Äidit leikkipuistossa:
Jättäkää ne puhelimet joko kotiin tai ainakin käsilaukkuun tai taskuun! Lapsille pitää puhua, näyttää koirat ja linnut ja kastanjat ja värjäytyvät lehdet. Heidän kanssaan pitää tehdä hiekkakakkuja ja puhua eri muottien väreistä ja muodoista ja juosta nurmikolla, mennä puun taakse piiloon, keinua ja kiivetä ja opetella potkupyörää. Heidän kanssaan pitää syödä ihania yhdessä tehtyjä eväitä, ja heitä pitää kuunnella. Kotimatkalla tai kotona puhutaan sitten moneen kertaan kaikesta siitä mitä näettiin ja tehtiin.
Mistä te äidit luulette niiden tasoerojen tulevan, joiden kanssa alaluokkien(kin) opettajat painivat?
t. Harmistunut Mummi
Kommentit (88)
Äidit on varmaan yhä enenevässä määrin yksin lastensa kanssa, siis kun sellainen naapuriyhteisöllisyys vähenee jne, mutta silti pitäisi jaksaa 14 tuntia päivässä pajattaa lapselle jostain hiekkamuoteista. Itse en ainakaan jaksa, olen tällainen melko "yksinäinen äiti" vaikka ystäviä, sukulaisia ym löytyykin. Meillä oleminen on sellaista aaltoilua, välillä leikitään tai keskustellaan intensiivisesti, välillä lapsi puuhaa omiaan ja itse tuijotan kännykkää, jopa leikkipuistossa. On oppinut puhumaan aikaisin ja puhuu hyvin, osaa myös olla eri ikäisten ihmisten kanssa ja leikkiä normaalisti.
Mm. seuraan puhelimesta sen leikkivän lapsen verensokereita.
Vierailija wrote:
Äidit on varmaan yhä enenevässä määrin yksin lastensa kanssa, siis kun sellainen naapuriyhteisöllisyys vähenee jne, mutta silti pitäisi jaksaa 14 tuntia päivässä pajattaa lapselle jostain hiekkamuoteista. Itse en ainakaan jaksa, olen tällainen melko "yksinäinen äiti" vaikka ystäviä, sukulaisia ym löytyykin. Meillä oleminen on sellaista aaltoilua, välillä leikitään tai keskustellaan intensiivisesti, välillä lapsi puuhaa omiaan ja itse tuijotan kännykkää, jopa leikkipuistossa. On oppinut puhumaan aikaisin ja puhuu hyvin, osaa myös olla eri ikäisten ihmisten kanssa ja leikkiä normaalisti.
Juu ei ihme, ettei äidit viihdy kotona lasten kanssa, kun mitään omaa ei saisi tehdä vaan pitäisi tosiaan olla 100% läsnä lapsilleen koko ajan ilman taukoja, jaksaa innostua päivästä toiseen hiekkamuoteista ja niitten väreistä ja muodoista ja kuunnella siitä huolimatta lähinnä paheksuntaa kaikkien muiden taholta. Eikä siinä mitään jos joku nauttii sellaisesta ja pystyy ja jaksaa olemaan tuollainen äiti kuin ap kuvaa, mutta suurin osa on epätäydellisiä äitejä jotka kaipaa välillä sitä hetkeä ihan omille ajatuksilleen.
Työskentelin päiväkodissa, kun oma lapseni oli pieni. Arvatkaa, kuinka paljon tuli iltaisin ja viikonloppuisin vietettyä aikaa hiekkakakkujen parissa. En ole sittemmin huomannut tasoeroa, mutta tottahan sellainen on syntynyt, kun ap niin sanoo.
Niin mutta kun se kännykkä on tärkeämpi kuin ne lapset, koska kännykkä on ostettu, mutta lapset vain synnytetty.
Vierailija wrote:
Niin mutta kun se kännykkä on tärkeämpi kuin ne lapset, koska kännykkä on ostettu, mutta lapset vain synnytetty.
Miten on kirjan tai lehden kanssa? Saako niitä lukea? Muuttuuko samat huonoiksi, jos niitä lukee kännykältä?
No jos siellä puistossa ei ollut yhtään isää lapsineen?
Puistoilu voi olla se ainoa hetki kun lapsi viihtyy yksin ja käytän sen ajan hyödyksi hoitamalla asioita puhelimella.
Käydään niin paljon puistossa ja kaikki nuo antamasi esimerkit on tehty lukemattomia kertoja alkaen jo vuosia sitten ettei aina riiitä puhuttavaa. Lapsi on 3v nyt. Varmaan kuitenkin tuomitsisit jos näet meidät puistossa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Juurihan jossain ketjussa joku mummo päivitteli kuinka silloin ENNEN WANHAAN lapsille ei koko ajan keksitty tekemistä ja lapset tyyliin istuivat heinäpaalin päällä katsomassa, kun vanhemmat työskentelivät. Lapset eivät saaneet erityistä huomiota, vaan kulkivat vain mukana ja se oli tämän mummon mielestä hyvä juttu. Koittakaa nyt päättää.
Äika vanha mummu, kun muistelee agraariyhteiskunta. Ennen vanhemmat kävi oikeasti toimistossa töissä ja jotkut tehtaassa.
En tiedä mitä muisteli, mutta pointti oli se, että lapsille keksitään liikaa tekemistä ja virikkeitä.
Tollasilla höperömummoilla on jo aikuiset lapsenlapset, ja trollaavat vaan. Mutta tuokin on totta, kolmivuotias päiväkodissa oleva ei tosiaankaan tarvitse enää iltaharrastusta, mutta onneksi harvalla on.
Vierailija wrote:
Hohhoh... Taas on surkeita äitejä... Niiden isien puhelimen toljotusta et huomaakaan, kun niin haltioissasi keskityt siihen kuinka hieno mies on lastensa kanssa keskenään.
Ei noista vanhan kansan kotkotuksista tarvii välittää. Ne ei vaan tajua, että nykynaiset vaatii tasapuolista vanhemmuutta, eikä halua palvella ja passata lapsiaan ja miestään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Juu ei ihme, ettei äidit viihdy kotona lasten kanssa, kun mitään omaa ei saisi tehdä vaan pitäisi tosiaan olla 100% läsnä lapsilleen koko ajan ilman taukoja, jaksaa innostua päivästä toiseen hiekkamuoteista ja niitten väreistä ja muodoista ja kuunnella siitä huolimatta lähinnä paheksu
Tämäpä tämä, mutta kuka ihme edes jaksaisi tehdä jotain yhtä ja samaa asiaa klo 07-20? Ei varmasti löydy näin "läsnäolevaa" äitiä. Ei töitäkään tehdä kuin 8h. Ja eihän se lapsikaan jaksa keskustella aamusta iltaan...
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tästä syystä en ole vanhempieni kanssa missään tekemisissä.
Jatkuvaa pakottamista "PITÄÄ tehdä sitä ja PITÄÄ tehdä tätä". Olen aikuinen ihminen, mun ei tässä maassa ole pakko tehdä muuta kuin kuolla ja maksaa veroja.
M41 kolmen lapsen isä
Sä et siis puhu lapsillesi myöskään?
Puhun. Mutta en siksi että jonkun vanha kääpä käskee tekemään niin.
M41 kolmen lapsen isä
Toivottavasti et kuitenkaan opeta lapsillesi noin huonoa kielenkäyttöä.
Toivottavasti opettaa. Sitä parempaa kielenkäyttöä käytetään heihin jotka eivät ole kääpiä. Jopa minun setäni, on 83 vuotias, sanoi ettei vanhoja ihmisiä pidä kunnioittaa vain siksi että ovat vanhoja, kun minä sanoin että pitää se kunnioitus ansaita. Tunnen kyllä vanhoja ihmisiä jotka ovat oikein mukavia ja heille voi puhua kauniimmin, mutta tunnen myös aloittajan kaltaisia vanhoja kääpijä joille voi ihan suoraan haistattaa. Niin olen itsekin jo yli 50.
Ap-mummi pisti omat lapset aamulla yksin ulos, vaikka väkivalloin. Kotiin ei ollut tulemista kuin syömään. Nyt on kiva tekopyhistellä, kun itseä ei omat lapset kiinnostaneet lainkaan.
Vierailija wrote:
Ap-mummi pisti omat lapset aamulla yksin ulos, vaikka väkivalloin. Kotiin ei ollut tulemista kuin syömään. Nyt on kiva tekopyhistellä, kun itseä ei omat lapset kiinnostaneet lainkaan.
Jos sun vanhemmat ovat tehneet niin, älä yleitä ap:hen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos sun vanhemmat ovat tehneet niin, älä yleitä ap:hen.
Sori mutta kaikki boomerit teki niin. Siksi meitä sanottiin avainkaulalapsiksi, ihan yleisesti. Jokainen -45-64 syntynyt vanhempi jätti lapset yksin pärjäämään.
Bussissa oli vaunuissa tosi suloinen varmaan joku 1-vuotias tyttö, joka höpötti taukoamatta hyväntuulisena omaa "kieltänsä". Äiti ei kiinnittänyt tyttöön mitään huomiota vaan näpytti kännykkäänsä. Meni 15 minuuttia kun lapsi alkoi sitten kitistä ja äiti tietenkin heti havahtui horroksestaan kieltämään lasta. Tuli surullinen mieli tästä, tytöllä selvästi oli asiaa mutta äitiä ei kiinnostanut yhtään.
Vierailija wrote:
Bussissa oli vaunuissa tosi suloinen varmaan joku 1-vuotias tyttö, joka höpötti taukoamatta hyväntuulisena omaa "kieltänsä". Äiti ei kiinnittänyt tyttöön mitään huomiota vaan näpytti kännykkäänsä. Meni 15 minuuttia kun lapsi alkoi sitten kitistä ja äiti tietenkin heti havahtui horroksestaan kieltämään lasta. Tuli surullinen mieli tästä, tytöllä selvästi oli asiaa mutta äitiä ei kiinnostanut yhtään.
Todennäköisesti se lapsi höpöttää koko ajan kaiken valveillaoloaikansa. Jos äiti olisi vastaillut koko ajan, sinä kirjoittaisit tänne, miksi äidin piti puhua koko ajan.
Vierailija wrote:
Se on tosiaan just niin. Äidin kuuluu olla 24/7 leikittäjä joka keskittyy lapseensa 100% joka hetki kaikkialla. Muuten on Huono Äiti ja Vastuuton Vanhempi.
Ja juu myönnän että olen sellainen äiti joka saattaa joskus selata kännykkää puistossa, kun lapset leikkii omiaan, nyt kun ne on sen verran isoja ja hyväkäytöksisiä, että osaavat olla siellä. Kävelymatkalla puistoon ja takaisin ja vaikka missä muualla ihmetellään kyllä luontoa ja vastaantulijoita ja keskustellaan paljon ja käydään eväsretkilläkin, mutta eihän se paheksuva mummo puistossa sitä tiedä.
Välillä käy mielessä, että miten tuo sitten lapseen vaikuttaisi, jos jatkuvasti olisi vanhempi varjona perässä ja silottamassa jokaisen pikkukiven tieltä, keksimässä ohjelmaa ja toimimassa leikkikaverina.
Ihan noin miettien sosiaalisten taitojen kehittymistä, ongelman ratkaisukykyä, pettymyksen sietoa jos kaveri ei haluakaan leikkiä juuri sitä leikkiä mitä nyt juuri olisi halunnut jne.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Juu ei ihme, ettei äidit viihdy kotona lasten kanssa, kun mitään omaa ei saisi tehdä vaan pitäisi tosiaan olla 100% läsnä lapsilleen koko ajan ilman taukoja, jaksaa innostua päivästä toiseen hiekkamuoteista ja niitten väreistä ja muodoista
Ja päälle leikkiä lapsen kanssa, uppoutua samaan mielikuvitusmaailmaan ja mitä näitä on. Suoraan sanoen ahdisti kun yhdessä kyläpaikassa tulostani ilmoitettiin 4v pikkulapselle "X tuli tänne leikkikaveriksesi :) ". Juu ei, olin tulossa ihan tämän vanhempaa tapaamaan, en leikittämään lapsia. Ehkä siinäkin sitten vanhempi toivoi näin saavan edes hetken tauon siitä jatkuvasta huomioimisesta ja 100prosenttisesta läsnäolosta, en tiedä.
Minä luulen, että kyseessä on mummo, joka omien lasten ollessa pieniä on koko ajan seissyt lasten vieressä ja kieltänyt tekemästä sitä tai tätä. Älä kiipeä, älä laske, älä koske, älä istu, älä juokse, älä kävele vaan seiso paikallaan, että vaatteet ei mene likaisiksi.