Tähän alaan sunnuntain tuplapalkan poisto iskisi pahiten: Palkka laskisi jopa 10-14 prosenttia
Suomen Yrittäjät on vaatinut, että sunnuntailisiin tulisi puuttua. Tämä vaikuttaisi useihin eri toimialoihin ja ammatteihin.
https://www.talouselama.fi/uutiset/tahan-alaan-sunnuntain-tuplapalkan-p…
Kommentit (55)
Ei mitään vuorolisien poistoja! Ei vaikuta minuun, mutta ottaa päähän pienipalkkaisten puolesta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihan saavat keskenään hoitaa sitten illat ja viikonloput. Ei kukaan ilmaiseksi luovu vapaa-ajasta perheen kanssa.
Vaikka olenkin pakana, niin minusta kaupat voisivat olla aivan hyvin kiinni sunnuntaisin, jotta useimmilla olisi yksi yhteinen vapaapäivä. Jos käy kaupassa lauantaina juuri ennen klo 21 ja liike avautuisi seuraavan kerran maanantaina klo 8, sen pitäisi riittää useimmille. On vain huonoa suunnittelua, jos ei osaa suunnitella asioita edes muutamaksi päiväksi eteenpäin.
ne on nykyään juhlapyhinäkin auki kun halutaan ahneissaan että ihmiset ostaa kokoajan.
jos sunnuntailisät poistetaan niin sitten en yksinkertaisesti tee sunnuntai-vuoroja, mieluummin vietän sunnuntaita puolison ja ystävien kanssa kun he ovat vapaalla.
Tuplapalkan ihmettelijät saavat tehdä mieluusti sitten pyhäpäivät, kun ne ovat heille vain päiviä päivien joukossa. Itsekin tekisin hoitoalalla mielelläni arkisin päivätyötä. Olisi kivempi olla vapaalla viikonloput. Elämä olisi säännöllisempää, eikä väsymys niin vaivaisi. Vaan saattaisipa tulla pula pyhävuorojen tekijöistä.
Tämän olisi hyvä uudistus
Voisi ihan hyvin leikata nyt
Mitä järkeä tällä vanhenevalla ja muutenkin mikropopulaatiolla on edes pitää paikkoja auki sunnuntaisin.
Vierailija kirjoitti:
Palataan takaisin 1970-luvun aukioloaikoihin. Kaupat menee kiinni arkisin klo 17, lauantaisin klo 13 eikä tietenkään ole sunnuntaisin auki. Ravintolatkin voi mennä kiinni klo 22.
Tämä olisi hyvä homma.
Vierailija kirjoitti:
Jos siirrytään elämään jossa viikonloppupäivät ovat ihan normaaleja arkipäiviä niin sitten kaikki virastot ja sun muut putiikitkin auki la-su. Eikä mitään lisiä heillekään. Johtajatkin voivat kammeta toimistoille lauantaiaamuna klo.06 ruoskimaan alaisia.
Jos palvelualoilta poistuu lisät niin se on varmaa että niin ne alkaa lähtemään muiltakin. Ja tähänhän me ollaan menossa.
Tuntuu että jo nyt elämä ja arki yhtä työtä ja työtä niin kohta varmaan asutaankin työpaikoilla minimipalkoilla. Ne joilla ei ole työtä tai ovat sairaita niin ajetaan entistä pahempaan tilanteeseen leikkauksilla. Asukoot kaduilla.
Tälläkö me kannustetaan ihmisiä osa-aikaisiin töihin kauppoihin ja ravintoloihin kun nytkin sinne hankala saada väkeä kun palkoilla ei elä. Joskus tuntuu että onko tää jotain unta kun niin ihmeellisesti päättäjät näkevät tavallisten duunareiden, työttömien yms. elämän.
Johtuu ihan siitä, että päättäjissämme ei ole sellaisia henkilöitä jotka olisivat itse tehneet ns. oikeita töitä. He ovat saaneet palkkansa aina verovaroista.
Vierailija kirjoitti:
Sunnuntain tuplapalkka on semmonen muinaisjäänne ja idiotismin huippu että voidaan poistaa samointein. Se on aivan se ja sama minä vkonpäivinä on töissä, kunhan työajat vaihtelee.
Niin se on ihan sama silloin kun ei ole muuta elämää. Mulla esim on perhe ja kavereita eli ei tod ihan sama millon oon töissä.
Tietty jos itse vois päättää minä päivinä on töissä tai lapset koulussa niin sitten vois ollakkin aika sama onko ne kaksi vapaapäivää viikossa la ja su vai jotkut muut päivät, kunhan koko perhe on vapaalla samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihan saavat keskenään hoitaa sitten illat ja viikonloput. Ei kukaan ilmaiseksi luovu vapaa-ajasta perheen kanssa.
Ihme oletus, että kaikilla on perhe.
Ei se perheetönkään luovu vapaa-ajastaan ilman kunnon korvausta.
Mutta kukaan ei oikeastaan tarvitset perheetöntä vapaalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palataan takaisin 1970-luvun aukioloaikoihin. Kaupat menee kiinni arkisin klo 17, lauantaisin klo 13 eikä tietenkään ole sunnuntaisin auki. Ravintolatkin voi mennä kiinni klo 22.
Tämä olisi hyvä homma.
Ja koska siellä kaupassa pitäisi päästä käymään vuorotyötä tekevän ihmisen? Ruokatunnilla joka on tunnin mittainen niin kuin oli 80 luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Aika monella alalla tehdään vuorotyötä. Sen jälkeen loppuisi myös hakijoiden määrä esim hoitoalaale-taatusti.
Vierailija kirjoitti:
Itse en saa mitään lisiä illoista ja viikonlopuista, ja silti ihan hyvillä mielin niitä teen. Juhlapyhiä en toki joudu tekemään. Jos palkkataso pysyy samana, niin ihan hyvin voidaan sunnuntailisää alentaa.
Taatusti teet. Buahahahahaha.
Itse en saa mitään lisiä illoista ja viikonlopuista, ja silti ihan hyvillä mielin niitä teen. Juhlapyhiä en toki joudu tekemään. Jos palkkataso pysyy samana, niin ihan hyvin voidaan sunnuntailisää alentaa.