeammin. Nykyään kaiken saa tilattua kotiin, vai asutteko liian kaukana kotiinkuljetuksista?
Pitäisköhän sun muutenkin saada lapsen hoitoon apua enemmän, kuulostat aika uupuneelta.
Näppärä nainen tekisi hätävaraksi lapselle jonkun kestovaipan kunnes saa uusia.
Sinun olisi ollut hyvä käydä armeija niin olisit oppinut oikean käskytystavan. Mies ei oikeasti ymmärrä tuota "pitäisi tuoda kaupasta vaippoja". Tai ei ole ymmärtävinään, mutta lopputulos on sama.
Käskytä selväsanaisemmin: tuo kaupasta vaippoja ja ... Luettele sekä suullisesti että kirjallisesti ja määrää tuomaan ne HETI, kyselemättä.
Etkö osaa soitaa hänelle? Miksi pitää häirtä epämärisellä viestillä? On varmaan sinun ihan kypsä,kun alvariin viestität. Lukee rivin sieltä täältä,toteaa: Taas sen akan tyhmä viesti ja poistaa sen! .
Miksi et puhu miehelle suoraan? Minustakin tuollainen kiertely ja vihjailu olisi ärsyttävää. Onko miehen siis mahdollista tulla reissutöistä kotiin vai mitä työnantaja sanoo?!
Mun mielestä tuo teidän koko parisuhdedynamiikka on jotenkin vinksahtanut.
Toinen haluu toisen pyytävän ja toinen haluaa toisen toimivan pyytämättä ja lukevan vihjeitä. Valtapeliä.
Töistä kesken kotiin lähteminen vaatii omat järjestelynsä. Jo pelkät viestit keskeyttää töitä, joten kyllä mua myös sillon suututtaisi, jos ne olisivat jotain kryptistä sekoilua.
Oma ensimmäinen viestini miehelle oli ollut : "Hei, nyt tarvitsen apua, oloni on niin huono, etten pärjää yksin x:n kanssa. Pääsetkö tulemaan kotiin mahdollisimman pian? Tuo samalla vaippoja kaupasta, ne on loppuneet"
Toivon että keskitytään siihen, minkä koin ongelmana. Eli ei pyydä anteeksi, tai kysy mikä tilanne.
Tarkistin, ja itseasiassa olin laittanut ennen hätä viestiä viestin että apu kelpais. Että vaipat loppuu, mikä tilanne.
Minä lähtisin läheisen luo kuultuani tilanteesta josta ei selviä, en jäis vääntään siitä, miten apua pyytää. Varsinki jos läheinen pyytää apua 2x/vuosi.
Aattelenko ite oudosti?
Meillä mies auttaa aina heti kun pyydän. Jos jään sairaana lapsen kanssa kotiin niin kysyy myös kesken työpäivänsä viestillä miten meillä sujuu (ruokatunnilla/kahvitauolla). Jos pyydän apuun niin tulee aina heti jos vain pystyy. Tietysti jos miehellä esim todella tärkeä palaveri niin en ole koskaan joutunut pyytämään juuri silloin mutta normaali työpäivänä mies on muutaman kerran tullut kesken päivän kotiin (kerran painava laatikko putosi päähäni kesken päivän ja laitoin miehelle asiasta viestiä että tietää tulla katsomaan jos en vastaa viesteihin mutta mies tulikin kotiin tekemään etätöitä kotoa käsin varuiksi).
Aloittajan viestit ovat hieman sekavan oloisia. Itse pyrin kertomaan miehelle viesteissä hyvinkin tarkasti että kuinka akuutti kriisi on. Eli kommunikointi tyyliin olen sairas enkä pääse kauppaan, vaipat loppu, tarvin lisää vaippoja viimeistään kello 15.00. Pystytkö hoitamaan vaippoja minulle siihen mennessä.
Miehet ei tee mitään ennenku niitä käskee. Olisit sanonut että tule niin se ois tullu.