Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräässä ryhmässä keski-ikäinen nainen valitti ettei hänellä ole lainkaan talvitakkia, koska ei ole varaa

Vierailija
19.10.2023 |

Ihan oikeasti joo, kenenkään ei tarvitse olla Suomessa ilman talvitakkia. Niitä saa seurakunnan diakoniasta, monilta hyväntekeväisyysjärjestöiltä, Facebookin roskalavaryhmistä tai ihan itse ostamalla kirppikseltä, ei montaa kolikkoa tarvi.

Tuollainen älytön uhriutuminen vailla todellisuuspohjaa pistää ärsyttämään. Köyhyyttä on tottakai mutta ei se kyllä käytännössä tarkoita sitä ettei pysty saamaan mistään talvivaatteita. Käytettyjä vaatteita on ihan liikaakin tarjolla... Ei ole ylenmäärin ottajia. 

Kommentit (254)

Vierailija
141/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi "köyhät" ovat aina ylipainoisia...?

Vasta yksi tuttava valitti, ettei ole varaa edes kunnon ruokaan, siksi lihoo. Syö vain moskaa. Ei perunaa, porkkanaa, kalaa, kaalia... Taas sipsiä, nugettia, lihistä, ranskalaista uppoaa ja mitkä määrät!! Alas limpparilla.

Leipää/ sämpylää ei voi paistaa, kallista tuo sähkö. Se on halpaa vain nugettien, lihisten ja ranskalaisten kanssa. 

On rahaa polttaa ja juoda kaljaa.

Silti muksulla ei taas ole kenkiä, eikä takkia. Yhteiskunta ei kuulemma tue.

Onko näitä paljon??

Kyllä noita on, ja surullista kyllä, lapset yleensä oppivat saman mallin. 

Vierailija
142/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän se on. Jos käyttäisi sen energian mikä menee asian surkutteluun ja valittamiseen sen takin hankintaan niin varmasti olisi takki saatavilla myös ilmaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan samat tunnot. UFF:ilta esim. saa lämpimän takin alle 10 eurolla. Pelastusarmeijalta varmaan vieläkin halvemmalla. Toriin voi laittaa ilmoituksen, jossa pyytää ilmaiseksi. Uskon, että sitäkin kautta saisi.

Ratkaisukeskeisyys loistaa usein poissaolollaan noissa avautumisissa.

Ei ainakaan helsingin UFFilta. Täällä on hinnat laitettu, niin korkeiksi, että uusia saa alennuksella kaupasta halvemmalla.

Niillä on kyllä törkeä hinnoittelu 

Vierailija
144/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokoa 3XL-5XL mallista riippuen ja todellakaan löydy monestakaan kaupasta sopivia takkeja. Saati jos pitäisi ilmaiseksi yrittää löytää.

Vierailija
145/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla varmaan on monta talvitakkia ellei ole konmarittanut kaappiaan tyhjäksi. Älkää nyt ainakaan ostako valmiiksi liian pieniä talvitakkeja, jis rahat on tiukalla ja kohta ne eivät mahdu taas päälle. Näyttääkin pahalta, jos takki nousee takapuolen päälle kireyttään tai napit soi vatsan päällä, allekin olisi hyvä mahtua villapaita talvella ja silti mtti takki laskeutuu eikä kiristä.

Vierailija
146/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ne käytetyt välttämättä koskaan sovi pöölke, kun tilatessakaan ei välttämättä löydy sopivaa. Itse oon lihava, ja viime talvena näköjään taas entisestäön lihonut kun ennen reilu ja pitkähkö parkamallinen takki näytti päällä bolerolta, kyllä jäi ulkoilut minimiin, koska myös tilaamani uusi takki oli käyttökelvoton ja kinkkana, vaikka Cellbessiltä tikasin, jossa reiluja kokoja.

Nyt mietin että alanko taas tilaamaan ja petyn, koska en ole ainakaan kutistunut. Kyllä tavoite on että säännöllisillä elintavoilla mahtuisin taas siihen parkatalvitakkiin, mutta kun talvitakki pitäs olla täksi talveksi, joka menis päälle.

Rakastan talvea ja inhoan kun ei oo kunnon vaatetta ulkoiluun. Takki auki lepattaen sitten saa mennä. En oo vilukissa, ei siinä, mutta jotenki hävettää, kun muilla on vetoketjut kiinni nenää myöten kylillä ja itse kekkaloi vera stanhopena paukkupakkasilla, takki levällään.

Vierailija
147/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On se mahdollista jollain tavalla pienituloisimpien osalta. Koska talvitakit voivat maksaa paljon. Ja se voi olla ruoka-rahasta pois. Koska siihen lasketaan muiden kuukausien menot, kaikki maksaa. Ei voi oikein tietää tuntemattomasta, että voisi päältä sanoa - että kyllä on varaa ostaa. Eivät pienituloiset asioi hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa, se on nöyryyttävää ja ahdistavaa. Miksi köyhä ei saisi ostaa uutta takkia joka kestää paremmin. Miksi hän ei saisi kysyä huolenpitoa tai kertoa ettei raha riitä. Toki on huijarit erikseen sitten. -Jos ei saa selvää mikä tyyppi on, mene pois sieltä.

Käyttämättömän armeijan manttelin saa muutamalla kympillä ja kestää normaalin ihmisen eliniän. Ja on lisäksi aivan eri siisteysluokkaa kuin makkarankuoritoppatakit.

Posti kulkee Tohmajärvellekin, ettei jää siitäkään kiinni. 

Vierailija
148/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mihin se edellinen meni, ei mahdu enää päälle? :D

Mulla ainakin edellinen talvitakki oli 17 vuotta vanha, meni edelleen päälle mutta vetoketjua ei saanut enää korjattua. Että heh heh.

Jos on muutoin hyväkuntoinen ja siisti, voi vetskarin vaihtaa tai vaihdattaa. Itse olen tutkaillut lempparitakkiani (n. 20 v. vähän erikoisempi), josko voisin värjätä sen, ommella uuden vuorin ja reunustaa rispaantuneet hihansuut esim. päälikankaan värisellä sametilla.

Olen myös ommellut itselleni useita takkeja.

Mitä vetskarin vaihdattaminen maksaa? Itse ei kannata alkaa vaihtaa, jos ei oikeasti osaa. Moni käsitöitä paljon tehnytkin kokee vetoketjun vaihtamisen todella vaikeaksi. Mutta mitähän se maksaisi ompelimossa? Ei varmaan kauhe

En osaa edes arvata, mitä maksaa, kun teen nuo hommat itse.

Olen opetellut tekemällä. Siinä samalla, kun purkaa entisen vetskarin pois, näkee, miten se on kiinnitetty.

Jos ei ole rahasta kiinni (ompelijan käyttö) ja kysymyksessä hyväkuntoinen lempitakki, niin miksei teettäisi.

Jos itse rupeaa tekemään, kannattaa nähdä vaivaa ja harsia kiinni huolellisesti niin on helpompi ommella.

(Googlasin ompelimo vetoketju hinnasto näkyi ekana 39,50 €.)

Vierailija
149/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt puhu tästä samaisesta tapauksesta, mutta on olemassa ihmisiä joille oma hygienian hoito saattaa olla ylivoimaista, puhumattakaan asunnosta uloslähteminen, puhutaan hyvin sairaista ihmisistä, vaikkapa vakavasti masentuneista.

Nämä ihmiset eivät välttämättä kykene ostamaan vaatteitaan, koska rahaa ei ehkä ole edes ruokaan, koska myös asioiminen Kelan kanssa on monille lievemminkin sairaille hyvin vaikeaa ja tuet jäävät saamatta.

Olen hoitanut ihmistä joka kärsi vakavasta aliravitsemuksesta, koska ruokaa ja rahaa ei enää ollut. Hänet löydettiin sattumalta täysin ulkopuolisen ihmisen toimesta.

Kukaan ei koskaan voi varmuudella sanoa, että elämä kohtelee hyvin ja vastoinkäymisiä ei tule olemaan,  ulkopuolinen ei voi tietää mitä näille apua tarvitseville henkilöille on tapahtunut ja mikä heidän nykytilanteensa on.

Jos on mahdollisuus auttaa, auta.

Vierailija
150/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:Suomessa on jokaikisessä maalaiskunnassakin seurakunnan diakoniaa ja postitkin kulkee. 

Pienillä paikkakunnilla diakonia auttaa nykyään vain ukrainalaisia. Posti toki kulkee, mutta se ei kirpparilla käymisessä.

Vierailija
151/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan sama suurperheen äiti, joka valittaa samaa joka vuosi? Lapsia liki 10, ja vanhemmilla ei ole aikomustakaan mennä töihin, koska lapsilta ei kerkeä. 

Eikö >valtakunnassa< olekaan kaikki hyvin? 

Vierailija
152/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini jäi eläkkeelle 66v iässä, ikänsä tehnyt suhteellisen hyväpalkkaista työtä. 

Me lapset lähdimme kotoa pois äidin ollessa 36v ja tuosta saakka hänellä ei ollut muita menoja kuin oma ruoka ja vuokra. 

Oli kuitenkin kartuttanut itselleen melkein 100.000 euroa velkaa! Mitään ei ollut ostanut kotiinsa. Hän itse selittää velkamäärän tulleen huonon palkkansa vuoksi, ruokaan on kuulema otettu velkaa.

Toisaalta uskon, että hän sai ruokaan menemään rahaa… meidän lasten piti kotona asuessa maksaa opintorahasta ja kesätyöpalkoista kotiin ns ruokarahaa. Ja kun siis muutimme pois kotoa, äiti ei saanut enää mistään ns ylimääräistä rahaa ja ilmeisesti on paikannut tuota aukkoa ottamalla velkaa. 

No asiaan. Äitini on siis ulosoton kautta päätynyt velkajärjestelyyn ja rahaa hänellä ei elämiseen kuin 300€/kk. Asuu siis ylihintaisessa vuokra-asunnossa ja joutuu käteen jäävästä 590 eurosta laittamaan vuokraan elämiseen tarkoitettuja rahoja.

Hän tässä ilmoitti, että tarvitsee kengät ja uuden talvitakin. Kenkiin annoimme rahaa 250 euroa ( en usko, että käytti rahan kenkiin) ja tarjouduin ostamaan hänelle talvitakin.

Esittelin zalandon ja Elloksen sivuilta noin 100-150 euron hintaisia takkeja. Eivät kelvanneet, hän linkitti kuvan haluamastaan takista joka maksoi 250 euroa.

Oli minulle kiukkuinen, kun tarjosin halpis roskaa. Sanoi minulle, että vaikka hänellä on rahallisesti tiukkaa, se ei tarkoita sitä, että pitää epämuodikasta laittaa päälle. Ei siis huolinut 150 euron hintaista takkia. Jätti ottamatta uuden lämpimän takin.

Minulla ei ole laittaa 250 euroa takkiin, tai en periaatteesta ollut valmis sijoittamaan tuota summaa, kun hänen asenne oli tuo.

Omilla rahoillaan ostakoon vaikka 500euron hintaisen takin, mutta jos ilmaiseksi saa uuden, niin onko varaa nirsoilla?

Vierailija
153/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minä olen kokoa 3XL-5XL mallista riippuen ja todellakaan löydy monestakaan kaupasta sopivia takkeja. Saati jos pitäisi ilmaiseksi yrittää löytää.

No sinun ei tarvitse ilmaiseksi löytääkään.

Vierailija
154/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei osata ratkoa itse ongelmia vaan valitetaan vaan ja odotetaan että saadaan asiat valmiina. Ärsyttää niin paljon tuommoinen asenne, kun itselle opetettu että mitään ei valmiina saa vaan täytyy itse olla aktiivinen ja nähdä vaivaa asioiden eteen.

On jo varmaan keväällä huomannut että talvitakki on käyttökelvoton, eli on aikaa hankkia uusi. Keväällä niitä olisi saanut halvalla alennusmyynnistä ihan uutenakin. Mutta kun ei saata vaivautua....

Ja koko kesä olisi ollut aikaa hankkia se takki kirpparilta tai hyväntekeväisyydestä. Aikuiselle ihmiselle ei tule takin tarve yllättäen, sillä kokemuksesta tietää että talvella on kylmä. Nyt voi sitten uhriutua kun ei saa sopivan väristä tms.

Keväällä rahat oli jo tiukilla, sitten lapsi joutui onnettomuuteen ja huoli hänen tulevaisuudesta oli suuri. Mummokin kuoli ja hautajaisjärjestelyt kaatui päälle. Kummallinen vätys kun ei lähtenyt kirpparilta silloin takkia metsästämään.

Vierailija
155/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosikausia kulkenut käytetyissä vaatteissa ja voin sanoa, että ainakin talvivaatteet on jo sen verran kuluneita, ettei niillä mennä seisoskelemaan pitkiä aikoja pakkaseen. Uudet vaatteet lämmittää paremmin, mutta köyhänä en osta uusia, vaan istun mieluummin sisätiloissa talven ajan.

Vierailija
156/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ei osata ratkoa itse ongelmia vaan valitetaan vaan ja odotetaan että saadaan asiat valmiina. Ärsyttää niin paljon tuommoinen asenne, kun itselle opetettu että mitään ei valmiina saa vaan täytyy itse olla aktiivinen ja nähdä vaivaa asioiden eteen.

On jo varmaan keväällä huomannut että talvitakki on käyttökelvoton, eli on aikaa hankkia uusi. Keväällä niitä olisi saanut halvalla alennusmyynnistä ihan uutenakin. Mutta kun ei saata vaivautua....

Ja koko kesä olisi ollut aikaa hankkia se takki kirpparilta tai hyväntekeväisyydestä. Aikuiselle ihmiselle ei tule takin tarve yllättäen, sillä kokemuksesta tietää että talvella on kylmä. Nyt voi sitten uhriutua kun ei saa sopivan väristä tms.

Keväällä rahat oli jo tiukilla, sit

Aika kummallinen kyllä oli.

Vierailija
157/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön ja ostin 149 euron talvitakin työttömyysrahalla. Ei oikein halvemmalla löytynyt hyvää takkia.

Vierailija
158/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä syysloman kunniaksi kiertänyt tällä viikolla usealla kirpputorilla ja siellä on rekit talvitakkeja väärällään. Sekä pöytöpaikkakirppareilla että Pelastusarmeijalla, kierrätyskeskukissa jne. Sieltä löytyy.

Vierailija
159/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Juu juu, mummokin kuoli ja niin edespäin. Jos kuitenkin on siihen asti hoitanut asiansa hyvin, on varaa ostaa se uusi takki ihan kaupasta, jos sellaista tarvitsee. 

Vierailija
160/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä nyt on paljon näitä juttuja, joissa valitetaan ja saadaan paljon tukia. Miksi lieneekään? En itse tunne valittavia köyhiä enkä tukirahoihin hukkuvia.

Jatkossa työmarkkinatuelle jäävä omistusasunnossa asuva sinkku tienaa vain sen työmarkkinatuen miinus verot. Mitä siitä nyt jää käteen, ehkä 700 e. Vastaava yhden lapsen totaaliyhäri tienaa työmarkkinatuen lisäksi lapsilisän ja elatustuen, yhteensä noin 320 e (jotka saa myös hyvätuloinen työssäkäyvä ja miljonäärikin). Niistä maksetaan vastike, sähkö, vesi, bussilippu, puhelin. Mitä jää ruokaan? Entä vaatteisiin? Jos asuu vuokra-asunnossa, niin saa lisäksi asumistukea jatkossa max 70 % asunnon hyväksytystä  maksimivuokrasta. Lopun vuokran esim. sinkku maksaa työmarkkinatuesta.

Laskekaa siitä, onko varaa ostaa 20 euron talvitakkia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän