Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidit leikkipuistossa:

Vierailija
16.10.2023 |

Jättäkää ne puhelimet joko kotiin tai ainakin käsilaukkuun tai taskuun! Lapsille pitää puhua, näyttää koirat ja linnut ja kastanjat ja värjäytyvät lehdet. Heidän kanssaan pitää tehdä hiekkakakkuja ja puhua eri muottien väreistä ja muodoista ja juosta nurmikolla, mennä puun taakse piiloon, keinua ja kiivetä ja opetella potkupyörää. Heidän kanssaan pitää syödä ihania yhdessä tehtyjä eväitä, ja heitä pitää kuunnella. Kotimatkalla tai kotona puhutaan sitten moneen kertaan kaikesta siitä mitä näettiin ja tehtiin. 

Mistä te äidit luulette niiden tasoerojen tulevan, joiden kanssa alaluokkien(kin) opettajat painivat? 

t. Harmistunut Mummi

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Juurihan jossain ketjussa joku mummo päivitteli kuinka silloin ENNEN WANHAAN lapsille ei koko ajan keksitty tekemistä ja lapset tyyliin istuivat heinäpaalin päällä katsomassa, kun vanhemmat työskentelivät. Lapset eivät saaneet erityistä huomiota, vaan kulkivat vain mukana ja se oli tämän mummon mielestä hyvä juttu. Koittakaa nyt päättää.

Äika vanha mummu, kun muistelee agraariyhteiskunta. Ennen vanhemmat kävi oikeasti toimistossa töissä ja jotkut tehtaassa.

Vierailija
42/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä en ole vanhempieni kanssa missään tekemisissä.

Jatkuvaa pakottamista "PITÄÄ tehdä sitä ja PITÄÄ tehdä tätä". Olen aikuinen ihminen, mun ei tässä maassa ole pakko tehdä muuta kuin kuolla ja maksaa veroja.

M41 kolmen lapsen isä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Jatkuvaa pakottamista "PITÄÄ tehdä sitä ja PITÄÄ tehdä tätä". Olen aikuinen ihminen, mun ei tässä maassa ole pakko tehdä muuta kuin kuolla ja maksaa veroja.

M41 kolmen lapsen isä

Sä et siis puhu lapsillesi myöskään?

Vierailija
44/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun viime vuosituhannen lopulla ja vuosituhannen alussa kävin lasteni kanssa leikkipuistoissa lapseni leikkivät keskenään ja hyvin harvoin tuli ketään muita koko puistoon. Epäilen ettei aloittaja mummikaan käynyt omien lastensa kanssa puistoissa siihen aikaan, kun omat lapseni ovat 25-31 vuotiaita. Joten ei aleta arvostelemaan nykyisiä äitejä, joista monikaan ei edes käynyt leikki puistossa kuin harvoin, päättelen siitä että itse kävin pari kolme kertaa päivässä ja aina oli vain minä ja minun lapset 

Vierailija
45/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kamalaa miten epävarmoja nuoret äidit ovat. Suurinta osaa kirjoitus ei edes koske, mutta puolustuskannalle menevät ja haukkuvat viestintuojan. Jos asia ei teitä koske niin skipatkaa.

Ja menkää vonkumaan ketjuihin joissa yli 70 vuotiaat vanhempanne ei hoida lapsianne, että saatte laatuaikaa hotellissa puolison kanssa.

Mites, jos niitä äitejä kannustettaisiin ainaisen haukkumisen ja arvostelun sijaan.

Voisi ehkä sekin homma alkaa tuntua silloin mielekkäämmältä ja syntyvyyskin ehkä jopa nousta.

Aloitus oli hyvinkin positiivinen ja neuvova miten asiat kannattaa tehdä. Eikä siitä tosiaankaan kannustyusta puuttunut. Vain arvoistaan epävarma ottaa sen arvosteluna.

En muuten ole mummu kenelekään vaan 4 lapsen äiti, jos sillä on merkitystä.

No ei ole mitään positiivista eikä neuvovaa aloituksessa, jossa määräillään miten lasten kanssa PITÄÄ toimia leikkipuistossa. Tottakai lasten kanssa pitää puhua ja tutkia ja ihmetellä maailmaa, mutta ei siihen ole mitään yhtä oikeaa tapaa, niinkuin ap tuossa antaa ymmärtää. 

Oikeastihan monet nykynuorten ja koulujen ongelmista johtuu myös siitä, että tietyt vanhemmat höösää liikaa eikä lapset opi itsenäisiksi.

Vierailija
46/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain kyllä samaa mieltä, oma mies eli lapseni isä viettää todella paljon aikaa kännykällä ja on lapsen suuntaan ihan mykkä, vaikka on vanhempainvapailla kotona. Sit vääntää lapsen kanssa ihan turhista asioista, kun lapsi hakee huomiota keinoilla millä hyvänsä. Itse selviän helpommalla koska annan lapselle aikaa ja huomiota, annoin silloinkin kun olin oman osuuteni kotona vanhempainvapaista. Jotkut aikuiset viettävät yksinkertaisesti ihan liikaa aikaa naama ruudussa, koko ajan.

Mutta häiritsee se, kun parjaat vain äitejä. On niillä lapsilla isätkin ja lapsi janoaa myös isän huomiota. Ja aina yksittäisestä tilanteesta ei voi vetää johtopäätöksiä kokonaisuudesta. Minä höpötän lapselleni kuin papupata yleensä, lapsi oppi puhumaan ensimmäiset sanansa jo siinä 8-9kk:n iässä ja sanoi sanan äiti jo 6-kk iässä (tosin siinä iässä tuskin sanoi tietoisesti, ennemmin matki mekaanisesti puhetta). Mutta olen minäkin ainakin yhtenä yksittäisenä kertana ollut naama kiinni kännykässä leikkipuistossa, kun yhden kerran intouduin nappaamaan pokemoneja. Seurasin kyllä koko ajan mitä lapsi tekee, mutta en ollut samalla tavalla läsnä. Varmasti joku on juuri sinä kertana itsekseen miettinyt, että siinäkin taas yksi vanhempi joka vain räplää kännykkää, vaikka 99,999% muusta ajasta papatan lapselle sen minkä kerkiän.

Vierailija
47/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun viime vuosituhannen lopulla ja vuosituhannen alussa kävin lasteni kanssa leikkipuistoissa lapseni leikkivät keskenään ja hyvin harvoin tuli ketään muita koko puistoon. Epäilen ettei aloittaja mummikaan käynyt omien lastensa kanssa puistoissa siihen aikaan, kun omat lapseni ovat 25-31 vuotiaita. Joten ei aleta arvostelemaan nykyisiä äitejä, joista monikaan ei edes käynyt leikki puistossa kuin harvoin, päättelen siitä että itse kävin pari kolme kertaa päivässä ja aina oli vain minä ja minun lapset 

Kyllä nykyäidit käy leikkipuistoissa lastensa kanssa ihan säännöllisesti. Ja isät myös. Harva tosin kolmea kertaa päivässä, mutta useamman kerran viikossa kuitenkin. 

Vierailija
48/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kun mun lapset oli pieniä (samoihin aikoihin ja vähän myöhemmin) leikkipuistoja ajettiin alas ja vain päiväkotien pihoissa ja oman talon pihassa oli leikkipaikka lapsille (vanhaa aluetta). Sittemmin niitä on varmaan rakennettu uusille alueille.

Vierailija
49/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Tää on kyllä niin totta. Miten lapsi oppii puhumaan, jos sille ei puhuta?

Lapsille voi puhua kotonakin ja antaa itse siellä touhuta siellä puistossa. Minä luin lapsilleni paljon satuja, päiväkodissa kehuivat kun lapsillani on niin laaja sanavarasto.

Vierailija
50/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Lapsille voi puhua kotonakin ja antaa itse siellä touhuta siellä puistossa. Minä luin lapsilleni paljon satuja, päiväkodissa kehuivat kun lapsillani on niin laaja sanavarasto.

Tottakai voi, ei ole paikkasidonnainen. Ap on varmaan törmännyt kännykkään tuoijottaviin vanhempiin juuri leikkipuistossa. Minä taas korostin juuri lausetta "Miten lapsi oppii puhumaan, jos sille ei puhuta?" Eli minusta on siis pääasia puhua lapselle. Meillä on lapset kasvatettu Muumeilla.

Vierailija
51/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Juu, minä ainakin menin sinne puistoon just siksi, että lapsella on siellä puuhaa jonka parissa viihtyy ilman aikuistakin ja saa itse hetken hengähtää. Kotona ja matkalla sinne puistoon ja pois sitten harjoiteltiin niitä värejä ja muotoja, ihmeteltiin syksyn lehtiä ja maan matosia ja opeteltiin pyöräilemään jne. Lapsilla on aina ollut laaja sanavarasto ja lukemaankin oppivat varsin nuorina. 

Vierailija
52/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puistossa on nimenomaan äidillä hetki omaa aikaa, kun lapset viihtyvät omissa leikeissään. Käsi kädessä kuljetaan ja höpötellään aidattujen leikkialueiden ulkopuolella. Parasta on mennä puistoon ystävän kanssa, jonka kanssa voi jutella rauhassa lasten leikkiessä joko yhdessä tai erikseen. Olen kyllä huomannut, että moni nykylapsi vaatii aikuiselta noinkin virikkeellisessä tilassa ihan jatkuvaa huomiota, eikä oma mielikuvitus riitä ollenkaan leikkimään yksin.

Vierailija
53/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Juurihan jossain ketjussa joku mummo päivitteli kuinka silloin ENNEN WANHAAN lapsille ei koko ajan keksitty tekemistä ja lapset tyyliin istuivat heinäpaalin päällä katsomassa, kun vanhemmat työskentelivät. Lapset eivät saaneet erityistä huomiota, vaan kulkivat vain mukana ja se oli tämän mummon mielestä hyvä juttu. Koittakaa nyt päättää.

Äika vanha mummu, kun muistelee agraariyhteiskunta. Ennen vanhemmat kävi oikeasti toimistossa töissä ja jotkut tehtaassa.

En tiedä mitä muisteli, mutta pointti oli se, että lapsille keksitään liikaa tekemistä ja virikkeitä. 

Vierailija
54/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

M41 kolmen lapsen isä

Puhun. Mutta en siksi että jonkun vanha kääpä käskee tekemään niin.

M41 kolmen lapsen isä

Vierailija
55/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

M41 kolmen lapsen isä

Puhun. Mutta en siksi että jonkun vanha kääpä käskee tekemään niin.

M41 kolmen lapsen isä

Toivottavasti et kuitenkaan opeta lapsillesi noin huonoa kielenkäyttöä.

Vierailija
56/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Arvasin jo pelkästä otsikosta, mitä ketju koskee. Luulisi tämän jatkuvan äitien haukkumisen olevan jo kyllästyttävä aihe.

Miksi muuten puhut vain äideistä?

Näinpä. Arvon mummi varmaan muistaa valistaa aiheesta myös miniäänsä.

Arvon neiti/rouva taisi vetää herneet nenään.

T. MUMMU, joka on samaa mieltä Mummin kans. Tällaisilla mummuilla on arvomaailma kohdillaan, joka on yltänyt niin poikaan kuin hänen rakustamaan naiseen, mummojen miniään. 

Jassoo. Kiva se on aina haukkua ja arvostella muita naisia. Miksi ei tehnyt aloitusta "vanhemmat", miksi vain äidit? 

Arvon mekin ansaitsemme suomen maassa suuressa! 

Vierailija
57/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan leikittänyt lapsiani koko ajan leikkipuistossa tai muualla, vaan kannustin heitä tekemään ja keksimään puuhaa itse. Ei ollut myöskään itse tehtyjä eväitä aina mukana eikä muutenkaan täyspalvelua kotona. En myöskään kieltänyt kiipeämästä korkealle ja kokeilemasta rajojaan, päin vastoin. Lopputulos: koulussa hyvin menestyviä, sosiaalisia, aktiivisia ja liikkuvia nuoria, jotka auttaa myös kotihommissa ja on läheiset välit vanhempiin.  

Vierailija
58/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Kamalaa miten epävarmoja nuoret äidit ovat. Suurinta osaa kirjoitus ei edes koske, mutta puolustuskannalle menevät ja haukkuvat viestintuojan. Jos asia ei teitä koske niin skipatkaa.

Ja menkää vonkumaan ketjuihin joissa yli 70 vuotiaat vanhempanne ei hoida lapsianne, että saatte laatuaikaa hotellissa puolison kanssa.

Mites, jos niitä äitejä kannustettaisiin ainaisen haukkumisen ja arvostelun sijaan.

Voisi ehkä sekin homma alkaa tuntua silloin mielekkäämmältä ja syntyvyyskin ehkä jopa nousta.

Aloitus oli hyvinkin positiivinen ja neuvova miten asiat kannattaa tehdä. Eikä siitä tosiaankaan kannustyusta puuttunut. Vain arvoistaan epävarma ottaa sen arvosteluna.

En muuten ole mummu kenelekään vaan 4 lapsen äiti, jos sillä on merkitystä.

<

Ja sitten on niitä itsenäisiä lapsia, jotka päättää miten koulussa ym. voi toimia. Heillä on omat säännöt. 

Vierailija
59/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle leikkipuisto on aina ollut sellainen hengähdyspaikka. Käydään paljon lasten kanssa metsäretkillä, kahviloissa, kävelyillä, ratikkamatkoilla, eväsretkillä jne ja silloin keskustellaan ja ollaan koko aika kontaktissa. Joskus äitikin kuitenkin tarvitsee hetken levon ja silloin usein vien lapset puistoon jossa he saavat riehua aidatussa ympäristössä lapsille suunnitelluissa laitteissa muiden lasten kanssa. Se on minulle se hetki kun saan istua penkillä ja selata somea. Ikävää että tästä joku pahoittaa mielensä, onkohan kyseessä mummo jolla on itsellään jäänyt joku asia painamaan niiltä ajoilta kun omat lapset olivat pieniä? 

Vierailija
60/88 |
16.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa mun tädiltä, joka on siis useamman lapsen mummo myöskin. Hän joskus paasasi minulle, että kyllä lasten PITÄÄ mennä nukkumaan klo 20 ja päiväunet PITÄÄ nukkua klo 12. Lapseni oli silloin jotain 4kk ikäinen vauva ja unirytminsä oli myöhäinen, väärin kasvatettu siis. Hän on lukuisissa muissa asioissa varsin ehdoton myös ja kova kauhistelemaan muitten tekemisiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi