Liukuva työaika, mutta palaveri joka aamu
Nyt on taas ns. turhaa valittamista, mutta teen etätöitä tietotekniikkahommissa ja minulla on liukuva työaika, eli voin päättää milloin teen kunhan teen. Olen todellinen iltavirkku ja jumissa aamuisin ja teenkin yleensä töitä 10-18 välillä, liukuman mukaisesti. Nyt minut kuitenkin tyrkättiin projektiin, jossa on tapana pitää päivittäispalaverit aamukahdeksalta. Kerrotaan palaverissa siis aina mitä ollaan tehty ja muuta ajankohtaista. Tämähän vie koko liukuman idean ja mä olen nyt viikon tuohon raahautunut, ollut melkein kykenemätön puhumaan niin aikaisin (saati että muistaisin mitä pitää sanoa) ja sekä työ- että vapaa-ajan jaksaminen on tästä kärsinyt. En kehtaisi kuitenkaan olla ikävä ja pyytää asiaan muutosta, kun tämä on ollut projektin tapa jo pitkään ja monen muut hommat on nidottu tämän aikataulun ympärille. En myöskään haluaisi olla vaikea ihminen ja kieltäytyä tällaisen takia projektista. Eipä tähän varmaan ole hyviä ratkaisuja olemassa, vai onko?
Kommentit (66)
Vierailija wrote:
Ei tarvitse olla erityisen aamuvirkku, että kykenee olemaan hereillä klo 8. Ymmärtäisin valituksen, jos palaveri olisi klo 6.
Mietitkö yhtään, että ehkä ihmisten pitää tehdä asioita myös ennen töitä? Viedä lapset päiväkotiin tai mitä ikinä.
Jos teet uniajan seurantaa, huomaat pian että unesi keskeytyy usein huonossa vaiheessa. Pidemmän päälle alkaa vaikuttaa terveyteen. Mikään työ ei ole niin tärkeää että oma terveys kannattaisi uhrata.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ei tarvitse olla erityisen aamuvirkku, että kykenee olemaan hereillä klo 8. Ymmärtäisin valituksen, jos palaveri olisi klo 6.
Mietitkö yhtään, että ehkä ihmisten pitää tehdä asioita myös ennen töitä? Viedä lapset päiväkotiin tai mitä ikinä.
Kyllä minäkin pystyn olemaan hereillä klo 8 mutta minun pitäisi olla silloin viemässä lasta päiväkotiin. On vaikeaa olla samaan aikaan kahdessa paikassa.
Joo, täällä kanssa "liukuva" työaika mutta pakollinen palaveri joka aamu 8:00. Ja sinne ei voi suoraan sängystä hypätä vaan pitää täyttää yhtä jos toista exceliä joista monet vielä jollain varattuina niin viimeistään puoli 8 koneella. Tai niin, onhan voinut tulla jotain kiirellistä postia niin parempi aloittaa 7 viimeistään.
Asiakaskontakteista suurin osa Keski- ja Etelä-Euroopassa joten työpäivää ei käytännössä voi lopettaa 15:30. Niin ja ylitöitä ei saisi tehdä.
Entisessä työpaikassa oli liukuma 7-10 eli kyllä siä ainakin klo 8 kokous ois ollu liukuman mukainen. Jos liukuma 8-10 on klo 8 silloinkin liukuman mukainen.
Meillä on myös daily 8:45 joka aamu, mutta meillä käytäntö on vähän rennompi. Jos et ehdi paikalle, niin et ehdi. Oman tilanteen voi päivittää myös yhteiseen chattiin. Olen itse aamuihmisiä, joten minua tuo ei häiritse, mutta ymmärrän kyllä AP:n ongelman. Meillä on - toisessa projektissa - ihanaa kyllä vastaavanlainen läpikäynti klo 16 ja se kyllä ärsyttää kun oma työpäivä päättyisi jo, mutta vielä pitäisi roikkua paikalla vähän aikaa enemmän. Olen ratkaissut tämän niin että osallistun palaveriin 1-2 viikossa tai silloin jos on oikeasti jotain tärkeää keskusteltavaa.
Ainakin meidän organisaatiossa on tällä hetkellä trendi että palavereja on todella paljon, ja ns. rauhallista työaikaa joutuu varaamaan kalenteristaan (ja silti joku innokas yrittää siihenkin laittaa palaverin päälle). Olen ottanut tässä sen kannan että puolustan omaa ajankäyttöäni ja yksinkertaisesti kieltäydyn palavereista jotka eivät sovi tai joihin minulla ei ole mitään annettavaa.