Asunnottomien määrä on kasvussa ja yhä useampi heistä on nuori – tamperelainen mies valmistautuu talveen kodittomana
”PARISEN vuotta olen ollut ulkona ja viime talven olin pihalla. En osaa kavereiden nurkkiin mennä lusmuamaan. Viime talvena vietin 14 vuorokautta lämpöisissä tiloissa,”
aamulehti.fi
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti: "Vahingossa rästiin jäänyt lasku vei suurperheeltä asunnon." Taas valheellinen tarina. Jos lasku unohtuu, se ei mene suoraan ulosottoon, vaan perintäfirmaan. Perintäfirmalta tulee usein useampi lasku, ennen kuin lasku lähtee takaisin alkuperäiselle yritykselle ja tämä hakee sitten laskuun oikeuden päätöstä, että sen voi viedä ulosottoon (paitsi jos kyseessä on kunnallinen). Jos kyse on kunnallisesta, niin sieltäkin tulee perintäfirmasta ensiksi postia monta kertaa, ennen kuin menee perintään.. Ja perinnässäkin lähtee luottotiedot vasta sitten, kun sitä laskua ei ole vieläkään maksanut vaan se joudutaan ulosmittaamaan.
Kyllä niitä kirjeitä tulee ulosotostakin ja vielä pitää oikeudenkin todeta ulosotossa maksukelvottomaksi. Mä olen joskus opiskeluaikana maksanut ylinopeussakkoa ulosoton kautta vuosia ilman minkäänlaista merkintää yhtään mihinkään.
Nykyisin pitää olla vuokranantajana erityisen tarkka ketä ottaa vuokralle, varsinkin jos asunto on hyväkuntoinen. Onneksi hyviin asuntoihin tulee hyviä hakijoita yleensä.
Nytkin kävi niin meikäläiselle, että vuokralainen repi yläkaappien ovet irti niin että yläkaapin rungoista irtoili paloja, 2021 remontoitu asunto eikä edes huonolla alueella mitenkään. Asunnon remonttiin paloi rahaa 5000 euroa ja siinä vuokra ollut 549 jo monta vuotta. Ei riitä siis kahden kuukauden kelavakuus tässä tapauksessa mihinkään, joten kokeilen parsia rungot kasaan puuilon korjauslevyillä
Huonompiin asuntoihin nyt voi ottaa hieman huonompiakin vuokralaisia varsinkin jos remonttia pitäisi muutenkin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kyllä jokainen saa jostain asunnon jos ottaa apua vastaan mutta yleensä nämä asunnottomat jättää vuokrat maksamatta ja pistää kämpän paskaksi.
Mitä apua?
Asunnottomissa on ihmisiä, joilla ei ole muuta ongelmaa kuin se asunnottomuus. Ja sitten on niitä, joiden muu ongelma on työttömyys, vaikka työhaluja olisi.
Kaikki eivät todellakaan ole mitään luottotietonsa menettäneitä päihteidenkäyttäjiä.
Itse olin ysärillä jäädä asunnottomaksi, vaikka olin hoitanut asiani kuten pitää. Valmistuin yliopistosta suoraan työttömäksi lama-aikaan, mitään töitä ei saanut kirveelläkään. Sitten piti lähteä opiskelija-asunnostakin. Ihan turhaan hain esim. Helsingin kaupungin asuntoa silloin, oli pitkät jonot. Yksityiset vuokranantajat ilmeisesti eivät luottaneet työttömän maksukykyyn, vaikkei minulla mitään maksuhäiriömerkintää ollut, saati että olisin luottotietoni menettänyt. Onneksi löytyi se yksi yksityinen, jolle lopulta kelpasin, kaksi viikkoa ennen asunnottomaksi joutumista. Sukulaiselta sain lainaa takuuvuokraan ja maksoin sen säntillisesti takaisin.
Joku täällä sanoi että suomi on täynnä asuntoja jotka eivät kelpaa asunnottomille paikoitellen tämä pitää paikaansa syrjäseuduilla ja maaseuduilla on paljon tyhjiä tai puolityhjiä esim rivitaloja tai kerrostaloja enkä tarkoita että kaikki olisivat sellaisia täysin romahtaneita autiotaloja vaan esim kerrostalo jossa 1/3 osa asunnoista tyhjilääänsä eli siellä asutaan ja on asuttavassa kunnossa mutta osa asunnoista tyhjiä tai rivitalo jossa 10 asunnosta vaikka 7 asutaan ja 3 tyhjillään ihan yleisiä tollaset pienillä paikkaunilla. Eikä tarvi edes mennä perämetsään vaan ihan pienemmissä kaupungeissakin on näitä tallaisia. Tosin myös asunnottomuudesta noin 70 prosenttia on Helsingissä vantaalla espoossa turussa tampereella. Noin 5-6 suurimmassa kaupungissa on suomen asunnottomista 70-80 prosenttia. Eli näissä pienissä tai edes keskikokoisissa paikoissa ei juuri asunnottomia ole.
Täällä yksi asunnoton. Asunnottomuutta takana nyt pian 2 vuotta. Vakituinen työpaikka löytyy, ja kertaakaan en ole töistä poissa ollut. Aiemmin minulla oli yritys, mikä meni konkurssiin vuoksi vuonna -22. Silloin menetin asuntoni, kun ei ollut varaa maksaa sitä, ja yrittäjänä en saanut mistään mitään tukea. Laskut menivät ulosottoon ja tuli maksuhäiriöitä. Milläs maksat, kun ei ole tuloja. Pian konkurssin jälkeen menin töihin ja sain nopeasti vakipaikan. Bruttotulot noin 3000e, mistä jää sitten verojen ja ulosoton jälkeen huimat 1400e käteen. Ulosotto ei myönnä vapaakuukausia vuokravakuuksia varten vaikka haettu on jo monta kertaa. Yhden saa vuodessa, mutta sillä ei vakuuksia makseta. Työssäkäyvänä jään kaikkien etuuksien ulkopuolelle, kun ei niissä huomioida ulosottoa, vaan katsotaan vain bruttotuloja. Minun pitäisi maksaa 3kk vuokravakuus ja 1. kuun vuokra, jotta saisin luottohäiriöisenä asunnon. Ei onnistu millään noilla tuloilla. Päihteitäkään en käytä. Sanonpahan vain, että tällä menolla olen asunnoton loppuelämäni. Hieno hyvinvointivaltio tämä ja työssäkäyntiin kannustava. Or not.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus laukeaa
Persut myös.
Yritys siis meni konkurssiin Koronan vuoksi, kun joutui pitämään kauan ovet säpissä rajoitusten takia. Kulut kyllä tuli silloin mutta ei mitään tuloa. Tv. Ed kirjoittaja.
Jos olet asunnoton, sinulla ei ole varaa asuntoon tai vuokraan. Voitko kertoa vielä tarkemmin, missä näitä ilmaisia ja tyhjiä asuntoja on tarjolla?