Äidit leikkipuistossa:
Jättäkää ne puhelimet joko kotiin tai ainakin käsilaukkuun tai taskuun! Lapsille pitää puhua, näyttää koirat ja linnut ja kastanjat ja värjäytyvät lehdet. Heidän kanssaan pitää tehdä hiekkakakkuja ja puhua eri muottien väreistä ja muodoista ja juosta nurmikolla, mennä puun taakse piiloon, keinua ja kiivetä ja opetella potkupyörää. Heidän kanssaan pitää syödä ihania yhdessä tehtyjä eväitä, ja heitä pitää kuunnella. Kotimatkalla tai kotona puhutaan sitten moneen kertaan kaikesta siitä mitä näettiin ja tehtiin.
Mistä te äidit luulette niiden tasoerojen tulevan, joiden kanssa alaluokkien(kin) opettajat painivat?
t. Harmistunut Mummi
Kommentit (88)
Vierailija wrote:
Kamalaa miten epävarmoja nuoret äidit ovat. Suurinta osaa kirjoitus ei edes koske, mutta puolustuskannalle menevät ja haukkuvat viestintuojan. Jos asia ei teitä koske niin skipatkaa.
Ja menkää vonkumaan ketjuihin joissa yli 70 vuotiaat vanhempanne ei hoida lapsianne, että saatte laatuaikaa hotellissa puolison kanssa.
Mites, jos niitä äitejä kannustettaisiin ainaisen haukkumisen ja arvostelun sijaan.
Voisi ehkä sekin homma alkaa tuntua silloin mielekkäämmältä ja syntyvyyskin ehkä jopa nousta.
Vierailija wrote:
Kamalaa miten epävarmoja nuoret äidit ovat. Suurinta osaa kirjoitus ei edes koske, mutta puolustuskannalle menevät ja haukkuvat viestintuojan. Jos asia ei teitä koske niin skipatkaa.
Ja menkää vonkumaan ketjuihin joissa yli 70 vuotiaat vanhempanne ei hoida lapsianne, että saatte laatuaikaa hotellissa puolison kanssa.
Miten niin ei koske, kun hyökätään taas ÄITIEN kimppuun? Ja mihin tuo viimeinen virke liittyy? Oletko sinä siellä vonkumassa raihnaisena 70-vuotiaana?
Se on tosiaan just niin. Äidin kuuluu olla 24/7 leikittäjä joka keskittyy lapseensa 100% joka hetki kaikkialla. Muuten on Huono Äiti ja Vastuuton Vanhempi.
Ja juu myönnän että olen sellainen äiti joka saattaa joskus selata kännykkää puistossa, kun lapset leikkii omiaan, nyt kun ne on sen verran isoja ja hyväkäytöksisiä, että osaavat olla siellä. Kävelymatkalla puistoon ja takaisin ja vaikka missä muualla ihmetellään kyllä luontoa ja vastaantulijoita ja keskustellaan paljon ja käydään eväsretkilläkin, mutta eihän se paheksuva mummo puistossa sitä tiedä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Tää on kyllä niin totta. Miten lapsi oppii puhumaan, jos sille ei puhuta?
Meinaatko, että leikkipuisto on ainoa paikka, jossa lapsille puhutaan? Antaa vaan lasten tutustua muihin lapsiin ja keksiä leikit ihan itse, koko ajan ei siinä vanhemman tarvitse olla mukana.
Miksi meinasit että tää koskee sua, jos kerta puhut sille lapselle? Ja mä en puhunut leikkipuistosta mitään, vaan lähinnä yleinen kommentti. Samoin lapsi ei opi uimaan, jos sitä ei viedä uimaan.
Taitaa vaan olla sulla jostain huono omatunto kun otit itseesi.
Lapseni olivat pieniä aikana ennen kännyköitä. Minulla oli usein mukana lehti tai kirja, jota luin, kun lapset leikkivät toisten kanssa, joskus jopa neuloin. Hui kauhea sentään. Olisipa silloinkin ollut kännyköitä, olisin ehtinyt hoitaa sosiaalisia suhteita.
Vierailija wrote:
Paljonkohan tälläkin on vaikutusta syntyvyyden laskuun, siis tällä jatkuvalla äitien kyttäämisellä ja haukkumisella. Vielä kun muistelen omaa lapsuutta ysärillä, niin ei meidän alle kouluikäisten kanssa ollut ketään aikuista leikkipuistossa niitä "ihania eväitä syömässä ja kastanjoista kertomassa".
Eikö ollut pihakavereillakaan, keskenään kuljettiin ja välillä sitten joku huudettiin kotiinsa syömään.
Tuskinpa olit ysärillä 1-3 vuotiaana muiden lasten kanssa ilman aikuisia puistossa tai ehkä jossain pikkukaupungin puistossa. Vanhempien naapurissa asui tuolloin lestadiolaisia, niin heillä isompien lasten kanssa kulki kyllä nuo ihan pienetkin. Herätti huolta jo tuolloin ja joku naapureista tekikin lasun. Itse puistoilin esikoiseni kanssa ysärillä, eikä pienet silloinkaan yksin puistoilleet. Vähän alle kouluikäiset saattoivat olla keskenään, mutta kyllä aikuista, joka olisi heille selitellyt hiekkamuottien värejä ja muotoja, olisi pidetty vähän hulluna.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Meinaatko, että leikkipuisto on ainoa paikka, jossa lapsille puhutaan? Antaa vaan lasten tutustua muihin lapsiin ja keksiä leikit ihan itse, koko ajan ei siinä vanhemman tarvitse olla mukana.
Juu, ei se lapsen ympärillä jatkuvaan helikopteroiva hössöttäjävanhempikaan oikein hyväksi lapselle ole. Riippuu tietysti myös lapsen iästä, jos on niin pieni ettei osaa vielä potkupyöräillä niin sitten ei kyllä paljon ennätä kännykkää katsella lasta vahtiessa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Miksi meinasit että tää koskee sua, jos kerta puhut sille lapselle? Ja mä en puhunut leikkipuistosta mitään, vaan lähinnä yleinen kommentti. Samoin lapsi ei opi uimaan, jos sitä ei viedä uimaan.
Lapseni olivat pieniä aikana ennen kännyköitä. Minulla oli usein mukana lehti tai kirja, jota luin, kun lapset leikkivät toisten kanssa, joskus jopa neuloin. Hui kauhea sentään. Olisipa silloinkin ollut
Minä sovin usein kaverin kanssa leikkipuistotreffit, lapset leikki omiaan ja aikuiset jutteli mistä jutteli.
Vierailija wrote:
Et sitten varmaan tiedä, ettei leikkipuistoihin saa tuoda koiria? Ei meidän lähi-leikkipuistoissa kasva kastanjoita, eikä niissä ole puita, joiden taakse voisi mennä piiloon, paksuimmat puut on varmaan halkaisijaltaan 5 cm. Eväitäkään ei sinne puistoon oteta, syödään sitten kotona omassa rauhassa.
Eikä siellä aina niin ehdi itse leikkimään, kun pitää toimia liukumäkivahtina. Kukaan ei tunnu välittävän siitä, että taaperot juoksevat liukumäkeä laskevien eteen tai pahimmillaan lähtevät kiipeämään mäkeä ylös samalla kun sieltä laskee vähän isompi lapsi. Siinä käy aika huonosti, kun tulee törmäys. Samoin joutuu pitämään vähän pienempien puolta, kun ne isommat ovat ohittelemassa mäkeen kiipeäjiä.
Aika monesta paikasta on hävinneet sisäleikkipaikat. Niissä oli aina tekstit, ettei lapsia saa jättää sinne vahtimatta. Jonkin kerran tuli todistettua, kuinka niissäkin joku tunki liukumäen laskijan eteen siinä vaihee
Mä totesin, että se on luonnonvalintaa, jos mun 5v on tulossa sitä liukumäkeä alaspäin ja sinne lähtee joku 2v kiipeämään ylöspäin ja omaa vanhempaa ei kiinnosta, se on sit voi voi. Mulla on ihan kädet täynnä niissä omissa, en ryhdy muiden lapsia pitämään hengissä.
Vierailija wrote:
Se on tosiaan just niin. Äidin kuuluu olla 24/7 leikittäjä joka keskittyy lapseensa 100% joka hetki kaikkialla. Muuten on Huono Äiti ja Vastuuton Vanhempi.
Ja juu myönnän että olen sellainen äiti joka saattaa joskus selata kännykkää puistossa, kun lapset leikkii omiaan, nyt kun ne on sen verran isoja ja hyväkäytöksisiä, että osaavat olla siellä. Kävelymatkalla puistoon ja takaisin ja vaikka missä muualla ihmetellään kyllä luontoa ja vastaantulijoita ja keskustellaan paljon ja käydään eväsretkilläkin, mutta eihän se paheksuva mummo puistossa sitä tiedä.
Itsekin olin niin karsea äiti, etten keksinyt lapselleni kokoajan tekemistä, ja puistoissakin kannustin osallistumaan muiden lasten leikkeihin sen sijaan, että itse olisin leikkinyt.
Nyt kouluikäisenä omaa laajan kaveripiirin ja on sosiaalisesti taitava, tutustuu muihin todella helposti. Koulu sujuu, juuri toi viimeksi kotiin kokeen, joka paria pistettä vaille täydet. Kun tulee kotiin koulusta, tulee ensitöikseen halaamaan, tekee omatoimisesti läksyt ja tarkastuttaa ne, jonka jälkeen lähtee kavereiden kanssa ulos.
En ole vielä keksinyt sitä suurta haittaa, jota tämä huono äitiyteni olisi aiheuttanut.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lapseni olivat pieniä aikana ennen kännyköitä. Minulla oli usein mukana lehti tai kirja, jota luin, kun lapset leikkivät toisten kanssa, joskus jopa neuloin. Hui kauhea sentään. Olisipa silloinkin ollut
Minä olen hyödyntänyt nuo leikkipuistohetket esim niin, että teen viikon kauppalistan, hoidan pankkiasioita, etsin nettikirppiksiltä lastenvaatteita (tai myyn niitä), tsekkaan viikon tapahtumia että missä voitaisiin käydä, toki myös niitä sosiaalisia suhteita.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Lapseni olivat pieniä aikana ennen kännyköitä. Minulla oli usein mukana lehti tai kirja, jota luin, kun lapset leikkivät toisten kanssa, joskus jopa neuloin.
Varmaan tekin saitte haukut, kun ette koko ajan hyysänneet lapsianne? Jos siihen aikaan olisi ollut vauvapalsta, niin siellä olisi mummojen paheksuvia kirjoituksia, miten nykyäidit vaan juoruaa keskenään eikä leiki lasten kanssa. Siis samojen mummojen, jotka pistivät kaksivuotiaat pihalle yksinään.
Ihan asiallinen aloitus.Kyllä vaan on meilläpäin ainakin yleistä.Kadulla tullaan kävellen vastaan luuri kourassa,samalla lapset juoksee ajotiellä.Mutta tuo luuri on ongelma muuallakin.Eilen kuntosalilla yksi neitonen puhui varmaan tunnin ajan ja kailotti kaikkien kuullen asiansa (kuului toiselke puolelle salia)...Treenasi siinä korkeintaan muutaman painon samalla...
Juurihan jossain ketjussa joku mummo päivitteli kuinka silloin ENNEN WANHAAN lapsille ei koko ajan keksitty tekemistä ja lapset tyyliin istuivat heinäpaalin päällä katsomassa, kun vanhemmat työskentelivät. Lapset eivät saaneet erityistä huomiota, vaan kulkivat vain mukana ja se oli tämän mummon mielestä hyvä juttu. Koittakaa nyt päättää.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mites, jos niitä äitejä kannustettaisiin ainaisen haukkumisen ja arvostelun sijaan.
Voisi ehkä sekin homma alkaa tuntua silloin mielekkäämmältä ja syntyvyyskin ehkä jopa nousta.
Aloitus oli hyvinkin positiivinen ja neuvova miten asiat kannattaa tehdä. Eikä siitä tosiaankaan kannustyusta puuttunut. Vain arvoistaan epävarma ottaa sen arvosteluna.
En muuten ole mummu kenelekään vaan 4 lapsen äiti, jos sillä on merkitystä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Itsekin olin niin karsea äiti, etten keksinyt lapselleni kokoajan tekemistä, ja puistoissakin kannustin osallistumaan muiden lasten leikkeihin sen sijaan, että itse olisin leikkinyt.
Nyt kouluikäisenä omaa laajan kaveripiirin ja on sosiaalisesti taitava, tutustuu muihin todella helposti. Koulu suj
Jep, tuollaiseksi minunkin tytär on kasvanut ja pojasta kasvamassa hyvää vauhtia samanlainen, vaikka en ole ollut leikittäjä-höösääjä-äiti, vaan kannustanut leikkimään itsenäisesti. Ja eväätkin oli usein ihan kaupasta ostettu eikä rasioihin omin kätösin kasattuja herkkueväitä, silti lapsista vaikuttaa kasvavan ihan terveen ruokasuhteen omaavia lapsukaisia.
Vierailija wrote:
Ihan asiallinen aloitus.Kyllä vaan on meilläpäin ainakin yleistä.Kadulla tullaan kävellen vastaan luuri kourassa,samalla lapset juoksee ajotiellä.Mutta tuo luuri on ongelma muuallakin.Eilen kuntosalilla yksi neitonen puhui varmaan tunnin ajan ja kailotti kaikkien kuullen asiansa (kuului toiselke puolelle salia)...Treenasi siinä korkeintaan muutaman painon samalla...
Mitä se sinulle kuuluu kuinka paljon tai vähän treenasi?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Aloitus oli hyvinkin positiivinen ja neuvova miten asiat kannattaa tehdä. Eikä siitä tosiaankaan kannustyusta puuttunut. Vain arvoistaan epävarma ottaa sen arvosteluna.
En muuten ole mummu kenelekään vaan 4 lapsen äiti, jos sillä on merkitystä.
Menetti merkityksensä, kun oli kohdistettu vain naisiin.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Nimenomaan. Antaa lapsen opetella itsekin leikkimään ja käyttämään mielikuvitustaan. Ei vanhemman tarvitse alentua lapsen tasolle ja kontata siellä mudassa muiden lasten kanssa.
Vierailija wrote:
Juurihan jossain ketjussa joku mummo päivitteli kuinka silloin ENNEN WANHAAN lapsille ei koko ajan keksitty tekemistä ja lapset tyyliin istuivat heinäpaalin päällä katsomassa, kun vanhemmat työskentelivät. Lapset eivät saaneet erityistä huomiota, vaan kulkivat vain mukana ja se oli tämän mummon mielestä hyvä juttu. Koittakaa nyt päättää.
Joo tää on kyllä huvittavaa :D nykyvanhemmat yhtä aikaa keksii ja järjestää lapsilleen liikaa tekemistä ja toisaalta eivät huomioi lapsiaan tarpeeksi. Että niin tai näin, pieleen menee kuitenkin jonkun mielestä. Varsinkin jonkun, joka tarkkailee perhettä lyhyen hetken jossain puistossa tai kaupassa.
Näin juuri. Edelleen AINA ensisijainen arvostelun kohde on äiti! Nimenomaan negatiivisen. Edes päiväkodissa isälle ei kerrota tärkeistä ja niistä negatiivisista asioista.
Ja kyllä, olen joutunut lasten myötä myös anoppini silmätikuksi ja minulle annetaan neuvoja ja arvosteluja pyytämättä, mutta pojalleen ei sano mitään. Minun äitinikin on vähän samanlainen, aina minun oletetaan tietävän kaikki lasten asiat ja jopa tekevän kaikki päätökset! Näin ei todellakaan ole. Olen kyllä sanonut anopille ja äidilleni monta kertaa, että kysypäs välillä "Jaakolta" ja myös päikyssä sanonut, että soittaa "Jaakolle" seuraavalla kerralla, kun hän tekee etätöitä ja on helpommin saatavilla.