Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräässä ryhmässä keski-ikäinen nainen valitti ettei hänellä ole lainkaan talvitakkia, koska ei ole varaa

Vierailija
19.10.2023 |

Ihan oikeasti joo, kenenkään ei tarvitse olla Suomessa ilman talvitakkia. Niitä saa seurakunnan diakoniasta, monilta hyväntekeväisyysjärjestöiltä, Facebookin roskalavaryhmistä tai ihan itse ostamalla kirppikseltä, ei montaa kolikkoa tarvi.

Tuollainen älytön uhriutuminen vailla todellisuuspohjaa pistää ärsyttämään. Köyhyyttä on tottakai mutta ei se kyllä käytännössä tarkoita sitä ettei pysty saamaan mistään talvivaatteita. Käytettyjä vaatteita on ihan liikaakin tarjolla... Ei ole ylenmäärin ottajia. 

Kommentit (254)

Vierailija
41/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Takit on kalliita. Just kävin Kekäleellä katsomassa ja alle 200 euron ei ollut oikein mitään.

Mun kipuraja on siinä 250 euron paikkeilla eikä sillä rahalla vielä kovin runsasta valikoimaa ole tarjolla. Jos nimittäin on takille jotakin toiveita ja reunaehtoja.

Vai meinaatteko, ettei köyhällä niitäkään saisi olla? Esim huppua, tuulen ja sateen pitävyyttä, pituutta tms

Valitettavasti ne on sellaisia asioita, mitä köyhä ei voi vaatia. Itselläni on 10€ hintainen liruohut talvitakki. Miksi mulla pitäis olla oikeus vaatia jotain teknistä laatutuotetta. 

Vierailija
42/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten aloittaisin tämän kirjoituksen. Olen joskus ajatellut kuten ap, eli että ihmeellistä että ihmiset voivat olla ongelmissa, vaikka ratkaisut olisivat tuosta vain käsien ulottuvilla. Ei muuta kuin hakemaan kaikki itselle kuuluvat etuudet, kokkailemaan edullisia ja ravitsevia arkiruokia kuivatuista herneistä, myymään pullia torille, hyvät rahat taskuun, sitten uudelleenkouluttautumaan, sitten töihin ja joka kuukausi jää vielä säästöönkin jne.

Oma yhtäaikainen sairastuminen, loppuunpalaminen ja parisuhteen päättyminen opetti minulle, millaista elämä voi olla silloin kun ei todella menekään hyvin. Itselläni esim. oli ollut vahvat tukiverkostot, mutta erittäin huono parisuhteeni erotti minut vähitellen niistä - kukaan läheiseni ymmärtänyt, miksi en lähtenyt, ja ex-puoliso tahallisestikin löi kiilaa minun ja entisen elämäni väliin. Voimani vähenivät sairastumisen myötä kauan, ja sen seurauksena paloin loppuun monimutkaiseen elämääni. Kun sitten olin yksin ilkeän ex-puolison armoilla ja aloin tehdä eroa, voimat ja ongelmanratkaisukyky olivat todella vähissä.

Oli päiviä, jolloin herätyskello oli soimassa kello 7, ja torkutin kello 11 asti, koska en vain pystynyt nousemaan ylös. Oli päiviä, jolloin asunnossa ei ollut mitään syötävää, mutta en vain koko päivänä saanut vaatteita päälle ja lähdettyä kauppaan, puhumattakaan että olisin pystynyt järkevästi suunnittelemaan mitä sieltä ostan. Pelkästään siinä vain oli liian monta liikkuvaa osaa. En koskaan kirjoittanyt avautumisia mihinkään, mutta tunnistan sen tilanteen. Tulevaisuus on lakannut olemasta, ei ole mitään mihin voisi tarttua, kaikki on vaikeaa ja toivotonta.

Minulla oli loppujen lopuksi kuitenkin tukiverkostoja, jotka ottivat minut taas vastaan kun palasin häntä koipien välissä. Oli resursseja mennä lääkäriin ja sitoutua hoitoon, ja palasin työkykyiseksi. Minä osaan oikein hyvin aikatauluttaa, siivota ja laittaa ruokaa kun voimat vain taas riittivät. joten pääsin nopeasti kiinni normaaliin elämään ja toivoon.

Kaikilla eivät ole asiat yhtä hyvin. Se ihminen, joka valittaa kohtaloaan nimettömänä netissä, voi elää juuri nyt elämänsä pahinta päivää, jolloin ei näe mitään ratkaisuja missään. Sellainen, jolla ei todella ole muita ongelmia kuin puuttuva talvitakki, tuskin kirjoittaa asiasta epätoivoisena mihinkään, koska käytettävissä on kaikki resurssit ratkaista se ongelma jotenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan lihonut yli vanhasta. Muutenhan käyttäisi sitä, ihan sama miten nuhjuinen on.

Vierailija
44/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lainaukset menee yhteen pötköön edellisen kanssa. Mutta tässä kirjoitukseni:

Eipä mistään UFFilta kannata tuollaisilla hinnoilla ostaa, kun uuden takin saa Tokmannilta 15 eurolla. Aivan ihania, pulleita toppiksia, ei mitään lieruja. Kokojakin näkyi olevan ainakin paikallisessa Tokmannissa laaja valikoima. 

En ole tolla hinnalla nähnyt. Alin hinta mitä olen bongannut, pyöri jossain 40€ tietämillä. 

Ja kun sinä et ole nähnyt, niitä ei ole vai?

Itse ostin juuri eilen ko. takin. Seuraavaksi kallein olisi ollut 20 e, mutta tykkäsin enemmän tästä halvemmasta. 

Vierailija
45/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuinka huonosti oikein luit aloitukseni? Miten muka väitin että pitäisi ostaa kun luettelin mistä kaikkialta takin voi saada ihan ilmaiseksi...

Mitä sä nyt siis kritisoit? Joku nainen avautui, että hänellä ei ole varaa talvitakkiin. Miten se ilmaiseksi kerjääminen muuttaa tilannetta - siihenhän päädytään juuri, että ei ole varaa talvitakkiin. Ja onhan mahdollista, että hän on yrittänyt löytää takkia ilmaiseksi tai halvalla, muta ei ole löytänyt. Vai oliko tuo kritisoimasi viesti juuri se avunpyyntöviesti?

Vierailija
46/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sen rahat on mennyt, keppanaan vai? Itse kitkuttelen pelkällä työmarkkinatuella ja olen silti kyennyt hankkimaan talvitakin itselleni.

Vierailija
47/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Meillä ainakin diakonia ilmoittaa aina välillä että nyt ei tarvita lisää lahjoitusvaatteita, varasto on niin täynnä. Hakijoita on vähemmän kuin lahjoittajia. 

Minä en ole ikinä edes kuullut että diakonilta voi hakea vaatteita. Aika huonosti ovat mainostaneet palveluaan. 

En minäkään ole tuollaisesta kuullut tai lukenut.

Vierailija
48/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Meillä ainakin diakonia ilmoittaa aina välillä että nyt ei tarvita lisää lahjoitusvaatteita, varasto on niin täynnä. Hakijoita on vähemmän kuin lahjoittajia. 

Minä en ole ikinä edes kuullut että diakonilta voi hakea vaatteita. Aika huonosti ovat mainostaneet palveluaan. 

Mietin samaa. Toki en tiedä onko täällä tuppukylän seurakunnalla edes mitään vaatejakelua. Siitä on kyllä vuosia kun olen viimeksi diakonilla käynyt hakemassa osto-osoituksen kauppaan. Ja itse ostan vaatteeni koska olen nykyään töissä.

On paljon helpompaa saada vaate yms. apua kun asuu isommalla paikkakunnalla.

Vierailija
49/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Takit on kalliita. Just kävin Kekäleellä katsomassa ja alle 200 euron ei ollut oikein mitään.

Mun kipuraja on siinä 250 euron paikkeilla eikä sillä rahalla vielä kovin runsasta valikoimaa ole tarjolla. Jos nimittäin on takille jotakin toiveita ja reunaehtoja.

Vai meinaatteko, ettei köyhällä niitäkään saisi olla? Esim huppua, tuulen ja sateen pitävyyttä, pituutta tms

Hohhoijaa, asiallisia takkeja on kyllä saatavalla huomattavasti edullisemminkin.

Vierailija
50/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on talvitakkeja vaikka kuinka monta mitä en käytä kun olen nettikaupoista ja nettikirppiksiltä niitä ostellut,joka syksy vien monta takkia UFF laatikkoon mitä en käytä, voisin hyvin lahjoittaa takkejani tarvitseville, mihin takit pitää viedä jos haluaa että diakonit lahjoiittaa ne eteenpäin?

Vierailija
51/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin joskus takin kirppikseltä, mutta ei puhdistunut millään.  Uusi takki maksoi 15 euroa, edelleen käytössä.  Ihmiset eivät käytä huivia.

Sitävastoin ihania paitapuseroita ja pitkiä housuja löytynyt.

Vierailija
52/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

En tiedä miten aloittaisin tämän kirjoituksen. Olen joskus ajatellut kuten ap, eli että ihmeellistä että ihmiset voivat olla ongelmissa, vaikka ratkaisut olisivat tuosta vain käsien ulottuvilla. Ei muuta kuin hakemaan kaikki itselle kuuluvat etuudet, kokkailemaan edullisia ja ravitsevia arkiruokia kuivatuista herneistä, myymään pullia torille, hyvät rahat taskuun, sitten uudelleenkouluttautumaan, sitten töihin ja joka kuukausi jää vielä säästöönkin jne.

Oma yhtäaikainen sairastuminen, loppuunpalaminen ja parisuhteen päättyminen opetti minulle, millaista elämä voi olla silloin kun ei todella menekään hyvin. Itselläni esim. oli ollut vahvat tukiverkostot, mutta erittäin huono parisuhteeni erotti minut vähitellen niistä - kukaan läheiseni ymmärtänyt, miksi en lähtenyt, ja ex-puoliso tahallisestikin löi kiilaa minun ja entisen elämäni väliin. Voimani vähenivät sairastumisen myötä kauan, ja sen seurauksena paloin loppuun monimutkaiseen

Kyseessä on henkilö joka kirjoittaa aktiivisesti milloin mitäkin. Ei siis vaikuta muulla tavalla epätoivoiselta tai että makaisi sängyn pohjalla. Tuo köyhyyden aiheuttama takittomuus oli kommentti jonkun toisen aloittamassa keskustelussa, ei sinällään mikään epätoivoinen hätähuuto. Ja ihmetyttää miksei ne tarjotut takit sitten kuitenkaan hänelle kelpaa.

Ap

Vierailija
53/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, voi olla, että ei pääse hurauttamaan sinne sun roskalavalle.

tollo.

Vierailija
54/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Minulla on talvitakkeja vaikka kuinka monta mitä en käytä kun olen nettikaupoista ja nettikirppiksiltä niitä ostellut,joka syksy vien monta takkia UFF laatikkoon mitä en käytä, voisin hyvin lahjoittaa takkejani tarvitseville, mihin takit pitää viedä jos haluaa että diakonit lahjoiittaa ne eteenpäin?

Ota yhteyttä kehen tahansa lähiseurakunnan diakoniin. Ne kertoo tarvitaanko lahjoitustakkeja. Pelastusarmeija yms. ottaa niitä myös. UFFille en veisi jos haluaisin nimenomaan auttaa kotimaan vähävaraisia. 

Vierailija
55/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lainaukset menee yhteen pötköön edellisen kanssa. Mutta tässä kirjoitukseni:

Eipä mistään UFFilta kannata tuollaisilla hinnoilla ostaa, kun uuden takin saa Tokmannilta 15 eurolla. Aivan ihania, pulleita toppiksia, ei mitään lieruja. Kokojakin näkyi olevan ainakin paikallisessa Tokmannissa laaja valikoima. 

En ole tolla hinnalla nähnyt. Alin hinta mitä olen bongannut, pyöri jossain 40€ tietämillä. 

Ja kun sinä et ole nähnyt, niitä ei ole vai?

Itse ostin juuri eilen ko. takin. Seuraavaksi kallein olisi ollut 20 e, mutta tykkäsin enemmän tästä halvemmasta. 

Voi olla vaan jossain tietyissä kaupoissa. Itse pyörin eilen meidän lähi-Tokmannin ja pari muutakin kauppaa läpi eikä näkynyt. 

Vierailija
56/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Menee samaan sarjaan kuin ne perheet, jotka jouluapukeräyksissä pyytävät lahjoituksena joulukoristeita.

Kierrätyskeskukset ja kirpputorit ovat joulukoristeita jo nyt hyllyt notkollaan. Viidellä eurolla saa jo aika hyvän kasan tonttuja ja jonkun valoketjunkin varmasti kierrätyskeskuksesta. En tiedä sitten, kuinka paljon niitä joulukoristeita täytyy yhdellä perheellä olla. 

Kyllähän se niin on, että usein köyhyydessä on kyse paljosta muustakin kuin rahasta. Jos aikuinen ihminen ei osaa itselleen talvitakkia hakea kirpputorilta tai esim. diakoniatyöstä, niin kyse on enemmänkin ymmärryksen puutteesta kuin rahan puutteesta. Tietysti se ymmärryksen puute sitten vaikuttaa moneen muuhunkin asiaan, esim. työllistyminen ja taloudellisen tilanteen paraneminen voi olla hyvin vaikeaa. 

Kyllä, joissain tapauksissa köyhyydessä on kyse just jostain kyvyttömyydestä ja aloitekyvyn puutteesta. Eikä se välttämättä ihmisen oma vika varsinaisesti ole, jos ei vaan osaa. Silloin köyhyys on usein saman ongelman seuraus ja tilannetta on aika mahdoton parantaa. 

Tietenkin köyhiä on erilaisia ja syyt on erilaisia, ei voi yleistää että kaikilla olisi noin. 

Vierailija
57/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Oma yhtäaikainen sairastuminen, loppuunpalaminen ja parisuhteen päättyminen opetti minulle, millaista elämä voi olla silloin kun ei todella menekään hyvin. Itselläni esim. oli ollut vahvat tukiverkostot, mutta erittäin huono parisuhteeni erotti minut vähitellen niistä - kukaan läheiseni ymmärtänyt, miksi en lähtenyt, ja ex-puoliso tahallisestikin löi kiilaa minun ja entisen elämäni väliin. Voimani vähenivät sairastumisen myötä kauan, j

Koska se nyt oli ilmeisesti vain sellainen ns turha valitus tms. Ei varsinainen puutteen ilmaisu. Kyllä hän hommaa takin kun sitä oikeasti tarvitsee.

Vierailija
58/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa huomioida, netissä pyörii myös kaikenmaailman huijareita. Valitetaan somessa ettei muka ole varaa ostaa sitä sun tätä ja odotellaan josko joku hyväuskoinen lahjoittaisi.

Kannattaa oikeasti suhtautua varuksella  näihin valitusvirsiin ja kerjuupyyntöihin.

Vierailija
59/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapee näkee sen oman navan. Se toinenkin näkee sen oman navan,

aapeella ei ole rahahuolia. Sillä toisella on rahahuolia.

aaoee ei pysty käsittämään, wttä jollain voi olla niin tiukkaa, ettei ole lämmintä takkia.

aapee- kun sä et ymmärrä, niiiiin sä et vaan ymmärrä.

👀😳

osta sille se takki, kun olet noin tietoinen. Mitä sitä täällä paisuttelet.

Vierailija
60/254 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hmm. Juuri itse katsoin tuotakin kallimpaa takkia käytettynä. Hyvä merkki, tosi vähän pidetty ja hinta 70€. Illalla menen sovittamaan.

Tuo on itselleni jo kallis takki. Tarvitsen kuitenkin lämpimän, vettä ja tuulta pitelevän hupullisen takin. Vaihtoehtona mielestäni tuo on hyvä, merkki on aikaa kestävä ja laadukas. Luulen pärjääväni tällä takilla seuraavat 20 vuotta, kuten pärjäsin edelliselläkin.

Ja niitä ohuempia ja näppäriä kevyttoppatakkeja olen ostanut muutamalla eurolla. Toisen alesta ja toisen käytettynä. Menevät lämpimämmät säät, päällekkäin pakkasella ja paksun takin alla tulipalopakkasilla. Sadekelillä kaverilta saadun tuulitakin tai wanhan sadetakin alla.

Eli kolme takkia alle satasella ja siinä kaikki, mitä voin kuvitella tarvitsevani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi