Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräässä ryhmässä keski-ikäinen nainen valitti ettei hänellä ole lainkaan talvitakkia, koska ei ole varaa

Vierailija
19.10.2023 |

Ihan oikeasti joo, kenenkään ei tarvitse olla Suomessa ilman talvitakkia. Niitä saa seurakunnan diakoniasta, monilta hyväntekeväisyysjärjestöiltä, Facebookin roskalavaryhmistä tai ihan itse ostamalla kirppikseltä, ei montaa kolikkoa tarvi.

Tuollainen älytön uhriutuminen vailla todellisuuspohjaa pistää ärsyttämään. Köyhyyttä on tottakai mutta ei se kyllä käytännössä tarkoita sitä ettei pysty saamaan mistään talvivaatteita. Käytettyjä vaatteita on ihan liikaakin tarjolla... Ei ole ylenmäärin ottajia. 

Kommentit (254)

Vierailija
161/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin kotimaisten valmistajien takkeja, jotka sopivat tähän ilmastoon talvella. Takin pitää olla polvimittainen ja että siinä on huppu ja povitasku. Takki ei saa olla painava, enkä halua karvakaulusta, joka on inhottava kastuessaan. Ei rahat riittäneet parinsadan ostokseen, joten suuntasin kirpputorille. Löytyi vähän käytetty takki, joka sai konepesun. Ainoa puute on huputtomuus. Lisäksi takin vuori on ohut, mutta koska takki on tilava, täytyy pukea villapaita takin alle sekä muhkea kaulaliina. Takki oli muodikas noin 10 vuotta sitten.

Vierailija
162/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Äitini jäi eläkkeelle 66v iässä, ikänsä tehnyt suhteellisen hyväpalkkaista työtä. 

Me lapset lähdimme kotoa pois äidin ollessa 36v ja tuosta saakka hänellä ei ollut muita menoja kuin oma ruoka ja vuokra. 

Oli kuitenkin kartuttanut itselleen melkein 100.000 euroa velkaa! Mitään ei ollut ostanut kotiinsa. Hän itse selittää velkamäärän tulleen huonon palkkansa vuoksi, ruokaan on kuulema otettu velkaa.

Toisaalta uskon, että hän sai ruokaan menemään rahaa… meidän lasten piti kotona asuessa maksaa opintorahasta ja kesätyöpalkoista kotiin ns ruokarahaa. Ja kun siis muutimme pois kotoa, äiti ei saanut enää mistään ns ylimääräistä rahaa ja ilmeisesti on paikannut tuota aukkoa ottamalla velkaa. 

No asiaan. Äitini on siis ulosoton kautta päätynyt velkajärjestelyyn ja rahaa hänellä ei elämiseen kuin 300€/kk. Asuu siis ylihintaisessa vuokra-asunnossa ja joutuu käteen

Ihan tyypillinen, pitää saada kallista ja tietysti ilmaiseksi. En auttaisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen jo vuosikausia kulkenut käytetyissä vaatteissa ja voin sanoa, että ainakin talvivaatteet on jo sen verran kuluneita, ettei niillä mennä seisoskelemaan pitkiä aikoja pakkaseen. Uudet vaatteet lämmittää paremmin, mutta köyhänä en osta uusia, vaan istun mieluummin sisätiloissa talven ajan.

Köyhä on just noin avuton, ettei osaa laittaa villapaitaa alle, jos takki on kuluneet. Istu sisällä sitten, itseään koira kiusaa kun häntäänsä puree.

Vierailija
164/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun talvitakki makso 40 euroa. Ollut käytössä 20 vuotta. Tosin tämä on vaan kovien pakkasten takki. On mulla toinenkin. 

Vierailija
165/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen tässä syysloman kunniaksi kiertänyt tällä viikolla usealla kirpputorilla ja siellä on rekit talvitakkeja väärällään. Sekä pöytöpaikkakirppareilla että Pelastusarmeijalla, kierrätyskeskukissa jne. Sieltä löytyy.

Entä niiden hinta ja kunto? Ihmiset koittaa myydä rikkinäisiä ja likaisia uutta kalliimmalla koska "merkki".

Vierailija
166/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen jo vuosikausia kulkenut käytetyissä vaatteissa ja voin sanoa, että ainakin talvivaatteet on jo sen verran kuluneita, ettei niillä mennä seisoskelemaan pitkiä aikoja pakkaseen. Uudet vaatteet lämmittää paremmin, mutta köyhänä en osta uusia, vaan istun mieluummin sisätiloissa talven ajan.

Köyhä on just noin avuton, ettei osaa laittaa villapaitaa alle, jos takki on kuluneet. Istu sisällä sitten, itseään koira kiusaa kun häntäänsä puree.

Saako näitä villapaitojakin ilmaiseksi jostain? Joka paikassa vain muovikuituja tarjolla.

Vierailija
167/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Olen tässä syysloman kunniaksi kiertänyt tällä viikolla usealla kirpputorilla ja siellä on rekit talvitakkeja väärällään. Sekä pöytöpaikkakirppareilla että Pelastusarmeijalla, kierrätyskeskukissa jne. Sieltä löytyy.

Entä niiden hinta ja kunto? Ihmiset koittaa myydä rikkinäisiä ja likaisia uutta kalliimmalla koska "merkki".

Kaikki on rikkinäisiä ja likaisia ja mummokin kuoli.

Vierailija
168/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän aikaan vuodesta varmaan talvitakit on kalleimmillaan. Keväällä saa halvalla. 

Vierailija
169/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kaikki on rikkinäisiä ja likaisia ja mummokin kuoli.

Lähinnä ne hinnat naurattaa etenkin noilla pöytäkirppareilla. Mikähän on kohderyhmä niiden ostajille? Köyhää larppaavat hyvätuloiset varmaan.

Vierailija
170/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja kestävä toppatakki maksaa sen 300-800€, ei semmoiseen monella ole varaa.

Vierailija
171/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Se nainen olisi halunnut kalliin merkkitakin. Oli siis mieluummin ilman kun ei pystynyt sitä hankkimaan.

Aina sama laulu, itketään ettei ole varaa talvitakkiin ja sitten paljastuukin, että kyse onkin siitä ettei varaa ole johonkin tiettyyn merkkitakkiin.

Vierailija
172/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jostain syystä nyt on paljon näitä juttuja, joissa valitetaan ja saadaan paljon tukia. Miksi lieneekään? En itse tunne valittavia köyhiä enkä tukirahoihin hukkuvia.

Jatkossa työmarkkinatuelle jäävä omistusasunnossa asuva sinkku tienaa vain sen työmarkkinatuen miinus verot. Mitä siitä nyt jää käteen, ehkä 700 e. Vastaava yhden lapsen totaaliyhäri tienaa työmarkkinatuen lisäksi lapsilisän ja elatustuen, yhteensä noin 320 e (jotka saa myös hyvätuloinen työssäkäyvä ja miljonäärikin). Niistä maksetaan vastike, sähkö, vesi, bussilippu, puhelin. Mitä jää ruokaan? Entä vaatteisiin? Jos asuu vuokra-asunnossa, niin saa lisäksi asumistukea jatkossa max 70 % asunnon hyväksytystä  maksimivuokrasta. Lopun vuokran esim. sinkku maksaa työmarkkinatuesta.

Laskekaa siitä, onko varaa ostaa 20 euron talvitakkia. 

Aivan varmasti on.

Vierailija
173/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihan samat tunnot. UFF:ilta esim. saa lämpimän takin alle 10 eurolla. Pelastusarmeijalta varmaan vieläkin halvemmalla. Toriin voi laittaa ilmoituksen, jossa pyytää ilmaiseksi. Uskon, että sitäkin kautta saisi.

Ratkaisukeskeisyys loistaa usein poissaolollaan noissa avautumisissa.

Nimenomaan.Ja kaikki annetut ehdotukset ja ideat tilanteen ratkaisemiseksi eivät käy, koska syy X, Y, Z ja kaikki muutkin aakkoset.

Vierailija
174/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan samat tunnot. UFF:ilta esim. saa lämpimän takin alle 10 eurolla. Pelastusarmeijalta varmaan vieläkin halvemmalla. Toriin voi laittaa ilmoituksen, jossa pyytää ilmaiseksi. Uskon, että sitäkin kautta saisi.

Ratkaisukeskeisyys loistaa usein poissaolollaan noissa avautumisissa.

Nimenomaan.Ja kaikki annetut ehdotukset ja ideat tilanteen ratkaisemiseksi eivät käy, koska syy X, Y, Z ja kaikki muutkin aakkoset.

Mutta kun ei saa 799 e takkia niin mikään muu ei kelpaa.

Vierailija
175/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tähän aikaan vuodesta varmaan talvitakit on kalleimmillaan. Keväällä saa halvalla. 

Talvi ja joulu tuntuvat olevan sellaisia asioita, jotka tulevat osalle yllätyksenä joka vuosi.

Itketään kun ei ole varaa talvitakkiin eikä jouluruokaan. Joka kevät talvitakkeja on jopa 70% alessa. Jouluunkin voi varautua etukäteen.

Vierailija
176/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hyvä ja kestävä toppatakki maksaa sen 300-800€, ei semmoiseen monella ole varaa.

Kumma juttu kun useimmilla satasen takkikin kestää vuosikausia ja niitä saa keväisin - 70 %

Vierailija
177/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En nyt puhu tästä samaisesta tapauksesta, mutta on olemassa ihmisiä joille oma hygienian hoito saattaa olla ylivoimaista, puhumattakaan asunnosta uloslähteminen, puhutaan hyvin sairaista ihmisistä, vaikkapa vakavasti masentuneista.

Nämä ihmiset eivät välttämättä kykene ostamaan vaatteitaan, koska rahaa ei ehkä ole edes ruokaan, koska myös asioiminen Kelan kanssa on monille lievemminkin sairaille hyvin vaikeaa ja tuet jäävät saamatta.

Olen hoitanut ihmistä joka kärsi vakavasta aliravitsemuksesta, koska ruokaa ja rahaa ei enää ollut. Hänet löydettiin sattumalta täysin ulkopuolisen ihmisen toimesta.

Kukaan ei koskaan voi varmuudella sanoa, että elämä kohtelee hyvin ja vastoinkäymisiä ei tule olemaan,  ulkopuolinen ei voi tietää mitä näille apua tarvitseville henkilöille on tapahtunut ja mikä heidän nykytilanteensa on.

Jos on mahdollisuus auttaa, auta.

Juuri näin. Ei tämmöisestä köyhien pilkkaamisesta mitään hyötyä ole kellekään. 

Itse olen myös syrjäytynyt ja monisairas yksineläjä, mutta onneksi on ihmisiä jotka pitävät minusta huolta, perhettä ja pari hyvää pitkäaikaista hoitajaa terkkarissa, on sillälailla turvallinen olo. Monilla ei ole ketään, EI KETÄÄN, joka välittäisi tai huomaisi avun tarpeen. Usein mietin miten nämä ihmiset pysyy elossa, yksin päivästä toiseen eikä kukaan soittele ja kysele kuulumisia ja auta asioissa. 

Ei hyväkuntoiset ja "normaalit ihmiset" aina ymmärrä missä oloissa moni ihminen elää ja millasta elämää, jos lähipiirissä ei ole kyydistä tippuneita. 

Vierailija
178/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kumma juttu kun useimmilla satasen takkikin kestää vuosikausia ja niitä saa keväisin - 70 %

Mä ostin just keväällä alesta Superdryn toppatakin edullisesti.

Vierailija
179/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja joulun jälkeen alennusmyynneistä.  

Vierailija
180/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mä ostin just keväällä alesta Superdryn toppatakin edullisesti.

Samoin. Taisi olla -60% ja todennäköisesti käytän sitä noin kymmenen vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän