Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräässä ryhmässä keski-ikäinen nainen valitti ettei hänellä ole lainkaan talvitakkia, koska ei ole varaa

Vierailija
19.10.2023 |

Ihan oikeasti joo, kenenkään ei tarvitse olla Suomessa ilman talvitakkia. Niitä saa seurakunnan diakoniasta, monilta hyväntekeväisyysjärjestöiltä, Facebookin roskalavaryhmistä tai ihan itse ostamalla kirppikseltä, ei montaa kolikkoa tarvi.

Tuollainen älytön uhriutuminen vailla todellisuuspohjaa pistää ärsyttämään. Köyhyyttä on tottakai mutta ei se kyllä käytännössä tarkoita sitä ettei pysty saamaan mistään talvivaatteita. Käytettyjä vaatteita on ihan liikaakin tarjolla... Ei ole ylenmäärin ottajia. 

Kommentit (254)

Vierailija
61/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kuinka huonosti oikein luit aloitukseni? Miten muka väitin että pitäisi ostaa kun luettelin mistä kaikkialta takin voi saada ihan ilmaiseksi...

Mitä sä nyt siis kritisoit? Joku nainen avautui, että hänellä ei ole varaa talvitakkiin. Miten se ilmaiseksi kerjääminen muuttaa tilannetta - siihenhän päädytään juuri, että ei ole varaa talvitakkiin. Ja onhan mahdollista, että hän on yrittänyt löytää takkia ilmaiseksi tai halvalla, muta ei ole löytänyt. Vai oliko tuo kritisoimasi viesti juuri se avunpyyntöviesti?

Ongelma oli se että ko. henkilö ei voi ulkoilla kun ei ole sitä talvitakkia. Eiköhön ratkaisu tuohon olisi se että vastaanottaisi sen ilmaisen talvitakin kun lahjoittajia kuitenkin on. 

Vierailija
62/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mihin se edellinen meni, ei mahdu enää päälle? :D

Mulla ainakin edellinen talvitakki oli 17 vuotta vanha, meni edelleen päälle mutta vetoketjua ei saanut enää korjattua. Että heh heh.

Jos on muutoin hyväkuntoinen ja siisti, voi vetskarin vaihtaa tai vaihdattaa. Itse olen tutkaillut lempparitakkiani (n. 20 v. vähän erikoisempi), josko voisin värjätä sen, ommella uuden vuorin ja reunustaa rispaantuneet hihansuut esim. päälikankaan värisellä sametilla.

Olen myös ommellut itselleni useita takkeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kyseessä on henkilö joka kirjoittaa aktiivisesti milloin mitäkin. Ei siis vaikuta muulla tavalla epätoivoiselta tai että makaisi sängyn pohjalla. Tuo köyhyyden aiheuttama takittomuus oli kommentti jonkun toisen aloittamassa keskustelussa, ei sinällään mikään epätoivoinen hätähuuto. Ja ihmetyttää miksei ne tarjotut takit sitten kuitenkaan hänelle kelpaa.

Ap

Avaisitko vähän, mitä tuo keskustelu koski? Jospa hän vain totesi, että hänellä ei ole takkia, koska ei ole siihen varaa, eikä ollut lahjoitustakkejakaan vailla. Ehkä ei sen vuoksi ottanut tarjottuja takkeja vastaan, kunhan vain totesi, että on ilman takkia koska siihen ei ole varaa. Kyllä minäkin jätän jotain asioita ostamatta, koska katson, että kaikkeen ei riitä rahat ja olen sitten karsinut ne, mutta ei se silti sitä tarkoita, että ottaisin välttämättä vastaan, jos joku antaisi ilmaiseksi.

Vierailija
65/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Joo, voi olla, että ei pääse hurauttamaan sinne sun roskalavalle.

tollo.

Hurauttamaan? Varmaan joka paikkakunnalla on netissä toimiva "roskalava". Eiköhän se yksi takki löytyisi ihan läheltäkin, moni ystävällinen tuo jopa kotiovelle tai johonkin sovittuun paikkaan. Ja järjestöt postittaakin. 

Vierailija
66/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut käyttävät kaikki mahdollisuudet ruikuttamiseen säälin toivossa. Suomessa kenenkään ei tarvitse olla ilman talvitakkia vuonna 2023, monet tarjoavat vaatteita jopa ilmaiseksi.

Vierailija
67/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kuinka huonosti oikein luit aloitukseni? Miten muka väitin että pitäisi ostaa kun luettelin mistä kaikkialta takin voi saada ihan ilmaiseksi...

Mitä sä nyt siis kritisoit? Joku nainen avautui, että hänellä ei ole varaa talvitakkiin. Miten se ilmaiseksi kerjääminen muuttaa tilannetta - siihenhän päädytään juuri, että ei ole varaa talvitakkiin. Ja onhan mahdollista, että hän on yrittänyt löytää takkia ilmaiseksi tai halvalla, muta ei ole löytänyt. Vai oliko tuo kritisoimasi viesti juuri se avunpyyntöviesti?

Ongelma oli se että ko. henkilö ei voi ulkoilla kun ei ole sitä talvitakkia. Eiköhön ratkaisu tuohon olisi se että vastaanottaisi sen ilmaisen talvitakin kun lahjoittajia kuitenkin on. 

No hänen valintansa oli, että hän mieluummin on ulkoilematta. Miksi tämä vaivaa sinua?

Vierailija
68/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppiksellä on nykyään roskakuntoisia vaatteita uuden hinnalla. Kasarin hyvät vaatteet, joita sai 90-luvun laman aikana, ovat loppuneet jo aikapäiviä. Jopa lasten vaatteet ovat kamalia, vaikka niitä ei käytetä kuin hetki ennen kuin jäävät pieneksi. Ennen tosiaan sai hyviä kotimaisia kirppikseltä puoli-ilmaiseksi. 

Ilmeisesti nykyään myydään hyvät vaatteet netissä tai muualla, sitten viedään keräyslaatikkoon ne, joita ei kukaan ole huolinut. Pelastusarmeija ottaa päältä parhaat, kuten oikein onkin, annettavaksi pultsareille, jotka ovat koko ajan ulkona.

Tuntuu huonolta kaupalta maksaa 25 euroa jostain muhjuisesta, tahraisesta, nyppyisestä ja väärän kokoisesta takista. Eikä se ole mikään pikkuraha. Ruoka maksaa nykyään paljon. Oma talvitakki on kaupan kevätalesta puoleen hintaan viidelläkympillä. Siinäkin saa olla tarkka, kun kaupan omat merkit ovat ihan roskaa, silti hintavia, ja merkkituotteet maksavat älyttömästi. Nykyään vaatteet eivät kestä pitkään. Laatu on surkeaa.

En ole tiennyt, että jostain saa jotain vaatteita ilmaiseksi, paitsi juuri kodittomille. Sitten voi varmaan neuvoa, mistä saa, eikä kauhistella?

Vierailija
69/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvitakkeja on ihmisillä varmasti tarpeettomina ja oon niitä bongannut kirpputoreillakin 2-3e hintaan. Niillä hinnoilla laitan itekin myyntiin.

Vierailija
70/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jotkut käyttävät kaikki mahdollisuudet ruikuttamiseen säälin toivossa. Suomessa kenenkään ei tarvitse olla ilman talvitakkia vuonna 2023, monet tarjoavat vaatteita jopa ilmaiseksi.

Jospa hän halusi vain avautua asiasta, joka harmittaa häntä. Samalla lailla hyvätuloisetkin valittavat vaikka sähkön hinnasta, ruuan hintojen noususta, yms. Ei siinä kaivata sääliä, vaan tuo on vain arkisten kokemusten jakamista. Ja jos kyseessä oli keskustelu/ketju, johon hän vastasi, ehkäpä se oli vain vertaistuen antamista ja saamista. Sinä taidat nyt provosoitua liian helposti ja jäät myös liikaa miettimään tuntemattomien ihmisten nettikeskusteluja.

Vierailija
71/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joa on kulutusluottoa, ihan oikeasti ei saa kaikkeen elämiseen rahaa Kelalta eikä sossusta.

On siis väliinputoajia. Kaveri luopui sen takia osasta lääkkeitä

Vierailija
72/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mulla ainakin edellinen talvitakki oli 17 vuotta vanha, meni edelleen päälle mutta vetoketjua ei saanut enää korjattua. Että heh heh.

Jos on muutoin hyväkuntoinen ja siisti, voi vetskarin vaihtaa tai vaihdattaa. Itse olen tutkaillut lempparitakkiani (n. 20 v. vähän erikoisempi), josko voisin värjätä sen, ommella uuden vuorin ja reunustaa rispaantuneet hihansuut esim. päälikankaan värisellä sametilla.

Olen myös ommellut itselleni useita takkeja.

Mitä vetskarin vaihdattaminen maksaa? Itse ei kannata alkaa vaihtaa, jos ei oikeasti osaa. Moni käsitöitä paljon tehnytkin kokee vetoketjun vaihtamisen todella vaikeaksi. Mutta mitähän se maksaisi ompelimossa? Ei varmaan kauheasti, kun sitä ehdotetaan köyhälle ratkaisuksi rikkinäisen vanhan talvitakin ongelmaan :)

Vierailija
73/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä on muitakin syitä, miksi ei voi käyttää enää vanhaa talvitakkia kuin lihominen. Ihan vaikka se yksinkertainen syy, että ne halpistakit hajoaa käsiin parin vuoden käytön jälkeen. Saumat purkautuu, täytteet tulee ulos, vetskari hajoaa jne. 

Vierailija
74/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään takit ovat niin huonoja, ettei niitä maksa vaivaa korjailla. Kankaat ovat surkeita. Jos tekee itse, niin pitää ostaa kangas kuitenkin. En tiedä, onko kangaskaupassa yhtään parempaa laatua. 

Vierailija
75/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväntekeväisyysjärjestöillä on usein tosiaan se ongelma että niillä on liikaa tavaraa. Ihan varmasti kenenkään ei tarvitse Suomessa olla ilman talvitakkia kunhan vaan uskaltaa kysyä apua. 

Vierailija
76/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ap:n nyt ihan pakko tulla tänne pönkittämään stereotypiaa nirsoista köyhistä? Kun itse tiesi, että kyse vaan jostain yhdestä tyypistä, jonka kirjoittelu on ennestään tuttua.

Itsellänikin on useita hyviä talvitakkeja, mutta yllättävä sairastuminen ja kortisonikuuri aiheuttaneet sen, että pitänee hankkia pian numeroa suurempia vaatteita. Kalliiksi tulee. Kirppareilta löytyy vain pienempää kokoa. 

Vierailija
77/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni (tällä hetkellä toimeentulotuen varassa, kun edellinen työ päättyi, ja opiskelee osa-aikaisesti, jolloin työkkäri katsoo, ettei voi olla työnhakijana, vaikka hakee koko ajan aktiivisesti töitä) esitteli juuri uutta talvitakkiaan. Oli neljällä eurolla ostanut kirpparilta, äkkiseltään täysin käyttämätön takki. Malliltaan sellainen, että minun päälläni näyttäisi ihan hirveältä, mutta tyttären päällä näytti hauskalta. Sellainen ero keski-ikäisellä avmammalla ja alipainoisella parikymppisellä.

Itselläni on vuonna -20 ostettu talvitakki, maksoi 29 € New Yorkerissa. Lämmin, paksu, tuulenpitävä, hupullinen. Ainoa miinus on se, ettei siinä ole heijastimia, joten pitää aina muistaa katsoa, että on niitä sitten roikkumassa. Tuo kestää ainakin tämän talven vielä (käytän siis päivittäin talviaikaan), ja jos hyvin käy, niin kestää vielä pari-kolme talvea ainakin siistinä. Sitten voin siirtää sen koiranulkoilutustakiksi, ja voin luopua nyt 25v vanhasta koiranulkoilutustakistani.

Vierailija
78/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tässä ketjussa on joku joka itse tarvitsee vaateapua niin kannattaa tsekata oman alueen seurakunta. 

Tässä Turun ja Kaarinan alueen vaateapua

https://www.turunseurakunnat.fi/apua-ja-tukea/rahahuolet/vaateapu-karde…

Vierailija
79/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

https://m.tori.fi/li?he=0&ca=18&sp=0&fmy=0&q=&cg=3050&w=3&st=g&f=a&cs=1

Kun laittaa hauksi "talvitakki", niin koko Suomessa ilmaiseksi annettavana 16 talvitakkia, joista suurin on kokoa 40. Omani on muistaakseni kokoa 44, enkä ole edes hirveän isokokoinen, jos en laihakaan, mutta mitoitus on nykyään niukka.

Vierailija
80/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

https://kangaskorjaamolla.blogspot.com/2021/11/nelja-tapaa-korjata-veto…

Jos itse ketjua ei saa korjattua, niin aina voi ommella uuden entisen alle tai leikkaamalla entisen pois ja ompelemalla uuden. Ei ehkä tule ihan yhtä hyvä kuin mitä tulisi vaihtamalla uusi vetoketju, mutta se vaihto voi vaatia koko takin purkamisen, että sen saisi entisenlaisesti tehtyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä