Eräässä ryhmässä keski-ikäinen nainen valitti ettei hänellä ole lainkaan talvitakkia, koska ei ole varaa
Ihan oikeasti joo, kenenkään ei tarvitse olla Suomessa ilman talvitakkia. Niitä saa seurakunnan diakoniasta, monilta hyväntekeväisyysjärjestöiltä, Facebookin roskalavaryhmistä tai ihan itse ostamalla kirppikseltä, ei montaa kolikkoa tarvi.
Tuollainen älytön uhriutuminen vailla todellisuuspohjaa pistää ärsyttämään. Köyhyyttä on tottakai mutta ei se kyllä käytännössä tarkoita sitä ettei pysty saamaan mistään talvivaatteita. Käytettyjä vaatteita on ihan liikaakin tarjolla... Ei ole ylenmäärin ottajia.
Kommentit (254)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No kai sille nyt tuli takkitarjouksia sieltä ja täältä ja kaikkea muutakin tarjottiin ohessa.
No tuli tarjouksia mutta eihän hänestä enää sen jälkeen kuulunut mitään. Ehkä olisi pitänyt olla ilmainen Canada Goose tms...
Tämä juuri. Huomaa kyllä kuinka halutaan se kallein ostaa netissäkin ja tingitään hinnasta liikaa ja kun ehdottaa ihan vastaavaa ja paljon edullisempaa niin ei kelpaa. Se kallein pitää saada halvalla tai ilmaiseksi kun totuttu kaikki aina ilmaiseksi saamaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Haju lähtee kun tuulettaa tai pesee, ihme uusavuttomuutta.
Tuota, sulla ei liene kovin hyvä hajuaisti?
Monesti edes käytetyn pyykkiaineen hajua ei saa pois, jos sitä on ollut kankaassa ylenmäärin, vaikka kuinka huuhtelisi. Senkin jälkeen, kun saippuaa ei enää irtoa, haju meinaa viipyillä vaatteessa.
Myös hiki jää vaatteisiin. Vaikka niitä miten raikastaisi millä, niin lämmetessään ne alkavat jälleen haista. Saati sitten, jos niihin yhtään hikoilee.
Etenkin tässä puhutuista talvitakeista monet vaativat myös kemiallisen pesun, johon sillä köyhällä ei ole varaa.
Haju kuitenkin oli vain yksi esimerkki (jolle itse olen erityisen herkkä, siksi ostan mieluummin uutta, enkä ainakaan tilaa nettikirppareilta, koska ikinä ei tiedä, millaisen hajupommin sieltä saa).
Voi jösses, en minä sivuuttanut tahroja. Kenenkään vaan ei tarvitse valmiiksi tahraista tai reikäistä ostaa, vaikka sellaisia olisikin myynnissä. Kun on vaihtoehtoja, ostaa sitä ehjää ja tahratonta. Jos on joku kuviteltu hajuallergia, on elämä varmaan tosi vaikeaa, koska viimeistään pesussa ne hajut kyllä lähtee.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
On se mahdollista jollain tavalla pienituloisimpien osalta. Koska talvitakit voivat maksaa paljon. Ja se voi olla ruoka-rahasta pois. Koska siihen lasketaan muiden kuukausien menot, kaikki maksaa. Ei voi oikein tietää tuntemattomasta, että voisi päältä sanoa - että kyllä on varaa ostaa. Eivät pienituloiset asioi hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa, se on nöyryyttävää ja ahdistavaa. Miksi köyhä ei saisi ostaa uutta takkia joka kestää paremmin. Miksi hän ei saisi kysyä huolenpitoa tai kertoa ettei raha riitä. Toki on huijarit erikseen sitten. -Jos ei saa selvää mikä tyyppi on, mene pois sieltä.
Jos palelee mieluummin kuin nielee ylpeytensä niin sitten on ihan oma moka. Toisekseen kirppikseltä löytyy kyllä todella hyväkuntoistakin, käyttämättömiäkin.
Kaikki eivät asu kaupungissa. Kaupungissa o kirppareita joka pai
Suomessa on jokaikisessä maalaiskunnassakin seurakunnan diakoniaa ja postitkin kulkee.
Kertoo ihmisestä enemmänkin kuin tarpeen, jos on tuossa jamassa. Ei siis ole saanut mitään aikaan elämässään. Kirpputorilta saa takin kympillä. Eiköhän se toimeentulotuella onnistu.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
No kai sille nyt tuli takkitarjouksia sieltä ja täältä ja kaikkea muutakin tarjottiin ohessa.
No tuli tarjouksia mutta eihän hänestä enää sen jälkeen kuulunut mitään. Ehkä olisi pitänyt olla ilmainen Canada Goose tms...
Tämä juuri. Huomaa kyllä kuinka halutaan se kallein ostaa netissäkin ja tingitään hinnasta liikaa ja kun ehdottaa ihan vastaavaa ja paljon edullisempaa niin ei kelpaa. Se kallein pitää saada halvalla tai ilmaiseksi kun totuttu kaikki aina ilmaiseksi saamaan.
No kyllä, parasta mahdollista pitää olla, ja tietysti kotiovelle tuotuna. Tuota ihmisryhmää ei pitäisi kenenkään auttaa, ehkä oppisivat.
Vierailija wrote:
Harvemmin kai talvitakit on kovin hikisiä, kainaloista ainakaan...
Minun on.. liikahikoilua.. Siksi tarvitsen takin, joka kestää sen että se pestään kerran parissa viikossa.
Vierailija wrote:
Aapee näkee sen oman navan. Se toinenkin näkee sen oman navan,
aapeella ei ole rahahuolia. Sillä toisella on rahahuolia.
aaoee ei pysty käsittämään, wttä jollain voi olla niin tiukkaa, ettei ole lämmintä takkia.
aapee- kun sä et ymmärrä, niiiiin sä et vaan ymmärrä.
👀😳
osta sille se takki, kun olet noin tietoinen. Mitä sitä täällä paisuttelet.
On mulla ollut rahahuolia siksi tuo avuttomuus niin ärsyttääkin. Tuo rouva aivan varmasti saisi itselleen lämpimän takin halutessaan.
Ap
Vierailija wrote:
Jos on voimakkaan hajuinen hiki ja hikoilee paljon, niin valitettavasti sekä se hiki että sen haju leviävät useampaan vaatekerrokseen. Voi olla vaikea kuvitella, ellei ole milloinkaan hikoillut kainaloista niin, että paita kastuu päivittäin ihan normiarjessa.
Mutta myös muut hajut tarttuvat vaatteisiin (kuten home, eläimet, tupakka). Homekodissa olleet vaatteet haistaa kaukaa ja homeen hajusta on myös vaikeaa päästä eroon.
Hauskaa, että hajuhuomio herättää näin paljon tunteita, vaikka se oli vain yksi syistä, minkä vuoksi käytettyjä vaatteita ei aina halua ostaa/ottaa vastaan. Monelle isompi syy on varmaan vaatteen epäsiisti ulkonäkö (reiät, tahrat).
Eikö ole ihan ymmärrettävää, ettei vähiä rahojaan ehkä haluaisi investoida tuotteeseen, josta ei ole varma, saako sitä puhtaaksi/hajuttomaksi/siististi korjatuksi.(Myös paikkaaminen usein maksaa jotain. Eikä kaikilla ole siihen välineitä kotona, varsinkin, jos paikkaus vaatii muutakin kuin neulaa ja lankaa. Se on myös taitolaji.)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Minun on.. liikahikoilua.. Siksi tarvitsen takin, joka kestää sen että se pestään kerran parissa viikossa.
Sinne takin alle on tarkoitus laittaa vaatteita, niin ei tarvitse pestä takkia yhtä usein kuin paitaa.
Miksi "köyhät" ovat aina ylipainoisia...?
Vasta yksi tuttava valitti, ettei ole varaa edes kunnon ruokaan, siksi lihoo. Syö vain moskaa. Ei perunaa, porkkanaa, kalaa, kaalia... Taas sipsiä, nugettia, lihistä, ranskalaista uppoaa ja mitkä määrät!! Alas limpparilla.
Leipää/ sämpylää ei voi paistaa, kallista tuo sähkö. Se on halpaa vain nugettien, lihisten ja ranskalaisten kanssa.
On rahaa polttaa ja juoda kaljaa.
Silti muksulla ei taas ole kenkiä, eikä takkia. Yhteiskunta ei kuulemma tue.
Onko näitä paljon??
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos on voimakkaan hajuinen hiki ja hikoilee paljon, niin valitettavasti sekä se hiki että sen haju leviävät useampaan vaatekerrokseen. Voi olla vaikea kuvitella, ellei ole milloinkaan hikoillut kainaloista niin, että paita kastuu päivittäin ihan normiarjessa.
Mutta myös muut hajut tarttuvat vaatteisiin (kuten home, eläimet, tupakka). Homekodissa olleet vaatteet haistaa kaukaa ja homeen hajusta on myös vaikeaa päästä eroon.
Hauskaa, että hajuhuomio herättää näin paljon tunteita, vaikka se oli vain yksi syistä, minkä vuoksi käytettyjä vaatteita ei aina halua ostaa/ottaa vastaan. Monelle isompi syy on varmaan vaatteen epäsiisti ulkonäkö (reiät, tahrat).
Eikö ole ihan ymmärrettävää, ettei vähiä rahojaan ehkä haluaisi investoida tuotteeseen, josta ei ole varma, s
No kuule kun esim. niistä diakonian vaatevarastoista yms. saa itse käydä valitsemassa. Jos haisee niin ei sitten ota. Yleensä valinnanvaraa on tosi runsaasti. Enemmän niillä on ongelmana että vaatteita tuodaan liikaa. Hakijoita on vähemmän.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eikö ole ihan ymmärrettävää, ettei vähiä rahojaan ehkä haluaisi investoida tuotteeseen, josta ei ole varma, s
Pesussa ne hajut lähtee, mutta se kai on osalle ylivoimaista. Sitten pitää vaan ostaa uutta, ja talvitakkeja saa halvimmalla keväällä. Mutta muutaman kk ennakointikin on osalle ihan ylivoimaista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nyt keksitään ongelmia ihan keksimisen ilosta. Maailma hukkuu tekstiilijätteeseen ja käyttökelpoisia takkeja on maa täynnä. Esim uffilla vaatteet on tarkistettu eli ei siellä mitään lumppuja ole.
Meillä oli raha aika tiukassa, kun lapset oli pieniä. Olin kolme vuotta kotona, kun pienin syntyi. Ostin kaikki meidän vaatteet käytettyinä. Sukulaiset antoivat uusia vaatteita lapsille lahjaksi jouluna ja synttäreinä. Itselle löysin tosi hyviä vaatteita kirppiksiltä. Olen kokoa 38, tuntui että hyvin pieniä ja isoja vaatteita olisi ollut enemmän tarjolla. Mutta siis ihan hyvin löytyi tuotakin kokoa.
Mulla ei ollut autoa käytössä, kävin kirppiksillä kävellen tai pyörällä.
Kyllähän UFF, Pelastusarmeija ja Fida seuloo tuotteet, joita laittaa myyntiin. Ei siellä mitään homeisia vaatteita ole, eikä risojakaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Sinne takin alle on tarkoitus laittaa vaatteita, niin ei tarvitse pestä takkia yhtä usein kuin paitaa.
Mutta sitä on nimenomaan LIIKAhikoilu, että hiki tulee vaatekerroksista läpi. Ehkä vaikea uskoa, jos ei itse kärsi sellaisesta vaivasta.
Vierailija wrote:
No vähän liian usein rahattomuudesta toitottaa ne jotka voisi omia kulutustottumuksiaan vähän fiilaamalla ratkaista itse omia talousongelmiaan.
Mutta ihan oikeasti tässä maassa on myös niitä, jotka oikeasti on köyhiä ja häpeää hiljaa yksikseen. Sairaita, konkurssin tehneitä. Jotka ei todellakaan kehtaa mistään tai keneltäkään mitään ”kerjätä”. Toki sekin on oma valinta, ettei hae apua tai ota sitä vastaan.
Kuitenkin näillä ”köyhillä” on aina iso koira narun päässä ja rööki huulessa! Miten se on mahdollista??? Itse olen niin köyhä, että pystyn ruokkimaan vain itseni enkä käytä päihteitä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Eikö ole ihan ymmärrettävää, ettei vähiä rahojaan ehkä haluai
Tosiaan keksitään ongelmia. Osa ihmisistä on näitä, mitään ei koskaan voi tehdä itse, vaan heille kaikki pitäisi saada aina valmiina, parasta laatua ja tietysti ilmaiseksi.
Talvitakit on kalliita. Sellaisen pitää kestää 3-5 vuotta ainakin joten laadukas maksaa yli 100 euroa.
Vierailija wrote:
Ihan samat tunnot. UFF:ilta esim. saa lämpimän takin alle 10 eurolla. Pelastusarmeijalta varmaan vieläkin halvemmalla. Toriin voi laittaa ilmoituksen, jossa pyytää ilmaiseksi. Uskon, että sitäkin kautta saisi.
Ratkaisukeskeisyys loistaa usein poissaolollaan noissa avautumisissa.
Ei ainakaan helsingin UFFilta. Täällä on hinnat laitettu, niin korkeiksi, että uusia saa alennuksella kaupasta halvemmalla.
Se nainen olisi halunnut kalliin merkkitakin. Oli siis mieluummin ilman kun ei pystynyt sitä hankkimaan.