Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liukuva työaika, mutta palaveri joka aamu

Vierailija
18.10.2023 |

Nyt on taas ns. turhaa valittamista, mutta teen etätöitä tietotekniikkahommissa ja minulla on liukuva työaika, eli voin päättää milloin teen kunhan teen. Olen todellinen iltavirkku ja jumissa aamuisin ja teenkin yleensä töitä 10-18 välillä, liukuman mukaisesti. Nyt minut kuitenkin tyrkättiin projektiin, jossa on tapana pitää päivittäispalaverit aamukahdeksalta. Kerrotaan palaverissa siis aina mitä ollaan tehty ja muuta ajankohtaista. Tämähän vie koko liukuman idean ja mä olen nyt viikon tuohon raahautunut, ollut melkein kykenemätön puhumaan niin aikaisin (saati että muistaisin mitä pitää sanoa) ja sekä työ- että vapaa-ajan jaksaminen on tästä kärsinyt. En kehtaisi kuitenkaan olla ikävä ja pyytää asiaan muutosta, kun tämä on ollut projektin tapa jo pitkään ja monen muut hommat on nidottu tämän aikataulun ympärille. En myöskään haluaisi olla vaikea ihminen ja kieltäytyä tällaisen takia projektista. Eipä tähän varmaan ole hyviä ratkaisuja olemassa, vai onko?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöissä voit nousta ylös sängystä suoraan koneelle, olet kokouksessa ja otat sitten vaikka nokoset sen jälkeen. Eihän niitä töitä ole pakko tehdä yhtäjatkoisesti.

Puolisoni herää kokouksiin juuri ennen yhdeksää, heillä ne on tuohon aikaan.

Vierailija
2/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa jos joka aamu kokous, mitä eilen tuli töissä tehtyä. Vai mitäs muutakaan joka aamu käydään läpi? Kuulostaa kyttäämiseltä, että varmasti joka päivä tekee töitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanlainen tilanne ja olen valittanut siitä eteenpäin. Ei työaika ole oikeasti liukuva jos pitää aloittaa työt ennen liukuma-ajan alkua.

Vierailija
4/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, nuo on inhottavia. Aikaisemmassa duunissa oli noita. Meillä  oli itse mukaan lukien monet asiantuntijat täystyöllistettyjä 9-16. Niin sitten on nämä, jotka saa kuningasidean, että pidetäänpä palaverit klo 7.30 tai klo 8 tai joskus klo 17 jälkeen, niin paremmin kaikki pääsee osallistumaan. Joskus oli koulutusta pitkään iltaan ja viikonloppuun tungettu. Ja samaan aikaan duunattiin projekteissa 50-70 tuntisia työviikkoja ilman mitään ylityökorvauksia.

Vierailija
5/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin aamukahdelta, ja painu pehkuihin palaverin päätteeksi

Vierailija
6/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda työtä. Olethan niin hyvä ja kysytty tyyppi, että ongelmaa ei pitäisi tulla. Vaihtamalla saa aina palkankorotuksenkin.

Vierailija
7/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko projektin muita työntekijöitä? Ala pikkuhiljaa kysellä, onko muita, joiden mielestä klo 8 on turhan aikaisin. Homman on aloittaneet jotkut aamuvirkut ja muut eivät kehtaa kyseenalaistaa. Yksin en lähtisi taisteluun, mutta jos löytyy muita saman mielisiä, nostakaa asia keskusteluun. 

Vierailija
8/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nokoset palaverin jälkeen.

Vierailija
9/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kamalaa jos joka aamu kokous, mitä eilen tuli töissä tehtyä. Vai mitäs muutakaan joka aamu käydään läpi? Kuulostaa kyttäämiseltä, että varmasti joka päivä tekee töitä. 

Näin se valitettavasti menee valtaosissa softaprojekteja nykyään. Scrum on menetelmän nimi.

Vierailija
10/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vastaavissa hommissa, ja meillä on onneksi tuo palaveri kymmenen jälkeen. En näe mitään järkeä pitää sitä aikaisemmin joidenkin aamuvirkkujen takia.

Vierailija
11/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan niin erilaisia ettei tuo välttämättä tule mieleen. Itse en voisi kuvitella työskenteleväni 10-18. Siinähän menee koko päivä. Ei ehdi mitään ennen eikä jälkeen työpäivän.

Vierailija
12/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla palaveri joka päivä? Kuulostaa vähän yliampuvalta. 

Mullakaan ei aivot toimi aamusta. Nokosten ottaminen palaverin jälkeen ei korvaa kunnon yöunia. 

Vierailija
13/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ollaan niin erilaisia ettei tuo välttämättä tule mieleen. Itse en voisi kuvitella työskenteleväni 10-18. Siinähän menee koko päivä. Ei ehdi mitään ennen eikä jälkeen työpäivän.

Ihan samalla tavalla ehtii, eri aikaan vain. Aamuvirkku menee todennäköisesti minua aiemmin nukkumaan. Itse menen nukkumaan klo 00-01 välillä, herään 8.30 ja työt aloitan puoli kympin-kympin maissa ja lopetan kuuden maissa. Yhtä monta tuntia tuossa on illalla ja aamulla vapaa-aikaa kuin jos tekisin työt 8-16, heräisin 6.30 ja menisin nukkumaan klo 22-23.

Vierailija
14/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on kyllä syvältä sieltä niin. Itsellä aikanaan oli juuri tuolleen, että JOKA PÄIVÄ aamupalaveri 8 JA  loppupalaveri 16.30. Se siitä liukumasta, päivät venyi aivan älyttömiksi, eikä tietenkään mitään aitoa raportoitavaa tule koko ajan.

Pahinta oli, että nämä palaverit ei oikeasti palvellut kuin muutamaa tyyppiä, jotka siellä oli äänessä ja riiteli, muut kuunteli mykkänä sitä hommaa. Tosi monessa palaverissa en sanonut kuin moi ja hei, eikä ne asiat koskettaneet mua mitenkään. Mutta pomo urputti heti, jos jätti väliin.

Yritin esittää, että jaettaisiin hommat asiakohtaisesti, eli että koko porukka ei istu kaikkia palavereita ja että olisi aikaa jotain tehdäkin niiden välillä, mutta ei. Kuulemma tiedonkulku kärsii. No kyllä kärsi siitäkin, että uskon monen olleen kanssani samanlainen, että eihän siellä edes kuunnellut mitään.

Ihan turhaa esimiehen turvallisuushakuisuutta. Nämä on jostain projektihallinnan käsikirjasta, nykysysysteemeillä on vaikka kuinka paljon mahdollisuuksia hoitaa asiat tehokkaammin kuin niin, että kaikki istuu samaan aikaan luurit korvilla.

Ehkä voisit ehdottaa, että palaverien sijaan perustaisitte teams-planneriin joka aamulle ketjun, johon kaikki kirjaa kysyttävät asiat ja muut vastaa niihin pikimmin omalta osaltaan ja otetaan niiden perusteella palaveri niiden kesken, joita asia oikeasti koskee, tai jotain vastaavaa.

Vierailija
15/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, että ihan oikein kahdeksalta pitää raahautua koneen äärelle. 

Vierailija
16/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuvassa työajassakin on ainakin kunta-alalla myös työajan kiinteä osa, eli liukuma on jollain välillä (esim aamulla 7-9 välillä aloitettava työt).

Liukuma on todellakin oltava työntekijän käytettävissä ja käytännössä sinun ei ole pakko osallistua klo 8.00 kokouksiin säännöllisesti. Toisaalta oletetaan että joustavuutta on molempiin suuntiin eli joskus venyt työtehtävien mukaan. 

Jos sinua alkaa ahdistaa tuo aamukokoustelu, kysy ensin voiko kokouksia siirtää alkamaan myöhemmin. Ole rehellinen ja kerro että sinulle sopisi myöhäisempi aloitus. Ehkä muutkin toivovat sitä. Jos se ei sovi muille, voit neuvotella työnantajan kanssa, että koska  liukuma ei aidosti toteudu kohdallasi, haluat siirtyä kiinteään työaikaan 10-18. Silloin työaikasi on aina tuo 10-18 ja sen ulkopuolella oleva aika on lisä- ja ylityötä. Liukumaedun tosin menetät. Riskinä on että työnantajasi päättää että kiinteä työaikadi on 8-16. 

Vierailija
17/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis mun painajainen tuo ap:n tilanne. Itsellä vähän vastaava että teen asiakastyötä välillä klo 20 asti ja aamupalaveri alkaa klo 9. Olen yrittänyt ottaa nokosia palaverin jälkeen, mutta ei se kyllä tilannetta muuksi muuta. Sitä on kuitenkin jo työmoodissa (ja ärsyyntynyt palaverin tappeluista) etten ainakaan itse pysty rentoutumaan palaverin jälkeen ollenkaan. Olenkin tehnyt niin että teen palaveripäivinä 10-11 h työpäivän ja käytän liukumaa sitten jonain muuna päivinä. Tuntuu, ettei tässä ole mitään järkeä. Yleensä muinakin päivinä on niin kiirettä että vaikea pitää liukumia ikinä. Toivotonta, kohta ollaan uupumuksen partaalla.

Vierailija
18/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on liukuva työaika, mutta sitä on rajoitettu niin, että pitää aloittaa viimeistään klo 9 ja lopettaa aikaisintaan klo 14. Ei tulisi hommista mitään, jos kaikki olisivat paikalla eri aikoina. 

Vierailija
19/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosta pomolle... eli tee hänelle vaikka 1000 kpl kokouskutsuja klo 6...7.30 välit täyteen 3 v ajaksi.

Sitten vaihdat firmaa coolisti 😎

Vierailija
20/66 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatelkaa raksalla työt alkaa klo 7.00. Se on karua. Ok pilkkopimeää ja pakkasaamut jo. Hyrh.

Myös amk koulutettu työnjohtaja aloittaa 7.00.

Siksi olenkin toimistoinssi. Etätyö plussaa ilman muuta 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi