Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräässä ryhmässä keski-ikäinen nainen valitti ettei hänellä ole lainkaan talvitakkia, koska ei ole varaa

Vierailija
19.10.2023 |

Ihan oikeasti joo, kenenkään ei tarvitse olla Suomessa ilman talvitakkia. Niitä saa seurakunnan diakoniasta, monilta hyväntekeväisyysjärjestöiltä, Facebookin roskalavaryhmistä tai ihan itse ostamalla kirppikseltä, ei montaa kolikkoa tarvi.

Tuollainen älytön uhriutuminen vailla todellisuuspohjaa pistää ärsyttämään. Köyhyyttä on tottakai mutta ei se kyllä käytännössä tarkoita sitä ettei pysty saamaan mistään talvivaatteita. Käytettyjä vaatteita on ihan liikaakin tarjolla... Ei ole ylenmäärin ottajia. 

Kommentit (254)

Vierailija
101/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman kirppikset niin netissä kuin myymälöissä on täysin ylihinnoiteltuja. Samaisen tuotteen voi saada uutena halvemmalla. Ja noihin tumpataan täysin laadutonta tavaraa.

Kannattaa ennemmin kokeilla ennemmin kokeilla uffi, selliyä, yms missä edes joku katsoo ensin mitä kaikkea menee myyntiin ja mihin hintaan. Yksityiset suomalaiset myyjät ei vaan osaa.

Vierailija
102/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan samat tunnot. UFF:ilta esim. saa lämpimän takin alle 10 eurolla. Pelastusarmeijalta varmaan vieläkin halvemmalla. Toriin voi laittaa ilmoituksen, jossa pyytää ilmaiseksi. Uskon, että sitäkin kautta saisi.

Ratkaisukeskeisyys loistaa usein poissaolollaan noissa avautumisissa.

Itse ostan paljon vaatteita UFF:ilta, ja siellä talvitakkien hinnat ovat kyllä pääsääntöisesti 20 eurosta ylöspäin. Onhan se pikkuraha verrattuna siihen, jos ostaisi uutena, mutta jos on pienituloinen ja raha kovin tiukoilla, ei välttämättä ole varaa ostaa edes 20-30 euron takkia - ja voivat ne tuota kalliimpiakin olla. Osa UFFeista on myös siirtynyt myymään trendikkäitä ja/tai vintagevaatteita, mikä nostaa hintoja.

Toki muolla kirppiksillä voi olla halvempaa, mutta ei ole aina saatavilla just omaa kokoa. Ja kyllä senkin ymmärtää, ett

Uffilla on niitä tyhjennyspäiviä, eli hinnat tippuu vähitellen ja on lopulta euron per tuote. Takkeja on niin paljon, että eiköhän sieltä löydy. Itse ostin 20 eurolla käyttämättömän untuvatakin uffilta ja mielestäni se oli laadukkaampi kuin yksikään tokmannilla myytävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vien säännöllisesti lapsilta pieniksi jääneet vaatteet diakonian vaatevarastoon. Ilmeisesti lastenvaatteista heillä on usein pulaa. 

Vierailija
104/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei välttämättä oikean kokoista. Takki voi olla liian pieni tai suuri. Siinä voi olla hyönteisiä tai voi olla homeessa. Entä kengät? Ei kaikilla ole varaa talvikenkiin vai neuvotko, että osta kirpparilta linttaan astutut, reikäiset, homeiset, väärän kokoiset ja rikkinäiset kengät?

Harva kirpputori huolii myytäväksi rikkinäisiä tai homeisia kenkiä.  En ainakaan täällä pk-seudulla ole koskaan nähnyt.  Ja mä kierrän todella ahkerasti eri kirppiksillä.  

Täällä päin on ainakin ollut myynnissä vaatteita joissa reikiä, kenkiä joissa maalitahroja, tai muutenkin huonokuntoisia. Itseasiassa aika useinkin näkee likaisia huonokuntoisia kenkiä, niistäkin kehdataan kymppiä pyytää vaikka oikea suunta ois roskis.

Vierailija
105/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei välttämättä oikean kokoista. Takki voi olla liian pieni tai suuri. Siinä voi olla hyönteisiä tai voi olla homeessa. Entä kengät? Ei kaikilla ole varaa talvikenkiin vai neuvotko, että osta kirpparilta linttaan astutut, reikäiset, homeiset, väärän kokoiset ja rikkinäiset kengät?

Nyt menen henkilöön ja kysyn, että miten voi olla niin tylsä tyyppi ja aina pakko keksiä tekaistuja negatiivisia skenaarioita? 

Vierailija
106/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

On se mahdollista jollain tavalla pienituloisimpien osalta. Koska talvitakit voivat maksaa paljon. Ja se voi olla ruoka-rahasta pois. Koska siihen lasketaan muiden kuukausien menot, kaikki maksaa. Ei voi oikein tietää tuntemattomasta, että voisi päältä sanoa - että kyllä on varaa ostaa. Eivät pienituloiset asioi hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa, se on nöyryyttävää ja ahdistavaa. Miksi köyhä ei saisi ostaa uutta takkia joka kestää paremmin. Miksi hän ei saisi kysyä huolenpitoa tai kertoa ettei raha riitä. Toki on huijarit erikseen sitten. -Jos ei saa selvää mikä tyyppi on, mene pois sieltä.

Jos palelee mieluummin kuin nielee ylpeytensä niin sitten on ihan oma moka. Toisekseen kirppikseltä löytyy kyllä todella hyväkuntoistakin, käyttämättömiäkin. 

Kaikki eivät asu kaupungissa. Kaupungissa o kirppareita joka paikka täynnä laajoin varastoin, maalla ei ole.

Vierailija
107/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt talvivaatteita ja muuta hyödyllistä kirpparilta. 

Mutta silti en tiedä, ymmärtääkö ihmiset täällä lainkaan, miten vaikeaa käytettynä ostaminen voi olla, jos ei ole autoa. Ei kaikilla paikkakunnilla ole julkista liikennettä, jolla pääsisi tai jos on, pelkkä menolippu hakupaikkaan voi jo maksaa saman verran kuin se takki. Pyörälläkään ei joka paikkaan ja joka säällä pääse, eikä kaikkea pysty sillä kantamaan (koska kuten hiljattain uutiset kertoivat, on tavaran lastaaminen ohjaustangolle kiellettyä)

Harvassa kaupungissa on UFF tai edes niitä SPR:n tai Pelastusarmeijan myymälöitä. Diakoniakaan ei aina pysty tarjoamaan kaikkea kaikille. 

Ja joo, toki varmaan joku takin reuhka jostain löytyy. Mutta jos tarkoitus on esim. hakea töitä, niin ensivaikutelmalla on väliä. Kiva mennä työhaastatteluun rikkinäisessä ja haisevassa takissa ja resuissa kengissä jne. Ihmiset antaa yllättävän paljon painoarvoa ulkonäölle. Ja hajulle. 

Kirppareita kolunneena olen järkyttynyt, millaista roskaa ihmiset kehtaavat myydä ja lahjoittaakin. Vaatteet ovat paitsi rikki ja tahraisia, myös haisevat (hielle, tupakalle, eläimille). Eivät toki kaikki, mutta sitten tullaankin siihen, että kohtaako siisteys, oikea koko ja hinta. 

Ehkä AP:n esimerkin takkia tarvitseva ei löytänyt omaa kokoaan? Itse en ainakaan usein löydä, kun kirppiksiä koluan, ellen sitten halua käyttää teinien vaatteita näin keski-ikäisenä ja kulkea takki auki, kun kuitenkin kiristää rinnasta.

Ja kyllä, joskus on pakko rahasyistä ostaa sellaista, mitä ei muuten kelpuuttaisi. Mutta mielestäni on kohtuutonta, ettei siitä saisi sitten edes valittaa.

Vierailija
108/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Jotkut käyttävät kaikki mahdollisuudet ruikuttamiseen säälin toivossa. Suomessa kenenkään ei tarvitse olla ilman talvitakkia vuonna 2023, monet tarjoavat vaatteita jopa ilmaiseksi.

Jospa hän halusi vain avautua asiasta, joka harmittaa häntä. Samalla lailla hyvätuloisetkin valittavat vaikka sähkön hinnasta, ruuan hintojen noususta, yms. Ei siinä kaivata sääliä, vaan tuo on vain arkisten kokemusten jakamista. Ja jos kyseessä oli keskustelu/ketju, johon hän vastasi, ehkäpä se oli vain vertaistuen antamista ja saamista. Sinä taidat nyt provosoitua liian helposti ja jäät myös liikaa miettimään tuntemattomien ihmisten nettikeskusteluja.

No yleensä vika on siinä, että tarjottiin vain takkeja, eikä käteistä rahaa. Siksi ei takki kelpaa. Ei pidä uskoa näitä huijareita.

Vierailija
109/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälleen kerran ketju, joka osoittaa kuinka pihalla moni on elämän realiteeteista.

Vierailija
110/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jos ei kuulu kirkkoon eikä halua tukea epäeettistä, vanhanaikaista kirkkoa?

No voi ple! Mitä tukemista se on, jos hakee itselleen ilmaisen takin? No palele sitten!

Vierailija
111/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen löytänyt talvivaatteita ja muuta hyödyllistä kirpparilta. 

Mutta silti en tiedä, ymmärtääkö ihmiset täällä lainkaan, miten vaikeaa käytettynä ostaminen voi olla, jos ei ole autoa. Ei kaikilla paikkakunnilla ole julkista liikennettä, jolla pääsisi tai jos on, pelkkä menolippu hakupaikkaan voi jo maksaa saman verran kuin se takki. Pyörälläkään ei joka paikkaan ja joka säällä pääse, eikä kaikkea pysty sillä kantamaan (koska kuten hiljattain uutiset kertoivat, on tavaran lastaaminen ohjaustangolle kiellettyä)

Harvassa kaupungissa on UFF tai edes niitä SPR:n tai Pelastusarmeijan myymälöitä. Diakoniakaan ei aina pysty tarjoamaan kaikkea kaikille. 

Ja joo, toki varmaan joku takin reuhka jostain löytyy. Mutta jos tarkoitus on esim. hakea töitä, niin ensivaikutelmalla on väliä. Kiva mennä työhaastatteluun rikkinäisessä ja haisevassa takissa ja resuissa kengissä jne. Ihmiset antaa yllättävän paljon pa

Haju lähtee kun tuulettaa tai pesee, ihme uusavuttomuutta. 

Vierailija
112/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osata ratkoa itse ongelmia vaan valitetaan vaan ja odotetaan että saadaan asiat valmiina. Ärsyttää niin paljon tuommoinen asenne, kun itselle opetettu että mitään ei valmiina saa vaan täytyy itse olla aktiivinen ja nähdä vaivaa asioiden eteen.

Vierailija
113/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan samat tunnot. UFF:ilta esim. saa lämpimän takin alle 10 eurolla. Pelastusarmeijalta varmaan vieläkin halvemmalla. Toriin voi laittaa ilmoituksen, jossa pyytää ilmaiseksi. Uskon, että sitäkin kautta saisi.

Ratkaisukeskeisyys loistaa usein poissaolollaan noissa avautumisissa.

Itse ostan paljon vaatteita UFF:ilta, ja siellä talvitakkien hinnat ovat kyllä pääsääntöisesti 20 eurosta ylöspäin. Onhan se pikkuraha verrattuna siihen, jos ostaisi uutena, mutta jos on pienituloinen ja raha kovin tiukoilla, ei välttämättä ole varaa ostaa edes 20-30 euron takkia - ja voivat ne tuota kalliimpiakin olla. Osa UFFeista on myös siirtynyt myymään trendikkäitä ja/tai vintagevaatteita, mikä nostaa hintoja.

Toki muolla kirppiksillä voi olla halvempaa, mutta ei ole aina saatavilla ju

Sulla on käynyt sitten tuuri. Minä olen löytänyt euron päiviltä vaan ihan kamalia kauhtuneita rytkyjä. 

Vierailija
114/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei osata ratkoa itse ongelmia vaan valitetaan vaan ja odotetaan että saadaan asiat valmiina. Ärsyttää niin paljon tuommoinen asenne, kun itselle opetettu että mitään ei valmiina saa vaan täytyy itse olla aktiivinen ja nähdä vaivaa asioiden eteen.

Minä ymmärrän varsin hyvin, että joskus ei ole voimia auttaa itseään ja olla aktiivinen. Ei sillä etteikö olisi myös turhanvalittajia ja huijareita liikkeellä. 

Vierailija
115/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On jo varmaan keväällä huomannut että talvitakki on käyttökelvoton, eli on aikaa hankkia uusi. Keväällä niitä olisi saanut halvalla alennusmyynnistä ihan uutenakin. Mutta kun ei saata vaivautua....

Vierailija
116/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten sitä kapasiteettia ei niin kovasti ollut alun perinkään, ja siitä ovat seurauksena monet ongelmat. 

Muna vai kana tms.

Vierailija wrote:

Jos ihmisellä on paljon ongelmia, kapasiteettia ei välttämättä jää ongelmanratkaisuun. Ihan päivittäistoimiakin saattaa jäädä hoitamatta. 

Vierailija
117/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

On jo varmaan keväällä huomannut että talvitakki on käyttökelvoton, eli on aikaa hankkia uusi. Keväällä niitä olisi saanut halvalla alennusmyynnistä ihan uutenakin. Mutta kun ei saata vaivautua....

Ja koko kesä olisi ollut aikaa hankkia se takki kirpparilta tai hyväntekeväisyydestä. Aikuiselle ihmiselle ei tule takin tarve yllättäen, sillä kokemuksesta tietää että talvella on kylmä. Nyt voi sitten uhriutua kun ei saa sopivan väristä tms.

Vierailija
118/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Haju lähtee kun tuulettaa tai pesee, ihme uusavuttomuutta. 

Tuota, sulla ei liene kovin hyvä hajuaisti? 

Monesti edes käytetyn pyykkiaineen hajua ei saa pois, jos sitä on ollut kankaassa ylenmäärin, vaikka kuinka huuhtelisi. Senkin jälkeen, kun saippuaa ei enää irtoa, haju meinaa viipyillä vaatteessa.

Myös hiki jää vaatteisiin. Vaikka niitä miten raikastaisi millä, niin lämmetessään ne alkavat jälleen haista. Saati sitten, jos niihin yhtään hikoilee. 

Etenkin tässä puhutuista talvitakeista monet vaativat myös kemiallisen pesun, johon sillä köyhällä ei ole varaa. 

Haju kuitenkin oli vain yksi esimerkki (jolle itse olen erityisen herkkä, siksi ostan mieluummin uutta, enkä ainakaan tilaa nettikirppareilta, koska ikinä ei tiedä, millaisen hajupommin sieltä saa). 

Huomaan, että sivuutit reikiä ja tahroja koskevan osuuden. Osan niistäkin saa paikattua tai poistettua, mutta ei suinkaan kaikkia. Jos esim. se hiki on polttanut kainalot rannuille, niin harvapa sellaista tuotetta haluaa päälleen. Ja osa rei''istä on sellaisia, ettei niitä pysty siististi paikkaamaan. Osa sellaisia, että alkavat purkautua uudelleen paikkausyrityksistä huolimatta.

Uusavuttomuutta on sekin, ettei tätä tiedä, koska silloin pahimmillaan tärvää rahansa käyttökelvottomiin, ostaessa halvoilta tuntuviin tuotteisiin.

Vierailija
119/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin kai talvitakit on kovin hikisiä, kainaloista ainakaan... 

Vierailija
120/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on monella kauhean kummallinen käsitys että ne hyväntekeväisyysjörjestöjen myymälät olisi se paikka jonne köyhän pitää mennä. Ei. Niilä myymälöillä kerätään varoja. Se köyhäinapu taas on ilmaista ja hoituu toista kautta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan