Mikä mun ruokavaliossa lihottaa? Esimerkki
Olen 175 cm pitkä ja painan nykyään jo 90 kg. En tajua mistä kilot ovat tulleet, mielestäni ruokavalioni on ihan ok. Tässä esimerkki päivän ruoista:
Aamulla kahvia ja pari ruisleipää
Välipala yksi ruisleipä, tomaattia, sipulia. Ehkä ohut kinkkuleike ja raejuustoa.
Päivällinen kanaa, riisiä ja vihanneksia.
Iltapala banaani, kaksi ruisleipää, 1-2 kananmunaa, proteiinirahka.
Miten tällä on voinut lihoa niin paljon? Pari saunakaljaa viikossa on turhia mutta ei ne tuota kalorimäärää niin drastisesti nosta. Onkohan meillä miehilläkin vaihdevuodet? Olen 54 v. Lenkkeilan ja nostan painoja.
Kommentit (180)
Leikkeleet ei ole hyväksi. Iltapala on liian iso.
Liikunta nostaa painoa myös. Yksi palstalta kertoi tuon ja totesin sen todeksi oman kokemukseni kautta. Se syy liittyi jotenkin nesteytykseen. Liikunnan tuottaman painon nousu on vain väliaikaista, että lepopäivinä painon pitäisi laskea.
Kiitos kommenteista. Toisten mielestä syön siis liian vähän ja toisten mielestä liikaa ruisleipää. Olen ymmärtänyt että 5 viipaletta päivässä on ok, saa kuitua. Iltapala on kyllä aika iso. Mielestäni syön tarpeeksi proteiinia, on munia, raejuustoa, kanaa, kalkkunaleikettä. Jos en syö iltapalaa en saa unta mikä taas heikentää seuraavan päivän kuntoilua.
Voi olla myös ikääntymistä, olen siis 54 v. Samalla tavalla olen syönyt vuosia mutta nyt vasta vuoden sisällä paino noussut ja tullut kauhea pallomaha. Ehkä jostain voisi nipistää, vaikka niistä leivistä. Tosin yksi ruisleipä on kai vaan noin 5o kaloria, päälle laitan yleensä kevytjuustoa tai tomaattia.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ihmiset yleensä aliarvioivat syömisen ja yliarvioivat kulutuksen. Sinäkään et mainitse rasvoja. Jos yhdellä leivällä on noin ruokalusikallinen voita, siitä tulee jo noin 600 kaloria. Jos ruuan paistamiseen käytät öljyä kolme lusikallista, siitä tulee noin 400 kaloria. Eli siinä olisi jo 1000 kaloria, joita et ehkä laske. Vai oletko tosiaan kokonaan ilman lisättyä rasvaa?
Suosittelen, että lataat esimerkiksi Yazion ja punnitset ruokasi viikon tai kahden ajan. Noin sadan prosentin todennäköisyydellä sieltä löytyy selitys. Eikä tarvitse syödä mitenkään merkittävästi liikaa, että kilot vuosikymmenten saatossa kertyvät.
Proteiinia muuten tunnut saavan niukasti, jos vielä punttaat.
Parasta on oikeasti pitää ruokapäiväkirjaa 3 kk ajan ja katsoa miten paino muuttuu. Sieltä se oikea syyllinen löytyy lihomiseen. Viikko-kaksi harvoin kertoo kaikkea.
No älä nyt liioittele. Jatkuva ruuan kirjaaminen ja punnitseminen on uuvuttavaa touhua. En minä ainakaan jaksa sitä kuukausikaupalla. Ja kyllä siinä olen huomannut, että eivät ne viikot aikuisella, rutinoituneella ihmisellä niin erilaisia keskenään ole.
Sauna-alkoholit, proteiinirahkat ja ne herkut "joita syöt satunnaisesti niin pieniä määriä, ettei niitä edes kannata huomioida" 🤭
"No älä nyt liioittele. Jatkuva ruuan kirjaaminen ja punnitseminen on uuvuttavaa touhua. En minä ainakaan jaksa sitä kuukausikaupalla. Ja kyllä siinä olen huomannut, että eivät ne viikot aikuisella, rutinoituneella ihmisellä niin erilaisia keskenään ole. "
No ei edes ole jos syö suht. samalla tavalla joka päivä. On niin monta puhelin ohjelmaa mitkä tekee sen oikeastaan kokonaan puolestasi jopa.
No ei tolla määrällä todellakaan pitäisi liikkuvan aikuisen miehen lihoa. Lisäisin kasviksia reilusti.
Arvioit ruisleivän olevan 50 kaloria mikä on aika alakanttiin. Lienee yksi siivu on siinä 100 kalorin paikkeilla, eli tuplasti sen minkä arvelit sen olevan.
Ei ole ihan normaalia syödä 5 ruisleipää päivässä. Siirry viipaleisiin.
Vierailija wrote:
Sauna-alkoholit, proteiinirahkat ja ne herkut "joita syöt satunnaisesti niin pieniä määriä, ettei niitä edes kannata huomioida" 🤭
...ja leikkeleet. Ainakin 1990-luvulla oli tapana sanoa: "leipä ei lihota, mutta se mitä leivän päällä on, lihottaa".
Jo pelkästään ruisleipään sulla menee 500 kaloria päivässä. Tähän kun lisätään margariini/voi, leikkeleet ja juustot, niin sulla saattaa mennä pelkästään noihin leipiin sellaiset 1000 kaloria päivässä.
Jos syöt vain ja ainoastaan noi mitä listasit niin sillä ei kyllä liho jos vielä liikkuukin.
Onko usein jotain sellaista että menet esim. kavereiden kanssa syömään/kaljalle tai on vähän kiire niin otat mäkkisafkaa lounaaksi? Paikasta ja tilanteesta riippuen osa ihmisistä voi vetää aikamoisia määriä kaloreita yhdellä istumalla. Ja hyvin helposti sitä ei huomaa, että erilaisia työpaikan pullia, sukulaiskemuja, kavereiden tapaamisia on joskus tarjolla ihan jatkuvasti.
Jos arkisyömiset on suhteessa kulutukseen plusmiinus nolla, niin sitten ylimääräiset pari tuhatta kaloria siellä täällä kertyvät kaikki vyötärölle.
Annoskoko. Ikääntyessä ei voi vetää entiseen tahtiin lihomatta. Ikävää, mutta totta.
Se on sitä intuitiivista syömistä...
On nähty noita päivällisiä. Kukkuralautasellinen riisiä ja kastiketta ja reunoilla muutama kasvis.
Mäkin haluan tietää paljonko voita pistät niille ruisleiville. Ite joskus punnitsin paljonko leivän paino muuttui voitelun aikana ja masentavan vähän saa voita laittaa jos ei halua siitä turhia kaloreita.
Vierailija wrote:
Jos syöt vain ja ainoastaan noi mitä listasit niin sillä ei kyllä liho jos vielä liikkuukin.
Onko usein jotain sellaista että menet esim. kavereiden kanssa syömään/kaljalle tai on vähän kiire niin otat mäkkisafkaa lounaaksi? Paikasta ja tilanteesta riippuen osa ihmisistä voi vetää aikamoisia määriä kaloreita yhdellä istumalla. Ja hyvin helposti sitä ei huomaa, että erilaisia työpaikan pullia, sukulaiskemuja, kavereiden tapaamisia on joskus tarjolla ihan jatkuvasti.
Jos arkisyömiset on suhteessa kulutukseen plusmiinus nolla, niin sitten ylimääräiset pari tuhatta kaloria siellä täällä kertyvät kaikki vyötärölle.
Joo aika usein tänne ihmiset postaa tyyliin heidän "hyvät" päivät mitä ne on syönyt. Harvoinpa kukaan listaa heidän mässypäivää tyyliin "kävin päivällä työporukan kanssa pitsalla ja sitten illalla kaljojen mukaan otin kebabit kermaperunoilla"
Vierailija wrote:
Liikunta nostaa painoa myös. Yksi palstalta kertoi tuon ja totesin sen todeksi oman kokemukseni kautta. Se syy liittyi jotenkin nesteytykseen. Liikunnan tuottaman painon nousu on vain väliaikaista, että lepopäivinä painon pitäisi laskea.
Nyt oli kyllä täyttä aivoripulia tuo.
Sulle ei tullut lihasta "samantien" 5 kg lihasta. Sun olemassaolevat lihakset repeili, josta aiheutuu tulehdusreaktio ja keho kerää niihin nestettä ja muita tulehdusta parantavia aineita = paino nousee.
Se tosin tasautuu parissa kuukaudessa ja lihaksia alkaa pikku hiljaa muodostua.