Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräässä ryhmässä keski-ikäinen nainen valitti ettei hänellä ole lainkaan talvitakkia, koska ei ole varaa

Vierailija
19.10.2023 |

Ihan oikeasti joo, kenenkään ei tarvitse olla Suomessa ilman talvitakkia. Niitä saa seurakunnan diakoniasta, monilta hyväntekeväisyysjärjestöiltä, Facebookin roskalavaryhmistä tai ihan itse ostamalla kirppikseltä, ei montaa kolikkoa tarvi.

Tuollainen älytön uhriutuminen vailla todellisuuspohjaa pistää ärsyttämään. Köyhyyttä on tottakai mutta ei se kyllä käytännössä tarkoita sitä ettei pysty saamaan mistään talvivaatteita. Käytettyjä vaatteita on ihan liikaakin tarjolla... Ei ole ylenmäärin ottajia. 

Kommentit (254)

Vierailija
81/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

On se mahdollista jollain tavalla pienituloisimpien osalta. Koska talvitakit voivat maksaa paljon. Ja se voi olla ruoka-rahasta pois. Koska siihen lasketaan muiden kuukausien menot, kaikki maksaa. Ei voi oikein tietää tuntemattomasta, että voisi päältä sanoa - että kyllä on varaa ostaa. Eivät pienituloiset asioi hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa, se on nöyryyttävää ja ahdistavaa. Miksi köyhä ei saisi ostaa uutta takkia joka kestää paremmin. Miksi hän ei saisi kysyä huolenpitoa tai kertoa ettei raha riitä. Toki on huijarit erikseen sitten. -Jos ei saa selvää mikä tyyppi on, mene pois sieltä.

Kukaan ei kiellä köyhää ostamasta uutta takkia, Saa Ostaa!!! Mutta, jos ei ole varaa, se kannattaa hankkia sieltä mistä pystyy, paitsi tietysti jos palelee mieluummin, tai ruikuttaa kohtaloaan sisällä koko talven,

Vierailija
82/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joo, voi olla, että ei pääse hurauttamaan sinne sun roskalavalle.

tollo.

Itse taidat olla tollo. Aivan varmasti kyseisellä naisella on jotain tuloja. Uusiakin takkeja saa kevätalesta pikkurahalla jos ei kirpparitavara kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri kirppikseltä koko perheelle untuvatoppatakit ja teineille myös talvikengät ja laskettelutakit ja -housut. Uusia/uudenveroisia olivat ja tosiaan jos kelpaa nykypäivän teineille, niin pitäisi kelvata myös aikuisille. Hinnat oli 5€-28€ kpl.

Vierailija
84/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon kirkon toimintoja jonne ihmiset lahjoitaa vaateita,myös takkeja niille joilla ei varaa ostaa.Kun kysy sossu mistä aluelta voi hakea lahjoitus vaateita.Infovat kyllä ilolla.Moni sanoo ei rahaa sihen ja sihen.Jospa ensimäisenä lopettavat tupakoinin,alkoholin.Molempiin on sv-läkeet.ei vierotusoireita.Kuin lopettaa maksulliset viihdekanavat ymm.Palasiksi pistää luotto kortit ja lopetaa osamaksulla ostelut.

Vierailija
85/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diakoniassa ei ainakaan täällä jaella yhtään mitään vaatteita. En ole ikinä kuullut myöskään moisesta. Ruokakauppaan saavat lappuja määrätyt, mutta esimerkiksi yksin asuvat huonommin. 

UFF-myymälää ei ole kaikilla paikkakunnilla. Esimerkiksi täällä, pienehkö kaupunki. 

SPR-ilmaisjakelupiste lopetettiin muille kuin m-muuttajille ja ukrainalaisille  jo aikoja sitten. Ei ole tietoa avataanko koskaan. 

Pelastusarmeijan jakelupistettä ei ole. Ainakaan julkisesti ilmoitettua. 

Monessa kirppiksessä on hinnat nousseet. Jos on hiukankaan poikkeava vartalonmalli niin vaikeata löytää. 

Roskalava vaatii facebookiin kirjautumisen, kaikki eivät halua olla siellä tai eivät hallitse käyttöä. 

Tokmannilta ole itse joskus aikoinaan ostanut uutena. Nyt on ties monettako vuotta käytössä. Kaikilla ei ole Tokmanniakaan lähellä. 

Usein näihin aiheisiin liittyviä tekevät aloituksia ne, joilla ei ole itsellä mitään käsitystä köyhyydestä eikä siihen liittyvistä muista seikoista. 

Vierailija
86/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mihin se edellinen meni, ei mahdu enää päälle? :D

Mulla ainakin edellinen talvitakki oli 17 vuotta vanha, meni edelleen päälle mutta vetoketjua ei saanut enää korjattua. Että heh heh.

Jos on muutoin hyväkuntoinen ja siisti, voi vetskarin vaihtaa tai vaihdattaa. Itse olen tutkaillut lempparitakkiani (n. 20 v. vähän erikoisempi), josko voisin värjätä sen, ommella uuden vuorin ja reunustaa rispaantuneet hihansuut esim. päälikankaan värisellä sametilla.

Olen myös ommellut itselleni useita takkeja.

Mitä vetskarin vaihdattaminen maksaa? Itse ei kannata alkaa vaihtaa, jos ei oikeasti osaa. Moni käsitöitä paljon tehnytkin kokee vetoketjun vaihtamisen todella vaikeaksi. Mutta mitähän se maksaisi ompelimossa? Ei varmaan kauhe

Nelisenkymppiä maksaa vaihdattaa hinnastojen mukaan. Hyvin harvassa takissa sen vetoketjun vaihto on helppo juttu.

Vierailija
87/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIrppiksillä on yleensä eniten pieniä kokoja, ei kaikkia kokoja

Vierailija
88/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Diakoniassa ei ainakaan täällä jaella yhtään mitään vaatteita. En ole ikinä kuullut myöskään moisesta. Ruokakauppaan saavat lappuja määrätyt, mutta esimerkiksi yksin asuvat huonommin. 

UFF-myymälää ei ole kaikilla paikkakunnilla. Esimerkiksi täällä, pienehkö kaupunki. 

SPR-ilmaisjakelupiste lopetettiin muille kuin m-muuttajille ja ukrainalaisille  jo aikoja sitten. Ei ole tietoa avataanko koskaan. 

Monessa kirppiksessä on hinnat nousseet. Jos on hiukankaan poikkeava vartalonmalli niin vaikeata löytää. 

Roskalava vaatii facebookiin kirjautumisen, kaikki eivät halua olla siellä tai eivät hallitse käyttöä. 

Tokmannilta ole itse joskus aikoinaan ostanut uutena. Nyt on ties monettako vuotta käytössä. Kaikilla ei ole Tokmanniakaan lähellä. 

Usein näihin aiheisiin liittyv

Suomessa kenenkään ei tarvitse olla ilman talvitakkia.

Vierailija
89/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Usein näihin aiheisiin liittyv

Kysypä diakoniasta, ihan varmasti antavat köyhäinspua jos kerrot ettei talvitakkia ole. Tai ota yhteyttä Pelastusarmeijaan tms. Kyllä ne postittaa jos asut kaukana. 

Vierailija
90/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän enemmän haluisin kontekstia tähän. Valittiko hän siis ettei mistään pysty minkäänlaista takkia saamaan?

Vai onko kyse vaikka siitä ettei palkallaan pysty takkia ostamaan?

Vierailija
91/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten henkilön ikä ja sukupuoli vaikuttavat asiaan. 

Vierailija
92/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopealla googletuksella löytää talvitakkeja 20e hintaan (se on 4x kahvipaketti). Kirpparilta alle kympillä ja osa antaa ilmaiseksi. Ehkä tää rouva olikin vailla vaan kallista merkkitakkia?

Vierailija
93/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mut sehän on kiva että sä käyt henkilökohtaisesti lahjoittamassa jokaiselle takitttomalle takin. 

Vierailija
94/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hyväntekeväisyysjärjestöillä on usein tosiaan se ongelma että niillä on liikaa tavaraa. Ihan varmasti kenenkään ei tarvitse Suomessa olla ilman talvitakkia kunhan vaan uskaltaa kysyä apua.

Sitten jos on liikaa, niin ei kannata myydä vanhaa, likaista, reikäistä ja melkein uuden hinnalla. En ole enää pitkään aikaan ostanut Pelastusarmeijasta, on huonokuntoista ja hintaa ainakin puolet liikaa.

Siksi toiseksi jos menee etsimään jotain tiettyä asiaa kirppikseltä, niin ei varmasti löydä. Pitäisi käydä kyttäämässä säännöllisesti. Tietysti se käy helposti silloin, jos sattuu asumaan kirppiksen lähellä ja on aikaa käydä siellä. 

Vierailija
95/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin ennakkoon. Ostin kesällä paksun laadukkaan talvitakin 30 eurolla. Alkuperäinen hinta oli lähemmäs 200€. 

Vierailija
96/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mihin se edellinen meni, ei mahdu enää päälle? :D

Mulla ainakin edellinen talvitakki oli 17 vuotta vanha, meni edelleen päälle mutta vetoketjua ei saanut enää korjattua. Että heh heh.

Jos on muutoin hyväkuntoinen ja siisti, voi vetskarin vaihtaa tai vaihdattaa. Itse olen tutkaillut lempparitakkiani (n. 20 v. vähän erikoisempi), josko voisin värjätä sen, ommella uuden vuorin ja reunustaa rispaantuneet hihansuut esim. päälikankaan värisellä sametilla.

Olen myös ommellut itselleni useita takkeja.

Mitä vetskarin vaihdattaminen maksaa? Itse ei kannata alkaa vaihtaa, jos ei oikeasti osaa. Moni käsitöitä paljon tehnytkin kokee vetoketjun vaihtamisen todella vaikeaksi. Mutta mit

Eli halpistakkien omistajien on turha vaivautua. 

Vierailija
97/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miten henkilön ikä ja sukupuoli vaikuttavat asiaan. 

Ikä siten, että luulisi olevan jo elämänkokemusta. Sukupuoli siten että etenkin naistenvaatteista on hyväntekeväisyydessä ylitarjontaa. 

Vierailija
98/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Hyväntekeväisyysjärjestöillä on usein tosiaan se ongelma että niillä on liikaa tavaraa. Ihan varmasti kenenkään ei tarvitse Suomessa olla ilman talvitakkia kunhan vaan uskaltaa kysyä apua.

Sitten jos on liikaa, niin ei kannata myydä vanhaa, likaista, reikäistä ja melkein uuden hinnalla. En ole enää pitkään aikaan ostanut Pelastusarmeijasta, on huonokuntoista ja hintaa ainakin puolet liikaa.

Siksi toiseksi jos menee etsimään jotain tiettyä asiaa kirppikseltä, niin ei varmasti löydä. Pitäisi käydä kyttäämässä säännöllisesti. Tietysti se käy helposti silloin, jos sattuu asumaan kirppiksen lähellä ja on aikaa käydä siellä. 

Pelastusarmeijalta saa köyhä ilmaiseksi vaatetta, ne kirppikset taas on rahankeräämistä varten. 

Vierailija
99/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

https://m.tori.fi/li?he=0&ca=18&sp=0&fmy=0&q=&cg=3050&w=3&st=g&f=a&cs=1

Kun laittaa hauksi "talvitakki", niin koko Suomessa ilmaiseksi annettavana 16 talvitakkia, joista suurin on kokoa 40. Omani on muistaakseni kokoa 44, enkä ole edes hirveän isokokoinen, jos en laihakaan, mutta mitoitus on nykyään niukka.

Jos laittaa toriin ilmon, että tarvitaan takkia ja koon perään, saa luultavasti 16 ilmoitusta sopivasta takista...

Itse tyhjensin kuolinpesän. Isoja naisten ja miesten kokoja. Hyväkuntoisia vaatteita ja paljon. Ei kelvannut ilmaiseksi, vein UFFille.

Torissa ei ollut YHTÄÄN tarvitaan/ostetaan ilmoitusta näistä ja liikuimme kuitenkin 250km säteellä. Lisäksi olisin oikeasti tarvitsevalle kyllä maksanut pk:t.

Tulin siihen tulokseen, että monet narisevat turhaan.

Vierailija
100/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ei välttämättä oikean kokoista. Takki voi olla liian pieni tai suuri. Siinä voi olla hyönteisiä tai voi olla homeessa. Entä kengät? Ei kaikilla ole varaa talvikenkiin vai neuvotko, että osta kirpparilta linttaan astutut, reikäiset, homeiset, väärän kokoiset ja rikkinäiset kengät?

Harva kirpputori huolii myytäväksi rikkinäisiä tai homeisia kenkiä.  En ainakaan täällä pk-seudulla ole koskaan nähnyt.  Ja mä kierrän todella ahkerasti eri kirppiksillä.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä