Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tähän alaan sunnuntain tuplapalkan poisto iskisi pahiten: Palkka laskisi jopa 10-14 prosenttia

Vierailija
18.10.2023 |

Suomen Yrittäjät on vaatinut, että sunnuntailisiin tulisi puuttua. Tämä vaikuttaisi useihin eri toimialoihin ja ammatteihin.

https://www.talouselama.fi/uutiset/tahan-alaan-sunnuntain-tuplapalkan-p…

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Missä muualla kuin Suomessa saa sunnuntaina töihin vaivautumisesta 2 x palkan. Käsittämätön käytäntö.

No kerro, kun tiedät.

Vierailija
22/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan saavat keskenään hoitaa sitten illat ja viikonloput. Ei kukaan ilmaiseksi luovu vapaa-ajasta perheen kanssa.

Vaikka olenkin pakana, niin minusta kaupat voisivat olla aivan hyvin kiinni sunnuntaisin, jotta useimmilla olisi yksi yhteinen vapaapäivä. Jos käy kaupassa lauantaina juuri ennen klo 21 ja liike avautuisi seuraavan kerran maanantaina klo 8, sen pitäisi riittää useimmille. On vain huonoa suunnittelua, jos ei osaa suunnitella asioita edes muutamaksi päiväksi eteenpäin.

Miksi vain kaupat? Mielestäsi siis ruokaravintolat, kahvilat, elokuvateatterit, kylpylät, uimahallit ja museot esimerkiksi saavat olla avoinna myös sunnuntaisin. Eikö niiden työntekijöillä olisikaan oikeutta sunnuntaivapaaseen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä tässä. Olen itse sunnuntait töissä. "Tytöt" haluaisi kovasti sunnuntaitöitä. Ei tipu koska en maksa kaksinkertaista palkkaa krapulanparantelusta ja siitä että vaivautuu väsyneenä tekemään minimin. 

Mutta tämähän on kaikille ihan ok, eikö niin. Ei ongelmaa kellään?

Vierailija
24/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yrittäjä tässä. Olen itse sunnuntait töissä. "Tytöt" haluaisi kovasti sunnuntaitöitä. Ei tipu koska en maksa kaksinkertaista palkkaa krapulanparantelusta ja siitä että vaivautuu väsyneenä tekemään minimin. 

Teinejäkö sinulla on töissä?

Vierailija
25/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lisät voidaan poistaa sitten kun valtio toimii 24/7. Koulupäivät on ympäri vuorokauden, virastot auki viikonloppuisin ja iltaisin, tapahtumat (keikat jne) ei ole viikonloppupainotteisia jne. Silloin lisät voi poistaa kun ei ole eroa milloin on töissä.

Vierailija
26/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siirrytään elämään jossa viikonloppupäivät ovat ihan normaaleja arkipäiviä niin sitten kaikki virastot ja sun muut putiikitkin auki la-su. Eikä mitään lisiä heillekään. Johtajatkin voivat kammeta toimistoille lauantaiaamuna klo.06 ruoskimaan alaisia.

Jos palvelualoilta poistuu lisät niin se on varmaa että niin ne alkaa lähtemään muiltakin. Ja tähänhän me ollaan menossa. 

Tuntuu että jo nyt elämä ja arki yhtä työtä ja työtä niin kohta varmaan asutaankin työpaikoilla minimipalkoilla. Ne joilla ei ole työtä tai ovat sairaita niin ajetaan entistä pahempaan tilanteeseen leikkauksilla. Asukoot kaduilla.

Tälläkö me kannustetaan ihmisiä osa-aikaisiin töihin kauppoihin ja ravintoloihin kun nytkin sinne hankala saada väkeä kun palkoilla ei elä. Joskus tuntuu että onko tää jotain unta kun niin ihmeellisesti päättäjät näkevät tavallisten duunareiden, työttömien yms. elämän. 

Vierailija
27/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntain tuplapalkka on semmonen muinaisjäänne ja idiotismin huippu että voidaan poistaa samointein. Se on aivan se ja sama minä vkonpäivinä on töissä, kunhan työajat vaihtelee. 

Vierailija
28/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tätä su-työtä kokeiltiin meillä, päättyi lyhyeen juuri ylläm. syystä. M51

Vierailija
29/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mitkä "tytöt"? Ymmärrän kyllä et itse darroissasi jaksa katsella muita työntekijöitä. Olet kai niitä ihmisiä joiden mukaan lauantai on ainoa oikea päivä ryypätä vaikka seuraavana päivänä olisi töitä, siksi kuvittelet että muutkin ajattelevat samoin.

Vierailija
30/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijän edut ja suoja on Suomessa erittäin hyvät. Mutta niinhän se on että eduista ei kukaan halua luopua piiruakaan ilman että julistetaan koko kansan joutuvan kadulle jos 1 pv viikossa ei saa kaksinkertaista palkkaa samasta työstä.

Vierailija
31/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Työntekijän edut ja suoja on Suomessa erittäin hyvät. Mutta niinhän se on että eduista ei kukaan halua luopua piiruakaan ilman että julistetaan koko kansan joutuvan kadulle jos 1 pv viikossa ei saa kaksinkertaista palkkaa samasta työstä.

Voit koska tahansa pyrkiä töihin matalapalkka-alalle nauttimaan sunnuntailisistä. Kerro sitten miten kivaa on.

Vierailija
32/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me kuoltu nälkään 70- luvulla kun maalla kaupat meni kiinni lauantaina 13 ja aukesivat seuraavana maanantaina klo 9. Arkisin kiinni aina 17.00. Yksi basri oli kylällä. Se meni kiinni 19 ja sunnuntaisin oli kiinni. 70- luvun puolivälissä tuli nakkikioski. 

Vierailija
33/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Voit koska tahansa pyrkiä töihin matalapalkka-alalle nauttimaan sunnuntailisistä. Kerro sitten miten kivaa on.

Mä olen siellä jo. Olen siitä outolintu että ymmärrän kokonaiskuvan ja kuinka poikkeuksellinen etu tuplapalkka maailmassa on. Aivan selviö ettei se tule jatkumaan.

Vierailija
34/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihan saavat keskenään hoitaa sitten illat ja viikonloput. Ei kukaan ilmaiseksi luovu vapaa-ajasta perheen kanssa.

Vaikka olenkin pakana, niin minusta kaupat voisivat olla aivan hyvin kiinni sunnuntaisin, jotta useimmilla olisi yksi yhteinen vapaapäivä. Jos käy kaupassa lauantaina juuri ennen klo 21 ja liike avautuisi seuraavan kerran maanantaina klo 8, sen pitäisi riittää useimmille. On vain huonoa suunnittelua, jos ei osaa suunnitella asioita edes muutamaksi päiväksi eteenpäin.

Mites sairaalat, ravintolat, vanhainkodit, turvakodit, taksit, julkinen liikenne jne jne jos näiltä viedään su ja iltalisät?? Ei kaupan ala ole ainoa, se on vähiten kriittinen ja voidaan tosiaan helposti pitää kiinni sunnuntait. 

Vierailija
35/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sunnuntain tuplapalkka on semmonen muinaisjäänne ja idiotismin huippu että voidaan poistaa samointein. Se on aivan se ja sama minä vkonpäivinä on töissä, kunhan työajat vaihtelee. 

Itseasiassa ei ole. 

Jos toinen on ilta tai vkl vuoroissa ja toinen päivätöissä elämä kärsii todella paljon.

Oman tyttären perheessä hän lähtee töihin arkisin 06-15 ja mies 14-02. Eli 5- 6 pv viikossa tapaavat vain aamuyöllä 4h ajan sekä sunnuntait jolloin miehen pitää saada nukkua n klo 11 saakka (ainoat kunnon unet koko viikkoon). 

Kyllä mun mielestä tuollaisesta tappotahtisesta työstä joku korvaus on kohtuullinen. 

Vierailija
36/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mites sairaalat, ravintolat, vanhainkodit, turvakodit, taksit, julkinen liikenne jne jne jos näiltä viedään su ja iltalisät?? Ei kaupan ala ole ainoa, se on vähiten kriittinen ja voidaan tosiaan helposti pitää kiinni sunnuntait. 

Sairaaloista lähtevät keikkalaiset viikonlopuista ja illoista. Me valitaan itse työvuorot.

Vierailija
37/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pitäskö sun palkata nuorten ja dynaamisten krapulatyttöjen tilalle meitä keski-ikäisiä tätejä, joille ei enää alko maita? Ai miksei?

Vierailija
38/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ihme oletus, että kaikilla on perhe. 

Sinkkukin arvostaa vapaa-aikaa ja mieluiten säännöllistä ma-pe klo 8-16 työaikaa, jolloin illat ja viikonloput ovat aina vapaita.

Seurusteleva yksinasuva täällä moi! Mulle on aivan sama mikä viikonpäivä töissä on. Juhannuspäivä ja joulupäivä on ainoat jolloin ei kiinnosta olla peruspalkalla töissä. Sunnuntain tuplapalkan vuoksi mulla tosin EI ole koskaan töitä koska -tosiaan- pomoni eli yrittäjä on aina itse silloin töissä.

Haluan korvauksia siitä, että en voi viettää vapaa-aikaa samaan aikaan kuin ystäväni ja läheiseni. Vaikkei lapsia olekaan, niin muut ihmiset elämässäni noudattavat ma-pe 8-16 elämää.

Vierailija
39/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itseasiassa ei ole. 

Jos toinen on ilta tai vkl vuoroissa ja toinen päivätöissä elämä kärsii todella paljon.

Oman tyttären perheessä hän lähtee töihin arkisin 06-15 ja mies 14-02. Eli 5- 6 pv viikossa tapaavat vain aamuyöllä 4h ajan sekä sunnuntait jolloin miehen pitää saada nukkua n klo 11 saakka (ainoat kunnon unet koko viikkoon). 

Kyllä mun mielestä tuollaisesta tappotahtisesta työstä joku korvaus on kohtuullinen. 

Suomen työaikalakien mukaan ei ole sallittua tehdä noin paljon töitä, 12 h/vrk 5 saati 6 pv viikossa. Äläpäs nyt liioittele.

Vierailija
40/55 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Itseasiassa ei ole. 

Suomen työaikalakien mukaan ei ole sallittua tehdä noin paljon töitä, 12 h/vrk 5 saati 6 pv viikossa. Äläpäs nyt liioittele.

Työmatka kävellen-junalla-kävellen odotukdineen n 1,5h per suunta, tuossa siis kokonaisaika poissa kotoa perheen luota.

Joka yö tulee tunti ylimääräistä kun pitää hoitaa työt valmiiksi aamuvuoroa varten. Työvoimapula joten aina tulee pyyntöjä voiko tehdä ylim vuoroja. Pienituloisen on pakko jos meinaa elää ja syödä.

Normaali työviikko on 5pv jos et tiennyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi